Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, po raz drugi rozpoczynam coś na wzór fotorelacji z budowy - uznałem, że jest to dla mnie na tyle duży projekt, że warto by go skonsultować z fachowcami branży. Do tej pory wielkiego doświadczenia nie mam - 2szt toto, ale zapragnąłem czegoś klasycznego w kształcie i budowie. Wybór padł na absolutną klasykę piper j3 w wersji 180cm i budowie klatkowej.

Plany już jakiś czas temu znalazłem w sieci. Poprzemieszczałem trochę elementy by się wszystko zmieściło na formatkach dostępnych w drukarniach - http://elv.pl/PIPER_j3cub1.zip

Od razu uprzedzam, że budowa będzie trwała dość długo (nie będę się z nim spieszył a priorytetem jest szkolenie umiejętności pilotażu na deproniakach ;) )

Jednak do projektu ruszyłem z kopytem. Po dostosowaniu planów wysłałem je do drukarni wielkoformatowej - całość dostałem na arkuszach a0, a1 i płato wydrukowane na jednym długim arkuszu. Całość kosztowała mnie 43zł. Następnym krokiem było zamówienie drewna - listewek, balsy i sklejki z sieci bo jedyny znany mi sklep w Szczecinie zawiódł mnie po całej długości.

Ze względu na to, że moja żona wraz z dzieckiem przypadkiem osiedlili się w szpitalu by nie zwariować i nie zapić zabrałem się za coś pożytecznego ;)

http://elektroniczny.com/piper/DSC00208.jpg

http://elektroniczny.com/piper/DSC00209.jpg

http://elektroniczny.com/piper/DSC00211.jpg

http://elektroniczny.com/piper/DSC00213.jpg

 

Tyle dnia wczorajszego i dzisiejszego udało mi się zdziałać. Staram się robić to w miarę możliwości precyzyjnie. Dnia dzisiejszego zrodziły się pierwsze wątpliwości - może błahe aczkolwiek dla mnie dość istotne.

Wzdłuż kadłuba na boku wg wszystkich przekrojów powinny być przyklejone listewki 1/8" - 3mm, jednak na rzucie bocznym listwa ta jest w dziwny sposób zakończona - nagle kończy się przy listewce skośnej i ... i nic - pytanie jak ją zakończyć zarówno z przodu jak i z tyłu - przy sterze kierunku a może trzeba ją przykleić od wewnątrz kratownicy ? Zgodnie z rzutem górnym wydaje się, że owa listewka biegnie aż do samego firewalla.

Mało tego !

http://elektroniczny.com/piper/wrega.jpg

Jak widać na powyższym przekroju takowe listewki powinny być po 2 na bok ! - jedna w połowie wysokości kratownicy, druga na dole, której nie widać na żadnym innym przekroju - pytanie czy jest potrzeba ją tam przyklejać, skoro elementem konstrukcyjnym jest listwa 1/4" - 6mm.

 

Czy ktoś już może robił pipera z tych planów ??

Kolejne pytanie rodzi się z przodu - jak mocować firewall ? czy po prostu przykleić od czoła listew, czy może wydłubać w nim kwadratowe otwory i przewlec przez nie listwy oraz wkleić na np coś epoksydowego dorzucając odrobinę tkaniny szklanej ?

Kolejna sprawa czy całość kleić na "white glue" soudala do drewna czy może jakiś polimer ?

 

pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc.

Opublikowano

eh ... czytałem ten temat, lecz przeoczyłem linka do galerii ;)

Mało tego ... dopiero teraz zrozumiałem o co chodzi w malutkim napisie "3/32 sheeting to firewall" - cały czas byłem przekonany, że chodzi o pokrycie balsą spodu - by zabezpieczyć przed trawą oraz twardymi lądowaniami. Patrząc na zdjęcia dopiero sobie uświadomiłem, że pokrycie balsą obejmuje cały przód kadłuba ! To wyjaśniło bardzo wiele ;) Inna sprawa, że balsa na pokrycie ma być 3/32" czyli 2,38mm natomiast listwy przyklejone z boków 1/8"sq czyli 0,32mm - dlaczego autor planów nie dopasował grubości listew do grubości pokrycia ? Pokrycia z balsy nie widać również na rzucie firewalla - widać zaś listwy 1/4" przy samej krawędzi.

Bardzo zaś zaniepokoił mnie jeden szczegół - na zdjęciach widać, że cała kratownica jest zrobiona z balsy, natomiast ja zacząłem ją robić z sosny.

Inna sprawa, że plany firmy SIG jakimi posługiwał się autor zdjęć lekko odbiegają od moich - jest nieco inny kształt kratownicy kadłuba oraz inna jest też konstrukcja skrzydeł - tutaj jest jeden główny dźwigar, listwa troszeczkę dalej w środku przekroju żebra, listwa spływu, zaś z przodu keson balsowy. W moich planach żeberko ma wcięcia na 7 listew - dwie grubsze na spodzie i z wierzchu w miejscu dźwigara, dwie cieńsze w miejscu tylnej listwy, dwie w miejscu, gdzie powinien kończyć się keson oraz jedna "ćwierćwałek" na krawędzi natarcia. W przekroju poprzecznym nie widać by miał być balsowy keson.

Pytanie zasadnicze - czy jak wykończę projekt zgodnie z moimi planami to czy poleci ? na pewno będzie miał większą wagę z uwagi na materiał kratownicy. Daleko się nie posunąłem więc mogę to zrobić z balsy. Co z resztą ? jaki materiał na skrzydła ? czy robić keson ? Trzymać się planów które posiadam, czy dostosować je pod kątem tego co jest na fotografiach (plany SIG) ?

Opublikowano

Trzymaj się planów, bo to najlepsze wyjście. Poleci ,czemu miałby nie. Na tym forum są zdjęcia z kesonem i bez ,to zależy z jakich planów był budowany.Kratownicę zostawił bym sosnową, aż takiej wagi mieć nie będzie. Skrzydła są z balsy,tylko dżwigary to sosna.Tego modelu nigdy nie budowałem choć mam plany. Ostatnio robiłem Madman Evo 1500mm rozpiętości. Jeszcze nie oblatany, zostały małe wykończenia przy osprzęcie.

Opublikowano

Kratownice zrób z listew sosnowych.Skrzydła nie posiadają kesonu - ja dla rozpiętości 1,8 m wprowadziłbym keson - skrzydła będą bardziej sztywne- zmieniłbym rozstaw listew na skrzydłach . Silnik musi być co najmniej 6,5 cmm 3 .

Z planów wynika że model był projektowany też pod napęd elektryczny :(

Opublikowano

Hm ...

Właśnie ukończyłem połówkę kratownicy kadłuba. Wczorajszej nocy już projekt przez moment wisiał na włosku :(

Dołączona grafika

Pytanie właśnie za jakim silnikiem się rozglądać biorąc pod uwagę, że to nie ma być akrobat czy holownik tylko coś do spokojnego polatania, ewentualnie z małą kamerką.

Jeżeli elektryk, to pewnie koło 1,5kW mocy ? Jeżeli wziąć pod uwagę przelicznik uciągu dla trenerka 1:3 to może nawet mój 3536 wystarczy by się od ziemi oderwać ?

To czy będzie spalinowy czy elektryczny to jeszcze nie jest rozstrzygnięte ... Jeżeli chodzi o spalinę to ze względów czysto ekonomicznych brałbym 8,5cm ASP albo ekonomicznie 6,5cm. Raczej ten niższy, bo takich dużych modeli więcej na razie nie będę robił bo nie mam do tego warunków.

Póki co jeszcze mam czas ... może do lata go wyszykuję ;)

wielkie dzięki za pomoc.

 

PS jakość zdjęć może nie jest najlepsza, ale jak będzie co pokazać to sięgnę po aparat a na te kilka listewek, to chyba komórka wystarczy ;)

Opublikowano

6.5 dla takiego modelu to za malo. Mam Pipera 180cm waga ok 2.5kg do lotu i ten silnik jest tak na styk. Zeby milo sie wozić z zapasem to ok 8ccm przy tej samej wadze.

Opublikowano

Mojego pajpera budowanego wg planów z modelarza przy tej samej rozpiętości ciągnie MVVS- 6.5 cm3 :rotfl:

Można założyć mocniejszy

Opublikowano

hm ... 1 PS to 1,36kW. Silnik 8,5cm ma 1,99PS czyli 2,72kW! To elektryfikacja będzie dość droga. Nawet dla 1,5kW wyjdzie sporo bo to już trzeba 6s ... chyba stanie na spalinowym.

Teraz prace trochę zwolnią, bo rodzinka wróciła... więc życzcie mi powodzenia :lol:

Opublikowano

hm ... 1 PS to 1,36kW. Silnik 8,5cm ma 1,99PS czyli 2,72kW!

Zile to liczysz, bo to jest akurat na odwrót.

 

Przykładowo : MVVS 7,5 ccmm ma moc około jednego konia mechanicznego, w przeliczeniu wychodzi 750 Watt :devil:

Opublikowano

Wojtku - to akurat celowe zaokrąglenie :)

engelbert - tzn, że tyle wystarczy by pociągnąć tą maszynę ? 750W ? Czyli wystarczy mały silniczek 3542/3548 ?

Hm ... to czy taki silniczek

http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=11_12_237&products_id=2531

byłby OK ? niby również 7,5ccm ale wg danych ma 1,82PS a przelicznik PS HP to w zaokrągleniu 1. Bo teraz pytanie co koledzy wyżej mają na myśli pisząc 6,5cm lata/6,5cm za mało - czy aż takie są rozbieżności w mocy silników przy tej samej pojemności czy chińscy producenci tak zawyżają moc osiąganą przez te silniki ?

Inaczej zapytam ... jaki silniczek z gamy ASP (celowo piszę, bo są najtańsze i na moje potrzeby uważam, że wystarczające) powinienem wybrać by latać takim modelem z zapasem na wiatr, bez szaleńczych akrobacji i bez holowania ?

Opublikowano

jaki silniczek z gamy ASP

Czterotakt 61.Dwutakty nie mają dobrej opinii i mogę to potwierdzić.Czterosuwy mają stosunek ceny do jakości przyzwoity,bardzo trwałe.Nie ma z nimi problemów.A dodatkowy bonus to mniejsze zużycie paliwa w stosunku do "kosiarki" i ten dźwięk ;D

 

Najpierw zrób model i zważ w całości.Znam pipery które np.przy rozpiętości 1,7m z ASP 61 waży 3kg a drugi 2,12 z ASP 70 waży 3,4 kg.Zachowanie w locie odmienne.

Ten mniejszy

Ten większy

Silnik el.3542 powinien dać ok.2,2-2,5 kg przy 4S ,3548 2,8-3,2 kg przy 4S.

Opublikowano

Mam w rekach asp .46 2t i .61 4t. Oczywiście 4t dźwięk bajeczny. No ale na 2t jeszcze sie nie zawiodłem. Tania i dobra alternatywa dla lepszego os max. Asp poniżej 7.5ccm bywają kapryśne.

Opublikowano

Zgadzam się że są mocniejsze od OS,ale są problemy z poprawną regulacją.Wszystko zależy na jaki egzemplarz trafisz.Miałem 46 i było różnie.Dwa ,trzy loty i już nie chciała pracować jak należy.Natomiast z 52 nie miałem problemów.Ale sprzedałem i powymieniałem na 4-takty.

Opublikowano

OK, dziękuje wszystkim za wypowiedzi. Jak już pisałem budowa trochę zwolni :D Jak będzie co zaprezentować, to zaprezentuję a tym czasem pewnie wątek spadnie na setną stronę :D i dobrze, bo nie ma co bić piany bez modelu. Zbuduję kadłub bez poszycia i bez zamykania przodu, skrzydło, zważę całość i zastanowię się jaki dać silnik.

Odnośnie silników ASP 2t czytałem kilka opinii pochlebnych i kilka negatywnych - jak ze wszystkim co jest z chin niskiej jakości. Do moich bardzo amatorskich zastosowań uważam, że wystarczy, a cena jest na tyle niska, że nawet jeśli ze swojej głupoty go uszkodzę to nie będę musiał sprzedawać samochodu, by kupić nowy :)

pozdrawiam

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.