Skocz do zawartości

Yak-54


marcel_Kaszëbë

Rekomendowane odpowiedzi

No niby za dużo, jednak jak-54 ma specyficzną "mordkę" i przy szerokości jego maski silnika 120 mm, przy mniejszym śmigle zostaje mało wykorzystanej mocy.

 

Co chcę przez to powiedzieć, małe śmigła w mniejszych silnikach będą dmuchać strumień powietrza na silnik i na wręgę ogniową, a nie poza model.

 

Zobrazuję to wymiarowo:

Dołączona grafika

 

Przy silniku 4ccm rekomendowane śmigło to 9*5; 9*6, co daje nam wymiar 22,86 cm. Maska ma szerokość 12 cm, co po przeliczeniu, daje 5,4 cm "śmigła" wystającego poza maskę, czyli dającego "ciąg". Nie wiem może się mylę, jeśli tak proszę mnie naprostować, ale jak dla mnie powietrze dmuchające w "maskę" i silnik nie dadzą siły "pociągowej".

 

Zupełnie inaczej było w moim extrimie którego przerobiłem na spalinkę, wsadziłem mu motorek 2,5ccm i dał radę, ale tam była zupełnie inna konstrukcja maski silnika. :-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem może się mylę, jeśli tak proszę mnie naprostować, ale jak dla mnie powietrze dmuchające w "maskę" i silnik nie dadzą siły "pociągowej".

Z moich wyliczeń wynika, że jest całkiem dobrze. Pole powierzchni koła wyznaczonego przez śmigło wynosi 411,7cm2. Pole powierzchni koła wyznaczonego przez maskę wynosi 113,04cm2. Zatem to co wystaje poza maskę ma powierzchnię 411,7cm2 - 113,4cm2= 298,3cm2. Czyli ponad 70% mocy silnika śmigło przekazuje w obszarze poza maską. W obszarze objętym maską też powstaje ciąg. Jest on zredukowany ale myślę, że są to wartości znaczące.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem może się mylę, jeśli tak proszę mnie naprostować, ale jak dla mnie powietrze dmuchające w "maskę" i silnik nie dadzą siły "pociągowej".

Z moich wyliczeń wynika, że jest całkiem dobrze. Pole powierzchni koła wyznaczonego przez śmigło wynosi 411,7cm2. Pole powierzchni koła wyznaczonego przez maskę wynosi 113,04cm2. Zatem to co wystaje poza maskę ma powierzchnię 411,7cm2 - 113,4cm2= 298,3cm2. Czyli ponad 70% mocy silnika śmigło przekazuje w obszarze poza maską. W obszarze objętym maską też powstaje ciąg. Jest on zredukowany ale myślę, że są to wartości znaczące.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli ponad 70% mocy silnika śmigło przekazuje w obszarze poza maską.

No tak, wydaje się że nie będzie tak źle :-)

Odsun smiglo od maski-przyjrzyj sie oryginalowi. Do silnika 4cm3 mozna zalozyc smiglo APC 10x3 i nie jest juz tak tragicznie.

Chyba właśnie dobór śmigła będzie kluczowy. "Kształt" łopatek będzie chyba najważniejszy.

 

Czyli na razie skłaniam się do silnika .25 czyli 4ccm. Fajny byłby OS Max 25LA z tłumikiem pits :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli ponad 70% mocy silnika śmigło przekazuje w obszarze poza maską.

No tak, wydaje się że nie będzie tak źle :-)

Odsun smiglo od maski-przyjrzyj sie oryginalowi. Do silnika 4cm3 mozna zalozyc smiglo APC 10x3 i nie jest juz tak tragicznie.

Chyba właśnie dobór śmigła będzie kluczowy. "Kształt" łopatek będzie chyba najważniejszy.

 

Czyli na razie skłaniam się do silnika .25 czyli 4ccm. Fajny byłby OS Max 25LA z tłumikiem pits :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim układzie rozważ zakup czterotakta bo może okazać się to opłacalne.

Najmniejsze 4T to pojemności .30 cala, więc 5ccm. Wagowo i mocą mogły by pasować, bo 4T zawsze bierze się o jeden skok wyższą pojemność przy zachowaniu podobnej mocy.

 

Tylko że w cenie OS .25 + tłumik pits = ok 500 zł, dostanę tylko ASP .30AR, a tutaj może zabraknąć mocy :-), OS 4T (około 800zł) raczej w tej chwili są poza moim zasięgiem, bo przymierzam się do większego projektu i zbieram kasę na Super Stearmana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim układzie rozważ zakup czterotakta bo może okazać się to opłacalne.

Najmniejsze 4T to pojemności .30 cala, więc 5ccm. Wagowo i mocą mogły by pasować, bo 4T zawsze bierze się o jeden skok wyższą pojemność przy zachowaniu podobnej mocy.

 

Tylko że w cenie OS .25 + tłumik pits = ok 500 zł, dostanę tylko ASP .30AR, a tutaj może zabraknąć mocy :-), OS 4T (około 800zł) raczej w tej chwili są poza moim zasięgiem, bo przymierzam się do większego projektu i zbieram kasę na Super Stearmana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ylko że w cenie OS .25 + tłumik pits = ok 500 zł, dostanę tylko ASP .30AR, a tutaj może zabraknąć mocy :-) , OS 4T (około 800zł)

A myślałeś o SAITO? Droższy wprawdzie od ASP ale tańszy od OSmaxa. Saito 30 jak dobrze pogadasz to kupisz w cenie poniżej 700zł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ylko że w cenie OS .25 + tłumik pits = ok 500 zł, dostanę tylko ASP .30AR, a tutaj może zabraknąć mocy :-) , OS 4T (około 800zł)

A myślałeś o SAITO? Droższy wprawdzie od ASP ale tańszy od OSmaxa. Saito 30 jak dobrze pogadasz to kupisz w cenie poniżej 700zł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A myślałeś o SAITO?

Motorek super, ale zobaczymy jak wyjdę z budżetem.

Mam .61 i chyba te już są lepszej jakości bo nie mam z nim żadnych problemów.

Miałem .61 ASP 4T w mojej katanie i też nie narzekałem.

 

OK. Nad wyborem zespołu napędowego jeszcze pomyślę. Na razie obdarłem model ze starej folii i widzę kilka miejsc gdzie trzeba porobić "poprawki" po producencie :-). Potem wrzucę parę fotek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A myślałeś o SAITO?

Motorek super, ale zobaczymy jak wyjdę z budżetem.

Mam .61 i chyba te już są lepszej jakości bo nie mam z nim żadnych problemów.

Miałem .61 ASP 4T w mojej katanie i też nie narzekałem.

 

OK. Nad wyborem zespołu napędowego jeszcze pomyślę. Na razie obdarłem model ze starej folii i widzę kilka miejsc gdzie trzeba porobić "poprawki" po producencie :-). Potem wrzucę parę fotek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lecę dalej. Model obdarty z foli, widać że przeżył kraksę, przód jest odbudowywany w nieudolny sposób trochę. Wieczorem wstawię zdjęcia. Ale HITEM jest naprawa maski silnika:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Masakra, warstwa jakiejś chyba żywicy dochodzi do 3mm. Czeka mnie duuuużo szfifowania i wyrównywania :-). Maska dostanie również nowy lakier.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lecę dalej. Model obdarty z foli, widać że przeżył kraksę, przód jest odbudowywany w nieudolny sposób trochę. Wieczorem wstawię zdjęcia. Ale HITEM jest naprawa maski silnika:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Masakra, warstwa jakiejś chyba żywicy dochodzi do 3mm. Czeka mnie duuuużo szfifowania i wyrównywania :-). Maska dostanie również nowy lakier.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.