Gites Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Cześć, Kupiłem nowy silnik do swojego LOSI Mini HighRoller 1/18. Średnica wałka / osi to 2.3mm. W oryginalnym silniku było to 2mm czyli muszę dokupić nową zębatkę atakującą. I teraz mam problem bo nie rozumiem jednego parametru podawanego dla zębatek. Najlepiej podam przykład wyjaśniający... Czym różnią się te dwie zębatki? (pomijamy materiałówkę): - Pinion Gear 2.3mm/0.5M 13T - Pinion Gear 2.3mm/0.4M 13T Dzięki wielkie za pomoc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 0,5M i 0,4M to moduł, czyli w skrócie wielkość zęba. Moduł obydwu kół, i atakującego i odbierającego musi być taki sam, więc jeżeli oryginalny atakujący miał np 0,4M to i zamieniany też musi mieć 0,4m bo inaczej nie będzie współpracował z kołem odbierającym. http://technika.jakzałatwić.com.pl/cwiczenia/18/i.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gites Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Dzięki RomanJ4. Zauważyłem, że czasem zamiast parametru M podawany jest Pitch. Czy to to samo tylko w innych jednostkach? Czyli jeśli nie znam modułu zębatki odbierającej, to mogę go sobie obliczyć ze wzoru: moduł = średnica zewnętrzna zębatki / (ilość zębów + 2) ...zgadza się? Dodatkowe pytanie... Oś mojego nowego silnika jest okrągła i gładka (tzn. nie ma na niej płaskiego "ścięcia" ani wzdłużnych nacięć). Czy na takiej osi będzie się poprawnie trzymała zębatka atakująca mocowana śrubką blokującą? Czy może lepiej wkleić to na jakiś Locktite? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Tu masz jeszcze obrazowo różnice w modułach przy tej samej ilości zębów (Tamiya) http://www.rc.info.pl/slownik/modulZ.html Co do pytania: tak, tylko trzeba wziąć pod uwagę, że w tak małych kołach zębatych błąd pomiaru średnicy (jeśli ilość zębów nie jest parzysta, to to suwmiarka jedną szczęką będzie się opierać na wierzchołku zęba po jednej stronie, a druga po drugiej o dwa sąsiednie zęby, bo akurat po drugiej stronie osi będzie wrąb i wtedy pomiar nie będzie odpowiadał rzeczywistej średnicy), będzie rzutował na obliczenie tego modułu, a może być tak duży, że będzie wskazywał moduł sąsiedni w szeregu. (Moduły są znormalizowane a ich zalecane wielkości to;0,25; 0,3; 0,4; 0,5; 0,6; 0,7; 0,8; 1; 1,25; 1,50; 2; 2,5; 3; 5; 6; 8; 10; 12; 16; 20;) Tak od strony warsztatowej ja stosuję małą sztuczkę mierząc nieznana zębatkę grzebieniem od gwintów metrycznych które też mają moduły (skoki) od 0,25 do 6mm http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTW5CYOK67Ox7nnHOTMLv_ZKwVF-i07kXWN153gHJtYOvYpxMo3 i przypominają listwę zębatą po którym to jeżdżę tą zębatką i jeśli "chodzi płynnie" to najprawdopodobniej taki ma moduł. Ale zastrzegam, że im mniejszy moduł tym trudniej czasem na dwu sąsiednich modułach zauważyć różnicę, i wtedy mamy dylemat. 2, ośkę w miejscu gdzie przychodzi robaczek (wkręt można zaszlifować delikatnie, ale aby nie osłabiać ośki (karb), to może lepiej wkleić i dokręcić wkręt z płaskim czołem (często są ze stożkiem) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Jedyne co można tu nazwać zębatką to właśnie ta listwa zębata. Cała reszta to koła zębate. Nie wiem dlaczego wszyscy samochodziarze i amatorzy śmigłowców z uporem maniaka używają słowa zębatka? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gites Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Nie wiem dlaczego wszyscy samochodziarze i amatorzy śmigłowców z uporem maniaka używają słowa zębatka?Dolicz jeszcze rowerzystów Zresztą sam nazwałeś "płaską" zębatkę listwą zębatą. Idąc tym tropem, tak naprawdę niczego nie można nazwać po prostu "zębatka". A "atakujące koło zębate" brzmi dumnie, choć uwzględniając rozmiar elementów o których tu rozprawiamy powinniśmy raczej trzymać się wersji "atakujące kółko zębate" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Jeszcze lepiej brzmi koło zdawcze... :shock: :shock: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gites Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 trzeba wziąć pod uwagę, że w tak małych kołach zębatych błąd pomiaru średnicy [...] będzie rzutował na obliczenie tego modułuWłaśnie zakończyłem pomiary i obliczenia. Nie do końca się z Tobą tutaj zgodzę bo liczby mówią coś innego. Zmierzyłem dwie zębatki... ekhm... przepraszam... koła zębate - atakujące (12T) i odbierające (60T). Średnice liczone pomiędzy wierzchołkami zębów wyszły odpowiednio 7mm i 31mm. Ze wzoru, który przytoczyłem parę postów wyżej wyliczyłem Moduł dla obu kół zębatych = 0.5M (idealnie).Następnie, już dla zabawy zmierzyłem średnice jeszcze raz, lecz starając się wprowadzić największy możliwy błąd - w przypadku parzystej ilości zębów jest on nawet odrobinę większy niż dla nieparzystej ilości, gdyż średnica jest zaniżana niejako z obu stron (szczęki suwmiarki opierały się o dwa zęby po każdej ze stron koła zębatego). Wyniki były odpowiednio 6,68mm (różnica względem prawidłowego pomiaru wyniosła ~4.5%) i 30,88mm (różnica ~0.4%). Znów z tego samego wzoru wyszło M = 0.477 i 0.498. Zgadzam się, że przy większych średnicach kół zębatych błąd pomiaru suwmiarką nie ma znaczenia. Co do atakującego koła zębatego, problem z zakwalifikowaniem do danej grupy M pojawia się w momencie kiedy zmierzona średnica wyniosła by 6.3mm (wyliczone z tego M = 0.45). No ale to jest błąd rzędu 10% - suwmiarką ciężko coś takiego zrobić. Jedyne co mi przychodzi do głowy to mierzenie mocno zużytego koła zębatego... choć z drugiej strony wiadomo, że w takim przypadku trzeba wziąć delikatną poprawkę "w górę". Koniec zanudzania Jeszcze tylko niech ktoś mi proszę wyjaśni jaka jest różnica między modułem koła zębatego a tzw. pitch (niestety nie znalazłem polskojęzycznego odpowiednika). Dzięki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtek Sz Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Jeszcze tylko niech ktoś mi proszę wyjaśni jaka jest różnica między modułem koła zębatego a tzw. pitchW krajach posługujących się systemem calowym wielkością charakterystyczną koła zębatego jest nie moduł , lecz Diametral Pitch, która to wielkość określa liczbę zębów koła przypadająca na jeden cal średnicy koła podziałowego.http://kpt.wm.am.gdynia.pl/doc/PKM_II_w02_Ogolna_charakterystyka_przekladni.pdf str.74 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Sierpnia 2011 Dolicz jeszcze rowerzystówu nas drzewiej mówili "trycka".. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gmeracz Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2011 0,5M i 0,4M to moduł, czyli w skrócie wielkość zęba.Sorki, ale nawet w największym skrócie mod to nie jest wielkość zęba. To parametr określający kształt, a raczej krzywiznę jego boków.Im wyższy mod tym bardziej proste zęby. A ich wielkość wynika ze średnicy koła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gites Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Sorki, ale nawet w największym skrócie mod to nie jest wielkość zębaNa zdjęciu ze strony karambol.pl, które wkleił RomanJ4, wyraźnie widać, że ze wzrostem wartości modułu powiększają się też zęby. Jeśli dobrze zrozumiałem wzór, "trzymając się" jednego modułu mamy pewność, że koła zębate będą ze sobą współpracować bez względu na to ile mają zębów oraz jaką średnicę. W PDFie, który zlinkował Wojtek Sz, jest pokrótce wytłumaczona geometria zęba i jeśli dobrze zrozumiałem to możemy mieć dwa koła zębate o identycznej średnicy i ilości zębów (czyli o tym samym module) a już sam kształt zęba konstruktorzy dobierają na zasadzie "jakie obciążenie ma przenosić". Moja wiedza z zakresu mechaniki jest szczątkowa ale z tego co napisałeś, mógłbym śmiało wywnioskować, że istnieją dwa koła zębate o tej samej ilości zębów i tej samej średnicy ale o różnym module - co z kolei zaprzecza wzorowi podanemu w trzecim wpisie w tym wątku. Czyli jak to w końcu jest bo zgłupiałem? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Tak obrazowo o kształcie wrębów koła zębatego w zależności od średnicy tego koła (a zatem i ilości zębów) można by powiedzieć tak: masz elastyczny grzebień (do czesania), im bardziej go wygniesz po łuku o coraz mniejszej Średnicy zębami na zewnątrz,tym bardziej wierzchołki zębów będą się od siebie oddalać( tym większe będą odległości między wierzchołkami zębów). :wink: Oczywiscie w rzeczywistości ksztalt samego zęba też bedzie się zmieniał, dlatego do frezowania metoda kształtową jednego modułu uzębienia na kołach o różnej ilości zębów (a zatem i średnicy) stosuje się ośmiu (moduł 0,5-7mm) lub 15 frezów(moduł 8-20mm), gdzie każdy frez pokrywa zakres od x-do x liczby zębów w kole. I tak komplet 8 szt ' komplet 16 szt przy czym znak nieskończoności ∞ oznacza listwę zębatą. http://www.logismarket.pl/ip/vis-sp-z-oo-frezy-modulowe-krazkowe-do-kol-zebatych-nfma-nfmb-271996.pdf Jeśli chcesz kolego Bartku "organoleptycznie" zobaczyć jak moduł wpływa na kształt i średnice zębów w kołach o jednakowej ich liczbie, zmienia się kształt zębów koła o różnych ilościach zębów tego samego modułu i różnych innych konfiguracjach proponuję użyć tego fajnego programiku do rysowania kół http://woodgears.ca/gear/index.html gdzie można podstawiać różne wartości, lub http://www.forestmoon.com/Software/GearDXF/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2011 Moduł zęba jest podstawowym parametrem w obliczaniu przekładni. Ma decydujący wpływ NA WSZYSTKO. Reszta pytań to już drobiazg, może jakoś się uda te najważniejsze "trzymając się" jednego modułu mamy pewność, że koła zębate będą ze sobą współpracować bez względu na to ile mają zębów oraz jaką średnicęO to właśnie chodzi.istnieją dwa koła zębate o tej samej ilości zębów i tej samej średnicy ale o różnym moduleJak najbardziej, ale któreś z nich niestety będą miały zęby korygowane (czyli gdy jest duży moduł, a mała średnica koła - ząbki będą podcięte, czyli wąskie u podstawy). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pietuh Opublikowano 31 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2016 No fajnie, ale jak wyglądają oznaczenia modułu teraz, bo szukając zębatki 14/16T moduł 0,4 a w sklepach oznaczenie modułu 48p, 32p itp Jak to przeliczyć? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
psiwak Opublikowano 31 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2016 48p diametrical pitch. Modul .5288 http://www.engineersedge.com/gear_pitch_chart.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarceliSzpak Opublikowano 31 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2016 Pietuh, trochę rozjechał się wątek. Moduł jest parametrem określającym wielkość zębów w kole zębatym. W skrócie mamy różne rodzaje modułów kół zębatych - metryczne oraz calowe. Oznaczenie 16T moduł 0,4 - 16 zębów (tooth), moduł metryczny 0,4 mm Oznaczenie 16T moduł 48p - 16 zębów (tooth), moduł 48DP (calowy - Diametral Pitch) Oznaczenie 16T moduł 32p - 16 zębów (tooth), moduł 32DP (calowy - Diametral Pitch) Obliczenia - proszę bardzo. Znając moduł metryczny koła zębatego możemy wyliczyć moduł calowy (Diametral Pitch) DP = 25,4 / m i identycznie w druga stronę m = 25,4 / DP Dla naszego przykładu znając moduł DP obliczymy moduł metryczny: moduł 48p równy jest 0,529m moduł 32p równy jest 0,793m Można by przyjąć, że moduł 48p jest równy 0,5m a moduł 32p jest równy 0,8m ale jednak to są różne wielkości, zastosowanie (współpraca) pary kół z modułem calowym i metrycznym może doprowadzić do ich uszkodzenia. Nie mieszajmy kół metrycznych i calowych do współpracy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pietuh Opublikowano 31 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2016 Czyli moduł 0,4 to 64p, dzięki, przynajmniej wiem czego szukać Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi