Jump to content

Elektryfikacja modelu Lancair od GP.


Recommended Posts

Jakis dluzszy czas temu wpadl w moje lapki taki oto model:

mojesamoloty-062.jpg

 

SPECIFICATIONS

Stock Number: GPMA1347

Wingspan: 80 in (2030 mm)

Wing Area: 690 in? (44.5 dm?)

Weight: 8.5-9 lb (3850-4080 g)

Wing Loading: 28-30 oz/ft? (87-92 g/dm?)

Length: 52 in (1320 mm)

Engine Required: 2-stroke .61-.75 cu in (10-12 cc) or 4-stroke .91 cu in (15 cc)

 

Model po przejsciach jednak wciaz prezentuje sie bardzo dobrze.

Od jakiegos czasu stoi sobie u mnie w domu w salonie i tak jak sobie kolo niego siedze to mysle i mysle w co by go uzbroic...

Kiedys model latal najpierw na benzynie 26cm? co okazalo sie kompletna porazka i kraksa , nastepnie na OSie 90 z pompeczka.

Ja planowalem z poczatku zamocowac tam saito 100 jednak ciagle gdzies w oddali po glowie chodzil mi pomysl elektryfikacji takiego cuda.

 

No i sobie tak rozmyslam rozmyslam i pomyslalem ze skoro na forum jest paru specow od elektrykow to dlaczego niby nie zapytac o zdanie.

Zatem pytam!

 

Po przeszukaniu neta w sprawie elekrtyfikacji znalazlem co nastepuje :

1) rcgroups.com - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=131339

2) Motorek - jaki chcialbym zastosowac - HackerA-50 xl

 

Teraz tak - jak myslicie - ktory silnik bedzie lepsiejszy - czy ten zaproponowany przeze mnie czy przez kolege z amerykanskiego forum.

Czy mozna zastosowac jakies tansze zamienniki silnika, co ewentualnie byscie polecili - wolalbym naped bezposredni - mam jakies mieszane uczucia co do przekladni.

 

Regielek o jakim myslalem to CC 60 A - mysle ze spokojnie dalby rade.

 

Jedyna moja obawa jest smiglo - silnik jest polozony nisko i duze smiglo mogloby zaczepiac o ziemie - A50 kreci smiglami od 14 do 18 az! Zastosowanie smigla 3 lopatowego troche by pomoglo ale wciaz moga byc problemy.

Od razu zapytam czym roznia sie poszczegolne wersje tego silnika - 12 - 14 - 16 ?

 

No i ostatnia czesc przedsawienia - pakiet.

Lipole - hmmm drogie - oraz maja swoja okreslona zywotnosc. Model mam zamiar przewietrzac z rzadka , dlatego pomyslalem o rozslawionych ostatnio pakietach Li-Fe czy A123. Teraz pojawia sie pytanie czy A123 sa rownie malo odporne na funkcje czasu to znaczy ze po pewnym czasie traca swoje wlasciwosci ?

I jaki pakiet byscie proponowali bo o ile cos wiem na temat napedow do malych elektrykow o tyle takie cos to juz sa dla mnie schody :]

 

Tak sobie wzialem to wszystko na olowek i licze:

Silnik - 600zl

Regiel- 600zl

Pakiet- ??? ale pewnie cos kolo 1000zl ( FP 6s )

 

Mysle ze kolo 2 k powinienem sie zmiescic.

 

Jak myslicie czy jest sens czy od razu wybic to sobie z glowy ?

Za wszelka pomoc bede niebywale wdzieczny.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Wymiary/rozpiętość ?

Waga?

Oczekiwany sposób / czas latania?

 

Może zacznijmy od początku a nie od końca ,to jest cen.

Poza tym ceny podane przez Ciebie to jakiś kosmos !

Czy to są ceny za 2 zestawy? :rotfl:

Link to comment
Share on other sites

Peter

Ale to nie jest RC groups ,po za tym mamy tu polskie forum i nie wiem dlaczego miało by się to zmieniać?

Skoro na RC to są odpowiedzi ,to widoczne jest jakiś powód ,że pyta tutaj...

 

A przy okazji regiel za 600zł ?

Czy on też gotować potrafi???a może chociaż sam lata ???

Link to comment
Share on other sites

Spiesze z odpowiedziami :

 

dokladne dane - od producenta :

 

SPECIFICATIONS

Stock Number: GPMA1347

Wingspan: 80 in (2030 mm)

Wing Area: 690 in? (44.5 dm?)

Weight: 8.5-9 lb (3850-4080 g)

Wing Loading: 28-30 oz/ft? (87-92 g/dm?)

Length: 52 in (1320 mm)

Engine Required: 2-stroke .61-.75 cu in (10-12 cc) or 4-stroke .91 cu in (15 cc)

 

Co do cen - sugerowalem sie cennikami :)

 

Regiel - rzeczywiscie zle popatrzylem na 80a a nie 60a - CC 60A czyli 530zl a nie 600

Silnik - 150 eurasow czyli z przesylka itd cos kolo 600 zl

A pakiet - hmm tu polecaja 6s - FP 4900mAh -1000zl :/

 

Co do tanszych opcji - mysle ze dobralbym jakis silnik axi jednak jakos nie jestem przekonany co do tych silnikow. Oprocz wielu pozytytwnych opinii slyszalem tez czasami negatywne, a o hackerach nikt zlego slowa nie mowi :P

Link to comment
Share on other sites

Ale to nie jest RC groups ,po za tym mamy tu polskie forum i nie wiem dlaczego miało by się to zmieniać?

 

Upss.

No tak,masz racje.

Ale do tak ciezkiego modelu,to raczej na ,,tanim'' wyposazeniu nie uciagnie tego...

Cenowo chyba tak wyjdzie.

Cala nadzieja w Tobie,wszak powinien za te pieniadze miec x 2 komplet(bez gotowania :) )

Link to comment
Share on other sites

co prawda specem od elektryków nie jestem :oops:

a może taki zestaw??(trochę tańszy a myślę że spokojnie wystarczy

http://nastik.pl/silnik-bezszczotkowy-dualsky-xm5060ca9-outrunner-p-783.html

390zł-silnik

http://nastik.pl/regulator-silnikow-bezszczotkowych-brak-p-278.html

190zł-regulator

http://nastik.pl/pakiet-lipol-4500mah-5s1p-185v-p-1352.html

610-i np. taki pakiet

czyli razem........

1190zł myślę że taka cena powinna cię usatysfakcjonować ALBO

planuję kupić silnik benzynowy do swojego su-26 roto/WEBRA(są lekkie jak piórko 25cm waży 860g) a w ich ofercie jest też silnik benzynowy o pojemności 15cm :shock: mocniejszy i lżejszy od osmaxa 15 :lol: (może warto zainwestować później miałbyś wspaniały silnik do jakiegoś akrobata i co najważniejsze bardzo ekonomiczny)

oto link do silnika

http://www.webra-austria.at/motor.php?search=1067I&folder=AERO&lang=EN

Link to comment
Share on other sites

Teraz pojawia sie pytanie czy A123 sa rownie malo odporne na funkcje czasu to znaczy ze po pewnym czasie traca swoje wlasciwosci ?

 

Z tego co czytalem A123 sa znacznie odporniejsze na funkcje czasowe. Kilka lat na nich podobno polata.

 

Do tego jakbys zrobil sobie pakiet np 8s2p z A123 (maja nizsze napiecie) to wyjdzie ok 850zl

Link to comment
Share on other sites

silnik 390zł

http://nastik.pl/silnik-bezszczotkowy-dualsky-xm5060ca9-outrunner-p-783.html

Regiel 249zl

http://nastik.pl/regulator-dualsky-switching-p-1228.html

Pakiet 2x 370zł

http://nastik.pl/pakiet-lipol-4500mah-3s1p-111v-p-1429.html

 

Nie wyszło połowę ,ale z 2200 zrobiło się ok.1500 zł .

A przy zakupie bezpośrednio u Chińczyka (tak jak robi to Hubert) wyszło by ok. 1200zł.

O widzę ,że koledzy też nie próżnują.

Link to comment
Share on other sites

duze smiglo mogloby zaczepiac o ziemie

Jakie śmigło się tam zmieści?

 

czym roznia sie poszczegolne wersje tego silnika - 12 - 14 - 16

Stałą Kv, czyli w praktyce w ogromnym uproszczeniu: jakie śmigło da radę pokręcić i jakiego napięcia zasilania będziesz potrzebował.

 

Co do tanszych opcji - mysle ze dobralbym jakis silnik axi jednak jakos nie jestem przekonany co do tych silnikow

Widząc takie podejście nawet nie śmiem proponować silniczka za 50$, który prawdopodobnie pozwoliłby powiesić tego Lancaira na śmigle :lol:

 

To taki żarcik z grubej rury, ale silnik Dualsky to moim zdaniem złoty środek.

Teraz zerknąłem na regulator Dualsky - też ok, tylko ta bariera 6 lipoli może okazać się kluczowa.

Link to comment
Share on other sites

Myślę, że można jeszcze zejść z ceny (kosztem zastosowania produktów mniej "markowych").

Chociażby silnik np. ten za 42 $, regulator 60A za 47 $, lub nawet taki regulator za 28 $.

 

Z drugiej jednak strony nie wiem, czy jest sens pchania takiego wyposażenia do takiego modelu - w końcu to deproniak czy mały tartaczek.

Link to comment
Share on other sites

Co do silnika :

Nie rozumiem pewnej rzeczy - silnik hackera wytwarza podobna moc co ten dualsky , a jest ciezszy o 100 g . O co chodzi ?:) Nie chce mi sie wierzyc aby w hackerze lezealo sobie tylko 100g i mowilo "odchudz mnie" Cos musi byc kosztem czegos - przynajmniej tak mniemam. A wolalbym szczerze powiedziawszy nadmiar mocy niz jej niedobor.

Smiglo jakie tam sie zmiesci - mysle ze max 16 ale jeszcze tego empirycznie nie sprawdzalem. Czytalem w opisie budowy kolegi Stoska ze po zastosowaniu goleni robarta sprawa jeszcze sie pogarsza - a taka golen lezy juz w szufladzie :/

 

Co do regla:

Mialem juz pare regielkow - i powiem ze jedyne z ktroych jestem w pelni zadowolony to wlasnie CC - silniki daja duzo wiecej z siebie, mozliwosc zaprogramowania wszystkiego i inne szemery bajery decyduja ze nie kupie nigdy innego regla - chocbym mial z glodu zdechnac. Gotowac moze nie gotuje - ale odkurzac to i owszem potrafi :)

 

Co do pakietu:

Jak na razie wstrzymuje sie z lipolkami - chce sobie jeszcze poszukac czegos w necie o tych A123. Troche obawiam sie wagi bo slyszalem ze sa ciezsze jednak ciekawi mnie o ile w stosunku do li-polkow? To wydaje sie byc ciekawa alternatywa. Z tego co pamietam to na forum byla kiedys juz o tym dyskujsa?

 

Co do schodzenia z ceny - chcialbym uzyskac jak najnizsza cene ale niekoniecznie koszetem jakosci. Nie jestem na tyle doswiadczonym lataczem aby w razie jakiejs awarii poradzic sobie i sprowadzic model bezpiecznie na ziemie - a tego modelu jakos nie widzi mi sie rozbijac :] A juz pare razy przez glupie oszczednosci modelem przydzwonilem i nie mam juz zamiaru tego powtarzac.

Link to comment
Share on other sites

Zdecydowanie Paweł masz racje , kup najdroższe wyposażenie na jakie Cię stać.

Będzie pewnie latać ,nie ma problemów z gwarancją ,dobre samopoczucie ,że jak coś zawiedzie ,to znaczy ,że inaczej być nie mogło ,a i sprzedawca będzie bardzo zadowolony. :mrgreen:

 

Poza tym zawsze będziesz miał pierwsze miejsce wśród najdroższych elektryków na forum :devil:

Link to comment
Share on other sites

Zdecydowanie Paweł masz racje , kup najdroższe wyposażenie na jakie Cię stać.

Będzie pewnie latać ,nie ma problemów z gwarancją ,dobre samopoczucie ,że jak coś zawiedzie ,to znaczy ,że inaczej być nie mogło ,a i sprzedawca będzie bardzo zadowolony. :mrgreen:

 

Poza tym zawsze będziesz miał pierwsze miejsce wśród najdroższych elektryków na forum :devil:

 

Nie chce zeby to sie przerodzilo w kolejna pyskowke moderator - user wiec nawet nie bede tego komentowal. Skoro Pan tak uwaza to zal mi Pana ze ocenia Pan ludzi tylko pod jednym katem. Ale ja juz nic na to nie poradze , jedyne czego moge zyczyc to zmiany podejscia do ludzi.

Link to comment
Share on other sites

pomyslalem o rozslawionych ostatnio pakietach Li-Fe czy A123. Teraz pojawia sie pytanie czy A123 sa rownie malo odporne na funkcje czasu to znaczy ze po pewnym czasie traca swoje wlasciwosci

 

A123 są stosowane do napędów samochodów hybrydowych, tak więc raczej problemu ze starzeniem się nie ma. Niestety, pod obciążeniem napięcie spada do 2,8 - 2,7V i trzeba czasem dawać ogniwko więcej niż w pakiecie li-poly. Ciężar i wielkość ogniw w tym modelu chyba są drugorzędne, choć...

Jeżeli piszesz o pakiecie li-poly 6s 4900mAh to alternatywą są chyba dwa połączone równolegle pakiety A123 7s lub 6s - czyli 12-14 ogniw - pojemność 4600, ciężar 840-980g, koszt 840-980zł.

30A na pakiet nie zrobi na nich wrażenia, a będziesz mógł naładować pakiet w <20 minut i z powrotem w powietrze. Prądowo, to możesz polecieć na jednym pakiecie, ale krótko :-(.

Ale ładowanie pakietu 6s to już chyba problem, czyżby była potrzebna konfiguracja 4 pakiety 3s?

Link to comment
Share on other sites

a może taki silniczek, oglądałem go w realu, wygląda bardzo przyzwoicie: http://rcsklep.pl/product_info.php?cPath=22&products_id=185 silnik ma wyższe Kv i raczej będzie pod śmigło 14-15''

plus regulator jeti opto 77 http://nastik.pl/regulator-jeti-advance-opto-plus-p-398.html

i bateryjki 5-6S np. 5S 4500mAh/22C http://nastik.pl/pakiet-lipol-4500mah-5s1p-185v-p-1352.html

Całość wyjdzie ok. 1400zł

Przy takim modelu to już bym nie korzystał z BEC-a w regulatorze obrotów. Jeślo chodzi o A123 to prądowo są wydajniejsze niż Lipole, ale pojemnościowo to już gorzej. Jedyne co przemawia za A123 to trwałość i szybkość ładowania do 10C. patrz np. http://www.batimex.pl/towar.asp?idtowaru=2490

Link to comment
Share on other sites

A niech tam!

 

Jeżeli opiszesz na forum tą konwersję (wydaje się interesująca) to mam dla ciebie parę groszy oszczędności jeżeli cały napęd będzie Dualsky. Szczegóły na priv najpóźniej do jutra a jeżeli później to już po połowie września.

Link to comment
Share on other sites

Szczere dzieki za wszystkie podpowiedzi - szczegolnie Kojotowi na temat A123 - mozliwe ze cos pohandlujemy w tym temacie bo slyszalem ze rozprowadzasz te pakiety.

 

Z gory dzieki Stoskowi za zlozona propozycje - pozyjemy, pomyslimy. :)

 

Poszperalem jeszcze troche w necie i znalazlem taka oto propozycje :

Lancair + Kontronik Fun 600 ktora wydaje sie wielce interesujaca ale rowniez kosztowna.

 

Tamten temat byl pisany dawno temu, kiedy o lipolach bylo slychac tylko w wiadomosciach Nasa :P i dlatego mam pytanie - iloma celami nalezaloby taki naped zasilac?

Czy 6 tak jak w poprzednich wypadkach wystarczy czy juz nie bardzo ?

Mysle ze z tym wyposazeniem model mialby niezlego kopa.

 

Znalazlem jeszcze jeden silniczek nad ktorym zaczalem sie powaznie zastanawiac - http://www.e-fliterc.com/Products/TechnicalSpecs.aspx?ProdID=EFLM4110A

jednak tu tak samo pojawia sie problem 10cel.

 

 

Mozecie cos doradzic ? Te 2 ostatnie opcje - more powerful! - wydaja mi sie bardzo atrakcyjne ze wzgledu na zdecydowany nadmiar mocy.

Obawiam sie ze wczesniej przedstawione silnik pozwola na ulotnienie modelu, jednak dawke adrealiny zapewnia dopiero te 2 ostatnie :)

Link to comment
Share on other sites

A tak od właściwej strony - 9 funtów masy modelu do lotu, czyli potrzebne jest dla modelu chyba niezbyt akrobacyjnego tak z 60W/funt czyli 60*9 mamy 540W. Weźmy sprawność 70% mamy 770W. Ze sporym IMO zapasem napęd 1KW powinien wystarczyć do dynamicznego latania. Skoro zdecydowałeś się na prądy ok. 50A to wychodzi, że trzeba dać pakiet li-poly 6s lub 6-7 A123, czyli jesteśmy na poziomie poprzednich wyliczeń (i to w obszarze optymistycznym). Wszystko ponad to już chyba niepotrzebne przeciążanie modelu (pakiety) i portfela (też pakiety). A przecież jeszcze trzeba je jakoś ładować.

Tamten silnik 1,5KW to monstrum

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.