Jump to content

Chowane podwozie Jantar 3m


mati1988k

Recommended Posts

Hej.

 

Jestem w trakcie projektowania chowanego podwozia do Jantara i zastanawiam się czy warto bawić się w amortyzację?

Jeżeli warto to może macie jakieś pomysły jak to wykonać.

I prosiłbym też na zerknięcie na mój projekt, może coś zrobione jest źle, albo mogłoby być lepiej :).

I jeszcze filmik:

http://www.youtube.com/watch?v=rnuLN8RVNME&feature=youtu.be

 

post-123-0-55040800-1355504575_thumb.jpg

post-123-0-00445600-1355504578_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Załączam inne rzuty z których być może będzie więcej wynikało.

I sorry kojani ale nie bardzo rozumiem pytanie ;).

A tak btw. to chyba aluminium 2mm to trochę za cienkie? Jak sądzicie?

 

post-123-0-02981400-1355509443_thumb.jpg

 

post-123-0-82338000-1355509443_thumb.jpg

 

post-123-0-56494000-1355509444_thumb.jpg

 

post-123-0-35432300-1355509445.jpg

 

post-123-0-95196800-1355509445.jpg

 

 

Nie da się zrobić w jakiś sposób miniaturek ? :D

Link to comment
Share on other sites

Kinematycznie OK, tylko musisz sobie zdawać sprawę z absolutnej konieczności pozbywania się luzów co nie jest takie proste.

Pewne zastrzeżenie może budzić układ serwo orczyk pośredni - dość niekorzystny kąt pracy cięgna w pozycji otwartej, tak naprawdę odsunąłbym serwo od osi orczyka pośredniego i skorygowałbym kąty pracy cięgna.

Jak rozumiem to dopiero początek, zarówno obie płyty goleni jak i obudowy mechanizmu muszą buć ze sobą dość sztywno połączone!!

Takie wykonanie - z cienkich blach - raczej się nie sprawdzi, lepiej wykonać profile przestrzenne - gryba blacha AL 4-5 mm frezowana wgłębnie z pozostawieniem obrzeża w celu uzyskania przekroju [.

Jeśli chodzi o amortyzację to całość montować na pojedynczym sworzniu, obrotowo w prawym dolnym rogu na ostatnich fotkach, a z drugiej strony podeprzeć sprężyną.

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli nie zrobisz żadnej blokady która zdejmie napór na serwo przy otwartym podwoziu to chyba jedynie serwo typu jumbo tutaj podoła.

 

Hmm raczej nie ma takiej potrzeby - zwróć uwagę na położenie punktu górnego wodzika i krzywki w stosunku do punktu obrotu orczyka pośredniego (tworzy się tzw. dżwignia kolanowa) cała siła zostanie przejęta przez oś orczyka pośredniego i będzie to tylko ścinanie.

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

Wojtass chyba nie spojrzał nawet na rysunek.

Przy całkowicie otwartym podwoziu całą siłę przenosi oś dźwigni pośredniej.

Od biedy można końcówkę tej krzywki otwierającej podwozie trochę "przegiąć" aby całkowicie uniemożliwiało zamknięcie podwozia naciskając na koło.

post-9007-0-23359400-1355514340.png

Link to comment
Share on other sites

Oglądałem sobie podwozie w Jantarze. Niestety udało mi się podejrzeć tylko to co wystaje z kadłuba ;). I dostałem natchnienia ;). Spójrzcie proszę czy takie rozwiązanie ma jakiś sens.

Zastanawiałem się nawet czy by nie wymienić serwa na silnik z przekładnią i śrubą trapezową, plus jakiś prosty sterownik na mikrokontrolerze. Jednak to dodatkowa robota. I na razie staram się użyć serwa jako napędu.

Zależy mi też aby wykonanie nie było zbyt drogie :).

post-123-0-53346600-1355514244.jpg

Link to comment
Share on other sites

Są gotowe chowane podwozia w dość rozsądnych cenach, pojedyncze wykonanie będzie z pewnością droższe - chyba że będziesz sam wykonywał.

To rozwiązanie ze śrubą trapezową to raczej nie ta skala, będzie cięzko i gabarytowo duże.

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

To rozwiązanie ze śrubą trapezową to raczej nie ta skala, będzie cięzko i gabarytowo duże.

 

Zawsze można zrobić to na zwykłym pręcie m4 albo nawet m3. Do tego nakrętka nie na sztywno a na sprężynach i jest jakieś resorowanie. Nie potrzeba blokady bo gwint załatwi wszystko.

Ale dalej potrzeba silnika z przekładnią i krańcówek - czyli serwa.

Link to comment
Share on other sites

Są gotowe chowane podwozia w dość rozsądnych cenach, pojedyncze wykonaie będzie z pewnością droższe - chyba że będziesz sam wykonywał.

To rozwiązanie ze śrubą trapezową to raczej nie ta skala, będzie cięzko i gabarytowo duże.

 

Kojani

 

Mi udało się znaleźć jedynie za ponad 300zł ;). Co wg mnie jest trochę za drogo. A jako, że lubię sobie podłubać to wolałbym wykonać sam takie coś. Oczywiście cięcie mam zamiar wykonać na cnc. Może uda się to zrobić u jakiegoś znajomego, po kosztach ;).

 

Ale dalej potrzeba silnika z przekładnią i krańcówek - czyli serwa.

To nie jest akurat problem. Ale chodzi o to czyt akie rozwiązanie będzie praktyczne i dobre.

Myślę, że wykonam model cyfrowy i zobaczę jak się zachowuje :).

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja widziałem dużo taniej, ale jeśli chcesz robić to może skorzystać z już sprawdzonych rozwiązań.

jaką masz średnicę koła?

 

Kojani

 

Koło około 10cm.

 

A co do blokady to dodałem takie coś:

post-123-0-05116300-1355516392_thumb.jpg

kurde ciągle mi się orczyki serwa rozjeżdżają :) Inventor nie nadąża.

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.