Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam glupie pytanie, ale nie rozumiem w jaki sposób powstaje siła nośna w modelach halowych jeżeli nie posiadaja one profily skrzydeł ?? Moze dla niektórych jest to glupie i banalne pytanie ale prosił bym o odpowiedz. :oops:

Opublikowano

No dobra moze poleca te drzwi od stodoly :lol: , ale moim zdaniem(pewnie sie myle) musi byc jakas sila nosna czyli musi jakos powstawac bo przecierz gdyby jej nie bylo to model moim zdaniem by nie lecial, bo smiglo by dawalo ciag, a on by nie mial sily nosnej i by opadal. :roll:

Opublikowano

Sila nosna jest dopiero wytwarzana przy jakiejs figurze(np. harrier) ,a tak jest tylko ciagniety przez silnik -leci pod takim katem jakim jest ustawiony silnik wzgledem ziemi tzn. ze nie jest wytwarzana zadna silla nosna ,natomiast gdy wylaczymy silnik ,spada "szybowanie "jest kwestia wywazenia modelu .Zaobserwuj na symulatorze.

 

Moge sie mylic ,wiec niech kto inny sie jeszcze wypowie...

Opublikowano

Ale gdy samolot nie ma sily nośnej i silnik jest wylaczony to nie leci tylko spada jak kamień.

Szybowiec dlatego nie spada bo wytwarza sie sila nosna ktora unosi model.

Opublikowano

Mam glupie pytanie, ale nie rozumiem w jaki sposób powstaje siła nośna w modelach halowych jeżeli nie posiadaja one profily skrzydeł ?? Moze dla niektórych jest to glupie i banalne pytanie ale prosił bym o odpowiedz. :oops:

Wbrew pozorom - posiadają profil aerodynamiczny. Tak zwany profil płaski.

Nie jest on zbyt wydajny, ale do małych i lekkich modeli wystarcza.

Generuje on siłę nośną, na takiej samej zasadzie co każdy inny. Tyle, że jego charakterystyki są stosunkowo mizerne. Jak się przyjrzysz, to zobaczysz, że modele halowe mają bardzo małe obciążenie powierzchni nośnej - Czyli po ludzku, bardzo duże skrzydła w stosunku do wagi.

Model halowy o masie 200g do lotu, to już "cegła". :wink:

A mają powierzchnię skrzydeł niemal tak dużą, jak modele konstrukcyjne.

 

Mała masa wymagana jest z konieczności lotu na ograniczonej przestrzeni, co wymusza wolny lot i dużą zwrotność. Małą masę łatwiej utrzymać w powietrzu, przy małej prędkości i łatwiej zmienić jej wektor poruszania się.

Gdyby model halowy wyposażyć w tradycyjne skrzydła, byłby zbyt ciężki do takich lotów.

 

Dlatego tu ważniejsza od wydajności profilu jest lekka konstrukcja skrzydła.

 

To tak w wielkim skrócie i z licznymi skrótami myślowymi. :wink:

Opublikowano

Chcesz poznac ta sile nosne powstajaca na skrzydle? Bardzo latwo.

Jadac samochodem z w miare duza predkoscia wystaw reke za okno i ustaw ja poziomo (kat natarcia kolo zera stopni), a nastepnie zwieksz kat natarcia. Co sie dzieje z reka?? "Leci"do gory :) Powstaje sila nosna.

Opublikowano

Madrian ok dzieki za wytlumaczenie juz kapuje ale Boogie przechodzisz do innej kwesti a mianowicie sila nosna powstanie dopiero wtedy gdy będzie kat natarcia a jak widziałem to modele halowe (pewnie sie myle bo na oko nie widac) nie maja kata natarcia.

Opublikowano

Madrian ok dzieki za wytlumaczenie juz kapuje ale Boogie przechodzisz do innej kwesti a mianowicie sila nosna powstanie dopiero wtedy gdy będzie kat natarcia a jak widziałem to modele halowe (pewnie sie myle bo na oko nie widac) nie maja kata natarcia.

Ja bym raczej powiedział, że mają zerowy (podobnie jak niemożliwe jest, żeby "nie było pogody" - zawsze jest, zazwyczaj zła :-))
Opublikowano

Macko2570 dązylem do tego samego co madrian, :x

tylko nie wiedzilaem ze one nie lataja na zerowym kacie :idea:

to w takim razie oscyluje ze ten kat jest w granicach 0,5 stopnia

Opublikowano

Czy kiedykolwiek widzieliscie lecaca halowke?? Przy 0,5 stopnia zmiana jest niezauwazalna. Wrzuccie plaska plytke do xfoila i wtedy zobaczcie jak wyglada wykres Cz(alpha)

Opublikowano

Jezeli nadamy temu profilowi jakis kat natarcia nie moglby latac w 3d -niebylby juz profil symetryczny -jak sobie wyobrazacie lot na plecach ??wszelka sila nosna jest wyzwalana dzieki ruchu statecznika ktory nadaje kat natarciaw ospowiednim momecie .

Opublikowano

Jezeli nadamy temu profilowi jakis kat natarcia nie moglby latac w 3d -niebylby juz profil symetryczny -jak sobie wyobrazacie lot na plecach ??wszelka sila nosna jest wyzwalana dzieki ruchu statecznika ktory nadaje kat natarciaw ospowiednim momecie .

Przeczytaj to jeszcze raz, a potem powiedz sobie w duchu 10 razy. Nie będę pił przed pisaniem na forum, gorącego kompotu, tudzież innych napojów o wpływie psychoaktywnym. :wink:

 

Nawet gdybyś napisał to poprawnie po polsku, to i tak byłby bełkot. :P

Opublikowano

To czy profil może osiągnąć siłę nośną, czy nie, jest uzależnione nie tylko od geometrii samego profilu ale także od jego usytuowania względem całej konstrukcji, a także względem ruchu obiektu latającego(: i czegoś tam jeszcze pisząc w bardzo dużym uproszczeniu(: . Jeśli sam profil jest po pewnym kątem, to może (tutaj potrzebne są także inne warunki, których jest dosyć sporo) wytworzyć siłę nośną, ponieważ będzie różnica ciśnień, dokładnie inna droga powietrza pod jak i nad płatem, można bez większego wysiłku coś sobie takiego wyobrazić. pzdr.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.