modelmaniak Opublikowano 10 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2006 Szukałem w sieci tabel do wyliczania pojemności rur rezonansowych do silników czterosuwowych... Niestety... Nic nie znalazłem... O ile wyliczenie rury do 2 suwa nie jest wielkim problemem o tyle w przypadku czterosuwa nasuwaja mi sie wątpliwości... 1.Jaką pojemność powinien mieć wydech do czterosuwa? W przypadku 2 suwa jest to ok 11 pojemności skrzyni korbowej...Czy dla czterosuwa 4 razy mniejsza? 2.Jak wyliczyć kształt stożków dla czterosuwa? 3.Czy jest możliwe takie zaprojektowanie stożków aby uzyskać rezonans w zakresie 6000-10000 RPM? 4.Jak wyglada sprawa utrzymania odpowiedniej temperatury wydechu rezonansowego- przy założeniu że suw wydechu następuje co 4 suw? 5.Czy lepiej spełni swoją rolę wydech megafonowy z tłumikiem czy wydech 2 stożkowy z tłumikiem? 6.Jakie średnice powinien posiadać dolot i wylot tłumika? 7.Jak obliczyć odległość od osi cylindra początku stożka dla założonych obrotów rezonansowych? Liczę na to że koledzy pomoga znaleźć mi odpowiedzi na nurtujące mnie pytania... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motyl Opublikowano 10 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2006 Przemek sądze że jedną sprawe źle przyjołeś nie co 4 a co 2 czyli pojemność nie 4 razy mniej a 2 razy mniej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 10 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2006 Może tu coś znajdziesz (od rozdziału Exhaust...): http://www.bolly.com.au/book/content.html Dla mnie to czarna magia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
modelmaniak Opublikowano 10 Grudnia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2006 Bardzo dziękuje Hubercie. Niestety nie znalazłem tam odpowiedzi na większość pytań... Chyba będę musiał doświadczalnie do tego dojść... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
modelmaniak Opublikowano 11 Grudnia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2006 Coś drgnęło... Wiem juz że pojemność rury ma stanowić 50% pojemności rury do 2suwa. Obliczanie stożków chyba takie samo jak do 2 suwa... Chyba!!! Ponieważ na stronce od Huberta znalazłem opis rury do 4 suwa o pojemności .52 jest to ta sama rura co do 2 suwa .25 sądząc po jej numerze katalogowym... Niby wszystko cacy ale... 2 suw zaopatrzony w ten wydech wchodzi w rezonans w zakresie 12-17kRPM... Jeżeli tak to kicha... Ja chcę mieć rezonans w 4 suwie w zakresie 6-10kRPM... Teoretycznie dałoby się to uzyskać poprzez wydłużenie odległości od osi cylindra do stożka... Ale... Czy nie spowoduje to nadmiernego wychłodzenia rury? Cholery mozna dostać.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Artur Opublikowano 11 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2006 o ile jest to logicznie uzasadnione w silniku 2 suwowym o tyle czterotakt nigdy nie bedzie tak dobrze chodzil z rezonansem wynika to z jego budowy i sposobu napelniania/oprozniania jesli uzyskasz jakis + to niewielki nie wart poniesionych nakladów Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
modelmaniak Opublikowano 11 Grudnia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2006 o ile jest to logicznie uzasadnione w silniku 2 suwowym o tyle czterotakt nigdy nie bedzie tak dobrze chodzil z rezonansemwynika to z jego budowy i sposobu napelniania/oprozniania jesli uzyskasz jakis + to niewielki nie wart poniesionych nakladów Chodzi o lepsze "przewietrzenie" cylindra!!! Czyli o maksymalne zmniejszenie ilości substancji nie palnych w cylindrze... Krótko mówiąc cylinder ma być "bardziej pusty" przed napełnieniem. Na pewno nie powoduje to tak znacznego wzrostu mocy(czyli obrotów w funkcji czasu) jak w przypadku silnika 2 suwowego. Ale nie o to tutaj chodzi... Potrzebę stosowania wydechu rezonansowego w czterosuwie determinuje cheć uzyskania wiekszej "elastyczności" jednostki napędowej. Moment obrotowy Panowie.... To jest podstawa! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Artur Opublikowano 11 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2006 w 2 suwie jednym z etapów pracy jest moment kiedy okna kanalu wydechowego i ssacego sa odsloniete i wtedy rezonans pelni swoja role, mianowicie wysysajac gazy wydechowe zaciaga swierza mieszanke, w rezultacie daje to duzy zysk obrotów, a wiadomo moc pochodzi od obrotów lub pojemnosci ( w uproszczeniu) w 4 suwie jest moment cykla gdy oba zawory sa podparte, ale minimalnie, i trwa bardzo krótko wiec cos takiego jak wysysanie spalin i zasysanie mieszanki praktycznie nie ma miejsca To co ty chcesz nazwac rezonansem do 4-t faktycznie w sporcie samochodowym nazywane jest strumienicą i daje jakies tam lekkie podcisnienie przy okreslonych obrotach Niemniej zmieniajac wydech co prawda nie podniesiesz max mometu obrotowego ale mozesz go przesunac odrobine w dól co moze byc korzystne ale to nie jest takie proste i wymaga wiele doswiadczen i prób na hamown i tu najwiecej dala by wymiana wałka rozrzadu na taki o innym kształcie i kątach tylko kto to zrobi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotr Opublikowano 11 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2006 do 4 takta to miało by sens wstawić turbo sprężarkę, co jest warte świeczki, tylko gdzie coś takiego dostać???? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Artur Opublikowano 11 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2006 oo turbo to by pomoglo, podnioslo by moc i duuuzo moment i zmienilo by krzywa momentu na bardziej plaska Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
symon5 Opublikowano 23 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 23 Grudnia 2006 stosowanie rury jest spowodowane pewną koniecznością np ,stabilizacją obrotów, a przede wszystkim wzrostem osiągów. a ty po co to chcesz zrobić ,może to ma być tylko sztuka dla sztuki .obliczenie rury i wykonanie nie jest takie proste,oczywiście DOBREJ wiem bo wykonałem kilka sztuk .pozdrawiam symon Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
modelmaniak Opublikowano 23 Grudnia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Grudnia 2006 stosowanie rury jest spowodowane pewną koniecznością np ,stabilizacją obrotów, a przede wszystkim wzrostem osiągów. a ty po co to chcesz zrobić ,może to ma być tylko sztuka dla sztuki .obliczenie rury i wykonanie nie jest takie proste,oczywiście DOBREJ wiem bo wykonałem kilka sztuk .pozdrawiam symon Mnie najbardziej zależy na uczynieniu krzywej momentu obrotowego bardziej płaskiej w funkcji obrotów... Przed wielu laty wykonałem kilkanaście rur rezonansowych do dwusuwów. Startowałem w klasach modeli ślizgów klas F1V i FSR... Zadziwiającym jest fakt że obecnie przy moim Saito 150 zastosowałem z powodzeniem rurę od OPS'a 21 wykonując dość długi dolot dla zwiększenia pojemności wydechu oraz zachowania odpowiedniej odległości od osi cylindra. Uzyskałem wzrost obrotów w stosunku do standartowego tłumika na poziomie 700-900RPM. To niewiele... ale zmieniło się zachowanie silnika zwłaszcza podczas gwałtownego dodawania gazu... Silnik poprostu dużo szybciej zaczął sie "zbierać"... Mam także wrażenie że bardzo zmieniła sie jego kultura pracy... Najciekawsze jest to że w odróżnieniu od "doładowanych" dwusuwów, omawiany silnik stał sie bardziej tolerancyjny na regulacje składu mieszanki... Ale za to jest dużo bardziej wrażliwy na wszelkie zmiany strojenia rury niż jakikolwiek dwusów... P.S. Niestety dalsze próby ze względu na "marną" pogode jestem zmuszony odłozyć do wiosny... Jeśli bedziecie zainteresowani będę dalej relacjonował moje pseudo naukowe doświadczenia... Tym razem mam zamiar kupić Magnum 61RFS i spróbować do niego dobrać wydech rezonansowy i taki napęd zastosować w moim madmanie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
symon5 Opublikowano 23 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 23 Grudnia 2006 ale po co dalej nie wyjaśniłeś :wink: symon Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
modelmaniak Opublikowano 23 Grudnia 2006 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Grudnia 2006 ale po co dalej nie wyjaśniłeś :wink: symon Jeżeli to co napisałem Ci nie wystarcza do zrozumienia celu moich poczynań.... To teraz tłumaczę specjalnie dla Ciebie: Jo zech se to tak wydumoł co by mi motur lepi chodzieł w ty moi piekielny machinie co to sie mad mon zwie cy jakoś tak... Chciołech tes se ten wiatrok spsodu co jest pokaźniejsych rozmiarów załozyć.. Co by wiater więksy robieł... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotr Opublikowano 24 Grudnia 2006 Udostępnij Opublikowano 24 Grudnia 2006 :thumleft: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bobo Opublikowano 26 Stycznia 2008 Udostępnij Opublikowano 26 Stycznia 2008 Hallo .MODELLMANIAK .Wydaje mi sie ze Twoje czterosowy maja nieszczelne zawory wydechowe.Bo przy zamknietym zaworze wydechowym doladowanie jest niemozliwe.Wtakim wypadku celowe iest wyssanie spalin z kolektora (DYFUZOR).Widziales juz FORMEL-1 zrura rezonansowa-ja nie.MFG-HENRY. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Rzedzicki Opublikowano 6 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2008 ale po co dalej nie wyjaśniłeś :wink: symon Jeżeli to co napisałem Ci nie wystarcza do zrozumienia celu moich poczynań.... To teraz tłumaczę specjalnie dla Ciebie: Jo zech se to tak wydumoł co by mi motur lepi chodzieł w ty moi piekielny machinie co to sie mad mon zwie cy jakoś tak... Chciołech tes se ten wiatrok spsodu co jest pokaźniejsych rozmiarów załozyć.. Co by wiater więksy robieł... :devil: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek872 Opublikowano 6 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2008 Tsa by posukać cy casem hatori nie robi takich rurecek do mnejsych motorków moze i tak jak ks podajo wymiary HEJJ :!: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ralfbo Opublikowano 7 Sierpnia 2008 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2008 Mam pytanie do użytkowników silników 4-suwowych. Montuję Os 91 Fs do mojego nowego U CAN DO 60 ,skorzystałem z oryginalnej elastycznej przedłużki (firmy Os) tłumika o długości 120mm. Wudech jest teraz prowadzony pod przednią częścią kadłuba. Czy ten element nie powoduje spadku mocy silnika ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
modelmaniak Opublikowano 12 Sierpnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Sierpnia 2008 nie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.