Skocz do zawartości

Dlaczego stosujemy olej rycynowy...


karlem

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 63
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Już silnik mam sobie w łapie umyty i gotowy do docierania :D Wykonanie oceniam w skali od 0 do 5 na 4. Jutro albo w czwartek będę docierał na hamowni. Na pewno opisze jak silniczek chodzi.

Opublikowano

Ciaśniejszy silnik bedzie pracował dłużej i lepiej, oczywiście po prawidłowym dotarciu.

Na wstępie zaznaczę iż nie ma być to kłótnia :) A raczej dopytuje się kilku kwestii.

Mianowicie:

 

Rycyna bodajże jest najstarszym olejem jaki był stosowany razem z metanolem a dziś sukcesywnie wypierana przez oleje syntetyczne.

 

Dziś uzasadnieniem stosowania oleju rycynowego jest jego niska cena oraz podobno - jego lepsze właściwości chłodzące.

 

Wiadomo też iż docierając silnik czy też go eksploatując na paliwie opartym na oleju syntetycznym nie dojdzie do żadnego przegrzania czy też zatarcia silnika.

 

Olej rycynowy posiada całą gamę wad których nie posiada olej syntetyczny.

 

Dlaczego tak wielu modelarzy nadal usilnie upiera się przy stosowaniu tego oleju? Czym to jest spowodowane? Cudownymi jego parametrami czy starą datą i przyzwyczajeniami modelarzy?

Proszę:

http://www3.bc.sympatico.ca/fliteline/castor_vs_synthetic.html

Opublikowano

Przejrzałem oryginalne instrukcje użytkowania silników Super Tigre, Magnum oraz OS - tutaj producent wyraźnie pisze jakie olej powinien być stosowany: Olej rycynowy, olej syntetyczny lub mieszanina obojga. Gdzie zaleca producent szczególnego stosowania oleju rycynowego?

 

Skąd wzięła się wzmianka w tłumaczeniu instrukcji obsługi silników ASP/MAGNUM udostępnianym przez sklep NASTIK??:

 

UWAGA!!! Nie zalecamy stosowania stosowania paliw zawierających tylko oleje syntetyczne... Uruchamianie silnika zawierającym tylko olej syntetyczny może spowodować uszkodzenie silnika..

 

Z tekstu z linku powyżej wynika że jak i jeden i drugi olej ma swoje zalety i wady. Jednak były inżynier smarowania z 27 letnim stażem wybiera jednak olej syntetyczny!

 

To komu teraz wierzyć?

Opublikowano

Dokładnie tak! Oba oleje mają swoje wady i zalety. Dlatego tak bardzo popularne są syntetyki zawierające kilkudziesięcioprocentowy dodatek rycyny, łączące zalety obu rodzajów oleju i minimalizujące ich wady. Nie ma zero-jedynkowej odpowiedzi na pytanie co jest lepsze.

Opublikowano

Ja osobiście używam paliwa z 18% zawartością rycyny i 1%syntetyka. 1% syntetyka ma niby za zadania wypłukiwać rycynę i nie robić nagaru czy coś w tym stylu :D Wole rycynę z wielu względów m.in. że chyba jestem uczulony na syntetyk bo jak latałem na syntetyku to mnie strasznie oczy piekły a po rycynie nie. A druga sprawa to to że już sie przyzwyczaiłem do rycyny :D

Opublikowano

Nie ma nic złego w stosowaniu czystej rycyny, a używanie czystego syntetyku wymaga jednak uwagi i świadomości jego ograniczeń, o czym pisze ów inżynier. Link, który umieściłem powyżej jest najlepszym wyjaśnieniem różnic między syntetykiem a rycyną jakie spotkałem.

Kiedyś ktoś opisał ciekawe doświadczenie z olejami. Chodziło o to że na kawałku folii aluminiowej podgrzewało się od spodu zapalniczką kropelkę oleju. Podgrzana rycyna gromadziła się tam gdzie było najcieplej, a syntetyk "uciekał" od ciepła. Rycyna jest zatem tam gdzie jest najcieplej, czyli tam gdzie jest potrzebna (mam na myśli chłodzenie silnika). Nie potrafię zweryfikować tego doświadczenia, jeżeli ktoś ma próbki olejów niech zrobi to doświadczenie. Sam jestem ciekaw czy to prawda.

Opublikowano

coś panowie nie tak, ja w swojej instrukcji od OS 37 nie znalazłem wzmianki by stosować olej rycynowy wręcz przeciwnie tylko syntetyk . w moim kręgu latających helikopterami nikt ale to nikt nie stosuje rycyny czy to do docierania czy do dalszych lotów , na jakim paliwie będziesz latał na takim docieraj , taka szkoła . oczywiście na początku na przelaniu , .Silnik u mnie podczas lotu chodzi od 60% do 100% non stop i jakoś nie widzę by mu syntetyk przeszkadzał . po wypaleniu 30 litrów chodzi dalej pięknie , latam na bekra 20 tam są dwa oleje klotz i edl .

czy ma jakieś wady ? no ma jest drogie :) ale silnik czyściutki .

Ostatnio na lotnisku u kolegi zaczął silnik kaprysić MDS 10 lata na rycynie , wykręcił świece a ona czarna zawalona jakby kto smoły tam nawciskał , dałem mu na próbę swoja ENIA3 wykręcona prosto z silnika wylatała 15 litrów zero nagaru jak nówka , po wkręceniu do MDS z paliwkiem z rycyna polocie i sprawdzeniu świeca czarna , ot i cała rycyna .

Opublikowano
Nie ma nic złego w stosowaniu czystej rycyny, a używanie czystego syntetyku wymaga jednak uwagi i świadomości jego ograniczeń, o czym pisze ów inżynier.

 

Ograniczenia są ale nie ma co ponoć co panikować - rycyna lepiej chroni silnik przed wysokimi temperaturami. Wynika z tego tekstu że olej syntetyczny równie dobrze sobie z tym radzi ponieważ ogólnie silnik pracuje i tak zimniej niż obie wartości graniczne dla obu olei.

Podkreśla natomiast autor iż poważną wadą oleju rycynowego jest fakt że jest on termicznie nie stabilny przez co zachodzi proces suszenia oleju. Wady tej nie posiada olej syntetyczny.

Wychodzi na to iż olej rycynowy nie jest złym olejem lecz nie posiada żadnych cudownych możliwości nad olejem syntetycznym za to skutecznie brudzi w szelaki sposób silnik co też ma wpływ jakby nie patrzeć na poprawną jego pracę.

 

Po co więc zatem zalecać stosowanie oleju rycynowego?

Opublikowano

Zapytałem wcześniej nie po to by słuchać czyiś opinii (bo te akurat pewnie znamy) :P a po to by uzyskać techniczną odpowiedź. Myślę że jeden teks-argument to chyba nie wszystko w tym temacie :?

Opublikowano
Zapytałem wcześniej nie po to by słuchać czyiś opinii (bo te akurat pewnie znamy) :P a po to by uzyskać techniczną odpowiedź. Myślę że jeden teks-argument to chyba nie wszystko w tym temacie :?

 

 

Olej rycynowy najwyższej jakości ,odgumiony jest nadal lepszym lubrykantem ponieważ:

 

Castor oil has other unique properties. It is highly polar, or has a great affinity for metal surfaces. It has a flash point of only 445°F, but its fire point is about 840°F! This is very unusual, if you consider that polyalkylene glycols flash at about 350-400°F and have a fire point of only 550°F or slightly higher. Most common synthetics that we now use burn in the combustion chamber if you get off too lean. Castor oil does not, because it is busily forming more and more complex polymers as the temperature goes up.

 

Ta cecha oleju rycynowego ma niebagatelne znaczenie przy docieraniu silnika oraz znacząco wpływa na wydłużenie jego żywotności...

 

Oczywiście oleje syntetyczne są szeroko stosowane wszędzie tam gdzie lepkośc oleju rycynowego jest za duża...

Czyli raczej do zastosowań powiedzmy zawodniczych gdzie koszty i żywotność silnika nie mają większego znaczenia....

Niska lepkość oraz stosunkowo niski wskaźnik lepkości olejów syntetycznych ma znaczący wpływ na zwiększenie osiągów silnika. Ale kosztem jego żywotności...

Syntetyki są także szeroko stosowane przez "estetów" którym nie odpowiada widok "obklejonego" usmażoną rycyną silnika i modelu...

 

Ja ostatnio stosuję mieszankę 7,5%rycyny i 7,5% Aerosynth Competition...

Ale po dotarciu silnika na paliwie 80/20... Ponieważ:

 

Most synthetics boil on the cylinder at temperatures slightly above their flash point. Synthetics also have another interesting feature - they would like to return to the materials from which they were made. These are usually things like ethylene oxide, complex alcohols, or other less suitable lubricants. This happens very rapidly when a critical temperature is reached. We call this phenomena "unzippering" for obvious reasons. So, you have a choice. Run too lean and the engine gets too hot. The synthetic burns or simply vaporizes. The castor oil decomposes into a soft varnish and a series of ester groups that still have powerful lubricity.
Opublikowano
Zapytałem wcześniej nie po to by słuchać czyiś opinii (bo te akurat pewnie znamy) :P a po to by uzyskać techniczną odpowiedź. Myślę że jeden teks-argument to chyba nie wszystko w tym temacie :?

Rzeczywiście tekst nie wyczerpuje tematu, jest jeszcze kilka kwestii w nim nie poruszonych. Ale to moze przy innej okazji, nie jest to tematem tego wątku. Podobnych tekstów mozna w necie znależć sporo wystarczy odrobina dobrej woli. Nie oczekuj marcin133, ze dostaniesz wszystko na tacy :wink: , choc kilka linków mam w zanadrzu ;D

Opublikowano

marcin133 napisał:

Przejrzałem oryginalne instrukcje użytkowania silników Super Tigre, Magnum oraz OS - tutaj producent wyraźnie pisze jakie olej powinien być stosowany: Olej rycynowy, olej syntetyczny lub mieszanina obojga. Gdzie zaleca producent szczególnego stosowania oleju rycynowego?

Na przykład tutaj:

For the running in period, a fuel of the following composition may be recommended: 20% castor, 80% methanol (FAI) fuel for the break in period. 20 to 25 % ricin oil and 75 to 80 % methylated spirit is also an acceptable fuel combination.

Following the running in, Castor oil or synthetic oil with Castor oil may be used. 3 to 5% nitro methane can also be added after the run in period

At no time should your MOKI engine be operated on straight synthetic oil fuel. Doing so will damage the engine and void your warranty. If castor based fuel is not available, then you must add 10 ounces of castor oil to each gallon of fuel. It is always best to use straight castor oil fuel, your second choice is fuel that contains 10% castor oil and synthetic (Klotz KL-200).

Jest to fragment instrukcji silnika Moki, a całość jest tutaj:

http://www.airmedia.se/Bilder/MOKI/Moki-Manual.htm

 

I jeszcze jeden przykład, tym razem z instrukcji silnika K&B:

BREAK-IN FORMULA: A mixture of 22% Degummed castor oil (or castor/ synthetic oil blend), 5% nitro-methane, and 73% methanol.

 

AFTER BREAK-IN: The nitro-methane percentage may be increased to 15% and oil content may be decreased if desired. However, never use fuel with less than 18% total oil content.

 

NOTE: In spite of certain fuel manufacturer's claims, always be sure that your fuel contains at least some castor oil in it's formulation. Even if as little as 12 to 15% of the the total quantity of oil in your fuel consists of castor, that small amount of castor oil will provide much needed protection for your engine when it is being called upon to provide you with its maximum output. As the manufacturer of this engine, K&B specifies that some castor oil in your fuel is a necessary and essential fuel component and is a requirement for maximum protection of your engine during its life.

A całość jest tu:

http://www.mecoa.com/kb/88/8801.htm

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

OLEJ RYCYNOWY MA TEż SWOJE WADY,jest olejem gęstym i zapychają sie kanały w silniku, a szczegulnie jak troszke dłużej jest nie uzywany

Opublikowano

Panowie,z tymi cytatami w English language to troche nie tak.

A co z tymi ktorzy nie znaja tego jezyka, na przyklad ja,wieczorami.

Moze ktos sobie zada troche trudu w przekladzie,

bedzie to pomocne takze innym-znaczy cytat ,moze byc w bardzo swobodnym przekladzie-nie,tego przciez nie oceniamy tylko tresc -sens

Druga sprawa, ja zapisalem sie do polskiego forum 8)

  • 1 rok później...
Opublikowano

Mi przez rycyne zardzewiał silnik może to smieszne :D ale jak na wiosne spojrzałem przez odkręcona swiece na tłok to była na nim rdza to samo było widać przez wlot z gaznika :o

A na pytanie dlaczego mysle, że z przyzwyczajenia robiono tak w latach 80 90 to i wiekszosc mysli po co stosowac nowe oleje rycyna dobra. oO takie konserwatywny tok myslenie rycyna i basta

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.