malinn Opublikowano 9 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 9 Listopada 2007 Witam. Jako , że dlg podoba mi się coraz bardziej i bardzo chciałbym nauczyć się latać w termice nabyłem modelik jak w temacie. Mam dotąd zuni 1,2m dlg ale bez steru kierunku i ma jakieś 19-20g/dm2. Nauczyłem się tym modelem rzucać dlg , jadnak w termikę średnio się nadaje bez sk i z wagą 330g ;-) Moge za to powiedzieć że jest idealnym wymiataczem na zbocze , petle bęczki i lot na plecach nie stanowi problemu... Wróćmy jednak do GROTA. Paczka dotarła do mnie zdezelowana bo szła zakichaną Pocztą polską. Model jednak był cały co świadczy o tym że Pan A.Siama go dobrze zapakował. Po wyjęciu z kartona ukazało się takie cuś: To co widać waży koło 205g. statecznik poziomy - 7,7g pion - 6,3g lewa połówka - 70,5g prawa - 70,4g kadłub - 21,3g akcesoria - 10g Kadłubik okazał się trochę niedopracowany i go zareklamowałem (był to jeden z pierwszych które wyszedł z nowej formy). Reklamacja została uznana i został mi odesłany pełnowartościowy z pewnym gratisem Widać twórca modelu poważnie i uczciwie traktuje klientów i dba o ich zadowolenie co mnie bardzo ucieszyło. Duży plus za uczciwość i szbybką odsyłkę bez żadnych kosztów. Znając moje zdolności do wbijania modelu w glebę aż po sam płat postanowiłem kierować się wytrzymałością jako piorytetem, wagę zostawiając na drugim planie. Miałem już pewne doświadczenia z bobolinkiem (który finalnie ważył po klejenich 365g, zuni wzmocniłem odrazu i nic nie przytyła bo nie pęka) Nie zamierzam też latać na zawodach. Wzmocniłem dziub i kadłub tkaninką oraz natarcie ogona , gdyż wiem że będe latał w trudnych warunkach - wysoka trawa i krzaczki , drzewka stąd wole mieć ciut cięższy model ale bez ogona wyglądającego jak rzocha-brzeszczot. Gdybym założył że model ma być super lekki i latać tylko na płaskiej trawie spokojnie obeszło by się bez tych wzmocnień ale wiem że tak nie będzie ;D W paczce było prawie wszystko by zbudować maszynę. Zbrakło tylko - kołka centrującego - klejanego w płat , który bez większych problemów zrobię z wiertła fi 3,5mm, oraz tulejki pod śrubę mocowania płata z którą też sobie poradziłem , myśle że z dobrym efektem. W zestawie poza tym była tkanina na wzmocnienia ,łączenie płata, kołek z wegla - płaski , aż po nić kewlarową którą producent zalecił jako napęd sterów. Jako, że nie zależy mi na super mega małej masie , gdyż model będzie latał głównie na zboczu (których to mam wkoło Bydgoszczy od wyboru do koloru ;-) ) i z nich właśnie wkręcał będę termikę - założe mu bowdeny 0,35mm lub nawet zwykłe. Nitki się boję jak ognia i nie ukrywam, że strach mnie oblatuje na myśl montowania 0,35mm ale zobaczymy.... Planuje zasadzić do niego takie oto wyposażenie: Rex 5mpd 4x serwa ts1118 aku - 4xaa 900mah camelion 54g (wejdą w kadłub bo już sprawdziłem) pakiet spory ale zmierzam pobić mój rekord latanka na zboczu bez lądowania który obecnie wynosi 2,5godzinki. Z lżejszym pakietem mało to możliwe. Całą budowę postaram się pokazać na forum , aż po obloty i filmy z lotów jak Bozia pozwoli. Już na początku budowy chciałem bardzo podziękować za bardzo cenne rady i uwagi RAFAŁA.B którego to niepokoiłem bardzo często na p.w. i myślę jeszcze nie raz się zasięgnę jego rady. Serdeczne dzięki Rafał Na chwilą obecną mam wklejoną rurkę w kadłub i wykonaną tulejkę której brakowało. Opiszę może jak wykonałem tulejkę którą zamierzam wkleić w płat w miejsce gdzie będzie śruba mocująca. Próby były 3 i ostatnia okazała się być udana. Za namową Rafała postanowiłem dać se czasu i nic nie robić na chura. Tulejka została wykonan z tkaniny węglowej i rowingu węglowego by była lekka i mocna. Piorytetem było zero luzu między nią , a śrubą. Wiertełko 3,5mm okleiłem zwykłą biurową taśmą (dobierając ilość zwoi eksperymentalnie i dlatego wyszła za 3 podejściem dopiero). Na taśmę dałem epidian i na to nawinęłem tkaninkę 45g/m2, na tą tkaninkę nawinęłem potem rowing wszystko dobrze przesączając żywiczką. Potem by nie dostało się powietrze owinęlem całosć skrawkiem foli z reklamówki z biedrony ;-).Zadziałało i tulejka wyszła niemal idealna bez powietrza. Na to znów nawinęłem tkaninkę by ścianki miały te około 2,5mm. Gdy wszystko wyschło na beton zdjęłem na siłę z wiertła laminacik (oczywiście nakładałem go na chwyt wiertła a nie tam gdzie jest ostrze). W ręce została mi tulejka z taśmą w środku. Zwinęłem taśmę w palcach i wyciągnęłem bez większych problemów z tulejki. Wynik tych prac wyszedł nadzwyczaj pozytywny dlatego się to opisałem po kolei. Tulejka jest mocna, bez luzu ( zrobiłem ciut ciasną ale po włożeniu jej w wietrkę i przetoczeniu pilnikiem iglakiem uzyskała idealne pasowanie z śrubą). Teraz to co najlepsze - waży ona 0,5 g a myślę że jeszcze obetne z niej 1/3 lub nawet 1/2 więc waga zamknię się w około 0,3 g ;D Teraz zabieram się za włożenie serw, nadanie wzniosu płata oraz wykonanie łączenia. Najpierw jednak musiałem skorygować wychylenia lotek w górę , bo wychylały się tylko 1cm w górę. Postanowiłem wyszlifować delikatnie to do wychylenia 22mm. Udało się to zrealizować papierem ściernym na linijce dbając o to by nie przetrzeć zawiasu z laminatu. Powstał jednak mały problem. Jako że szczelina jest z góry płata wygląda co conajmniej średnio. Jako że estetą raczej nie jestem ale zależy mi bardziej na osiągach bo wizualnie mnie to nie razi. Myślę że taka 3mm szczelina przy tak gładkim płacie będzie powodować niepotrzebne opory - zmiejszając prędkość modelu i siłę nośną. Proszę o podpowiedź ekspertów jak sobie z tym poradzić? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 10 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2007 A więc tak: Linki jak dla mnie to same problemy lepszy jest drut. Szczelinę można zakleić taśmą tzn na połowie szerokości taśmy klejącej naklejamy taśmę tak aby na połowie szerokości taśma była gładka a na drugiej połowie był klej lub po prostu przykleić normalną folie tez powinno działać. Tylko żeby nie było niedomówień taśmę przyklejamy na skrzydło a po lotce ma się ona ślizgać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Piechota Opublikowano 10 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2007 Witam A nie obawiasz się że taśma (jednak bardzo wiotka) nie będzie łopotać i wytwarzać dodatkowe zaburzenia przepływu? Przeprowadzałeś testy ? Też się kiedyś zastanawiałem nad takim rozwiązaniem ale nie jestem do końca przekonany. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tikicaca Opublikowano 10 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2007 Kadłubik okazał się trochę niedopracowany i go zareklamowałem (był to jeden z pierwszych które wyszedł z nowej formy). Reklamacja została uznana i został mi odesłany pełnowartościowy z pewnym gratisem mysle ze przy cenie takiego zestawu ponad 700zl nie powinno byc mowy o żadnych niedopracowaniach, i nalezaloby oczekiwac ze wszystko bedzie pierwsza klasa zaraz po wyjęciu z pudełka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 10 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2007 mysle ze przy cenie takiego zestawu ponad 700zl nie powinno byc mowy o żadnych niedopracowaniach, i nalezaloby oczekiwac ze wszystko bedzie pierwsza klasa zaraz po wyjęciu z pudełka A ja uważam inaczej bo cena jest naprawdę mała i małe niedoróbki mogą być. Przy takim modelu trzeba spędzić troszkę czasu by był on dobrej jakości. w porównaniu do Longshota, Grot bije go na głowę dokładnością wykonania (mówię tu o modelach tymi co lata Pan Siama na zawodach, które macałem). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
G Rozanski Opublikowano 10 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2007 A ja uważam inaczej bo cena jest naprawdę mała i małe niedoróbki mogą być. Przy takim modelu trzeba spędzić troszkę czasu by był on dobrej jakości. w porównaniu do Longshota, Grot bije go na głowę dokładnością wykonania (mówię tu o modelach tymi co lata Pan Siama na zawodach, które macałem). Jestem pełen podziwu i cenię Cię za twą niebywałą bezstronność w ocenie budowy modeli. Pozdrawiam, Grzegorz Różański. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leszek-bart Opublikowano 10 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2007 Można jeszcze inaczej . Usunąć styrodur na szerokość 8-10 mm z płata włóaściwego . W szczelinę wkleić pasek balsy 1-2 mm łączący górne pokrycie z dolnym . Na lotkę nakleić taśmę klejącą tak by wystawała 5-7 mm poza krawędż . Zmyć acetonem klej z wystającej częśći taśmy i delikatnie wprowadzić taśmę w wykonany otwór w skrzydle . Zero szczeliny , zero zawirowań . Wychylenia lotki w dół nie mogą powodować wyskakiwania taśmy ze skrzydła właściwego . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tikicaca Opublikowano 10 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2007 zostawienie tej szczeliny, tak samo jak pofalowanie powierzchni w miejscu wklejenia weglowego dzwigara (widac dokladnie na oswietlonej fotce) bedzie powodowalo zturbulizowanie oplywu plata w warukach pracy zblizonych do krytycznych, czyli w skrucie znacznie obniza doskonalosc aerodynamiczna płata. I jezeli chodzi o cienkie profile szybowcowe, sa one duzo bardziej narazone na wplyw tego zjawiska. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
malinn Opublikowano 10 Listopada 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Listopada 2007 Kol Usunąć styrodur na szerokość 8-10 mm z płata włóaściwego Tylko jak to zrobić żeby nie spaprać. Może jakieś fotki? znacznie by to ułatwiło , chyba ze to tajemnica ;-) Wygląda na to że trzeba się tej szczeliny pozbyć koniecznie. tak samo jak pofalowanie powierzchni w miejscu wklejenia weglowego dzwigara (widac dokladnie na oswietlonej fotce) Tego chyba już się nie da pozbyć, myślę że i z tym polata dobrze. Nie widziałem żadnego modelu z zawodów , więc nawet porównania nie mam :? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leszek-bart Opublikowano 11 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2007 Najłatwiej grotem lutownicy odpowiednio wygiętym . Zdjęcia mogę podesłac na priwa lub komuś , kto by je wstawił na forum . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
malinn Opublikowano 11 Listopada 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2007 Poprosze na maila będze bardzo wdzięczny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bulionik Opublikowano 11 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2007 Nasączyć pałeczkę do uszu acetonem i przejechać delikatnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
malinn Opublikowano 13 Listopada 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2007 nalezaloby oczekiwac ze wszystko bedzie pierwsza klasa zaraz po wyjęciu z pudełka Tak też oczekiwałem , dlatego zareklamowałem i na szczęscie zakończyło to się pozytywnie. Dziękuję za foty maskowania szczeliny na maila. Widać na nich że taśma idealnie kryje tą szpare. Jednak więcej szczegułów nie widać bo to przeźroczyste. Jednak dalej nie wiem jak to zrealizować. Rozumiem że taśma przyklejona jest do lotki i wchodzi pod laminat płata? Gdzie wkleić tą balsę i jak ? Może jakiś rysun - zeskanowany nawet odręcznie jak krowie na rowie :wink: Proszę o wyrozumiałość bo musze sobie z tym poradzić. Z drugiej strony dziwię się czemu taki płat odrazu nie ma szczeliny z dołu płata lub czemu nie jest to tak idealnie zrealizowane jak w falconie 2m za podobne pieniądze. Tam też laminat i łączenie idealnie z balsy na półokrągło jest .Napewno chodzi tu o wagę. Jednak tak czy tak trza to zamaskować , a i waga wzrośnie tak czy tak :? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Urban Opublikowano 13 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2007 I dawać foty na forum bo to się bardzo przydaje! :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leszek-bart Opublikowano 13 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2007 Pasek balsy należy przykleić pionowo na końcu w szczelinie w skrzydle , może go i nie być pewnie bo laminat pokrycia skrzydła jest dość sztywny . Zgadzam się , że to powinno być już zrobione w modelu , a nie zostawiona szczelina . Postaram się narysować co i jak .Kolegę Malina poproszę o adres zwrotny . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
malinn Opublikowano 13 Listopada 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2007 Rysun doszeł , pozwole sobie go wkleić bo wyjaśnia wszystko: Roboty z tym sporo i spaprać łatwo można, aż się odechciwa mi się za to brać i czasu mało wrrrrrr...... To musi być folia? Z czego taki długi pasek foli uzyskać? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rapier Opublikowano 13 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2007 Z czego...ano z tego samego zrodla skad folie to vacuum tylko ciensza. Albo z papierniczego.Sa w rolkach folie takie cienkie do oprawiania ksiazek 0,05mm do tego tasma 3M obustronnie klejaca.. Banal Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 13 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2007 Malinn narazie olej tą szczelinę. Jak ci będzie szumiała to ją zakleisz. A co do rysunku mam swoje obawy ale myślę że taka zabawa do do modelu na zawody. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leszek-bart Opublikowano 14 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2007 Nie folia tylko taśma samoprzylepna jak pisałem wcześniej , a robota na kilka minut.Balsy można nie wklejać i też powinno być ok. Stateczniki mam bez balsy zrobione , tylko cieniutka szczelina co by się taśma samoprzylepna chowała .W mim modelu taśma wytrzymała 3 sezony , obecnie zrobila się krucha i miejscami została wymieniona . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
olafd Opublikowano 27 Listopada 2007 Udostępnij Opublikowano 27 Listopada 2007 Malinn, a jak masz zamiar wykonać napęd sterów? Tak jak przewiduje producent czy inaczej? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.