Skocz do zawartości

Start pod wiatr.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam ! W wielu opisach czy regulaminach klubów kładzie się ogromny nacisk na sprawdzenie kierunku wiatru przed startem czy lądowaniem. Już po nocach mi się śni "start tylko pod wiatr" itd ;) W ubiegły czwartek miałem okazję obejrzeć to z bliska na lotnisku w Modlinie. O ile Cessna wciąż sartowała pod wiatr, robiła kółka i lądowała z wiatrem o tyle zaskoczyło mnie zachowanie Airbusów. Akurat się zbiegło, że jeden lądował, drugi czekał na pas by wystartować. Uważnie obserwowałem wiatrowskazy i zauważyłem, że jeden lądował pod wiatr a ten czekający startował z wiatrem. Nie bardzo wiem dlaczego, myślę że to spora różnica w budowie i inny napęd. Czy ktoś mógłby uchylić rąbka tajemnicy o co chodzi.

 

Dziękuję i pozdrawiam !

Opublikowano

Na logikę rzecz biorąc dla dużych samolotów (szybkich) których prędkość oderwania jest duużo dużo większa niż prędkość wiatru nie ma większego znaczenia czy start jest pod wiatr czy z wiatrem.

Modele startują/lądują raczej powoli i te 3-4m/s potrafi zrobić różnicę.

 

Także kiedyś obserwowałem co dzieje się na lotnisku i (poprawcie jeśli błądzę) wydaje mi się, że lądowanie z wiatrem jest elementem treningu. To po prostu większa prędkość.

Opublikowano

Chodzi o to samolot miał odpowiednią prędkość względem strugi powietrza dla zapewnienia siły nośnej. Dobrze to widać w modelach na wietrze. Pod wiatr dajesz gaz na maxa a samolot prawie stoi w miejscu. Zakręt....teraz z wiatrem, oddajesz gaz bo z samolotu robi się rakieta - błąd - nie oddajesz gazu. Jeśli samolot względem strugi powietrza będzie miał zbyt małą prędkość, to mimo, że na niebie będzie się poruszał, to spadnie.

Dużym samolotom to nie przeszkadza, gdy samolot leci z min 200km/h to wiatr 50km/h nie robi na nich zbyt dużego wrażenia.

Start modelem pod wiatr będzie po prostu łatwiejszy i krótszy.

A lądowanie pod wiatr, proszę

Opublikowano

Czyli pasażerskich to jak widzę nie dotyczy. Coś jednak jest na rzeczy, bo w zależności od czegoś lądują/startują z różnych stron lotniska. Często latam i samolot zatacza spory krąg by lądować od drugiej strony lotniska. Może tu chodzi o wpływ wiatru bocznego. Dzięki za wyjaśnienia.

Opublikowano

Zależy jak silny ten wiatr, dla typowego 737 wiatr np. 5 m/s to zaledwie jakieś 7-8% jego prędkości lądowania, a dla szybowca to jakieś 23-25%, i o ile na tym pierwszym to różnica będzie mało zauważalna, to przy lądowaniu szybowca z wiatrem naprawdę czuć tą różnicę.

Co do Cessny to pewnie akurat latała na takie ćwiczenie jako sytuacje awaryjne.

Co do tego

Dużym samolotom to nie przeszkadza, gdy samolot leci z min 200km/h to wiatr 50km/h nie robi na nich zbyt dużego wrażenia.

 

To się raczej nie zgodzę, naprawdę duże samoloty przy tej prędkości pospadają, a dla tych które z takimi prędkościami mogą latać taki wiatr będzie już naprawdę odczuwalny.

 

Dla pasażerskich też przyjmuje się start i lądowanie pod wiatr. Stąd ta różnica w kierunkach latania.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Lądowanie z wiatrem to nie tylko trening ale konieczność.

Np. lotnisko na górze "Żar" jest usytuowane na zboczu.

Jeżeli wiatr wieje w strone zbocza to musisz lądować z wiatrem.

Nie da się podejść z drógiej strony bo jest z górki

a wiadomo jest że ze stromej górki raczej nie da się wylądować.

Chociaż tam lądują tylko szybowce i małe awionetki a nie 380 :)

 

W przypadku airbusa pewnie wszystko zależy od siły tego wiatru.

Opublikowano

Osobiście startowałem szybowcem na windzie z wiatrem i do dość sporym bo był to koniec dnia lotnego, była cisza cały czas na koniec tak jakos zawiało i niestety te 50metrów już na widzie było mniej ;) Wiatr ma wielkie znaczenie nawet podczas szkolenia do PL(G) robi sie lądowanie z wiatrem, zdecydowanie mniej ciekawie jest startowaći lądować z bocznym. A jeśli latamy np Puchatkiem gdzie podwozie ma mocowanie na wzór litery L i łatwo je uszkodzić to trzeba być naprawdę uważnym.

Opublikowano

No nic, jutro czeka mnie kolejny start i lądowanie (mam nadzieję) ;) to się uważniej przyjrzę. Myślałem, że to sztywna zasada w lotnictwie, dlatego zdębiałem widząc odstępstwo.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.