Jump to content

Płaskowik duraluminiowy na podwozie


bzik4

Recommended Posts

Zależy to też od samego duralu i od nierówności terenu. Ja na asfalt dawałem 3x40 i było ok. ale na niezbyt równą trawę było trochę za mało i koła czasem same sobie zbieżność i rozstaw ustawiały :) więc zmieniłem na 4x40 i był względny spokój przy tych wymiarach i wadze, co podałeś.

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziękuję za pomoc. Zamówiłem 3x40x1000. Jeszcze będę potrzebował od Was informacji czym to najlepiej ciąć, w jaki sposób giąć i jak bardzo powinienem zwęzić golenie. Szerokość kadłuba to 10cm a długość goleni myślę że ok. 20cm + końcówka do koła. Są jakieś indiańskie sposoby czy wystarczy młotek imadło i piłka do metalu? Zefirek super rysunek, wszystko jasne :)

Link to comment
Share on other sites

ja ciąłem swoje podwozie tarcza widiową drobny ząb i wysokie obroty... potem szlifowanie na papierze ściernym

Co do wyginania zegniesz to w imadle bo to nie jest gruby płaskownik

 

Ja używam pilnika do drewna (tarnik) i uważam, że nie ma nic lepszego ;) Wchodzi w aluminium aż miło. Wykończenie, to oczywiście papier ścierny,

Link to comment
Share on other sites

Dural jest sprężysty a te płaskowniki, o których piszesz, będą się odkształcać trwale przy lądowaniu.

 

Dokładnie, przy modelu 1,4kg podwozie z tego płaskownika ( grubość 3mm x 25mm ) robi co chce :angry:
Link to comment
Share on other sites

Gdzie jest ten cwaniak który mówił - wygniesz w imadle...

 

Nie odzywałem się ponieważ doradzali ludzie, którzy to podobno robili....

 

Miałem podobny problem co Ty, jednak w mniejszej skali - giąłem mały detal...

Aluminium (a raczej jego stop) z Leroy'a pękało mi przy mocnym gięciu.

Pomogło dopiero podgrzanie aż do stanu plastyczności i wygięcie na gorąco.

Inny stop aluminium ładnie się wyginał.

 

Pozdrawiam

Tomasz

Link to comment
Share on other sites

Ale najpierw sprawdź na tym złamanym, czy po wystygnięciu sprężystość wróci, bo z tym bywa różnie. Ja zaginam na zimno ale razem z płaskownikiem zapinam w imadło wiertło o średnicy 10mm umieszczone trzonkiem na linii gięcia. Nie pozwala ono na zagięcie o mniejszym promieniu niż 5mm a to już dosyć bezpieczna granica. Na zdjęciu widać charakterystyczny, niewielki łuk zaraz za zgięciem, wynikający ze sprężystości materiału. Zastosowanie wiertła pozwala na mocniejsze zagięcie i nieznaczny powrót, celem uzyskania zakładanego kąta i pozbycia się tego niepożądanego łuku. Inny sposób, to złapanie naciskanej części duralu w dwa grube płaskowniki stalowe, które nie pozwolą na to podgięcie i ułatwią zaginanie ale do tego wszystkiego trzeba mieć warunki i materiały.

Link to comment
Share on other sites

To żarcik taki, absolutnie nie mam do nikogo pretensji że pękłem sobie podwozie :)

Są różne rodzaje duraluminium i pewnie ja trafiłem to które trzeba grzać.

 

Od początku zrozumiałem poddtekst :). Faktycznie mój post został przeze mnie chyba zbyt "ostro" zredagowany - jeżeli tak też został odebrany to przepraszam.

 

Chciałem powiedzieć, że mam mniejsze doświadczenie (prawie zerowe ;) ) z wykonywaniem duralowego podwodzia niż inni Koledzy, którzy wypowiadali się w temacie, dla tego też się nie wychylałem.

 

Podobnie jak Andrzej miałem przyjemność spotkać się ze zmianą właściwości "aluminium" po wygrzewaniu.

 

Gdzieś obiło mi się o uszy że nity ze stopu aluminium powinno się wygrzać przed ich zanitowaniem to samo dotyczy obróbki plastycznej - tak na szybko znalazłem na ten temat kilka słów tutaj ( a właściwie dotyczy to raczej właściwości i przemian w stopach) : www.simrowcy.kgb.pl/strona/mater/laborka-cw6.doc a dokładniej paragraf 2.2.1 - ostatni akapit mówi:

....O takim przebiegu zmian, przekonuje nas zjawisko nawrotu właściwości. Polega ono na tym, że stop starzony naturalnie lub w niezbyt wysokich temperaturach, wygrzany w ciągu 2-3 min w temperaturze 200°C-250°C odzyskuje właściwości plastyczne (rys. 23). Zjawisko to ma znaczenie techniczne, gdyż po takim krótkotrwałym nagrzewaniu stop można formować, zagniatać łby nitów itp.

 

Pozdrawiam

Tomasz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.