Jump to content

Różnicowe wychylenia lotek


modelarzkobi

Recommended Posts

Mam takie pytanie, czy w modelu Fun Fly też sie ustawia różnicowe wychylenia lotek czy też nie ze względu na symetryczny profil :?: ? Bo przy oblocie modelu zauważyłem że przy robieniu beczki model gdy był do góry kołami miał tendencje do zadzierania w dół. I nie wiem czy jest to winą braku różn. wych. lotek czy też sprawa środka ciężkości :?:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 41
  • Created
  • Last Reply

Po prostu przy robieniu beczki gdy model obróci się o jakieś 180 - 200 stopni(jest do góry kołami) delikatnie zadziera dziobem w dół. Z tego co słyszałem że to jest objaw gdy niema różnicowych wychyleń lotek. Ale czy na pewno :?:

 

Zacznij od kąta zaklinowania płata , silnika ,usterzenia :wink:

Na pewno jest dobrze bo przy locie plecowym czy normalnym model leci prosto dzieje się to tylko podczas beczki.

Link to comment
Share on other sites

Latam na mode 2. Widać te zjawisko na filmiku z oblotu (na końcu filmiku w 1 minucie widać to bardzo wyraźnie.

Ale proszę także o odpowiedz na pytanie czy w modelach 3D używa sie różnicowych wychyleń lotek czy też tylko w trenerkach :?:

Mam jeszcze takie pytanie na jakim mode wy latacie na mode że lotki i wysokość są na tym samy drążku czy kierunek i wysokość na tym samym :?:

Link to comment
Share on other sites

Jak widziałem większość modelarzy lata tak ,że: gaz+kierunek-lotki+wysokość, ja niestety a może stety :wink: nauczyłem się latać tak:gaz+lotki-wysokość+kierunek, i lata mi się całkiem dobrze ,jakoś nie lubię sterować tylko jednym drążkiem :D

Link to comment
Share on other sites

Różnicowe wychylenia lotek stosuje się w przypadku modeli z profilem nośnym ale i też może być konieczna w przypadku modeli z profilem symetrycznym zaklinowanym dodatnio.

 

W przypadku modeli z profilem niesymetrycznym lotka wychylona do dołu o ten sam kąt co lotka wychylona do góry wytwarza większą siłę obrotu aniżeli jej koleżanka na drugim końcu skrzydła. W efekcie model nie wykonuje beczki w osi modelu lecz "koślawą". Takie warunku stwarzają rzeczywiście trenerki i inne podobne temu konstrukcje.

 

W modelach akrobacyjnych czy FunFly stosuje się najczęściej profile symetryczne i kąty zaklinowania skrzydła ok 0-1stopień. Są to też najczęściej średniopłaty i dolnopłaty. W takich warunkach używanie różnicowych wychyleń lotek staje się zbędne lub ewentualnie drobne korekty.

 

Oglądając film nie zauważyłem aby Twój model miał tendencję do wykonywania przekoszonych beczek więc nie bardzo przyczyny szukać w ustawieniach samych lotek (chodź rzeczywiście na samym filmie tego nie widać). Ponadto w zależności od prędkości lotu i prędkości obrotu podczas której wykonywana jest ta figura należy model "podpierać" kierunkiem i wysokością w taki sposób aby model wykonywał figurę w linii prostej. Niestety te sprawy są indywidualne dla każdego modelu i różne konstrukcje mogą zachowywać się lub wymagać innego prowadzenia.

 

Spytałem o mode ponieważ w mode 2 istnieje możliwość iż jeżeli chcesz wykonać beczkę bez podparcia niekoniecznie możesz wychylać drążek w taki sposób aby nie reagować na wysokość. Inaczej mówiąc możesz nieświadomie wykorzystywać wysokość w ogóle tego nie chcąc. (chyba zrozumiałe :D ) W rzeczywistości jednak piloci wykonują podparcie w zasadzie nie świadomie i problem ten nie istnieje.

 

Czy wykonując beczkę operujesz jedynie lotkami? Czy ten problem występuje w lewej jak i w prawej beczce?

Link to comment
Share on other sites

Latam na mode 2.

 

to naciągnij troszkę sprężyny centrujące prawy drążek :D

 

W modelach F3A też stosuje się różnicowe wychylenia lotek,ale dobierane doświadczalnie przy oblocie, tak aby beczka była wykonywana prosto,czyli model utrzymywać ma się na kursie :D

Link to comment
Share on other sites

Czy wykonując beczkę operujesz jedynie lotkami? Czy ten problem występuje w lewej jak i w prawej beczce?

 

Niestety tylko lotkami bo nie jestem jeszcze na tym poziomie latania żeby używać kierunku i wysokości do podtrzymywania. A tego w którą to stronę sie dzieje nie jestem w stanie określić ponieważ modelem wykonałem jak na razie jeden lot i zauważyłem tylko że tak się dzieje. Ale może po prostu podczas wychyłu drążka prócz lotek wychyla mi się nieświadomie wysokość :roll: I tak jak radzi motyl:

to naciągnij troszkę sprężyny centrujące prawy drążek :D

 

A jeszcze takie małe pytanie dotyczące Rolling Harriera (którego mam zamiar trenować) jest jakiś złoty środek na wykonanie tej figury bo nie wyobrażam sobie żeby tak machać drążkami :crazy: Ale chyba to wymaga treningu którego mi wiele potrzeba :D

Link to comment
Share on other sites

A jeszcze takie małe pytanie dotyczące Rolling Harriera (którego mam zamiar trenować) jest jakiś złoty środek na wykonanie tej figury bo nie wyobrażam sobie żeby tak machać drążkami :crazy: Ale chyba to wymaga treningu którego mi wiele potrzeba :D

 

Hehh.. też chciałbym wiedzieć jaki to złoty środek jeżeli takowy istnieje :) Jedyne co ja mogę doradzić to symulator i trenować do bólu aż do "załapania" ruchów . Moim zdaniem płynnie i ładnie wykonany rolling harrier to jedna z najtrudniejszych figur.

Link to comment
Share on other sites

Motyl napisał

W modelach F3A też stosuje się różnicowe wychylenia lotek,ale dobierane doświadczalnie przy oblocie, tak aby beczka była wykonywana prosto,czyli model utrzymywać ma się na kursie :D

 

Różnicowe wychylenie lotek służy chyba do czegoś innego niż do uzyskania prostej beczki. Jeśli ustawisz różnicowe i model przychodzi przez plecy to efekt się potęguje przez to że bardziej wychylona jest lotka w dół.

Link to comment
Share on other sites

Różnicowe wychylenie lotek służy chyba do czegoś innego niż do uzyskania prostej beczki. Jeśli ustawisz różnicowe i model przychodzi przez plecy to efekt się potęguje przez to że bardziej wychylona jest lotka w dół.

 

Różnicowe wychylenie lotek stosuje się właśnie po to aby model wykonywał beczkę w osi. Czy li tak jak pisze motyl.

 

Nie do końca rozumiem co masz na myśli i jaki efekt się potęguje :?:

 

Generalnie bierze się to stąd iż każde skrzydło wytwarza siłę nośną (niesymetryczne, symetryczne czy nawet deska) bierze się to stąd iż każde ze skrzydeł podczas lotu poziomego ma dodatni kąt natarcia wynikający z kąta jego zaklinowania (szybki lot poziomy). W przypadku modeli z profilem niesymetrycznym (trenerki i podobne temu konstrukcje kąt zaklinowania wynosi ok 2,5-4 stopnie w akrobatach 0-1,5 stopnia 0-raczej tylko teoretycznie)

 

Beczkę model wykonuje po przyłożeniu sił na końcach skrzydła. Siły te powinny być identyczne aby skrzydło obróciło się na samym środku. Na połówce skrzydła gdzie lotka wychylona jest do dołu, połówka wędruje do góry i odwrotnie na drugim końcu. Od razu można zauważyć iż siły wytwarzane przez same lotki nie mogą być równe.

Siła lotki wychylonej do dołu+siła nośna skrzydła kontra lotka wychylona do góry-siła nośna skrzydła. Wychodzi aby model wykonał beczkę idealnie w osi lotka wychylana do dołu musi być wychylana o mniejszy kąt niż jej koleżanka na drugim końcu skrzydła wychylana do góry (która dodatkowo musi pokonać siłę nośną skrzydła).

 

Efekt ten się tym bardziej potęguje im większą siłę nośną wytwarza skrzydło.

 

To bardzo łopatologiczne wyjaśnienie sytuacji.

Link to comment
Share on other sites

Marcin133 nie musisz mi tego tłumaczyć. To to piszesz jest jasne jak słońce.

 

Tylko teraz odwróć sobie model do góry podwoziem i zobacz że przy wychyleniu różnicowych to lotka w dół jest teraz bardziej wychylona a w górę mniej czyli odwrotnie jak w normalnej pozycji modelu.

 

To bardzo łopatologiczne wytłumaczenie sytuacji jak to napisałeś.. :D

Link to comment
Share on other sites

Tylko teraz odwróć sobie model do góry podwoziem i zobacz że przy wychyleniu różnicowych to lotka w dół jest teraz bardziej wychylona a w górę mniej czyli odwrotnie jak w normalnej pozycji modelu.

 

Tak - tyle że siły powodujące obrót nadal się nie zmieniają ;D

Skrzydło z profilem nośnym bez zmiany kąta zaklinowania po obrocie modelu do góry kołami - będzie ciągnęło model do ziemi! Kąt zaklinowania będzie w tym przypadku ujemny.

 

Lotka w tym przypadku (lot do góry kołami) podnosząca końcówkę skrzydła do góry będzie musiała wykonać większą robotę aniżeli jej przeciwległa. Dokładnie na odwrót aniżeli w przypadku modelu w pozycji normalnej (kołami do dołu).

Link to comment
Share on other sites

no i wtedy jest gorzej niż gdyby nie było różnicowego wychylenia i o tym pisałem.

 

Ja czytałem że różnicowe wychylenie lotek stosuje się aby poprawić zakręcanie modelu. dajesz lotki w lewo -prawa lotka idzie w dół i przyhamowuje prawe skrzydło czyli model jakby chciał zakręcić w prawo a ty chcesz przecież w lewo.

Link to comment
Share on other sites

no i wtedy jest gorzej niż gdyby nie było różnicowego wychylenia i o tym pisałem.

 

No nie ;D będzie to samo.

 

Ja czytałem że różnicowe wychylenie lotek stosuje się aby poprawić zakręcanie modelu. dajesz lotki w lewo -prawa lotka idzie w dół i przyhamowuje prawe skrzydło czyli model jakby chciał zakręcić w prawo a ty chcesz przecież w lewo.

 

Zgadza się :)

 

Trochę naprawdę zbyt łopatologicznie próbowałem tłumaczyć wcześniej różnice sił jakie lotki muszą pokonać bo wychodzi teraz na to iż lotka wychylona do góry (lot normalny) musi wykonać większą robotę niż lotka wychylona do dołu a więc lotka wychylona do góry wytwarza większy opór aerodynamiczny.

 

Co oczywiście nie jest prawdą. :) ponieważ pod uwagę trzeba brać całe skrzydło a nie tylko lotkę. Wychylane lotki powodują wysklepianie się profilu skrzydła. Takie mylne spostrzeżenie można wyciągnąć z poprzedniej mojej wypowiedzi (szczeże nawet nie zamierzone przeze mnie).

 

Pisałem o tym iż poprzez niesymetryczne wychylenie lotek doży się do zrównoważenia sił i tym samym momentów. Zrównoważone siły prowadzą także do zrównoważenia oporu aerodynamicznego. Więc lotka wychylona do dołu wytwarza większy opór. Cały czas jednak mówimy o skrzydłach zaklinowanych dodatnio i wcale nie musi być to koniecznie skrzydło z profilem nośnym!

 

Przykład opisany przez Ciebie jak i też nie liniowe (nie w osi) wykonywanie beczek bierze się dokładnie z tego samego powodu. Różnicy momentów obrotowych i tym samym różnicy oporu aerodynamicznego. Powód w obu przypadkach jest ten sam różne są natomiast skutki (różne konstrukcje latadeł, różne fazy lotu) i w obu przypadkach eliminuje się to tak samo.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ja w latajacym skrzydle nie stosowalbym niesymetrycznego wychylenia lotek. Nawet w motoszybowcu i w jednym trenerze lotki wychylaja sie mi symetrycznie, no i po prostu nauczylem sie, ze w czasie beczki lotu plecowego musze lekko oddac drazek wysokosci.

Drugi trener, ktorego koncze, co prawda jeszcze nie jest oblatany, ale w nim lotki wychylaja sie o troszke mniejszy kat w dol niz w gore. Az sie boje co z tego bedzie, bo nigdy tak nie latalem.

A w motoszybowcu o symetrycznym profilu i bez skrecenia geometrycznego skrzydel bardziej praktyczny jest niesymetryczny kat? Pytam, poniewaz w nastepnym tygodniu bede montowal lotki ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.