Skocz do zawartości

Tłumik rurowy


tomasxxx
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym przerobić tłumik w GF26 z bocznej puchy na rurowy montowany pod spodem , mam dostęp do rurek i kolanek z klimatyzatorów, ze spawaniem nie ma problemu .Pytanie moje tyczy się jakiej długości ma być rura samego tłumika i jaka ma być jej średnica,czy wewnątrz są jakieś przegrody itp.Benzyniaki nie są dla mnie nowością ale nie miałem okazji widzieć rozbebeszonego tłumika stąd moje pytania.Liczę na pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Co znaczy "tlumik rurowy"? Masz na mysli tlumik rezonansowy (kiedys mowiono na to "rura rezonansowa"), czy najzwyklejszy tlumik o ksztalcie mniej lub bardziej wydluzonego cylindra? W tym drugim wypadku sam ksztalt nie jest az tak istotny. Wazna jest objetosc tlumika i ilosc komor (wyjatkiem jesa tlumiki absorpcyjne). Obecnie dobre tlumiki posiadaja 3-4 komory. Natomiast odnosnie objetosci, jesli istnieje taka potrzeba, zajrze wieczorem do literatury i napisze, ile wymaga silnik 26ccm.

 

Rurki wewnetrzne nie zawsze musza posiadac otworki, ale wowczas istotna jest ich dlugosc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiś czas temu prześwietliłem tłumik firmy Krumscheid do silnika DA 50:

 

Dołączona grafika

 

 

Jak widać na zdjęciach, wnętrze takiego tłumika nie jest takie proste i pewnie oprócz wielu obliczeń, wymagało też wielu prób na hamowni, dlatego trzeba za te tłumiki słono płacić. Po kliknięciu na miniatury otworzą się zdjęcia w pełnych wymiarach.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowe zasady budowy tlumika:

- im wieksza pojemnosc komor tlumika, tym lepiej

- pojemnosc pierwszej komory rowna co najmniej 5-, lepiej 10-krotnej pojemnosci skokowej silnika

- pojemnosc drugiej komory rowna 3-, lepiej 6-cio krotnej pojemnosci skokowej silnika

- stosunek dlugosci komory pierwszej do drugiej 3:2

- trzecia komora jeszcze mniejsza i w razie potrzeby czwarta najmniejsza, proporcje zawsze w stosunku 3:2

- przekroj przewodow laczacych komory nie mniejszy od przekroju okna wydechu

- poczatek rury wylotowej z jednej komory do drugiej powinien znajdowac sie dokladnie w polowie dlugosci pierwszej komory (dokladnosc wykonania co najmniej rzedu 1-2mm)

- unikac plaskich powierzchni i rownoleglych scianek

 

Zrodlo: "Modellmotoren für Flug- Schiffs- und Automodelle"

Autor: Peter Demuth

 

Edit:

Wczoraj z braku czasu tylko w skrocie zamiescilem w.w. zasady, dzisiaj odrobinke uzupelnilem. Wedlug tych zasad mozna zbudowac tlumik o dowolnej formie. Jesli cos jeszcze niejasne, pytaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jaka powinna być długość rury wydechowej, o stałej średnicy (mam wylot d=18mm) aby uzyskać jak najwięcej z silnika bez dodatkowych inwestycji. Jak zdjąłem oryginalny tłumik to obroty silnika pod obciążeniem wzrosły z 6800 do 7000. Zastanawiam czy można więcej (na pewno). Sprawę hałasu chwilowo pomijam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Pojemność silnika [cm3] Pojemność 1 komory x10 Pojemność 2 komory    x6 Pojemność   3 komory 3/2 Pojemność tłumika

                15                               150                                 90                                           60                                    300          

Średnica [mm]  36     

Długość rury [mm]       294,88              

Długość pierwszej komory 139,68      

Długość drugiej komory 93,12      

Długość trzeciej komory 62,08    

Sprawdzenie 294,88      

Poczyniłem pewne obliczenia, wrzuciłem to do exela i wszystko się samo liczy ;) Obliczenia dla mojego przyszłego tłumika do Webry 15cm3 . W tabeli zmienia się tylko średnicę wewnętrzną i pojemność silnika. Chciałem zamieścić plik ale nie mam takich uprawnień :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielki bedzie ten Twoj tlumik w stosunku do pojemnosci silnika, bo zalozyles wartosci maksymalne. Z jednej strony to dobrze ze wzgledu na efektywnosc tlumienia oraz redukcje utraty mocy silnika. Ale z drugiej strony zle ze wzgledu na przyrost masy, a poniewaz tlumik "cienki" i dlugi, zaleznie od wykonania i umiejscowienia moze on wplynac na polozenie srodka ciezkosci modelu. Dobrze, jesli taki tlumik bez problemu zmiesci sie w modelu. A jesli nie?

 

Zasady zasadami, jednak nie projektowalbym tlumika w calkowitym oderwaniu od pozostalych aspektow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.