BigBen Opublikowano 5 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2013 Zastanawiam się nad sposobem wykonania/zasilania instalacji elektrycznej w swojej pierwszej większej benzynie. Czytatam tu i tam rady, aby zasilać bezpośrednio z pakietów LiFe i w zasadzie coraz bardziej skłaniam się ku takiemu rozwiązaniu. Wiem, że serwa, które sobie upatrzyłem (XQ-Power XQ-S4020D) powinny to wytrzymać. No ale żeby nie było za prosto, to problemy widzę dwa. Po pierwsze - czy ktoś stosuje takie zasilanie z odbiornikiem Futaba R6108SB? We wpisach znalezionych na zagranicznych forach przebąkują, że się da. Ale chciałem potwierdzić to wśród rodaków. Więc? I kwestia druga - redundancja zasilania przy rezygnacji z wynalazku typu Jeti MaxBec2. Jak to ewentualnie zrealizować? Czy jest szansa, że sprawdzi się zwykłe równoległe połączenie pakietów każdy przez np. wysokoprądową diodę schottk'ego (MBRF2045CT lub coś odrobinę 'słabszego' prądowo)? Ktoś próbował taki patent? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alyan Opublikowano 5 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2013 Na drugie odpowiem. Używałem i używam w jednym z modeli dwóch pakietów podłączonych równolegle. Każdy z diodą schottky. Model nie jest duży (silnik 8,5cm i rozp. 1,5m) ale wg mnie było to (i jest) najbardziej niezawodne rozwiązanie. Na jivaro jest b. pomysłowy schemacik takiego rozwiązania wzbogacony o diagnostykę ale z jedną (?) diodą -> http://www.jivaro-mo..._electrique.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BigBen Opublikowano 5 Stycznia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2013 A czy analizowałeś dokładniej moment przełączania pakietów? Nie ma problemów z przypadkowymi restartami odbiornika? Diagnostyka też mi chodzi po głowie. Wypasioną wersję można by zrealizować na Atmega8. Właściwie wtedy ograniczeniem funkcjonalności jest jedynie wyobraźnia. Bo i ledowy wskaźnik napięcia w formie linijki (z użyciem wbudowanego przetwornika AC) i wskaźnik aktualnie używanego pakietu (z użyciem wbudowanego komparatora) i jakiś alarmowy buzzer nie są w takim układzie problemem. Nie mówiąc o możliwości podpięcia wyświetlacza LCD - kosmos. I najważniejsze, że za cenę złotych 40 plus trochę własnej pracy a nie 220. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 5 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2013 Po pierwsze - czy ktoś stosuje takie zasilanie z odbiornikiem Futaba R6108SB? We wpisach znalezionych na zagranicznych forach przebąkują, że się da.daje rade Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BigBen Opublikowano 5 Stycznia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Stycznia 2013 daje rade Latasz obecnie albo latałeś w takiej konfiguracji? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 6 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 6 Stycznia 2013 od 2 lat tak latam , bezpośrednio , bez diody pakiet life , przełącznik , odbiornik,serwa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robas69 Opublikowano 12 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2013 W końcu kupiłem ten pakiet 6 V http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p5011,sanyo-6-0v-5-x-aa-eneloop-2000mah-pakiet-odbiornika . Czy będzie dobrym pomysłem wpięcie go Y kablem pod dwa wolne kanały odbiornika? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej351 Opublikowano 12 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2013 oczywiście.w moim YAKu 1,8m wychodzą z BECa dwa przewody zasilające które mam wpięte w wolne porty odbiornika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wapniak Opublikowano 13 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Napisano wczoraj, 22:00 W końcu kupiłem ten pakiet 6 V http://www.sklep.mod...kiet-odbiornika . Czy będzie dobrym pomysłem wpięcie go Y kablem pod dwa wolne kanały odbiornika? Lubię to Nie będzie. Wprowadzasz niepotrzebną rezystancję do obwodu zasilania. Objawi się to spadkami napięcia. Jak już, to wystarczy podłączyć kabel z aku gdzieś pośrodku złącza odbiornika.Wtedy prądy serw na ścieżkach odbiornika rozłożą się po połowie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robas69 Opublikowano 13 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 podłączyć kabel z aku gdzieś pośrodku złącza odbiornika Darek, możesz to rozwinąć praktycznie? Wiedziałem, że włączanie zasilania w wolne kanały odbiornika jest stosowane przez wielu modelarzy, a z taką opinią jak Twoja spotykam się pierwszy raz . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lajto87 Opublikowano 13 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Wie ktoś ile sama wtyczka wytrzymuje prądu(typu Futaba/ JR?) Moim zdaniem sama wtyczka może być najsłabszym "miejscem", dlatego ja przy większym modelu jednak rozłożyłbym to na dwa złącza w odbiorniku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 13 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Właściwie to nie powinno puszczać wiecej niż 2A. Wystarczy zasilanie serw puścić poza odbiornikiem i problem z głowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rewia2006 Opublikowano 13 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Pomysł zasilania odbiornika i serw z dwóch równolegle połączonych pakietów Li-Fe jest jak najbardziej na miejscu. Można to zrobić bez diód. Można i zrobić (lepiej) z dwoma diodami schottk'ego. Przytoczone przez Ciebie diody są odpowiednie, jednak słabszych prądowo bym nie dawał. Początkowo stosowałem sposób bez diód i wszystko było OK. Po pewnym czasie, na wszelki wypadek, obawiając się, że któryś pakiet może dostać wewnętrzego zwarcia i rozładuje mi drugi sprawny pakiet, zastosowałem diody. Teraz też wszystko pracuje bardzo dobrze i myślę, że taki sposób będę stosował we wszystkich swoich modelach z silnikiem benzynowym. Do tego warto zastosować elektroniczne wyłączniki, np: http://modelarski.co...JR_JR,5578.html Mam to w kolejności: pakiet, wyłącznik, dioda schottk'ego. Takie dwa komplety, których wyjścia połączyłem razem. Potem przylutowałem rozgałęźnik na trzy wtyczki JR, które wpiąłem we wszystkie wolne kanały odbiornika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BigBen Opublikowano 13 Stycznia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Do tego warto zastosować elektroniczne wyłączniki, np: http://modelarski.co...JR_JR,5578.html Jako włącznik zastosuję tranzystor mocy MOSFET-N IRF540N w układzie klucza elektronicznego, czyli bramka wysterowana poprzez dzielnik napięcia w ten sposób, aby domyślnie kanał dren-źródło był otwary. Do wyłączenia bramka będzie zwierana do masy wyłącznikiem za 5 złotych. Jeżeli szlag go trafi, to układ się po prostu załączy. Jedyna wada takiego rozwiązania to śladowy pobór prądu w stanie wyłączenia, ale to będą ułamki miliampera (napięcie zasilania / wartość większego rezystora w dzielniku sterującym bramkę - jakieś 100kOhm). W sumie w całym interesie najdroższe będzie chyba wytrawienie płytki I tym sposobem mam zapasowe zasilanie i bezpieczny wyłącznika za raptem 20 złotych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rewia2006 Opublikowano 13 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Właśnie wskazany przeze mnie wyłącznik to tranzystory MOSFET w ładnej obudowie. W pozycji wyłączony pobierają prąd nie większy jak 2 mikroampery, więc pomijalnie mały, mniejszy niż prąd samorozładowania. Ja proste płytki elektroniczne wykonuję rylcem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BigBen Opublikowano 13 Stycznia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 O! Dzięki rewia2006 za potwierdzenie, że moje kombinacje idą w dobrym kierunku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ZARZU Opublikowano 13 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Wie ktoś ile sama wtyczka wytrzymuje prądu(typu Futaba/ JR?) Moim zdaniem sama wtyczka może być najsłabszym "miejscem", dlatego ja przy większym modelu jednak rozłożyłbym to na dwa złącza w odbiorniku. Różnie podają, 3 do 4A. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 13 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Graupner podaje dla złącza JR prąd 5A i 15A/1s...ale ja bym nie ryzykował. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rewia2006 Opublikowano 13 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 13 Stycznia 2013 Serwo Hitec HS-M7990TH może pobrać prąd 6A, który płynie przez jedną wtyczkę. Zobaczcie test: https://www.youtube.com/watch?v=IqcGvJZkfp8 Trzeba jednak zaznaczyć, że Hitec ma swój sposób wykonywania tych wtyczek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 14 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2013 Dlatego przy takich serwach (i mniejszych) omijał bym napięciem odbiornik. Czy przez własnego 'pajączka' czy przez powerbox. Niewiele pracy, a spokój ...murowany Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi