Kalix Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Witam! Ostatnio w związku z tym, że zaczeły się wakacje dużo latam:) a co za tym idzie zdażały mi się wypadki i klejenie modelu. Ostatnio zaobserwowałem, że model w czasie lotu, gdy ster kierunku jest ustawiony na neutrum, model skręca w lewo, pomaga dopiero trymowanie na maksa w przeciwnym kierunku. Czy przyczyną tego może być lekko zakrzywiony dziób w prawo? mój model to Wild Hawk RtF z epp i silnikiem pchającym. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GiulioN Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Podeprzyj model w połowie grubości kadłuba i wyważ go poprzecznie, czyli doważaj go na prawym skrzydle tak długo, aż model podparty będzie wisiał poziomo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Doważanie to ostateczność. Po pierwsze dokładnie sprawdź geometrię modelu. Jeżeli jest krzywy po kraksach i naprawach - to będzie skręcał. Zmienia się i rozkład sił i wektor ciągu silnika. Przez analogię - bananem nie ciśniesz jak oszczepem. Przy dużych odkształceniach, doważanie może wcale nie pomóc. Dodajemy coraz większy ciężar, coraz wyższe jest obciążenie powierzchni nośnej, a model i tak leci krzywo. I do tego znacznie gorzej. Prawdopodobnie trzeba będzie naprawić model raz jeszcze. Dokładnie go wyprostować, wkleić jakieś usztywniacze , aby model utrzymał kształt. Np. pręty węglowe. Może nawet warto poszukać kadłuba na wymianę i dać całkiem nowy. I sprawdzić trzeba też ustawienie sterów. Może przesunęły się popychacze i stery już nie są równo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Podeprzyj model w połowie grubości kadłuba i wyważ go poprzecznie, czyli doważaj go na prawym skrzydle tak długo, aż model podparty będzie wisiał poziomo Heh ja tak kiedyś doważyłem szybowiec (stara czeska Vega), potem o tym zapomniałem. Baaardzo ciekawe pętle kręciło się tym modelem, baaardzo.Zaczynał ładnie i równo, a potem robił przewinięcie przez skrzydło, nikt nie wiedział co jest grane - dobrze że pierwszym razem było robione z zapasem wysokości. Doważenie na skrzydle - jak napisał madrian - to faktycznie ostateczność,wyważasz statycznie, a w trakcie lotu masz kompletnie niewyważony dynamicznie - i mocno nieprzewidywalny model. Aczkolwiek adrenalinka skacze Kojani Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kalix Opublikowano 3 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 dziękuję za rady, próbowałem wyważać i wszystko wydaję się być w porządku o ile wszystko dobrze zrobiłem... a czy takie wykrzywienie dziobu może mieć aż taki wpływ? : Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
young Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 hej jak widać po strukturze pianki był prostowany na gorąco POWALCZ aby go wyprostować wiem ze trudno ale doważanie to na krótką metę efekt niewielki. Sprawdz rownież geometrię skrzydla stery raczej też coś ucierpiało sądząc po kadłubie - powodzenia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Capo Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 A jak sprawdzić geometrię skrzydło/stery? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GiulioN Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Heh ja tak kiedyś doważyłem szybowiec (stara czeska Vega), potem o tym zapomniałem. Baaardzo ciekawe pętle kręciło się tym modelem, baaardzo. Zaczynał ładnie i równo, a potem robił przewinięcie przez skrzydło, nikt nie wiedział co jest grane - dobrze że pierwszym razem było robione z zapasem wysokości. Doważenie na skrzydle - jak napisał madrian - to faktycznie ostateczność,wyważasz statycznie, a w trakcie lotu masz kompletnie niewyważony dynamicznie - i mocno nieprzewidywalny model. Aczkolwiek adrenalinka skacze Kojani No chyba,że tak. Przepraszam za wprowadzenie w błąd Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kalix Opublikowano 3 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Tak, był prostowany poprzez polewanie gorącą wodą (tak wyczytałem tutaj na forum) w takim razie będę walczył dalej. Przepraszam za głupie pytania ale naprawdę jestem zielony w tych sprawach i nie bardzo wiem jeszcze jak się robi wiele rzeczy, między innymi właśnie sprawdzanie geometrii, bardzo prosiłbym o rady od razu z chociaż najmniejszymi instrukcjami jak coś zrobić(z góry bardzo dziękuję). Przeglądając kadłub zauważyłem, że wyginał się tylko na dziobie tak jak widać na zdjęciach, nad zaczepem podwozia, reszta jest prosta. Zapomniałem dodać, że kleiłem skrzydło, ale w czasie lotu nie zauważyłem, żeby jakoś odkształcało się inaczej od drugiego, no i ster kierunku jest dziwnie zakrzywiony, choć cały czas myślałem, ze tak ma być. Załączam zdjęcia tych elementów i ubytków, bardzo prosiłbym o ocenę, czy mogą wpływać na lot. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Najprościej będzie chyba tak: wszystkie powierzchnie nośne (skrzydła) oraz sterowe (ster kierunku i ster wysokości) powinny być symetryczne względem płaszczyzny pionowej przechodzącej przez oś wzdłużną modelu. Po zmontowaniu modelu patrząc na niego wzdłuż kadłuba kąty sterów i skrzydeł dla obu stron powinny być takie same. Jeśli nie jesteś tego pewny to ustawiasz kadłub tak aby stał stabilnie, pionowo i wówczas sprawdzasz wysokości od podłoża do końcówek skrzydel i statecznika poziomego - muszą być takie same, oddzielni dla skrzydeł i statecznika. Również patrząc na model od góry geometria skrzydeł i steru wysokości powinna być symetryczna względem osi podłużnej modelu.Ubytki na skrzydłach mają mniejsze znaczenie, ale ponieważ skrzydła były klejone sprawdż wagę lewego i prawego płata - róznice powinny być minimalne. Głowny podejrzanym jest oczywiście ster kierunku, ale postaraj się doprowadzić geometrię modelu do ładu. Kojani Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kalix Opublikowano 5 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2012 Wyprostowałem ster kierunku oraz dziób, poprawiłem geometrie i wszystko wydawało się być w porządku, niestety model nie poprawił swojego lotu i niestety zaliczyłem kreta, przez którego puścił klej w skrzydle, ale na tyle, że nie oderwało się całe, akurat nie miałem przy sobie kleju więc troche posklejałem taśmą, i zauważyłem, że śmigło jest troche zmęczone więc je wymieniłem. Po starcie model leciał prosto... teraz pytanie, czy pomogło "dociążenie" skrzydła przez taśmę, czy jednak wymiana śmigła? śmigło może mieć taki wpływ na lot? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi