Skocz do zawartości

Dobór napędu elektrycznego do F3V, F4


Rekomendowane odpowiedzi

Z uwagi na moje udane wejście w modelarstwo lotnicze wróciły marzenia ojca o powrocie do modelarstwa, jednak wodnego. W latach 90-tych ojciec zbudował łódź F3V, F4pod silnik spalinowy 2,5-3,5cm3 wg planów p. Janusza Pietrzaka zamieszczonych w piśmie MODELARZ, nr 11(186), listopad 1970. Ponieważ dysponowaliśmy tylko silnikiem Raduga 3,5cm3, który był b. kapryśny wręcz niemożliwy do uruchomienia w tym modelu z racji przeznaczenia (silnik lotniczy a nie wodny) zrezygnowaliśmy na wiele lat. Łódź leżała przez ponad 15 lat nieruchoma. Cała Elektronika w postaci serw, zasilania, odbiornika i nadajnika jest sprawna. Dziś przyszedł ojciec i prosił, żebym się zorientował odn. możliwości elektryfikacji modelu. Jak wspomniałem brakuje silnika (konieczny jest silnik z chłodzeniem poprzez płaszcz wodny) i regulatora.

Parametry samego modelu:

- konstrukcja sklejkowa

- długość-60cm

- szerokość -24cm

 

Zdjęcia łodzi (po kliknięciu się powiększą):

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Na ostatnim zdjęciu pozostałości po "przystosowaniu spalinowym" i to w modelu pozostanie, bo zbiornik paliwa jest umiejscowiony w zabudowanej, niedostępnej części nosowej.

Dołączona grafika

 

Prośba do doświadczonych kolegów :D : pomóżcie skompletować napęd elektryczny do uruchomienia łodzi, tj. silnik z płaszczem wodnym i regulator obrotów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje silnik Feigao 540L, 12 zwojowy zasilany z 4 cel Li-po , do tego regulator minimum 90A Turnigy aquastar. Zamiennie tani silnik możesz kupić w hobbycity, byleby miał minimum 36mm średnicy i te 60mm długości, obroty celuj od 1800 do 2200 na 1 V. Śruba do takiego zestawu od 32 do 36 , metalowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje silnik Feigao 540L, 12 zwojowy zasilany z 4 cel Li-po , do tego regulator minimum 90A Turnigy aquastar. Zamiennie tani silnik możesz kupić w hobbycity, byleby miał minimum 36mm średnicy i te 60mm długości, obroty celuj od 1800 do 2200 na 1 V. Śruba do takiego zestawu od 32 do 36 , metalowa.

A gdzie taki silnik można nabyć i jaka może być cena czy uda mi się z tym wszytskim zmieścić w 250-300zł??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli zamówisz z hobbycity silnik o parametrach jakie podałem wyżej , to może. Ale to ciut mała kwota jak na napęd który podałem. Bywają uzywane Feigao na Allegro, regulator można zaadoptować lotniczy, wykonuje do nich profesjonalne chłodzenia.

W tej chwili nie ma silnika Feigao ale wstępnie sobie wymyśliłem coś takiego:

1. Silnik chłodzony wodą (płaszcz wodny):

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17153__ADS400XLWater_Cooled_Motor_Boat_.html

2. regulator Turnigy 55A

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12190__TURNIGY_TRUST_55A_SBEC_Brushless_Speed_Controller.html

Czy to by się nadawało, żeby model przy wspomnianych wcześniej wymiarach szybko i efektownie pływał?? I ew. jaki pakiet zastosować żeby było te 8-10 min. szybkiego pływania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten silniczek jest za mały. Nie wyważaj otwartych drzwi i kup silnik o parametrach jakie podałem, Potrzebujesz oprócz obrotów, momentu obrotowego. Na 10 minut pływania szybkiego takim modelem potrzebujesz 10Ah pojemności. Tu się nic nie oszuka, to nie depronowy samolocik. A uwierz mi, wiem co gadam. Silnik, który pokazałeś to ma chłodzony tylko przedni dekiel.

 

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6678__KD36_74_09XL_1900kv_Brushless_Inrunner.html

 

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6676__KD36_60_11L_2200kv_Brushless_Inrunner.html

 

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17717__XK3665_B_2100KV_Brushless_Inrunner.html

 

i do tego regulator od 90 A w górę.

 

lżej się nie da jak ma być szybko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten silniczek jest za mały. Nie wyważaj otwartych drzwi i kup silnik o parametrach jakie podałem, Potrzebujesz oprócz obrotów, momentu obrotowego. Na 10 minut pływania szybkiego takim modelem potrzebujesz 10Ah pojemności. Tu się nic nie oszuka, to nie depronowy samolocik. A uwierz mi, wiem co gadam. Silnik, który pokazałeś to ma chłodzony tylko przedni dekiel.

 

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6678__KD36_74_09XL_1900kv_Brushless_Inrunner.html

 

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6676__KD36_60_11L_2200kv_Brushless_Inrunner.html

 

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17717__XK3665_B_2100KV_Brushless_Inrunner.html

 

i do tego regulator od 90 A w górę.

 

lżej się nie da jak ma być szybko.

Dzięki, powiem ojcu, żeby zbierał fundusze, bo to ma być zabawka dla niego ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Odświeżam temat. Łódka nie doczekała się napędu elektrycznego z uwagi na koszty zzakupu wyposażenia - zostajemy prz napędzie spalinowym.\

Wstępnoie umyślilismy wyposażenie:

1. Silnik ASP. 15 (2.5cm3) z chłodzeniem wodnym:

http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/SILNIKI-ZAROWE/Zarowe-wodne/ASP-15-MX.html

2. Zasilanie Ni-Mh 4.8V Graupner 2000mAh:

http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/AKUMULATORY-I-PAKIETY/Pakiety-NiMh-i-NiCd/Pakiet-Graupner-4NH-2000-RX-48V-NiMH-2000-mAh-plaski-BEC.html

 

A teraz jakie sprzęgło do tego zestawu?

Może taki komplet:

1. Dwa elementy "kłowe" typu JUMBO:

http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/LODZIE/Akcesoria-do-budowy-lodzi/Sprzegla-jumbo/Sprzeglo-JUMBO-otwor-3-mm.html

2. Łącznik gumowy:

http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/LODZIE/Akcesoria-do-budowy-lodzi/Sprzegla-jumbo/Sprzeglo-JUMBO-Lacznik-gumowy.html

 

Jeszcze interesuje mnie kwestia sposobu docierania silnika wodnego, jak to powinno przebiegać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja się bardzo cieszę,że pozostaliście przy napędzie spalinowym :) Co do sprzęgła, to wiele bym dał, żeby nadal wykonywał je ŚP BOHDAN LUDKOWSKI...

Ale jak mi solennie obiecasz ,że ta łódka popłynie to otrzymasz ode mnie sprzęgło ,które na pewno będzie działać i nic się z nim nie stanie. Takie jak to:

http://www.fsrv.wroclaw.pl/forum/download/file.php?id=2408&t=1 Sprzęgło jest już po testach i używane jest w "wyczynowym" AJAKSIE . I jakby co to, kontakt na priv

Co do silnika, to ten ASP będzie dobry, ale ja bym rozważył zakup tańszego silnika. Tego bez końcówki MX. Z doświadczenia wiem, że lepszym rozwiązaniem jest uruchamianie silnika za pomocą rozrusznika elektrycznego. a te "wynalazki" do uruchamiania silnika dołączane do silnika ,są bardzo zawodne i psują się w najmniej odpowiednim momencie. No i silnik powinien być zamontowany na gumowych "lordach''

ponieważ nawet taki mały motorek podczas pracy może spowodować ,że łódka rozleci Ci się od drgań ;).

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do silnika, to ten ASP będzie dobry, ale ja bym rozważył zakup tańszego silnika. Tego bez końcówki MX. Z doświadczenia wiem, że lepszym rozwiązaniem jest uruchamianie silnika za pomocą rozrusznika elektrycznego.

To znaczy, że bardziej trwały silnik będzie bez szarpanki? Z tego co widzę w modele.sklep.pl to tylko ASP 21M ma normalne koło zamachowe bez szarpanki i nawet jakiś przegub ma kardanowy nakręcony na wał. Mam rozrusznik, ale jak uruchomić silnik rozrusznikiem z kołem jeśli po przełożeniu linki-pasa klinowego (nie wiem jak to się nazywa) nie można go wyjąć z łódki i trzeba by go jakoś unieruchomić. Dobrze myślę?

 

No i silnik powinien być zamontowany na gumowych "lordach'', ponieważ nawet taki mały motorek podczas pracy może spowodować ,że łódka rozleci Ci się od drgań ;).

Te lordy to można gdzieś oddzielnie nabyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik jest tak samo trwały z "szarpanką", jak i bez niej. Tyle ,że do Twojej łódki motorek 3,5cm3 może być za mocny. Silnik o pojemności max 3cm3 w zupełności wystarczy. Co do uruchamiania silnika za pomocą paska, to pasek zostaje w modelu na stałe i nie musisz się nim przejmować, Znajdzie sobie miejsce w modelu bez Twojej pomocy. Dosyć dobre i tanie są paski od maszyn do szycia "Łucznik" . W ostateczności możesz kupić silnik z ''szarpanką", ale używaj jej rzadko. Częściej używaj rozrusznika. W tych mniejszych silnikach sprzęgła chyba nie ma komplecie, więc musisz postarać się o jakieś inne (moja oferta jest aktualna). Gumilordy są do nabycia w sklepach modelarskich. Najlepsze są te od firmy KAVAN. Można też poszukać w internecie. Dość łatwo można je kupić.

Ten modelik konstrukcji P. Pietrzaka, sam kiedyś zbudowałem i była to pierwsza łódka , która mi popłynęła. Moja była napędzana silnikiem METEOR. Z tego modelu pozostały mi tylko dwa urwane korbowody :) . Łódkę niestety zabrała powódź w 1997r. :(

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzeju:

1. Odn. gumilordów:

http://www.modele.sk...ZE-FSR-ASP.html

czy takie gotowe rozwiązanie "zawieszenia" silnika w kadłubie się sprawdzi?

2. I odn. sprzęgła: to oferowane przez Ciebie wymaga 100% wyosiowania wału i silnika. W naszej łódce wał jest wklejony w kadłub więc teoretycznie jest już niemożliwy do zmiany pochylenia bez "wyrywania" go z kadłuba. Jeśli chciałbym wykorzystać Twoje sprzęgło to trzeba by tak ustawić silnik aby był osiowo. Pamiętam, że do Radugi daaawno temu mieliśmy sprzęgło kuliste typu "U" (http://www.modele.sk...zeglo-U-34.html) i ono eliminowało brak współosiowości.

Generalnie wczoraj śmiło mi się moje pływające FSR aż się napaliłem na uruchomienie łodzi :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.