Skocz do zawartości

Gięcie pręta węglowego?


e-mir

Rekomendowane odpowiedzi

Mam pytanie jak w temacie: czy da się jakąś metodą (termiczną, chemiczną lub inną) zagiąć pręt węglowy? Oryginalnie skrzydła (2m) są połączone drutami stalowymi, które chciałbym wymienić na węglowe i dać skrzydłom lekki wznios. Próbowałem latać na prostych ale szybowiec jest wtedy dosyć trudny w pilotażu choć posiada lotki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nad ogniem.

 

jeśli zgięcie będzie w 1 miejscu to wtedy grzej równomiernie większa powierzchnie, jak już wygniesz to trzymaj tak aż ostygnie.

Następnie najlepiej owiń większy odcinek nicią zwykłą taką co sie nasącza i nasącz CA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rapier, testowałeś? Bo ja tak, wiele razy.

Jeśli Ci nie wychodziło to już nie moja wina.

 

Trzeba robić to delikatnie i powoli, uważać aby żywica się nie wytopiła. W moim przypadku działało zawsze, no prawie zawsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie jak w temacie: czy da się jakąś metodą (termiczną, chemiczną lub inną) zagiąć pręt węglowy? Oryginalnie skrzydła (2m) są połączone drutami stalowymi, które chciałbym wymienić na węglowe i dać skrzydłom lekki wznios. Próbowałem latać na prostych ale szybowiec jest wtedy dosyć trudny w pilotażu choć posiada lotki.

Połóż na skrzydle rowing węglowy i przesącz go żywicą. Będziesz miał idealne wzmocnienie, dopasowane do oryginału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rapier, testowałeś? Bo ja tak, wiele razy.

Jeśli Ci nie wychodziło to już nie moja wina.

 

Trzeba robić to delikatnie i powoli, uważać aby żywica się nie wytopiła. W moim przypadku działało zawsze, no prawie zawsze.

Macku, o czym Ty mowisz???? Tutaj mowa o bagnetach w 2m szybowcu, wiec zakladam ze okolo 5mm prety sa obecnie. Chcialbym widziec jak termicznie wyginasz pret weglowy o takiewj srednicy. Inna strawa ze wytrzymalosc takiego preta w miejscu przegrzania jest zadna i nadaje sie tylko do podlubania w nosie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pręty są 4 milimetrowe. Kupiłem gotowe skrzydła i oprócz wymiany tych prętów nic nie mogę zrobić. Jeżeli podgrzewanie osłabi taki pręt to rzeczywiście nie ma sensu tego robić. Chyba pozostanę przy stalowych. Dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, zwracam honor. Nie zauważyłem, że to do 2m szybowca. Ja stosowałem metodę grzania na prętach max 3mm ale nie były to pręty które miały utrzymywać w sumie całe skrzydła.

 

Poza tym na bagnet raczej nadaje się bardziej rurka a nie pręt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wsadziłem do tego płata węglowe rurki 4-milimetrowe i nie wytrzymały. Na szczęście w porę dostrzegłem, że się rozwarstwiają. Dzisiaj latałem z prętami węglowymi i dały radę. Tylko ten brak wzniosu a właściwie momentami wznios ujemny jest denerwujący. Lata się jak akrobatem a to jest przecież elektroszybowiec termiczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielokrotnie przekonałem się, że rurka jest dużo sztywniejsza.

Każdy używa to czego chce. Jeszcze nie spotkałem się, aby rurka węglowa się rozwarstwiła od czegoś innego niż zgniecenie lub nieumiejętne cięcie :oops: :P :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Malker mylisz się co wytrzymałości pręta i rurki na zginanie. Pręt jest wytrzymalszy. Oczywiście mówimy o tych samych średnicach zewnętrznych a nie masach. Wynika to z obliczeń a nawet z moich prób na rurce i pręcie 4-milimetrowym. Jeżeli założyć, że rurka ma średnicę wewnętrzną 2mm to jej wytrzymałość na zginanie to 94% wytrzymałości pręta. Tak wynika z obliczeń. Do tego dochodzi słabsza odporność na ścinanie i skręcanie. Właśnie zgniecenie a nie złe cięcie doprowadziło do rozwarstwienia moich rurek. Stało się to na styku kadłub-płat, tam gdzie naprężenia są największe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Malker, tak czytam twe wypociny i w tym wątku jeszcze żadnej prawidłowej nie napisałeś.

 

Wyginany pręt węglowy - jak nie zrobi się na etapie produkcji takiego to już go nie wygniesz. Raz, że przegrzana żywica traci swoje właściwości, dwa włókna w pręcie będą nierównomiernie obciążone.

 

Rurka czy pręt - za młody jesteś jeszcze na wytrzymałość materiałów żeby wiedzieć ale wystarczy pomyśleć. W 2 metrowym szybowcu gdzie są bagnety o średnicy 4mm stalowe dawać rurkę węglową? No tak się nie da.

 

 

Jednym słowem tym co piszesz wprowadzasz innych w błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Właśnie zgniecenie a nie złe cięcie doprowadziło do rozwarstwienia moich rurek. Stało się to na styku kadłub-płat, tam gdzie naprężenia są największe"

 

To raczej normalne, przecież dolna warstwa, raczej scianka rurki jest rozciągana ,a ta u góry ściskana ,a tego żadne tworzywo nie lubi obojętnie czy sztuczne czy naturalne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.