Skocz do zawartości

Serwa w modelu 3D - Jaka moc w stosunku do modelu?


mRqS

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dodano przez DJDIT

Wątek z serwami odnosi się do Kliknij tutaj podzieliłem go aby nie zaśmiecać Jakubowi prezentacji modelu.

-----------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Nie za mocne "trochę" to serwo na kierunek? :)

No chyba, że akurat takie miałeś. Bo jeśli specjalnie kupowałeś to trochę raczej przerost formy nad treścią :)

W sumie to nie jest duży model.

  • Odpowiedzi 65
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano
Nie za mocne "trochę" to serwo na kierunek? :)

No chyba, że akurat takie miałeś. Bo jeśli specjalnie kupowałeś to trochę raczej przerost formy nad treścią :)

W sumie to nie jest duży model.

Producent rekomenduje serwa JR 8611 , JR8711 na wszystkie stery. JR 8911 ma 3 kg więcej niż 8711,a cena podobna.Serwo na kierunek do 3D powinno mieć moc 3 x waga modelu , jak kiedyś usłyszałem od jednego z czołowych zawodników F3M z Bemowa.

Yak będzie ważył ok 8 kg, więc powinno być ok.

Opublikowano
Serwo na kierunek do 3D powinno mieć moc 3 x waga modelu , jak kiedyś usłyszałem od jednego z czołowych zawodników F3M z Bemowa.

 

to niech ten czolowy zawodnik udowodni swoja teze :) tak sie utarlo ze na kierunku musi byc jakies mega mocne serwo. Co prawda u siebie sam dalem mocniejsze ale to tylko dlatego ze jest narazone bardziej na uszkodzenia, jest oprawione wewnatrz kadluba, i przez to moglem wsadzic serwo do gigantow. Bez sensu jest mowienie ze niby w locie na zyletke ster kierunku przenosi obciazenia rzedu 2xcięzar modelu, bo tak nie jest. Obciązenie to jest tylko zalezne od powierzchni, wychylenia i predkosci lotu. Latwo sobie wyobrazic co stalo by sie z zawiaskami i samym sterem pod obciazeniem 24kg :)

Opublikowano

Niestety panowie tutaj muszę się zgodzić z Jakubem, mocne serwo na kierunku to podstawa. Nie bede tutaj przedstawiał wzorów jakie serwo powinno byc na kierunku ale można to odnieśc do tego co ludzie montują w modelach. Oczywiscie nalezy tutaj nie brac pod uwage modeli typu "uniwersalny do nauki i akrobacji" jak również osoby które tylko kupiły model akrobacyjny ale sami nie potrafią go wykorzystać, i mają go bo fajnie taki mieć.

 

Dla przykłądu powiem wam, że w modelu o rozp 1,5m i wadze 3kg serwo 4,2kg (HS475) jest ZA SŁABE i niestety w locie na zyletke ster nie wychyla się do konca, dosłownie przy każdej figurze wymagającej siły od kierunku nie dało się jak dla mnie latać. Serwo zamieniłem na HS985 i powiem tylko tyle, że model zaczął się zachowywać jak by wypił 5kaw mocnych 5redbulli i działkę śniegu. Wprost nie ma porównania!.

 

 

 

Obciązenie to jest tylko zalezne od powierzchni, wychylenia i predkosci lotu

Dokładnie łukasz jak piszesz.

Takie serwa słabsze sprawdzaja się gdy masz małe wychylenia do 30stopni i małe stery np do F3A. ale jak zbliza się do 40-45 stopni i jest to model 3D z dużymi powierzchniami sterowymi to przełożenie na dżwigni działa jak imadło na serwo i słabe poprostu odpadają...

 

Wg mnie serwo na kierunku powinno być minimum 2x waga modelu i o słabszym nawet bym nie pomyślał.

 

Model 1,5m 3kg wagi ----serwo 6kg

Model 1,7m 5kg wagi-----serwo 9-10kg

Model 2,1m 8kg wagi na 50ccm ----serwo min 13kg a najlepiej jeszcze silniejsze!

Model 2,6m 13kg wagi na 80-100ccm ---- 2x serwa po 13kg=26kg

Model 3-3,2m 17-20kg wagi na 150-200ccm----4serwa po 13kg=52kg

 

I tak to mniej więcej wygląda zastosowanie serw na kierunku. Jak zakładasz słabsze to cofasz się i wyważasz otwarte drzwi... :D no chyba, że ten "model akrobacyjny" ma służyc do nazwijmy to, fikołków na niebie i rekreacyjnej akrobacji.

Opublikowano

To właśnie ja powiedziałem i nie tylko ja że ma być mocne serwo na kierunek.

I tak ma być jak powiedziałem i jak pisze DJDIT.

Jak inni uwazają że jest inaczej to są w błędzie.

Czasami lepiej posłuchac innych

Opublikowano

hehe.. ja też nie pisałem, że nie ma być mocne.

Chodziło tylko o to, że 29kg serwo do tego modelu jest trochę za mocne.

Jak sam pisał Darek - przy tej wielkości modelu - serwo min. 13kg i o takim mniej więcej pomyślałem. :)

Opublikowano

W extrze 3,3m ważącej około 22 kg widziałem założone serwo na kierunek 100kg i niesądze żeby właściciel modelu zrobił to dlatego że akurat takie miał

Opublikowano

Ja mam w Katanie 2,15 waga ok 8 kg na kierunku HS-5645 i bez problemów wytrzymuje. zasilanie 5 ogniw Sanyo 1800 SCE. Te historie z zakładaniem serw o makabrycznych osiągach coś mi się wydają przesadzone .

Teoretycznie do modelu o wadze 8 kg i silniku 50-60 ccm trzeba włożyć serwo 24 kg - według mnie to przesada. Chyba, że ktoś ma taką aparaturę pomiarową , która udowodni, że właśnie takie siły są potrzebne do akrobacji 3D , którą wykonuje się na znacznie mniejszych prędkościach niż tradycyjną.

W moim przypadku model na pełnej prędkości reaguje prawidłowo, a przy oblotach na przed regulacją reagował wręcz ZBYT MOCNO.

Opublikowano
Ja mam w Katanie 2,15 waga ok 8 kg na kierunku HS-5645.

 

A ja znam gościa który w piperze 2,8m włożył serwa niecałe 5kg na każdy ster... uparł się bo tak mu wyszło z obliczeń. Lata ale przy ostrym lądowaniu plastikowe tryby sypią się przy pierwszym udarowym uderzeniu, czytaj gwałtownym nie kontrolowanym kangurze.

 

Mało tego, widziałem nawet funtane 90 4,5kg wagi na serwach HS81 na lotkach takie to ludzie nawet mają pomysły.

Radku, twoje serwo przy 5 celach ma jak się nie myle 12kg wiec jak najbardziej pasuje, gdyby nie to, że jest przeraźliwie wolne ! ustaw wychylenie 45stopni i spróbuj machnac sterem min-mix a potem włóz serwo 0,14sec i zobaczysz jaka jest roznica. Moc to nie wszystko...

Tutaj będe brzydko mówiąc do obrzygania wypominał w każdym poście, że mowa o dużych sterach przy dużych wychyleniach do 3D a nie małych do podstawowej akrobacji, wymagania dla tych dwóch klas są zupelnie inne!!!

 

Nie będe dalej podawał przykładów, każdy niech sam wyciągnie wnioski :lol2:

 

 

Teoretycznie do modelu o wadze 8 kg i silniku 50-60 ccm trzeba włożyć serwo 24 kg .

 

Możesz przybliżyć ta teorię? czy jakiś wzór krązy po necie ?

Serwa dobieram z doświadczenia na podstawie najlepszych pilotów (tutaj zawsze zaglądalem na fora w USA) i jakoś zawsze oni mieli rację. Obliczenia uniwersyteckie mnie nie interesują, wystarczy włożyc serwo i zrobic jeden lot i juz wiadomo z czym mam doczynienia. Za dużo modeli rozbiłem, za dużo kasy straciłem z własnej głupoty i upieraniu się na swoim. Już nigdy nie będę wyważał otwartych drzwi.

 

 

Chyba, że ktoś ma taką aparaturę pomiarową , która udowodni, że właśnie takie siły są potrzebne do akrobacji 3D.

 

Są potrzebne nie tylko aby bezpiecznie latać ze względów wytrzymałościowych (do tego akurat starczają nawet dużo słabsze serwa) ale główną przyczyną stosowania dużych mocy powyżej 2x waga modelu jest to, że szybkośc reakcji modelu przy mocnych serwach jest znacząco inna niz na słabiutkich serwach, każdy ster staje się dosłownie nie wiem jak to opisać "zrywny" z natychmiastową reakcją przy extremalnych wychyleniach po 47 stopni. Poprostu nie ma porównania... Przy małych wychyleniach do 37stopni nie czuje sie tak tej róznicy ale przy 45-47 stopni to prawdziwy test dla serw.

 

 

W moim przypadku model na pełnej prędkości reaguje prawidłowo

Bo twój model waży 8kg, a serwa masz 12kg wiec to dobre zestawienie (gdyby nie ta predkosc) tutaj wcale nie potrzeba aż 24kg ;-)

 

przy oblotach na przed regulacją reagował wręcz ZBYT MOCNO.

99% pilotów 3D którzy naprawdę coś potrafią a nie mają tylko model żeby sie pochwalić pierwszą czynnością jest, ustawienie jak największych wychlen i nie ma tu pojecia jak "za dużo" raczej powiedziałbym, jest dużo ale mogło by byc jeszcze więcej.

 

Jeżeli ta mega gigantyczna skutecznośc steru cie przeraża Radku, to może zmień na model z mniejszymi sterami do podstawowej akrobacji gdzie stosuje sie wychylenia po 35 stopni ;-) (tylko nie mysl sobie, że to jakaś prowokacja z mojej strony! )

Opublikowano

NIC DODAĆ NIC UJĄĆ.

NIECH KAZDY WYCIĄGNIE Z TEGO WNIOSKI.

( Co By się stało gdyby w modelu przy akrobacji 3D poszło serwo

na lotach przy bubliczności i model poleciał tam gdzie nietrzeba.

nawet nie mysle o tym. ) Jak napisał DIDIT ważna jest także prędkość tego serwa.

 

 

 

PS. chce dodać że przy modelu o wadze 11kg na lotce było serwo 24kg

i przy szybkim snapie puścił tryb na serwie to świadczy tez o sile naciągu przy dużych modelach. jakoś szczesliwie udało sie wylądować na jednej lotce

Opublikowano

Nic dodać nic ująć, chyba wszystko zostało już powiedziane :D . Zestawienie DJDIT waga modelu/serwo jest bardzo czytelne i jak najbardziej odpowiednie. Można eksperymentować tylko, po co? i jak się to może skończyć?, niech każdy sobie dopowie….

 

Nie ma, co zaśmiecać w tym wątku lepiej przenieść tę dyskusję w lepsze miejsce na forum.

Opublikowano
Zestawienie DJDIT waga modelu/serwo jest bardzo czytelne i jak najbardziej odpowiednie.

 

To standardowe zestawienia najlepszych pilotów i to naprawdę działa! najbardziej odpowiednie i sprawdzone :-)

 

Nie ma co zaśmiecać w tym wątku lepiej przenieść tę dyskusję w lepsze miejsce na forum.

 

A to się akurat da zrobić, może w "reszta" w naszym dziale 3D ? podejmę decyzję wieczorem.

Opublikowano

Darek uwaga odnosnie piperka pewnie dotyczyla mnie, chcialem troche sprostowac, na wszystkich sterach sa serwa z metalowymi zebatkami, na lotkach 7kg, na wysokosci i kierunku 10kg. Do tego typu modelu mysle ze sa wystarczajace

Opublikowano

Niestety Łukasz nie trafiłes! :wink:

Chodziło o pipera mojego kolegi Krystiana z Piły, model aktualnie nie żyje... za to wspomnienia o kłopotach z serwami żyją nadal w mojej pamięci :devil:

Opublikowano

No nie piszcie Panowie, że do latania 3D tylko serwa po 24 k i 0,14 s , bo moja Katana lata i jakoś te 0,18 jej nie przeszkadza.

 

Napisałem co mam w modelu, bo się to sprawdziło w PRAKTYCE - i to na mnie osobiście , a nie na amerykańskim forum.

 

Uszkodzenia trybów serw zdarzają się częściej od np: uderzenia sterem w futrynę drzwi niż w locie, a często bywa tak, że w locie dopełnia się tylko los nadwyrężonych trybów.

 

Ja np wierzę bardziej Czechom niz Amerykanom np: wystarczy wejść na stronę ZDZ i w GALERII już na pierwszej stronie znajdziemy Katanę 3m z silnikiem 160 i serwami 10x HS-645 MG i 2xHS805 BB więc... jak to jest

 

A co do prowokacji to oczywiście tak tego nie odbieram, po prostu dyskutuje, jednocześnie pokazując, że inne rozwiązanie też funkcjonują :)

 

Pozdrawiam !

Opublikowano
bo moja Katana lata i jakoś te 0,18 jej nie przeszkadza

Własnie "jakoś" :D heh

Oczywiscie do latania 3D monopolu nie maja serwa tylko po 24kg co było już powtarzane wielokrotnie wyżej.

 

Ja panowie już się odpinam mimo tego, że aż się trzęsę jak to czytam cya! :twisted:

Opublikowano

Skoro już Darek pokusiłeś się o przykład serw na ogon dla takiego zestawienia wielkości modeli to może podałbyś też podobne zestawienie dla pozostałych powierzchni sterowych ?

Opublikowano

Modele są tak projektowane że rzeczywiście to co pisze DJDIT staje się faktem. (przeliczenie mocy na wagę) ale tak naprawdę moc serwa nie ma nic wspólnego z wagą (bynajmniej nie w tak znacznym stopniu)! a z samą konstrukcją modelu i konstrukcją powierzchni sterowych (gdzie w przypadku modeli 3D rozwiązania są niemal identyczne). Dlatego akurat to się sprawdza. ;D To sama konstrukcja wymusza stosowanie odpowiednio mocnych serw, nie waga konstrukcji :faja:

 

Dla przykładu:

 

Dokładnie ten sam model o dokładnej tej samej masie z wykonanym sterem kierunku o tej samej powierzchni lecz:

 

- wykonany bez powierzchni kompensującej (modele "trenerkowate")

- z częściową powierzchnią kompensującą (znakomita większość modeli 3D)

- kierunek płytowy. (rzadka konstrukcja)

 

We wszystkich przypadkach ster będzie wykonywał dokładnie tą samą pracę tyle że wymagana moc serwa będzie inna w każdym przypadku. Największa w pierwszym, wręcz kolosalna do bardzo małej w ostatnim przypadku. I gdzie tu jakikolwiek związek z masą?

 

Dokładnie tak samo można projektować stery wysokości czy lotek i każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Dlaczego tak a nie inaczej projektuje się modele 3D?

Opublikowano

humm, w płytowych to bardziej utrzymanie pow. w neutrum czy utrzymanie niewielkiego wychylenia potrafi "zjeśc" moc serwa.

 

Dość prostą próba jeszcze na ziemi jest na "zakołkowanym" modelu danie gazu na max i wychylenie kierunku, zdejmujemy obroty i patrzymy czy ster nie poszłedł dalej, jak idze dalej dokładamy kolejne serwo albo zmieniamy na mocniejsze. W locie z prędkościa (prócz nożowego) dośc trudno jest ocenić czy pow. steru wychyla się całkowicie i z zadowalającą prędkością, w lataniu bez prędkości jak dodanie gazu odegnie nam ster kierunku to najczęściej kosztuję "remoncik". Taka próba na ziemi wstępnie odpowiada na pytanie czy jest co próbować w locie :wink:

Opublikowano

Marcin133 ja pisałem wczesniej ze chodzi o wychylenia i wielkosc steru zwróciłem na to szczególną uwagę! , moja "tabelka" zawiera rozpiętość modelu i przybliżoną wage choć w ogóle mógłbym jej nie podawać bo wszystkie modele w danej klasie mają bardzo zbliżoną wagę.

Poprostu nie da się kierować samą wagą, było już napisane od czego to jest zależne.

nie ma sensu się powtarzać, bo jak narazie kilka postów wygenerowało się ze stwierdzeniem tego, co już jest napisane wyżej...

AMEN

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.