Skocz do zawartości

Co to jest "profil modyfikowany"?


vowthyn
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

We wszystkich sklepach i u różnych producentów możemy znaleźć na pęczki modeli (mam na myśli głównie szybowce i motoszybowce), które w opisie mają podany profil z zaznaczeniem, że jest on "modyfikowany". Za każdym razem jak widzę taki model to budzi się we mnie wrodzona podejrzliwość i zastanawiam się co też ten enigmatyczny zapis oznacza.

 

- Czy oznacza to, że twórca modelu wziął sobie na przykład taki MH32 albo E205 czy tam inne NH1036 i stwierdził, że na jego oko to model jednak będzie lepiej latał jeśli tu i ówdzie wprowadzimy zmiany w profilu? Jeśli tak to na jakiej podstawie? Wątpię czy producenci modeli dysponują własnymi tunelami aerodynamicznymi żeby podmuchać sobie taką czy inną modyfikację profilu i dokonać zmian faktycznie na lepsze w stosunku do sprawdzonych profili, ale może się mylę?

 

- Czy może oznacza to, że autor modelu zwyczajnie nie był w stanie w pełni poprawnie odwzorować danego profilu i dlatego na wszelki wypadek zaznacza, że został on zmodyfikowany żeby ktoś nie przyczepił się tego % w którym przestaje on być MH czy tam E a zaczyna już CRD?

 

Powyższe, to takie tam moje zwykłe wsadzanie kija w mrowisko, ale po prostu czasami widzę model, który bardzo mi się podoba i kusi, ale kiedy w opisie widnieje owo "modyfikowany" to jakoś tak mój zapał trochę stygnie. Jakie są Wasze doświadczenia i opinie na ten temat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

ciekawie opisał to Piotr Piechowski "

 

Często widzimy, że producent w danych technicznych modelu podaje nazwę profilu z dopiskiem "mod". Znaczy to tyle co "modyfikowany". Jak to jest z tym modyfikowaniem? Nowe profile najczęściej powstają w wyniku modyfikowania starszych. Tak było na przykład z bardzo dobrym do akrobacji E 374, który był podstawą do rozwinięcia jeszcze lepszego SD 6060. Jak takiej modyfikacji dokonuje aerodynamik, który wie co robi, to na koniec nadaje takiemu profilowi swoje nowe oznaczenie. Wtedy profil albo się w sprawdzi w praktyce, albo okaże się niewypałem, co i aerodynamikom się często przytrafia, pomimo ich wiedzy i możliwości testowania tego co zrobili. A tu - jakaś firma X zmienia nie wiadomo co w profilu, najczęściej niszcząc wyniki pracy fachowca, a klient otrzymuje model z nie wiadomo jakim profilem.

 

 

 

To była jedna alternatywa takiego postępowania - druga, to producent wiedzący o niemożności zachowania przez niego odpowiedniego reżimu technologicznego, zamiast poprawić swoją produkcję, zabezpiecza się w ten sposób przed możliwymi reklamacjami, gdy niezadowolony z własności lotnych modelu klient sprawdzi, i stwierdzi że profil nie odpowiada wymienionemu w specyfikacji.

 

 

 

Muszę tu stwierdzić, że już sympatyczniejsi wydają mi się już tacy, którzy po prostu ze względów na konkurencję czy z innych sobie tylko wiadomych przyczyn zatajają dane o profilu. Bo pisanie "mod" za profilem, zalatuje mi nieco brakiem rozsądku (zwanego też potocznie głupotą ), lub brakiem przyzwoitości. Od takich modeli proponuję najlepiej trzymać się z daleka "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem wszystko zależy od zakresu, intencji i nazwijmy to świadomości tego co się robi. Jesli ktoś się trochę zna na sprawie, coś już zrobił, a teraz to nieco poprawia (nie sknocił, albo mu po prostu nie wyszło)- po prostu wprowadza lekkie, poparte doświadczeniem, czy jakąś i nabytą wiedzą teoretycznązmiany, to- jeszcze modyfikuje. Nawet w prawdziwych konstrukcjach (zdaje się, że i w Gawronie) stosowano modyfikowane profile. W tym przypadku zdaje się, że podgięto spływ, żeby było bardziej samostatecznie. Czy to jeszcze ten stary profil? No nie, zmieniony, choć może podobny.

Budujesz powiedzmy Wicherka, ale robisz mu zaokrąglone końcówki skrzydeł i usterzenia. Wicherek to jeszcze, czy już nie?. jak jeszcze, to zaokrąglasz przekrój kadłuba- itd., itd. To trochę taki problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W planach modelarskich też czasem spotyka się profile z dopiskiem "mod". Najczęściej oznacza to, że oryginalny profil, który jest wklęsło-wypukły, lub część tego profilu jest wklęsła (od spodu oczywiście), np. profil SD 7037, została spłaszczona w celu łatwiejszej budowy skrzydła.

 

W przypadku modeli produkowanych przez różne firmy, "mod" może oznaczać wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Czy może oznacza to, że autor modelu zwyczajnie nie był w stanie w pełni poprawnie odwzorować danego profilu...

 

Powodow moze byc wiele;

Np wspominany wczesniej SD7037 ma grubosc na koncu ~0,01%cieciwy.

Konstruktor zdaje sobie sprawe z tego ze dla skrzydla o cieciwie 200mm nie bedzie wstanie zrobic splywu o grubosci 0,2mm. Wiec swiadomie nazywa to profilem modyfikowanym

Tak jak pisal przedmowca mod moze znaczyc wiele :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.