Skocz do zawartości

Rozkładanie powierzchni w 3dsmax [Samouczek]


JacekCichy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Kiedyś po długich poszukiwaniach udało mi się znaleźć fajny sposób radzenia sobie z "rozkładaniem powierzchni". Postanowiłem więc podzielić się z całą bracią modelarską tą przydatną wiedzą i stworzyć krótki samouczek krok po kroku i przedstawić wszystkim zainteresowanym jak to zrobić.

 

Potrzebne:

- program 3d studio max. Można sciągnąc wersję 30 dniową ze strony: http://www.autodesk....660&id=16439743

Z racji że firma autodesk wypuszcza nową wersję średnio co 3/4 roku i każdą nową wersję możemy sobie ściągnąć i wykorzystywać przez 30 dni, dostajemy program który możemy używać darmowo i legalnie przez ok 11% roku - czyli całkiem przyzwoicie :)

 

W tym krótkim samouczku chciałem przedstawić sam sposób rozkładania siatek, natomiast kursy dotyczące samego rysowania w tym programie można znaleźć np. na www.youtube.com

 

Zatem do dzieła!

 

post-6908-0-96127600-1355609778_thumb.png

Pierwszy obrazek przedstawia siatkę którą chcemy rozwinąć.

 

post-6908-0-17155800-1355609849_thumb.png

- Wciskam przycisk na którym znajduje się niewypełniony czerwony trójkąt na żółtym tle (tryb edycji krawędzi)

- Zaznaczam krawędź/krawędzie które chcę aby program przy rozwijaniu rozciął. (program potrafi robić to automatycznie ale lepiej wybrać to ręcznie po to aby nad tym panować poza tym nieraz potrzebujemy rozciąć kilka krawędzi i to według naszego pomysłu a nie pomysłu automatu)

- Wciskam przycisk podkreślony na czerwono SPLIT (program rozciał/rozdzielił zaznaczone krawędzie)

 

post-6908-0-65198300-1355609853_thumb.png

- klikam na rozwijalną listę, a następnie wybieram opcję Unwrap UVW

 

post-6908-0-41296400-1355609855_thumb.png

- najeżdżam kursorem myszy na obiekt/siatke i klikam PPM (prawy przycisk myszy)

- wybieram opcję FACE (tryb zaznaczania wielokątów)

 

post-6908-0-49422700-1355609857_thumb.png

- zaznaczam kursorem myszy wielokąty które chce rozwinąć (w tym przypadku wszystkie)

- klikam na przycisk EDIT

 

post-6908-0-07215900-1355609859_thumb.png

- w otwartym oknie klikam na Mapping->Unfold Mapping... -> tutaj widać już na czerwono rozwiniętą siatkę dlatego że operację rozwijania wykonałem wcześniej, u was na ekranie nie będzie ona jeszcze rozwinięta w tym kroku

 

post-6908-0-00064800-1355609860.png

- W nowym oknie które się pojawiło zaznaczam opcję: walk to closest face

- Odznaczam opcję normalize cluster

- Wciskam przycisk OK

 

post-6908-0-19415500-1355609861_thumb.png

Jeżeli rozłożyliśmy już naszą siatkę na potrzebne kawałki to zamykamy poprzednie okna

- Klikamy na ikonkę z młotkiem

- Wciskamy przycisk More...

- W otwartym oknie zaznaczamy opcję Channel info

- Klikamy przycisk OK

- Pod ikonami w bocznym menu powinien pojawić się przycisk Parameters->Channel Info

- Wciskamy go

 

post-6908-0-54389900-1355609862.png

- szukam pola którego ID ma wartość map

- klikam na niego PPM i z otwartego menu wybieram opcję copy

 

post-6908-0-10555700-1355609863.png

- szukam pola którego ID ma wartość poly

- klikam na niego PPM i z otwartego menu wybieram opcję paste

 

post-6908-0-96040200-1355609864_thumb.png

Na ostatnim rysunku prezentuje się nasza rozwinięta powierzchnia

Jeżeli ktoś umie korzystać z programu np. Autocad może wyeksportować rozwiniętą powierzchnię, z wymiarować ją, przeskalować itd.. Jeżeli nie, wystarczy naszą powierzchnię po prostu wydrukować w odpowiedniej skali.

 

Jeżeli w tym krótkim samouczku coś napisałem nie jasno, nie gramatycznie, nie zrozumiale to karćcie i pytajcie postaram się na wszystkie pytania odpowiedzieć.

 

PS. Nie wiem czy w dobrym dziale piszę, jeżeli moderator uważa że jest lepsze miejsce to proszę o przeniesienie tematu i łagodny wymiar kary :D

 

Pozdrawiam i powodzenia!

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorzuce swoje trzy grosze, innym sposobem na rozwinięcie modelu,elemntu.. jest prosty i darmowy program Sketchup z wtyczką UNFOLD .Opis można znaleść w temacie Roberta o PZL11 http://pfmrc.eu/inde...p11c-z-depronu/ lub moje metoda w temacie o F-16 http://pfmrc.eu/inde...okowskiego-ska/

Ja używam Sketchupa do tworzenia obiektów ale rozwijam w popularnym programie dla amatorów modeli kartonowych -PEPAKURA DESIGNER

Ten ostatni w wersji niezarejestrowanej jedyne ograniczenie jakie posiada to brak możliwości zapisu pracy- ale wydruk jest w pełni aktywny .

Dla zainteresowanych efektami pracy tych programów pozwole sobie dac linka do modelu którego tak wieki temu wykonalem http://www.tamasoft....p?ext=zip&id=81 Otwierać go PEPAKURA DESIGNER lub wersją tylko do podglądu VIEWER

 

Tak na szybko zrobiłem filmik jak "to sie robi" film jest w realtime czyli cała zabawa od stworzenia po rozwinięcie obiektu zajeła mi 2min20s :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.