robertus Opublikowano 15 Listopada 2012 Opublikowano 15 Listopada 2012 Cytat z wiki Środek aerodynamiczny - punkt na profilu lotniczym, dla którego moment aerodynamiczny pozostaje stały względem zmian kąta natarcia[1]. Dla środka aerodynamicznego prawdziwa jest zależność: , gdzie - współczynnik momentu aerodynamicznego, - współczynnik siły nośnej. Pojęcie środka aerodynamicznego jest wykorzystywane w aerodynamice do analizy stateczności samolotu w locie. Ale zupełnie tego nie rozumiem. Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć łopatologicznie, i jak się ma ten środek do środka ciężkość? Coś znalazłem.
Piotrfala Opublikowano 15 Listopada 2012 Opublikowano 15 Listopada 2012 http://www.xflr5.com/docs/XFLR5_and_Stability_analysis.pdf tu jest bardzo fajna prezentacja mówiąca generalnie o stabilności podłużnej, potrzeba nie wielkiej znajomosci angielskiego by to ogarnąć a słowa niezrozumiałem bez problemu wyjaśni Tobie tłumacz google a jak jeszcze czegos nie bedziesz mógł pojąć to pytaj
Swift Opublikowano 17 Listopada 2012 Opublikowano 17 Listopada 2012 Może łatwiej jest powiedzieć to samo, tylko z wyróżnieniem siły nośnej i siły oporu (siła aerodynamiczna P, działająca na profil, jest siłą wypadkową: siły nośnej - Pz i siły oporu Px). Wiemy, że w rzeczywistości (mechanizm opływu profilu), tak siła nośna, jak i siła oporu nie są siłami skupionymi - działającymi w jednym punkcie, lecz siłami o rozkładzie ciągłym. Bez trudu znaleźć można w sieci kształty takich rozkładów. Nie mniej, stosując znane w mechanice twierdzenie o redukcji płaskiego układu sił - możemy przedstawić, równoważny rzeczywistemu, układ zastępczy, w którym mamy profil z przyłożoną w pewnym jego punkcie - środku parcia, środku wyporu, skupioną siłą aerodynamiczną P, rozłożoną na dwie składowe: skierowana pionowo siłą nośną Pz oraz skierowaną poziomo siłą oporu Px. Powracając jeszcze na moment, do ciągłego, w rzeczywistości, rozkładu siły nośnej, to kształt tego rozkładu, zależy od kąta natarcia profilu, a skoro tak, to punkt przyłożenia siły nośnej Pz - położenie środka wyporu, zależy również od kąta natarcia. Wiadomo jednak, że można znaleźć taki punkt, położony mniej więcej na osi podłużnej profilu i oddalony od krawędzi natarcia o 1/4 cięciwy, dla którego moment siły nośnej Pz (względem tego punktu), a co za tym idzie i moment siły aerodynamicznej P (względem tego punktu) , jest stały i nie zależy od kąta natarcia. Punkt ten nazwano środkiem aerodynamicznym. Jest rzeczą oczywistą, że podając wielkość momentu, należy zaznaczyć, względem jakiego punktu, ten moment działa i tak współczynnik momentu siły aerodynamicznej, oznaczany ogólnie Cm, może być podawany jako Cm - względem krawędzi natarcia lub jako Cm0,25 - względem środka aerodynamicznego profilu, co jest wygodniejsze, bo względem środka aerodynamicznego, ten moment jest właśnie stały.
Rekomendowane odpowiedzi