Jump to content

Wydech rezonansowy do silnika czterosuwowego-obliczenia...


Recommended Posts

Szukałem w sieci tabel do wyliczania pojemności rur rezonansowych do silników czterosuwowych...

Niestety... Nic nie znalazłem...

O ile wyliczenie rury do 2 suwa nie jest wielkim problemem o tyle w przypadku czterosuwa nasuwaja mi sie wątpliwości...

 

1.Jaką pojemność powinien mieć wydech do czterosuwa? W przypadku 2 suwa jest to ok 11 pojemności skrzyni korbowej...Czy dla czterosuwa 4 razy mniejsza?

2.Jak wyliczyć kształt stożków dla czterosuwa?

3.Czy jest możliwe takie zaprojektowanie stożków aby uzyskać rezonans w zakresie 6000-10000 RPM?

4.Jak wyglada sprawa utrzymania odpowiedniej temperatury wydechu rezonansowego- przy założeniu że suw wydechu następuje co 4 suw?

5.Czy lepiej spełni swoją rolę wydech megafonowy z tłumikiem czy wydech 2 stożkowy z tłumikiem?

6.Jakie średnice powinien posiadać dolot i wylot tłumika?

7.Jak obliczyć odległość od osi cylindra początku stożka dla założonych obrotów rezonansowych?

 

Liczę na to że koledzy pomoga znaleźć mi odpowiedzi na nurtujące mnie pytania...

Link to comment
Share on other sites

Coś drgnęło...

 

Wiem juz że pojemność rury ma stanowić 50% pojemności rury do 2suwa.

 

Obliczanie stożków chyba takie samo jak do 2 suwa...

Chyba!!! Ponieważ na stronce od Huberta znalazłem opis rury do 4 suwa o pojemności .52 jest to ta sama rura co do 2 suwa .25 sądząc po jej numerze katalogowym...

Niby wszystko cacy ale...

2 suw zaopatrzony w ten wydech wchodzi w rezonans w zakresie 12-17kRPM... Jeżeli tak to kicha... Ja chcę mieć rezonans w 4 suwie w zakresie 6-10kRPM... Teoretycznie dałoby się to uzyskać poprzez wydłużenie odległości od osi cylindra do stożka... Ale... Czy nie spowoduje to nadmiernego wychłodzenia rury?

 

 

Cholery mozna dostać....

Link to comment
Share on other sites

o ile jest to logicznie uzasadnione w silniku 2 suwowym o tyle czterotakt nigdy nie bedzie tak dobrze chodzil z rezonansem

wynika to z jego budowy i sposobu napelniania/oprozniania

jesli uzyskasz jakis + to niewielki nie wart poniesionych nakladów

Link to comment
Share on other sites

o ile jest to logicznie uzasadnione w silniku 2 suwowym o tyle czterotakt nigdy nie bedzie tak dobrze chodzil z rezonansem

wynika to z jego budowy i sposobu napelniania/oprozniania

jesli uzyskasz jakis + to niewielki nie wart poniesionych nakladów

 

 

 

Chodzi o lepsze "przewietrzenie" cylindra!!!

 

Czyli o maksymalne zmniejszenie ilości substancji nie palnych w cylindrze...

 

Krótko mówiąc cylinder ma być "bardziej pusty" przed napełnieniem.

 

Na pewno nie powoduje to tak znacznego wzrostu mocy(czyli obrotów w funkcji czasu) jak w przypadku silnika 2 suwowego.

Ale nie o to tutaj chodzi...

Potrzebę stosowania wydechu rezonansowego w czterosuwie determinuje cheć uzyskania wiekszej "elastyczności" jednostki napędowej.

Moment obrotowy Panowie.... To jest podstawa!

Link to comment
Share on other sites

w 2 suwie jednym z etapów pracy jest moment kiedy okna kanalu wydechowego i ssacego sa odsloniete i wtedy rezonans pelni swoja role, mianowicie wysysajac gazy wydechowe zaciaga swierza mieszanke, w rezultacie daje to duzy zysk obrotów, a wiadomo moc pochodzi od obrotów lub pojemnosci ( w uproszczeniu)

 

w 4 suwie jest moment cykla gdy oba zawory sa podparte, ale minimalnie, i trwa bardzo krótko wiec cos takiego jak wysysanie spalin i zasysanie mieszanki praktycznie nie ma miejsca

To co ty chcesz nazwac rezonansem do 4-t faktycznie w sporcie samochodowym nazywane jest strumienicą i daje jakies tam lekkie podcisnienie przy okreslonych obrotach

Niemniej zmieniajac wydech co prawda nie podniesiesz max mometu obrotowego ale mozesz go przesunac odrobine w dól co moze byc korzystne

ale to nie jest takie proste i wymaga wiele doswiadczen i prób na hamown

i

tu najwiecej dala by wymiana wałka rozrzadu na taki o innym kształcie i kątach tylko kto to zrobi :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

stosowanie rury jest spowodowane pewną koniecznością np ,stabilizacją obrotów, a przede wszystkim wzrostem osiągów. a ty po co to chcesz zrobić ,może to ma być tylko sztuka dla sztuki .obliczenie rury i wykonanie nie jest takie proste,oczywiście DOBREJ wiem bo wykonałem kilka sztuk .pozdrawiam symon :D

Link to comment
Share on other sites

stosowanie rury jest spowodowane pewną koniecznością np ,stabilizacją obrotów, a przede wszystkim wzrostem osiągów. a ty po co to chcesz zrobić ,może to ma być tylko sztuka dla sztuki .obliczenie rury i wykonanie nie jest takie proste,oczywiście DOBREJ wiem bo wykonałem kilka sztuk .pozdrawiam symon :D

 

Mnie najbardziej zależy na uczynieniu krzywej momentu obrotowego bardziej płaskiej w funkcji obrotów...

 

Przed wielu laty wykonałem kilkanaście rur rezonansowych do dwusuwów.

Startowałem w klasach modeli ślizgów klas F1V i FSR...

Zadziwiającym jest fakt że obecnie przy moim Saito 150 zastosowałem z powodzeniem rurę od OPS'a 21 wykonując dość długi dolot dla zwiększenia pojemności wydechu oraz zachowania odpowiedniej odległości od osi cylindra. Uzyskałem wzrost obrotów w stosunku do standartowego tłumika na poziomie 700-900RPM. To niewiele... ale zmieniło się zachowanie silnika zwłaszcza podczas gwałtownego dodawania gazu... Silnik poprostu dużo szybciej zaczął sie "zbierać"...

Mam także wrażenie że bardzo zmieniła sie jego kultura pracy... Najciekawsze jest to że w odróżnieniu od "doładowanych" dwusuwów, omawiany silnik stał sie bardziej tolerancyjny na regulacje składu mieszanki... Ale za to jest dużo bardziej wrażliwy na wszelkie zmiany strojenia rury niż jakikolwiek dwusów...

 

P.S.

Niestety dalsze próby ze względu na "marną" pogode jestem zmuszony odłozyć do wiosny...

Jeśli bedziecie zainteresowani będę dalej relacjonował moje pseudo naukowe doświadczenia... Tym razem mam zamiar kupić Magnum 61RFS i spróbować do niego dobrać wydech rezonansowy i taki napęd zastosować w moim madmanie.

Link to comment
Share on other sites

ale po co dalej nie wyjaśniłeś :wink: symon

 

Jeżeli to co napisałem Ci nie wystarcza do zrozumienia celu moich poczynań....

 

To teraz tłumaczę specjalnie dla Ciebie:

 

Jo zech se to tak wydumoł co by mi motur lepi chodzieł w ty moi piekielny machinie co to sie mad mon zwie cy jakoś tak...

 

Chciołech tes se ten wiatrok spsodu co jest pokaźniejsych rozmiarów załozyć.. Co by wiater więksy robieł...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hallo .MODELLMANIAK .Wydaje mi sie ze Twoje czterosowy maja nieszczelne zawory wydechowe.Bo przy zamknietym zaworze wydechowym doladowanie jest niemozliwe.Wtakim wypadku celowe iest wyssanie spalin z kolektora (DYFUZOR).Widziales juz FORMEL-1 zrura rezonansowa-ja nie.MFG-HENRY.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ale po co dalej nie wyjaśniłeś :wink: symon

 

Jeżeli to co napisałem Ci nie wystarcza do zrozumienia celu moich poczynań....

 

To teraz tłumaczę specjalnie dla Ciebie:

 

Jo zech se to tak wydumoł co by mi motur lepi chodzieł w ty moi piekielny machinie co to sie mad mon zwie cy jakoś tak...

 

Chciołech tes se ten wiatrok spsodu co jest pokaźniejsych rozmiarów załozyć.. Co by wiater więksy robieł...

 

:devil:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Mam pytanie do użytkowników silników 4-suwowych.

Montuję Os 91 Fs do mojego nowego U CAN DO 60 ,skorzystałem z oryginalnej elastycznej przedłużki (firmy Os) tłumika o długości 120mm.

Wudech jest teraz prowadzony pod przednią częścią kadłuba. Czy ten element nie powoduje spadku mocy silnika ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.