Skocz do zawartości

Co to: środek aerodynamiczny


robertus
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cytat z wiki

Środek aerodynamiczny - punkt na profilu lotniczym, dla którego moment aerodynamiczny pozostaje stały względem zmian kąta natarcia[1].

Dla środka aerodynamicznego prawdziwa jest zależność: Dołączona grafika, gdzie Dołączona grafika - współczynnik momentu aerodynamicznego, Dołączona grafika - współczynnik siły nośnej.

Pojęcie środka aerodynamicznego jest wykorzystywane w aerodynamice do analizy stateczności samolotu w locie.

 

Ale zupełnie tego nie rozumiem. Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć łopatologicznie, i jak się ma ten środek do środka ciężkość?

 

Coś znalazłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.xflr5.com/docs/XFLR5_and_Stability_analysis.pdf

 

tu jest bardzo fajna prezentacja mówiąca generalnie o stabilności podłużnej, potrzeba nie wielkiej znajomosci angielskiego by to ogarnąć a słowa niezrozumiałem bez problemu wyjaśni Tobie tłumacz google a jak jeszcze czegos nie bedziesz mógł pojąć to pytaj :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może łatwiej jest powiedzieć to samo, tylko z wyróżnieniem siły nośnej i siły oporu (siła aerodynamiczna P, działająca na profil, jest siłą wypadkową: siły nośnej - Pz i siły oporu Px). Wiemy, że w rzeczywistości (mechanizm opływu profilu), tak siła nośna, jak i siła oporu nie są siłami skupionymi - działającymi w jednym punkcie, lecz siłami o rozkładzie ciągłym. Bez trudu znaleźć można w sieci kształty takich rozkładów. Nie mniej, stosując znane w mechanice twierdzenie o redukcji płaskiego układu sił - możemy przedstawić, równoważny rzeczywistemu, układ zastępczy, w którym mamy profil z przyłożoną w pewnym jego punkcie - środku parcia, środku wyporu, skupioną siłą aerodynamiczną P, rozłożoną na dwie składowe: skierowana pionowo siłą nośną Pz oraz skierowaną poziomo siłą oporu Px. Powracając jeszcze na moment, do ciągłego, w rzeczywistości, rozkładu siły nośnej, to kształt tego rozkładu, zależy od kąta natarcia profilu, a skoro tak, to punkt przyłożenia siły nośnej Pz - położenie środka wyporu, zależy również od kąta natarcia. Wiadomo jednak, że można znaleźć taki punkt, położony mniej więcej na osi podłużnej profilu i oddalony od krawędzi natarcia o 1/4 cięciwy, dla którego moment siły nośnej Pz (względem tego punktu), a co za tym idzie i moment siły aerodynamicznej P (względem tego punktu) , jest stały i nie zależy od kąta natarcia. Punkt ten nazwano środkiem aerodynamicznym. Jest rzeczą oczywistą, że podając wielkość momentu, należy zaznaczyć, względem jakiego punktu, ten moment działa i tak współczynnik momentu siły aerodynamicznej, oznaczany ogólnie Cm, może być podawany jako Cm - względem krawędzi natarcia lub jako Cm0,25 - względem środka aerodynamicznego profilu, co jest wygodniejsze, bo względem środka aerodynamicznego, ten moment jest właśnie stały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.