Jump to content

Silnik Rytm


Rytmiarz
 Share

Recommended Posts

Witam

Ostatni dostałem od kolegi stary zapieczony silnik Rytm 2.5 cm.

Silnik był zapieczony

Rozebrałem go i wymyłem w nafcie rozruszałem wszystkie częci i teraz mam teraz mały problem.

Po odkręceniu tylnego dekla i wyciagnięciu tuleji z okrąglym otworem pośrodku łaczącej otwór gażnika z karterem silnika nie wiem jak ją wsunąć i ustawić w stosunku do ustawienia tłoka. i wału korbowego

Tuleja ma kołnierz z dwoma widocznymi nacięciami .

Sumując jeżeli ustawie tuleję tak że otwór jej pokryje się z wlotem gażnika to w jakiej pozycji ma być ustawiony tłok z wałem w korpusie silnika.

Czy widoczne nacięcia na kołnierzu mają sie zazębić z czymś tam......... (:

Drugie pytanie dotyczy przeciwtłoka który jest widoczny na zdjęciu cylindra w jego w górnej części (ciemna blaszka z gwintem)

Czy ten element należy wybić do góry czy zostawic to gdyz wygląda to jak jedna całośc.

Przepraszam że może to opisałem niezbyt fachowo ale sumując moje pytanie brzmi jak to wszystko ustawić podczas składania ,aby cykle pracy silnika sie pokrywały tzn obrót wałka gażnika z położeniem tłoka i czy wybijać przeciwtłok?

Pozdrawiam

Piotr

post-12784-0-38799800-1369888591_thumb.jpg

post-12784-0-31809600-1369888616_thumb.jpg

post-12784-0-98896100-1369888636_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trza było patrzeć w trakcie rozbierania, a nie teraz się martwić....

Ale teraz na poważnie.

Przeciwtłok możesz wybijać, ale tylko w dół lecz raczej nie jest to konieczne.

Ustawienie stawidła zależy od ustawienia tylnej pokrywy, dlatego masz dwa wycięcia, generalnie powinno być tak, że jak tłok zaczyna iść w górę to zaworek się otwiera, a po przekroczeniu GMP powinien się zamknąć.

Pokombinuj na sucho, jak złożysz i będzie chodził w lewo to znaczy, że nie to wycięcie wybrałeś :P

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję ale....

Przepraszm ale może jeszcze raz :która to częsć jest stawidłem(czy to ten wałek) Czy GMP to jest maksymalne wysunięcie tłoka do góry i co ma chodzić w lewo przy założeniu że obracam z przodu wałem silnka zgoodnie z ruchem wskazówek zegara.

Prosze się nie śmiać ze mnie ani nie wkurzać jak by jeszcze raz wytłumaczyć.

Z przeciwtłokiem wszystko jasne.

Dziekuje za odpowiedż i proszę o jescze jedną cierpliwą :)

Link to comment
Share on other sites

Piotrek zaloz Stawidlo (ten krotki walek z dwoma "U" wycieciami) tak zeby cypelek walu korbowego wchodzil w prawe wyciecie(patrzac na 2 zdjecie) -wtedy Rytm bedzie mial obroty w prawo patrzac od tylu silnika ....(ktos zrobil te drugie wyciecie bo moze mial lewe smigla ???)

...natomiast przeciwtlok jest troche glebiej wcisniety wiec zeby nie miec problemow z rozruchem /skladaniem walnij w niego od wewnatrz okraglym drewienkiem przy odwroconym cylindrze zeby jego gorna krawedz byla na wysokosci gornej krawedzi cylindra -tak bedzie sie lepiej obracac silnikiem i lepiej zaczynac rozruch silnika ...

to wszystko ...

Link to comment
Share on other sites

Dziekuję coraz więcej mi wchodzi do mojej łepetyny.

Tłoka nie ruszałem.

Ostatnie pytanie które ułatwi mi ustawienie brzmi:

Jeżeli otwór w wałku idealnie pokryje się z otworem wlotowym gażnika (mam na myśli króciec ten otwór przez który przechodzi iglica) to w jakim położeniu powinien być tłok.

Reasumując : otwór z dyszy wlotowej widocznej na zdjęciu bocznym silnika pokrywa się idealnie z otworem w wałku to tłok powinien być w położeniu....?? i na to proszę o ostatnią odpowiedż.

post-12784-0-38453700-1369915035_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

...jezeli otwor z stawidla ( walka) pokryje sie z otworem dyszy wlotowej gaznika, to tlok bedzie pare mm przed najwyzszym punktem w cylindrze- krecac smiglem w prawo jak wskazowki zegara (patrzac od tylu silnika ! ) -Rytm byl silnikiem prawoskretnym dla smigiel prawoskretnych ...

 

aha ! jeszcze jedno ; tylna pokrywa z gaznikiem ma byc tak do silnika przykrecona by wlot do gaznika wskazywal "do gory" -(bo mozna przykrecic ten dekiel z gaznikiem w 4 roznych pozycjach ale tylko jedna " do gory " jest prawidlowa) ...

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziękuję kolegom modelarzom

Znalazłem w instrukcji taki schemat pracy Rytma.

Może to jeszcze coś wniesie (:

Dla mnie to juz czarna magia.

Ale wyjaśnienia ekspertów rozświetliły mi światełko w tunelu.

Z tym rozbiraniem to chciałem dobrze a wyszło jak zwykle.(:

Z drugiej strony silnik był całkowicie zapieczony i przeleżał kilkadziesiat lat nie używany więc musiałem jakoś ingerować.

Na pudełku jest data 1969rok

Muszę jeszcze pomyśleć o uszczelce pod głowicą bo ze starej nic prawie nie zostało.

Z czego to można zrobić i czy jest niezbędna?

Piotr

post-12784-0-58452600-1369927812_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rysunek przedstawiajacy fazy rozrządu nic Ci nie da. Uszczelka musi być i najlepiej jest zrobić taką jaka była. Muszę poszukać,gdyż jest prawdopodobne że ją posiadam.

Link to comment
Share on other sites

Bardzo bardzo dziekuję za podpowiedzi.

No prawie ostatnie pytanie z czego była zrobiona ta uszczelka i czy była z kołnierzem czy prosta?

Może kolega Esceta cos podpowie ? (:

Link to comment
Share on other sites

(ktos zrobil te drugie wyciecie bo moze mial lewe smigla ???)

aha ! jeszcze jedno ; tylna pokrywa z gaznikiem ma byc tak do silnika przykrecona by wlot do gaznika wskazywal "do gory" -(bo mozna przykrecic ten dekiel z gaznikiem w 4 roznych pozycjach ale tylko jedna " do gory " jest prawidlowa) ...

 

Po to są dwa wycięcia w tarczy (zauważcie że przestawione o 90°) by niezależnie od tego czy silnik jest zamocowany w pozycji pionowej (lub cylindrem do dołu) czy poziomej, można było tylną pokrywę przykręcić do korpusu tak, by gaźnik był ustawiony w pozycji pionowej do góry.

Przy ówcześnie najbardziej popularnych modelach na uwięzi (69r) i "deskowym" kadłubie miało to pewne praktyczne znaczenie.

Przy pozycji poziomej cylindra i pionowo do góry ustawionym gaźniku trzeba zazębić tarczę stawidła z wałem drugim wycięciem by fazy wału korbowego zgadzały się z fazami stawidła, bo wtedy gardziel gaźnika też będzie przestawiona o 90° w stosunku do normalnego, pionowego położenia cylindra.

 

A uszczelkę możesz zrobić nawet z odp. cienkiej tekturki. A najlepiej z klingerytu odp. grubości (najlepiej zmierzyć starą)

http://www.pphkamil....l/klingeryt.php

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziekuję za podpowiedż.

Bardzo dużo się dowiedziałem i myślę że dam radę.

Postaram się dzisiaj zrobić zdjęcie pudełka od silniczka i zamieszczę je na forum

Link to comment
Share on other sites

Z kręceniem tylną pokrywą uważaj aby nie zahaczyć o nią tłokiem, to podcięcie, które masz od strony dyszy gaźnika właśnie w tym celu zostało wykonane. Krótko gaźnik do góry tak jak cylinder i tak jak na załączonych rysunkach...inaczej (bez odpowiednich przeróbek) możesz sobie rozwalić ten motorek.

Link to comment
Share on other sites

Piotrek ,Roman ma czesciowo racje z tym przestawianiem Gaznika o 90° (mocowanie do modelu cylindrem poziomo przy pionowym ustawieniu gaznika silnik bedzie pracowal...) ale do prob silnika przymocuj wszystko tak jak bylo "fabrycznie czyli pionowo" bo inaczej bedziesz mial problemy z zamocowaniem silnika (nawet do kadluba deskowego) -beda Ci zawadzac czesci iglicy i wlotu powietrza ...

 

Pawel dobrze zauwazyl ze po przekreceniu pokrywy o 90° nie ma wyciecia na dolna krawedz tloka wiec uszkodzisz korbowod przy obracaniu silnikiem w zwiazku z tym moja teoria o lewych smiglach pasuje do Twojego silnika (inaczej mialby dodatkowe podciecie na tlok ...)

haha ale my Ci namieszali -biedaku ....

Link to comment
Share on other sites

Wcale mi nie namieszlaiście.

Im więcej czytam tym więcej się dowiaduję i jestem to w stanie sobie to wszystko wyobrazić

Ja podchodzę do tego sentymentalnie więc mam cierpliwość :)

Dokładnie w takim pudełku dostałem swój silniczek który gdzięś przepadł w życiowych dziejach.

Dlatego podchodzę do tego bardzo cierpliwie i z rezerwą.

Chcę go tylko odpalić po zamontowaniu na łożu i mięć tą satysfakcję że uruchomiłem coś po wielu latach.

Póżniejj pójdzie z powrotem do pudełka zakonserwowany gdyż zdaję sobie sprawę że nie wytrzymał by długo normalnej eksploatacji.

Zacznę go skłdać i jeszcze pozawracam kolegom głowę jak coś będzie nie tak.

Jak złożę to będę się pytał o paliwo jak mieszanka jest najlepsza

Piotr

post-12784-0-21639900-1369998162_thumb.jpg

post-12784-0-74133900-1369998184_thumb.jpg

post-12784-0-09874700-1369998213_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.