Skocz do zawartości

Płaskowik duraluminiowy na podwozie


bzik4
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Te płaskowniki to substytut duralu. Wycinałem kiedyś koledze podwozie z prawdziwego duralu w gat 2017 , materiał był w postaci blachy 5mm. Model spory bo  blisko 12 kg ważył. Podwozie dawało sobie radę ale był to naprawdę nie oszukany materiał. Trudno było giąć. Płaskowniki z marketów to zazwyczaj Pa38 lub Pa13 czyli " glina" 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ostatnio wyginałem podwozie z płaskownika duralowego 4x40x1000 do swojegu su 50cc i wyszło tak ;) Tu jest już wersja full carbon, oklejone folią B) Między imadło, a płaskownik dawałem wiertło w miejscu zgięcia, żeby nic nie pękło. Wyszło 57g cięższe w porównaniu do podwozia węglowego.

post-8587-0-90229200-1421355638_thumb.jpg

post-8587-0-34026800-1421355805_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja to dural wyginam tak: rozkrystalizuję na "szare mydło" bo nie mam termometru aby nagrzać do właściwej temp. czyli ok 500 st.C(tem.zależna od rodzaju stopu,wiadomo). Pokrywam pocierając szarym mydłem płaskownik i grzeję aż mydło "zczarnieje" potem chłodzę do wody i gnę. Następnie rekrystalizacja jak Roh pisze samoistnie na wolnym powietrzu.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli szare mydło jest wskaźnikiem temperatury-sposób znany i stosowany przez praktyków od  epoki węgla. Z miedzią podobnie-grzanie, chłodzenie , wyginanie. Rekrystalizacja poprzez udar-uderzenie .

Zanikają stare metody bo i potrzeby inne, i  praktyków coraz mniej.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A ja to dural wyginam tak: rozkrystalizuję na "szare mydło" bo nie mam termometru aby nagrzać do właściwej temp. czyli ok 500 st.C(tem.zależna od rodzaju stopu,wiadomo). Pokrywam pocierając szarym mydłem płaskownik i grzeję aż mydło "zczarnieje" potem chłodzę do wody i gnę. Następnie rekrystalizacja jak Roh pisze samoistnie na wolnym powietrzu.

Jest jeszcze druga metoda określania właściwej temp.stosowana przez starych blacharzy lotniczych w warunkach polowych: gdy dural osiągnie odpowiednią temperaturę wykałaczka/zapałka  piszą po nim jak ołówek. A szare mydło powinno zrobić się  brązowe nie czarne.

Przy wyginaniu warto też zwrócić uwagę na ślady po walcowaniu blachy. Gdy linia gięcia jest równoległa do tych śladów jest prawie pewne, że element pęknie przy gięciu. Promień gięcia nie powinien być mniejszy niż grubość blachy. Gdy płaskownik był cięty gilotyną, nożycami, ostre krawędzie w miejscach gięcia należy wygładzić i najlepiej przeszlifować drobnym papierem ściernym, zapobiegnie to powstawaniu mikropęknięć na brzegach giętego elementu i w rezultacie pęknięcia jeśli nie od razu to w czasie późniejszej eksploatacji.  

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze druga metoda określania właściwej temp.stosowana przez starych blacharzy lotniczych w warunkach polowych: gdy dural osiągnie odpowiednią temperaturę wykałaczka/zapałka  piszą po nim jak ołówek. A szare mydło powinno zrobić się  brązowe nie czarne.

Przy wyginaniu warto też zwrócić uwagę na ślady po walcowaniu blachy. Gdy linia gięcia jest równoległa do tych śladów jest prawie pewne, że element pęknie przy gięciu. Promień gięcia nie powinien być mniejszy niż grubość blachy. Gdy płaskownik był cięty gilotyną, nożycami, ostre krawędzie w miejscach gięcia należy wygładzić i najlepiej przeszlifować drobnym papierem ściernym, zapobiegnie to powstawaniu mikropęknięć na brzegach giętego elementu i w rezultacie pęknięcia jeśli nie od razu to w czasie późniejszej eksploatacji.  

Czyli mamy już praktycznie rozpracowany "polowy" proces gięcia duralu :) Fakt, powinienem napisać o pociemnieniu mydła. O temacie anizotropii to nie pomyślałem a to jest ważna uwaga.Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.