megamarcel Opublikowano 30 Maja 2011 Opublikowano 30 Maja 2011 Witam. Mam w planach stworzenie Wicherka 15. Wszystko jest już rozrysowane w autocadzie, niedługo idzie pod laser. Zanim jednak dam elementy do cięcia chciałbym rozwiać parę wątpliwości. Silnik: Jak już pisałem model póki co jest w sferze wirtualnej, więc wagi nie znam, ale według zdobytych przeze mnie informacji silnik EMAX 2822 powinien w zupełności wystarczyć. http://www.emodel.pl/emax-silnik-cf-2822-p-39.html I teraz problem nr 1. Ponieważ dopiero się uczę muszę liczyć się z licznymi kretami, w związku z czym zamierzam nałożyć na silnik piastę typu prop saver i skrócić oś silnika tak, żeby była nieco dłuższa od samej piasty aby wyeliminować możliwość zgięcia osi. Silnik w takim układzie jest bardzo blisko dziobu, a jego uzwojenie neimalże jest na wierzchu (tak ktoś go zaprojektował). Obawiam się, że przy pierwszym krecie do silnika wpadnie masa piachu i innego brudu i się uszkodzi. Pytanie do doświadczonych forumowiczów czy mam rację. Może wystarczy nieco zabudować silnik, tak żeby osłonić go przed brudem, ale co wtedy z chłodzeniem? Dopóki nie rozwiążę tego problemu wycinanie elementów stoi w miejscu, ponieważ nie wiem gdzie zaplanować wręgę silnikową. Dalej proszę o opinie dotyczące wybranego przeze mnie sprzętu: regulator: zastanawiam się pomiędzy HW25A a MAG8. Oba mniej więcej w tej samej cenie. http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=6105 http://www.emodel.pl/esc-hw25a-regulator-p-2623.html serwa 9g hxt90 albo e-sky tak jak napisał ertman_176 w przyklejonym temacie 'jak to działa' piasty do wyboru 2, cena taka sama, jedna dłuższa, druga krótsza. Nie wiem na jakiej zasadzie się je wybiera, stąd prośba o pomoc http://www.emodel.pl/adapter-3mm-p-2013.html http://www.emodel.pl/tower-pro-adapter-3mm-gwint-p-156.html albo w sumie którakolwiek stąd: http://www.emodel.pl/smigla-piasty-kolpaki-piasty-typu-propsaver-c-106_108.html Śmigło: 10x4.3 GWS http://www.emodel.pl/smiglo-gws-dd5043-p-482.html aparatura Turnigy 9x (w zestawie chyba jest odbiornik, ale może zależy od sklepu) http://www.rc-electrotown.pl/index.php?products=product&prod_id=268 Teraz prośba do tych co latali już wicherkami lub czymś podobnym. Musze dobrać baterię i bardzo zależy mi na tym, żeby wydać jak najmniej (mamy już silnik, regulator itp. = 130zł do tego Turnigy 9x >300zł w sumie prawie 500zł na dzień dobry). Jaki pakiet kupić do tego? Czy trzeba koniecznie używać Li-Pol, czy możliwe jest zmontowanie samemu 9 akumulatorków AAA i zrobienie z nich dużo tańszego pakietu 10,8V. Jeżeli Li-Pol to czy wystarczy 7,4V, czy trzeba 11,1V żeby silnik uciągnął? Bardzo proszę o odpowiedź. Pozdrawiam M
Irek M Opublikowano 30 Maja 2011 Opublikowano 30 Maja 2011 Trochę na wyrost zamartwiasz się. Zasada jest taka, że to silnik dobierasz do modelu nie odwrotnie. Dlatego jak najbardziej wycinaj, a w trakcie składania będziesz dostosowywał do swoich potrzeb. Jeśli wręga silnikowa jest zbyt daleko by zamocować silnik, który masz to albo wstawisz drugą albo dokleisz klock lub "domek" dystansujący twój silnik. Z tym chłodzeniem to nie przesadzjmy; ani silnik , ani model nie jest i nie będzie zbyt wysilany. Zawsze przedział silnika mozesz zasłonić/zamknać paskiem cienkiej folli lub kartonem zostawiając otwór na wał i kilka mniejszych na wentylację. I to chyba wszystko. To samo jesli chodzi o wyposażenie; najpierw model potem martw sieo resztę.
Capriman Opublikowano 30 Maja 2011 Opublikowano 30 Maja 2011 Hej Ja latam czyś podobnym i od siebie mogę ci polecić sklep hobby king gdzie najtańszy osprzet do takiego modelu masz już za 280zł z wysyłką z tańszą aparaturą hk za 22$......z turnigy 9x bedzie troche ponad 300zł
RomanJ4 Opublikowano 30 Maja 2011 Opublikowano 30 Maja 2011 Zamiast ucinać oś załóż między propsaver'a a rotor koralik, coś w tym rodzaju Można piastkę docisnąć poprzez niego do rotora i wtedy całość będzie usztywniała oś.
megamarcel Opublikowano 31 Maja 2011 Autor Opublikowano 31 Maja 2011 Dziękuję za odpowiedzi. @Capriman - Nie znam się, ale powiem szczerze, że tak na oko laika ten sprzęt HK trochę odstrasza. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10173 @RomanJ4 - Nie wiem czy cię dobrze rozumiem. Mam na oś silnika założyć piastę, potem koralik i to powinno mi zakryć nieużywaną końcówkę osi? Ew. najpierw koralik, potem piasta, dzięki czemu silnik schowam głębiej. @Fokker - Jeżeli moje powyższe rozumowanie jest poprawne problem z chłodzeniem jest rozwiązany. Jako, że nie mam w tym temacie doświadczenia postanowiłem podejść do tematu kompleksowo stąd pytam o wszystko, czyli model plus wyposażenie. To mój pierwszy budowany od podstaw model i na pewno nie uniknę błędów, dlatego staram się zaplanować wszystko do granic możliwości. Ograniczę w ten sposób wiele niespodzianek, z których mogą powstać kolejne błędy. To skoro już temat powstał, wypisałem proponowane wyposażenie to napiszcie proszę co o tym sądzicie. Potem temat zginie i będę musiał założyć nowy pt. 'mam model, co do niego wsadzić?' M.
JakubĆ Opublikowano 31 Maja 2011 Opublikowano 31 Maja 2011 http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8992 tą aparature kup
Irek M Opublikowano 31 Maja 2011 Opublikowano 31 Maja 2011 Potem temat zginie i będę musiał założyć nowy pt. 'mam model, co do niego wsadzić?' Teraz masz..." nie mam modelu i to chcę do niego wsadzić". Na wszystko przyjdzie czas, najpierw płatowiec potem wyposażenie.
GPiotr Opublikowano 31 Maja 2011 Opublikowano 31 Maja 2011 Jako dziobek ja jako laik proponuję rozwiązanie takie jakie u mnie zdało egzamin - silnik obudowany depronem - z przodu spory otwór tak co by prop saver ze śrubkami przeszedł, dookoła silnika depron. Całość oklejona taśmą "grey tape" typu tessa czy coś z włóknami przyklejona do kadłuba taśmą pakową z 4 stron. Po polowaniu na krety z noska robi się harmonijka, taśma na tyle trzyma, że nosek pochłania sporą część energii i nie ulega uszkodzeniu mocowanie silnika czy kadłub. Jak przybijesz kreta z wyłączonym silnikiem to trzeba silnik przedmuchać, przeczyścić i w górę zrobienie noska zajmuje 20 minut a jeden starcza na kilka mniej lub bardziej udanych przyziemień. Tak czy siak buduj, zamów silnik w miarę pasujący do tego co zbudujesz, a później zastanowisz się jak to połączyć - przymierzysz, popatrzysz, pomacasz sobie i nagle zacznie pasować
RomanJ4 Opublikowano 31 Maja 2011 Opublikowano 31 Maja 2011 Koralik ściśnięty w środku między rotorem silnika a propsaverem (tak aby opierał się z jednej strony na silniku a z drugiej na propsaverze), w ten sposób wał w tym miejscu będzie miał grubość koralika i podczas kraksy nie będzie miał możliwości się zgiąć. Koralik tak dobrany aby jego otwór był nieco większy od śr. wału aby nie było bicia poprzecznego.
megamarcel Opublikowano 1 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 1 Czerwca 2011 Co raz bardziej zaczynam się zastanawiać nad napędęm spalinowym. Moje myślenie jest takie, że silnik + regulator w opcji absolutnie najtańszej to koszt 80zł. Spotkałem się jednak z opinią, że porządny silnik powinien kosztować powyżej 50zł, a pożądny regulator 100zł. Do tego dochodzi ładowarka - 130zł i robi się pod 300zł. No i najważniejsze. Kupię pakiet baterii za stówę i starczy na 10 minut latania, potem do domu i ładować. Jak wystarczy ochoty to może nawet w ciągu dnia pójdę i drugi raz polatać te 10 minut. A spalina: silnik 220zł, klips do świecy 50zł, paliwo ~60 groszy, za minutę latania i voila. W takiej opcji idę polatać i wracam za 5 litrów. Jakieś sugestie?
Capriman Opublikowano 1 Czerwca 2011 Opublikowano 1 Czerwca 2011 Jeśli chodzi o tą apraturkę HK to miałem na myśli tą za 22$ ale jak kolega napisał możesz wybrać lepszą turnigy 9x jak sie nie podoba, obie moim zdaniem są spoko... Z tym czasem lotu to zupełnie się mylisz, ja swoim rwd-5 spokojnie latam 30minut na baterii 2.2A za 9$ do tego mam jeszcze baterie 1.6A i to zupełnie wystarczy na jedno latanie nudnym górnopłatem Silnik to zwykły dzwonek turnigy za 6$ i regulator za około 9$.... Jeśli chodzi o jakość części to nie powinieneś się tym tak przejmować, nie budujesz przecież promu kosmicznego i silnik nie musi być wieczny.... Ja na twoim miejscu zamówił bym paczkę z HK i zajął sie budową wicherka
Irek M Opublikowano 1 Czerwca 2011 Opublikowano 1 Czerwca 2011 W takiej opcji idę polatać i wracam za 5 litrów. Jakieś sugestie? W takiej opcji myślenia to długo jeszcze nie polatasz. Sorki ale reprezentujesz własnie taki sposób myślenia. Modelarstwo nie jest tanie, koszty można ciąć gdy juz ma sie trochę sprzetu i doświadczenia - Ty znowu zaczynasz od d... strony. Tak jak kolega wczesniej powiedział - kupisz zwykły, tani popularny dzwonek i zdziwisz się ile radości da ci on z latania. Skoro ktoś powiedział , że silniczek to dopiero od 50zł w górę to tak samo nie dosłyszałeś, że jak latać to tylko na najlepszym paliwie, a to oznacza koszty kilka razy wyższe od twojego minutowego wyliczenia... Ale przecież to głupota, więc jeszcze raz powtarzam - zacznij budować potem wyp[osażać.
megamarcel Opublikowano 7 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 7 Czerwca 2011 Witam Produkcja wicherka trwa. Właściwie prawie cały szkielet jest już skończony. Zostaje jeszcze zamontowanie statecznika pionowego i wykombinowanie jak zrobić zdejmowalny statecznik poziomy (nie mam za bardzo opisu sprawdzonego patentu). Zakupiłem silnik spalinowy OS MAX 10 LA (1,76 ccm; 0,27KM), do tego zbiornik 60ml. Do rzeczy: właśnie zabrałem się za oklejanie (folia SolarFilm) i udało mi się umiarkowanie estetycznie okleić statecznik pionowy oraz tę ruchomą część statecznika poziomego (wybaczcie, dopiero wchodze w nomenklaturę lotniczą) i tu nasuwają się 2 sprawy. Po pierwsze jak przygrzewanie żelazkiem znosi wikol? Po drugie: stateczniki oklejam dwoma kawałkami folii, najpierw jedna strona, potem druga. Jak okleję jedną stronę, to folia trochę się kurczy wyginając element, ale zaraz wraca on do swojego pierwotnego kształtu po oklejeniu drugiej strony. Przypuszczam jednak, że nigdy kształt ten nie będzie idealny i zawsze folia po jednej stronie będzie ciągnęła bardziej. Obawiam się, w związku z tym, że przy oklejaniu przestrzennych i dużo większych od stateczników skrzydeł wyjdą mi 2 śmigła, a z kadłuba śruba Archimedesa. Robię to pierwszy raz, brak mi doświadczenia, więc moje przypuszczenia mogą się nie potwierdzić, stąd pytanie do weteranów czy mam rację. Kolejna sprawa. Całej zabawy z lataniem uczę się na Piper Cub z gotowego zestawu firmy SDM. W zestawie znajduje się nadajnik 35Mhz Piper nigdy nie stracił zasięgu (producent obiecuje 500m), model zachowuje się tak, jak mu każe nadajnik: jak każę skręcić w lewo, to skręca w lewo, jak w górę, to w górę, w dół, w dół, więc z mojego laickiego punktu widzenia hmmm... spełnia oczekiwania. No i zastanawiam się, czy opłaca mi się od razu kupować nową aparaturę na 2.4GHz i zwiększyć budżet całej zabawy o kolejne kilka stów, czy przynajmniej jakiś czas bawić się na tym badziewiu, które mam. Nowy odbiornik 35MHz to koszt 50zł, nowy nadajnik Turnigy 9x, który póki co ludzie polecają, wraz z odbiornikiem to koszt <350zł. Ucieszę się, jeśli ktoś będzie uprzejmy pomóc w powyższych sprawach, a wniebowzięty jeśli ktoś ma jakiś ciekawy patent jak zamocować statecznik poziomy, o którym pisałem wyżej. A zinnej beczki: Wy też macie pociachane kciuki jak tworzycie model? Co prawda krwi jeszcze nie widziałem, ale jakbym kogoś zamordował to po odciskach palców by mnie nie złapali.
chudy1989 Opublikowano 7 Czerwca 2011 Opublikowano 7 Czerwca 2011 Aparatura turnigy 9x wyniesie troche ponad 200 zł zamawiając w hk. Do tego silnik, regulator, kilka pakietów, śmigła itd. Jak podliczysz wszystko wyjdzie dużo taniej niż w Polsce. Weź też pod uwagę, że paliwo modelarskie wcale nie jest takie tanie, a w elektryku ładujesz tylko pakiet, i dalej latasz. Tej zabawkowej aparatury którą masz nie polecam do spaliny, stracisz zasięg, i model poleci w siną dal...
karlem Opublikowano 7 Czerwca 2011 Opublikowano 7 Czerwca 2011 ...Do tego silnik, regulator, kilka pakietów, śmigła itd. Jak podliczysz wszystko wyjdzie dużo taniej niż w Polsce. Weź też pod uwagę, że paliwo modelarskie wcale nie jest takie tanie, a w elektryku ładujesz tylko pakiet, i dalej latasz... Kolega ma silnik, więc kupuje piątkę paliwa za 50 - 70 PLN i lata przez dwa sezony. Przy elektryfikacji modelu: 2 pakiety - ok 100, silnik - ok 40, tyle samo regulator, ładowarka następna stówa, śmigła z 10 po 3, czyli razem ok 300 PLN. Ceny, oczywiście allegrowskie, nie z HK, tam może jeszcze dojść VAT. W temacie radia podzielam zdanie.
megamarcel Opublikowano 8 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 8 Czerwca 2011 No a co powiecie na tę aparaturę? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16238 Czytałem, że do niej potrzeba koniecznie jakiegoś specjalnego odbiornika, przez co aparatura traci na uniwersalności i funkcjonalności. Dotychczas myślałem, że wystarczy dowolny nadajnik i dowolny odbiornik i sprzęt musi się zsynchronizować.
karlem Opublikowano 8 Czerwca 2011 Opublikowano 8 Czerwca 2011 Uniwersalne, to jest, tak mniej więcej, pasmo 35MHz; nadajnik ze swoim firmowym kwarcem i odbiornik również - często innego producenta i, w większości, współpracują. W podanym przykładzie "Only HK-6DF receiver is comptible with HK-6DF transmitter." i żaden inny, do czasu ukazania się podróbek podróbek :wink: Za, stosunkowo, niewielkie pieniądze można nabyć przyzwoite radio, z drugiej ręki, pracujące na 35MHz.
Capriman Opublikowano 8 Czerwca 2011 Opublikowano 8 Czerwca 2011 Karlem - ale w tym swoim wyliczeniu zapomniałeś że silnik do spaliny też kosztuje i to sporo (przynajmniej 200zł), pewnie jakiś rozrusznik, smigła, paliwo, a później jakies stanowisko startowe itd. i wyjdzie na pewno więcej jak 300zł.... megamarcel - widzę że jednak bedzie spalina. Kibicuję i bede zaglądał...
karlem Opublikowano 8 Czerwca 2011 Opublikowano 8 Czerwca 2011 ... Zakupiłem silnik spalinowy OS MAX 10 LA (1,76 ccm; 0,27KM), do tego zbiornik 60ml..... Czyli wydatek na silnik odpada, zasilanie świecy to jeden akumulatorek NiMH większej pojemności, świeca to ok 20 a śmigło ok 5 PLN. Skoro silnik posiada, to albo wchodzić w spalinowe = taniej, albo sprzedać co ma i zacząć od zera z elektrykami.
ppompka Opublikowano 8 Czerwca 2011 Opublikowano 8 Czerwca 2011 Z takim silnikiem, to bańka paliwa 5l za maksymalnie 100zł to wystarczy na dużo ponad sezon. A zresztą co ja mówię. Paliwo arcticglow 5% nitro i 19% oleju (mieszanka rycyny i syntetyku) kosztuje 52zł za 5l. Do tego jeszcze nieszczęsna przesyłka ~30zł, chyba żebyś jechał koło kartuz to chyba można kupić paliwo na miejscu. Gdyby zawsze tankować model do pełna i wszystko wypalać to 5l paliwa starczy na ponad 80 lotów.
Rekomendowane odpowiedzi