Jump to content

Silnik vs. regulator - pytanie


kminek

Recommended Posts

Heja

 

Będę wymieniał silnik bezszczotkowy w swojej Cessnie 480 od Pelikana. Jak najlepiej dobrać silnik zachowując obecny regulator (Pelikan 18 A) ?

 

Waga modelu bez pakietu: 819 g

Waga modelu z pakietem 3s: 1 010 g

Rozpiętość: 1 120 mm

Ośka: 3 mm

Śmigło: 9x5 (idealne z obecnym silnikiem)

 

Niestety na Pelikanowym silniku nie ma żadnych danych technicznych.

 

Załóżmy że kieruje sie zasadą: iż wartość KV (obroty/volt) ma być lekko większa niż waga modelu. Podpadają wtedy silniki o KV ok. 1400 - 1500 ALE silniki o takim KV maja wpisane w specyfikacji max. prąd (60s) 25A - 30 A

 

np. http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p1927,ray-c3536-06-pelikan

 

1. Co się stanie jeśli będę miał silnik o powyższym KV (do 1500) a zostawie regulator 18 A ?

2. Czy konieczna jest w powyzszym przypadku wymiana regla ?

 

Z góry wielkie dzięki za podpowiedzi w temacie.

Link to comment
Share on other sites

Im wyższe KV tym model z tym silnikiem może szybciej latać ale jest bardziej prądożerny. Do ciężkich modeli lepsze są silniki z małym KV ponieważ mogą obracać większym śmigłem i uzyskują większy ciąg kosztem mniejszej prędkości strumienia zaśmigłowego. Do takiej ceśki celuj w coś około 1000kv.

Link to comment
Share on other sites

Załóżmy że kieruje sie zasadą: iż wartość KV (obroty/volt) ma być lekko większa niż waga modelu

A skąd taką zasadę wytrzasnałes? KV mówi tylko o tym czy silnik jest wolnoobrotowy czy szybkoobrotowy. To zaś nie jest tak powiązane z zużyciem prądu jak pisze tomnow95. Za to na stronie sklepu ABc-RC jest inna zasada diboru silników, która mówi, iż dla trenerów na każde 1000g masy modelu przypada 200W mocy silnika.

Link to comment
Share on other sites

Jak to nie jest powiązane ze zużyciem prądy? Oczywiście że jest. Takie same silniki tylko o różnim KV. Ten o wyższym KV będzie miał większą moc przy stosunkowo niewielkim wzroście ciągu.

Kolego gjery lepszym rozwiązaniem będzie emax 2822. Ten co podałeś ma trohe mało ciągu(560g)

Link to comment
Share on other sites

Z zużyciem może nie ,ale z pobieranym prądem tak.

Pomyliłem słowa - oczywiście chciałem napisac, że z poborem prądu. Ale z resztą twojej wypowiedzi n/t dywagacji tomnow95 to faktycznie goralska prawda :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Załóżmy że kieruje sie zasadą: iż wartość KV (obroty/volt) ma być lekko większa niż waga modelu.

To nie jest prawda, nawet w wąskim zakresie.

Najczęściej jest zupełnie odwrotnie.

 

Jeżeli już są jakieś zasady silnik vs regulator to:

- silnik nie powinien pobierać prądu wyższego niż nominalny regulatora (to dla zdrowia regulatora)

 

Praktycznie, jeżeli masz silnik (lepiej lub gorzej wybrany), oraz pakiet i regulator (czyli te stosunkowo drogie składniki).

Co Ci pozostaje?

Dobierać śmigło do całej reszty (zachowanie modelu vs możliwości układu napędowego).

Link to comment
Share on other sites

Ano... teoria jakich wiele sie pojawia :) Miło że pojawiło się kilka rzeczowych słów w tym temacie - mroki mej niewiedzy rozjaśniają sie :D

 

A więc podsumowując podane zostały następujące rozwiązania:

1) EMAX 2822 - KV 1200 (niestety, mocowanie tylko przed wręgą), z tego co przeczytalem na PFMRC sprawdzony silnik przez wielu modelarzy, dobre parametry

2) Ray CD2830/12 - KV 1000, zdaje sie ze wymiarowo i parametrowo jest to zamiennik tego co jest oryginalnie montowane przez PELIKANA

3) Tower Pro 2406-21 - KV 1650 (!?) ciekawa propozycja (cenowa) ale czy ktos to testował kiedys ?

 

Bardzo cenna jest uwaga kolegi hubert_tata o prawidlowym dobieraniu śmigla do tego co juz jest. Oryginalnie montowane smiglo (8.5 x 8.0 - serio. tak jest napisane na smigle) nie sprawdzilo sie. Za to przesiadka na GWS 9x5 to byl strzał w dziesiątke.

 

A co do wagi: ta Cessna troche "tuningowana" juz jest (węglowe podwozie, statecznik pionowy z balsy, półka na serwa z balsy, itd) Bez pakietu waży 819 g a z pakietem wlasnie ok 1 010 g.

 

Jeśli mielibyście jakieś uwagi to chętnie je przyjme :)

 

iż wartość KV (obroty/volt) ma być lekko większa niż waga modelu.

Rafał,jakaś nowa teoria? Co ty tam napakowałeś że waży kilogram?
Link to comment
Share on other sites

Bardzo cenna jest uwaga kolegi hubert_tata o prawidlowym dobieraniu śmigla do tego co juz jest.

Ale to są podstawy podstaw :mrgreen: i nie mozna do końca traktować jako wyznacznik. Jesli np. masz silnik, ktory pobiera więcej prądu niż "wydaje" regulatar to wstawiasz takie smigło, które spowoduje, że będzie mniej pobierał??? Przecież pobiera na danym smigle. Ok wstawiasz o jeszcze mniejszym skoku i średnicy - prąd jest mniejszy - cieszysz się ale czy model poleci na tak dobranym napędzie :?: :!: Śmigło może nie wytwarzać ciągu potrzebnego do nadania modelowi prędkości zapewniającej lor.

Link to comment
Share on other sites

lepszym rozwiązaniem będzie emax 2822

Z Emaxami mam przykre doświadczenie.

W starciu Emax vs Ray u mnie znacznie lepiej wypada Ray.

1. BL 2210/30 - przetarła się izolacja uzwojeń.

2. BL 2215/25 - dwa razy wymieniałem łożyska.

3. BL 2215/20 - jakimś cudem odkleiły się magnesy.

Mam natomiast cztery silniki Ray i z tymi nie ma takich problemów.

Tower Pro 2406-21 - KV 1650

Jak zrobisz jeta, lub latające skrzydło to wstaw silnik 1650 KV, do tej Cessny silnik z KV 1000-1200 będzie w sam raz.
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.