robertus Opublikowano 15 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2012 Cytat z wiki Środek aerodynamiczny - punkt na profilu lotniczym, dla którego moment aerodynamiczny pozostaje stały względem zmian kąta natarcia[1]. Dla środka aerodynamicznego prawdziwa jest zależność: , gdzie - współczynnik momentu aerodynamicznego, - współczynnik siły nośnej. Pojęcie środka aerodynamicznego jest wykorzystywane w aerodynamice do analizy stateczności samolotu w locie. Ale zupełnie tego nie rozumiem. Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć łopatologicznie, i jak się ma ten środek do środka ciężkość? Coś znalazłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrfala Opublikowano 15 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Listopada 2012 http://www.xflr5.com/docs/XFLR5_and_Stability_analysis.pdf tu jest bardzo fajna prezentacja mówiąca generalnie o stabilności podłużnej, potrzeba nie wielkiej znajomosci angielskiego by to ogarnąć a słowa niezrozumiałem bez problemu wyjaśni Tobie tłumacz google a jak jeszcze czegos nie bedziesz mógł pojąć to pytaj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Swift Opublikowano 17 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 17 Listopada 2012 Może łatwiej jest powiedzieć to samo, tylko z wyróżnieniem siły nośnej i siły oporu (siła aerodynamiczna P, działająca na profil, jest siłą wypadkową: siły nośnej - Pz i siły oporu Px). Wiemy, że w rzeczywistości (mechanizm opływu profilu), tak siła nośna, jak i siła oporu nie są siłami skupionymi - działającymi w jednym punkcie, lecz siłami o rozkładzie ciągłym. Bez trudu znaleźć można w sieci kształty takich rozkładów. Nie mniej, stosując znane w mechanice twierdzenie o redukcji płaskiego układu sił - możemy przedstawić, równoważny rzeczywistemu, układ zastępczy, w którym mamy profil z przyłożoną w pewnym jego punkcie - środku parcia, środku wyporu, skupioną siłą aerodynamiczną P, rozłożoną na dwie składowe: skierowana pionowo siłą nośną Pz oraz skierowaną poziomo siłą oporu Px. Powracając jeszcze na moment, do ciągłego, w rzeczywistości, rozkładu siły nośnej, to kształt tego rozkładu, zależy od kąta natarcia profilu, a skoro tak, to punkt przyłożenia siły nośnej Pz - położenie środka wyporu, zależy również od kąta natarcia. Wiadomo jednak, że można znaleźć taki punkt, położony mniej więcej na osi podłużnej profilu i oddalony od krawędzi natarcia o 1/4 cięciwy, dla którego moment siły nośnej Pz (względem tego punktu), a co za tym idzie i moment siły aerodynamicznej P (względem tego punktu) , jest stały i nie zależy od kąta natarcia. Punkt ten nazwano środkiem aerodynamicznym. Jest rzeczą oczywistą, że podając wielkość momentu, należy zaznaczyć, względem jakiego punktu, ten moment działa i tak współczynnik momentu siły aerodynamicznej, oznaczany ogólnie Cm, może być podawany jako Cm - względem krawędzi natarcia lub jako Cm0,25 - względem środka aerodynamicznego profilu, co jest wygodniejsze, bo względem środka aerodynamicznego, ten moment jest właśnie stały. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi