Czaro Opublikowano 24 Lutego 2012 Opublikowano 24 Lutego 2012 Wspomniany arkusz kalkulacyjny działa bardzo dobrze, korzystałem z niego wiele razy. Kiedyś już była dyskusja na forum o współczynnikach i dobieraniu ich wartości: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=43031 Na początku tematu jest trochę o stateczności bocznej, ale kilka postów niżej starałem się ugryźć temat stateczności podłużnej i wtedy pisałem tak: Stateczność podłużna (w Sailplanecalc oznaczona jako Horizontal Tail volium - Vh)to zupełnie inna bajka. Tak jak wsp. kierunkowe i poprzeczne są ze sobą powiązane, tak stateczność podłużna jest względem nich "z kosmosu", a jednocześnie jest najważniejszym współczynnikiem charakteryzującym stateczność każdego samolotu i szybowca. Mówi o zachowaniu modelu w ruchu pochylającym nos modelu do dołu, lub zadzierający do góry. Można zaprojektować samolot, który nie zdąży wyprowadzić z nurkowania, nawet jakby wykopać pod nim dołek, albo wolnolotkę, która stateczność będzie miała jak głaz narzutowy pokaźnych rozmiarów. Generalnie z tego co pamiętam z moich modeli przy wartościach rzędu 0,3 szybowiec jest bardzo nieprzyjemny, praktycznie cały czas trzeba go pilnować aby nie nurkował, czy przeciągał. Natomiast ponad 0,6 to prawie wolnolotka. Trzeba zdrowo machnąć drążkiem, żeby wprowadzić taki model w nurkowanie, albo pętlę. Osobiście w termicznych modelach najbardziej odpowiada mi Vh w okolicach 0,43 (modele DLG) do 0,5 (większe szybowce). Taki model trzyma stabilnie trymową prędkość nawet w turbulentnym powietrzu, ładnie wyprowadza z nurkowania, kiedy wejdzie w noszenie wyraźnie to pokazuje i jest jeszcze zdolny do dynamicznych manewrów, kiedy zajdzie taka potrzeba (bądź ochota )
Piotrfala Opublikowano 24 Lutego 2012 Opublikowano 24 Lutego 2012 Czaro to się zdecyduj i nie wprowadzaj w błąd bo najpierw miało być o poprzecznej a cytat zaczyna się od Stateczność podłużna (w Sailplanecalc oznaczona jako Horizontal Tail volium - Vh) temat stateczności poprzecznej jest dużo bardziej skomplikowany niz podłużnej więc nie proponował bym się w niego zagłębiać Cechę objętościową przyjmij 0,5 i nie baw się więcej bo naprawdę szkoda czasu. Jeśli chcesz trochę poczytać i się douczyć to polecam jeszcze przewodniki po projektach z mechaniki lotu dr inż. Zbigniewa Paturskiego do znalezienia na stronie wydziału MEiL PW
Czaro Opublikowano 24 Lutego 2012 Opublikowano 24 Lutego 2012 A tu mnie złapałeś. Zrobiłem skrót myślowy i wyszło niezrozumiale. Zaraz poprawię.
RomanJ4 Opublikowano 24 Lutego 2012 Opublikowano 24 Lutego 2012 http://www.garazrc.all.pl/content/view/163/83/
Rekomendowane odpowiedzi