Skocz do zawartości

Grubość profilu a prędkość modelu - budowa motoszybowca 2,4m


Wojciech Wiatr

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie, jestem w trakcie projektowania elektroszybowca 2,4 m, kadłub laminat, chciałbym zastosować w nim profil RG 15 ale mam pewien kłopot jaką grubość profilu zastosować i jaki to będzie miało wpływ na prędkość modelu, narazie planuje dać 11% co było by idealne do obrysy profilu na kadłubie, skrzydło bedzie miało obrys trapezowy, cięciwa przy kadłubie 210 mm a na końcówce 120 mm, wszystkie wymiary mam już wyliczone dzięki książce W. Niestoja "Zdalnie sterowane modele szybowców", płaty będą cięte ze styropianu FS 15 i kryte balsą 1 mm wzmocnione laminatem i rowingiem węglowym. Zastosowanie modelu to loty rekreacyjne może trche termiki, zbocza nie posiadam. :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 108
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Cześć

 

RG15 nadaje sie do takiego modelu znakomicie, bez żadnych modyfikacji. Kiedys czytałem w jednym z numerów Modelarza o próbach, jakie przeprowadzali studenci (amerykanie chyba) z róznymi profilami laminarnymi pod katem wykorzystania w skrzydłach NIElaminatowych (np Twoje styropian + balsa). No i własnie najlepsze wyniki miał RG15 ze względu na dosyc dużą tolerancję profilu na odchyłki kształtu.

 

Ale cieciwa na końcówkach 120 mm to przesada - proponuję skrzydło o obrysie dwóch trapezów - cieciwy odpowiednio 210 mm, potem 190 mm i na końcach nie schodź poniżej 140 mm bo inaczej końcówki skrzydeł bedą dobrze pracować jedynie przy wiekszych prędkosciach lotu (duże obciążenie powierzchni) a przy mniejszych model bedzie "tracił skrzydła".

 

Dla profili tego typu odchyłka kształtu przy cieciwie 200 mm nie powinna przekraczać setnych cześci mm - czyli wchodzi w grę jedynie forma wykonywana technologią obróbki ploterem CNC.

 

Skrzydło wykonane na takim profilu metodami ręcznymi juz na starcie jest o jakieś 20 % gorsze od takiego z formy CNC - no ale nie ominiesz tego.

 

Ale praktyka wykazuje, że RG15 jest jednym z najbardziej uniwersalnych i generalnie udanych profili szybowcowych jakie powstały w czasach, gdy nie było jeszcze form wkonywanych metodą CNC i wtedy wszyscy albo budowali skrzydła styropian + fornir albo wykonywali formy negatywowe ręcznie (dwa lata dłubania :) )

 

 

Pozdrawiam - Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź, trochę mi nie odpowiada pomysł z dwoma trapezami i wolał bym przejście z 210 mm na 140 na końcówkach chyba że to też zły pomysł, a co jeśli chodzi o grubość czy 11% będzie ok czy im cieńszy tym lepszy, chciałbym włożyć HS 81 do lotek no i obawiam się żeby nie było za ciasno :twisted: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie jeżeli chodzi o grubość profilu to tendencja jest taka, że stosuje sie coraz cieńsze profile. Chodzi o to, że profil laminarny musi operować w zakresie duzych predkosci lotu, żeby model zachowywał się poprawnie (szedł za ręką a nie wisiał w powietrzu). A jak wiadomo żeby była duża prędkość, musi występować mały opór i odpowiednie obciażenie powierzchni nośnej. Wtedy profil typu RG15 wykazuje swoje zalety. Zasada jest taka, że modeli zbudowanych na profilach typu RG15 nie można "zawieszać" w powietrzu, lecz cały czas trzymać na prędkości - wtedy model pozornie szybciej opada, ale przelatuje nieproporcjonalnie wiekszy dystans.

 

Jeżeli pogrubisz profil, to może okazać się, że model bedzie miał trudnosci z przebiciem sie pod wiatr, bedzie generalnie szybciej spadał na ziemie niż z profilem cieńszym (opadanie podobne ale prędkość pozioma mała). Nawet w termice przydaje sie mozliwość płaskiego przejścia do dużej prędkosci lotu bez dużej utraty wysokosci - w końcu przecież bedziesz musiał poszukac nowej termiki albo po prostu wrócic szybko i płasko na lotnisko.

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Nie chce zaczynać nowego wątku więc zapytam w tym może ktoś mi pomoże, czy jest sens montowanie hamulców aerodynamicznych, nie wiem czy mi BEC w reglu wytrzyma, bo ten który planuje założyć ( Dynam 30 A) jest przewidziany na max 4 serwa a jak zamontuje hamulce to już będzie 5 szt, czy raczej zrezygnować z hamulców (rozpietosć 2,4m). :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to może ja coś wtrące, jeśli można:

 

nie wiem jaka masa będzie tego modelu(pewnie ok 1,7 kg), ale jakieś hamulce by sie przydały, żeby przy lądowaniu sie nie ślizgać, a co gorsza nie połamać kadłuba przy wbiciu

 

może zrobić klapolotki? może to być mało efektywne, ale zawsze coś :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Klapy jak najbardziej (moim zdaniem lepsze rozwiązanie niż hamulce), co do regla to proponuję zakup czeskiego SPINA. Latam motoszybowcem 2,5m rozpiętości i mam płaty z klapami. Regler Jeti Spin 44 obsługuje w modelu 6 serw i nie ma problemu (może max osiem). Poza tym model z klapami ma większą skuteczność hamowania (przy czym zwiększa się nośność płata) niż hamulce, które zakłócają opływ powietrza na skrzydle. Dużo łatwiej i skuteczniej ląduje się z klapami + lotki w góre (butterfly), model jest łatwiejszy w sterowaniu niż z hamulcami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet się nie zastanawiaj - jeśli jest możliwość zamontowania jakiegokolwiek rodzaju hamowania - zrób to. Komfort i precyzja lądowania jest nieporównywalna. Jeśli się da nie stosuj klapolotek bo po ich wychyleniu funkcja lotek właściwie przestaje działać i pozostaje tylko sterowanie ogonem, o ile masz odpowiedni wznios skrzydła. A jak nie masz no to klops.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem o reglu Jeti Spin, ale cena jest jak dla mnie za wysoka, chodzi mi o to, jak zamontuje 5 serw (2xHS 81 i 3xHS 55) czy będzie to groziło upalemniem regla, w końcu z hamulców czy też klap będe korzystał tylko przy lądowaniu a więc działać będą max 4 serwa(lotki 2x, wysokość 1x i klapy/hamulce 1x) chyba ze sie mylę to mnie poprawcie a kwestie klapy czy hamulce jeszcze przemyśle. :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli podepniesz 5 serw do regulatora, którego producent zaprojektował maksymalnie na 4 serwa, to wcześniej czy później go spalisz. Nawet serwa w stanie spoczynku pobierają prąd i obciążają regler.

Można wybrać regler opto + regulator napięcia (np. VR-3), który podłączasz do pakietu zasilającego (nie potrzeba wtedy pakietu zasilającego odbiornik) i mozesz wtedy podłączyć 5 serw (raczej 6, bo na klapy po 1). Wyjdzie wtedy taniej, niż gdybyś kupował SPINA.

Co do serw, to przy tej rozpiętości modelu 2,4m HS 81 do lotek i klap się nadają, ale do steru wysokości (podejrzewam, że usterzenie motylkowe) raczej mocniejsze niż HS 81, np HS 225MG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie byłem pewny czy to o to chodzi :idea: i nie chciałem pisać głupot 8) jednak pozostane przy technologi styro balsa, myśle że zmieszcze się w 250 gramach na skrzydło i jeszcze jest kwestia co na skrzydło folia :?: czy farba ale raczej folia, tylko nie wiem czy oklejać folią przed czy po wklejeniu lotki, wydaje mi sie że przed ale nie wiem :?: może ktoś doświadczony mi pomoże :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.