Gość Opublikowano 20 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2013 Kolega milo namówił mnie do narysowania Komara a właściwie samego kadłuba ale siłą rozpędu narysuję cały model, wątpliwe żebym go wykonał ale milo zapewne tak. Jako materiał wyjściowy posłużyły plany zamieszczone w modelarzu. Niestety, ilość błędów jest spora i dotyczy głównie wymiarów wręg. Wprowadziłem do CAD wręgi wg oryginalnych wymiarów i po wymodelowaniu kadłuba wyszedł poskręcany w paragraf. Po wnikliwej analizie okazało się że są błędy nawet w liczeniu ponieważ w jednej z wręg suma wymiarów powinna wynosić 577mm a wyniosła 597mm. Postanowiłem wykreslić wręgi z obrysów kadłuba posiłkując się innymi opracowaniami. Pomysł zadziałał. Następny błąd to źle poprowadzona linia załamania profilu na stateczniku pionowym. Co więcej , w modelarzu w rzucie bocznym jest źle a w przekrojach jest dobrze. Przekopując się przez zdjęcia zrobiłem tak jak powinno być. W stosunku do oryginału zmieniony został profil na S3021 co wymusiło lekką zmianę kadłuba za skrzydłem. Planowana rozpiętość 2660mm . Szczegóły http://forum.aerodes....php?f=57&t=728 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rapier Opublikowano 20 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2013 Opracuj o połowę mniejszego a zrobię i ja, a i pewnie więcej chętnych by się znalazło Wysyłane z mojego GT-I9300 za pomocą Tapatalk 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dariusz Dudzik Opublikowano 20 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2013 Witam świetny projekt,obecnie jestem w trakcie budowy Komara w skali 1:5.Buduję go według planów znalezionych w Niemczech jest to wersja z 1938 r.Mam parę przemyśleń co do konstrukcji bo to już drugi model i mogę się z tobą podzielić oczywiście jeżeli sobie tego życzysz.Trzymam kciuki za dokończenie projektu bo mój kolega też się przymierzał ale wymięk. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 20 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2013 Arek, raczej nie będzie modelu o połowę mniejszego, jak juz to większy w granicach 3-3.5m. Darek, wszelkie uwagi i przemyślenia mile widziane. Jest parę upierdliwych momentów w projektowaniu tego akurat modelu , pływające usterzenie poziome to jeden z nich, w głowie mam już pomysł na jego napęd ale jeszcze chwila zejdzie nim przeniosę go do komputera. Najgorsza kwestia to dokumentacja, wiele archiwalnych zdjęć zamiesił milo pod linkiem http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=65&t=705 Kilka niewiadomych wyjaśniły a rysunki zarówno z modelarza jak i z netu różnią się pomiędzy sobą, czasami rozbieżności są ogromne chociażby w usadowieniu usterzenia poziomego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 21 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2013 Rozrysowałem wstępnie płat i dopracowałem żebro przykadłubowe statecznika poziomego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 21 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2013 Sławek- malutka uwaga: listewka- krawędź w stateczniku pionowym- ta kontynuująca górną, boczną podłużnicę kadłuba, powinna iść w kierunku do narożnika steru leżącego przy osi steru kierunku. Czyli ukośnie, a nie pionowo. To rozwiązanie było potem powielane także w Czapli, Nietoperzu...Piszesz o tym- więc wiesz o co chodzi- zobacz zdjęcie oryginału. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 21 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2013 Dzięki za fotki, problem jest taki że jest zarówno i pionowo i ukośnie a powierzchnia pomiędzy nimi to wypadkowa ułożenia pokrycia (przynajmniej tak sie wydaje) co ciekawe wg. planów na styku SK ze statecznikiem pionowym jest profil przypominający NACA 0010. Zobacz na to zdjęcie http://forum.aerodes...ile.php?id=4081 EDIT: Plany z modelarza nie są jakąś wykładnią do zrobienia makiety ale sam zobacz na szczegóły zaznaczone przeze mnie na poniższym screenie z tychże planów. Przejście pomiędzy trójkątem na natarciu i prostokątem a profilem musi zaowocować prostymi płaszczyznami (jeżeli chodzi o natarcie pionowego) Być może sam pionowy był kryty płótnem które samo układało się na jego konstrukcji . Całe szczęście że to półmakieta Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 21 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2013 Sławek- malutka uwaga: listewka- krawędź w stateczniku pionowym- ta kontynuująca górną, boczną podłużnicę kadłuba, powinna iść w kierunku do narożnika steru leżącego przy osi steru kierunku. Czyli ukośnie, a nie pionowo. To rozwiązanie było potem powielane także w Czapli, Nietoperzu...Piszesz o tym- więc wiesz o co chodzi- zobacz zdjęcie oryginału. Sorry za podwójne zdjęcie w poprzednim poście! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 21 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2013 Zbyszek, edytowałem swój poprzedni post , wstawiając screena i dopisując co nie co. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dariusz Dudzik Opublikowano 22 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2013 Witam Sławku którą wersję robisz przedwojenną czy powojenną .Pływający statecznik był w przedwojennej natomiast w powojennej był dzielony i były hamulce areodynamiczne to był Komar 48. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 22 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2013 Sławek- no to wszystko w sumie pasuje- jest tak jak piszesz. W załączniku zdjęcie ogona Czapli- tak samo to powinno wyglądać. Faktem jest, że ta powierzchnia przejścia. zrazu, od kadłuba idąc- rozwijalna, na końcu przechodzi w nierozwijalną, bo musi przejść w krzywoliniowy przecież profil staecznika. Sklejka- wiadomo wygiąć da się łatwo, ale od czego byli zdolni lotniczy stolarze- no i szpachlówka. Z Komarem bezpośrednio do czynienia nie miałem, ale tego ogona od Czapli to się owszem, nataszczyłem... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wojtass_nt Opublikowano 22 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2013 A jak tam się mają pozostałe rozpoczęte projekty innych szybowców? Jaka jest szansa, że tego ukończysz? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 22 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2013 Rysowanie pewnie zakończę ale sam model zostanie wykonany przez inne osoby.Jeżeli chodzi Ci o bociana to temat jest bardziej złożony bo tam problemem są płaty. Nie będę chodził na skróty i robił płatów prawie bez wzniosu tylko dlatego że jest łatwiej. Projekt jest na pulpicie i zaglądam od czasu do czasu do niego. Proxima jest zrobiona do końca tak jak kilka innych modeli, możesz je obejrzeć na odpowiedniej stronie. Darek, to wersja z pływającym statecznikiem i krótkim przodem więc pewnie przedwojenna. Zbyszek, dzięki za foto, przekątną zrobię a jak się ułoży na niej pokrycie to się zobaczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi