andrzej351 Opublikowano 6 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2013 witam Sławku!Twoja Katanka wygląda naprawdę świetnie,a to oklejanie folią transparętną bardzo mi się podoba.ciekawi mnie bardzo jakie włożysz do modelu wyposażenie i jaka wyjdzie waga do lotu. tak się składa że mam EXTRę 260 PA i właśnie to oklejanie przezroczystą folią bardzo mi się podoba.oczywiście z ciekawością będę śledził Twój wątek z tym autorskim projektem EXTRy . pozdrawiam! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 7 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2013 Dzięki Andrzeju. Do Extry chciałem wczoraj dorysować kadłub ale zająłem się małą katanką i brakło czasu. Chcę jutro oblatać katankę ale zachomikowałem gdzieś zawiasy i nie mogę ich odszukać i z tym oblotem może być różnie. Waga tego co na ostatnich fotkach + ster kierunku+ kompletne nieoklejone usterzenie poziome to 363g. Z pokrytym statecznikiem pewnie dobije do 370. Wyposażenie jakie planuję to: silnik Turnigy 3530 CD-ROM 1400kv + APC 10x5 serwa HXT900 x4 regler Turnigy Sentry 40A Pakiet : oblot na Turnigy 2200mAh 3s , docelowo 1500mAh Zippy 3S odbiornik Futaba 6014HS ( nie mam mniejszego) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 7 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2013 Okleiłem do reszty model. Zgodnie z przewidywaniem waga 370g. 200 g umieszczone w domku silnika równoważy model w zakładanym punkcie SC. Na tył dojdzie 20g w postaci serw i popychaczy co da około 280g na przodzie do zrównoważenia. Pakiet 1,5Ah + regler + silnik + śmigło wygeneruje jakąś tam masę (potem policzę) W sumie nie jest źle z wagą. Pierwsza wersja miała stateczniki o wadze 31g przed oklejeniem, usterzenie tej wersji waży 12g przed oklejeniem czyli 19g lżej , co więcej, z tego powodu odpadnie z mordy około 70g niezbędnych do zrównoważenia ogona. Oczywiście można powiedzieć że Katana mini PA waży pusta ( z podwoziem i maską) 370 g ale tam są inne pieniądze na wdrażanie modelu niż u mnie. Z drugiej jednak strony wiem już gdzie usunąć nadmiar materiału w ostatniej wersji zeby kolejne były lżejsze (o ile będą kolejne wersje). Póki co model prezentuje się tak jak na fotkach. Trochę skaszaniłem paski na SW ale na konkurs piękności przecież toto nie idzie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej351 Opublikowano 8 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2013 wszystko pięknie i gładko.nikt nie będzie wnikał w krzywo przyklejony pasek tylko oceniał właściwości lotne modelu bo akurat te według mnie są najważniejsze... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 8 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2013 Dzięki za duchowe wsparcie bo już zabierałem się za ich zrywanie Założyłem serwa do skrzydeł, HXT900, takie miałem pod ręką i takie latały w tych skrzydłach przed dzwonem z zeszłego roku. Serwo od jednej z lotek wypluło zębatkę ale miałem tryby od GWS NARO PRO i okazało się że są identyczne . Miałem przypał z moją Futabą 12FG. Wydawało mi się że jest w złym mode więc zacząłem je zmieniać a tu żadnego efektu. Już myślałem że padł komputer , wszystko zrobiłem zgodnie z instrukcją. Szkoda tylko że nie dopisali w niej że aby zmiany zadziałały należy zresetować ustawienia drążków w DATA RESET. Dodam że radio ma soft 3.0. Tak czy siak poustawiałem wszystko i jest ok. Zważyłem graty napędowe czyli silnik, regler i śmigło- 140g, do tego mam podwozie z kołami 14g. Żeby nie było za ciężko zamówiłem pakiet 1300mAh 3s . Może wydawać się za mały ale do spokojnych lotów wystarczy. Chcę utrzymać w wagę do lotu 750g, wszystkie graty łącznie z podwoziem i modelem bez pakietu ważą 600g. Pakiet 110g, jakieś śrubki i pierdoły dołożą ze 40g. Przy tej wadze obciążenie pow wyjdzie jakieś 30g/dm2 więc w miarę nieźle. Z czego można zrzucić wagę? Na przykład z reglera- wazy 42g, kupię taki który waży 22g. Kolejna sprawa to nowe lotki, można je odchudzić ze dwa razy co da kolejne 30-40g. Jeżeli model przeżyje loty to wywalę ze skrzydła żeberko podtrzymujące półkę serwa. Na 100% wyażuruję bardziej kadłub i trzy balsowe wręgi. Sama wytłoczka kabiny waży 33g , stosując laminatową albo z cieńszej folii można urwać z 10-15g.Słowem- można powalczyć z wagą i będzie to na 100% z pożytkiem dla własności lotnych bez obniżenia wytrzymałości. EDIT: zmierzyłem powierzchnię nośną, wynosi 20.3 dm2 co przy przewidywanej wadze do lotu 750g daje wynik 36g/dm2 nie uwzględniając pow. statecznika. Pomierzyłem przez przypadek pow, płatów funtanki 1250mm. Ehhh. Uwzględniając pow. statecznika 5,035dm2 obciążenie pow. wyniesie 29g/dm2 ale statecznika nigdy przy obliczaniu pow. nie biorę pod uwagę. Tak na marginesie: zwymiarowałem jeden płat od katany mini PA i wychodzi że ma powierzchnię około 10,5dm2 czyli 21dm2 oba, czyżby doliczali do powierzchni nośnej powierzchnię statecznika? EDIT I : pomierzyłem płaty katany mini PA wraz z kadłubem i wszystko okazało się być jasne. PA przy podawaniu powierzchni nośnej wliczyło kadłub !!! Z kadłubem jest 24,2dm2 a bez 21.dm2. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 14 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2013 Uzbroiłem model, może jutro uda się oblatać. Waga z pakietem Dulasky 3s 1300mAh to 735g. Ni to dużo ni to mało. Podwozie zaadaptowane z kupionego od Tomka z pefemu Extrima. Tak jak już napisałem wcześniej zbić wagę można w kilku posunięciach : lżejsze lotki-odleci koło 20g, lżejszy odbiornik- 6014HS trochę waży a można zaoszczędzić 10g, regulator- tu można dużo bo ze 20g, wytłoczka kabiny 33g- można zrobić z cieńszej folii i z 10g ubędzie, kadłub i balsowe wręgi- tu też jeszcze można dużo podziałać. Dojdzie maska silnika z laminatu -około 15g. Wracając do tej wersji to pakietem 1300mAh 3s można spokojnie wyważyć model, poprzednia wersja dawała się wyważyć dopiero pakietem 2250mAh 3s! Przy wklejaniu zawiasów w usterzeniu poziomym trochę balsowych wiórów dostało się do środka,szkoda bo wizualnie wygląda to tragicznie czyli nie wiele gorzej niż cały model Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 17 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2013 Dzisiaj oblatałem katanę. Oblot odbył się w przerwie pomiędzy opadami deszczu. Miałem wystartować z ziemi ale nie dało rady z powodów terenowych więc nastąpił wyrzut z ręki. Model miał ustawiony SC 20mm za dźwigarem i okazał się za bardzo do tyłu ale przyzwyczaiłem się. Ustawiłem dwa zakresy wychyleń Normal/DR EXPO 60%: SW-45/20st, SK- 40/20st, lotki 40/20st. Wystartowałem na mniejszych wychyleniach. Model dość nerwowy więc nie wypróbowałem Normal. Polatałem trochę i podszedłem do lądowania. Okazało się że pierwszym razem nie trafiłem bo Katana nie chce lądować. Zrobiłem drugie podejście z niższej wysokości i posadziłem katankę w wyższej trawie. Przesunąłem pakiet do przodu o 20mm i ponowny start z ręki. Od razu wyczułem poprawę. Stabilny lot i stabilne szybowanie. Maksymalne wychylenia w trybie DR powodują kręcenie bardzo ciasnych figur , przełączenie w Normal umozliwia kręcenie akro niemal w miejscu. Silnik CD-ROM 3530 1400kv ze śmgłem APC E10x5 i pakietem 1300mAh 3s powala na 6-7 minutowy lot w tym 3-4 minuty szaleństw ( może więcej ale zaczęło padać i musiałem lądować) Ciąg przewyższa wagę modelu, lot w pionie do góry nie stanowi żadnego problemu bo jest nadmiar ciągu. Kolejne podejście do lądowania z minimalną prędkością też się nie powiódł bo było za wysoko, drugie podejście bez problemu. Zauważyłem kompletny brak chęci do machania skrzydłami przy przeciągnięciu, model bardzo przewidywalny w locie. Bardzo czuły na wychylenia sterów. Obyło się bez strat. Jestem bardzo zadowolony, na 100% zrobię kolejną, lżejszą wersję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 17 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2013 Dobra robota !! czekałem na efekty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej351 Opublikowano 17 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2013 świetnie Sławku!! zrób ostateczną wersję tej katanki to i ja się skuszę na takiego małego "tartaczka" . już z samego opisu oblotu i własności lotnych podoba mi się to twoje cudo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 18 Września 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2013 przerobię trochę kadłub i lotki, może wyrzucę jedno żebro ze skrzydła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 14 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2017 Upłynęło dość dużo czasu od ostatnich zmagań z Katanką. Robiąc jakiś czas temu porządki w plikach i kopytach postanowiłem wrócić do tego modelu. Po wielu próbach i zmianach powstała 12 wersja tego modelu. Zmiany wprowadzone w konstrukcji to przede wszystkim usunięcie nadmiaru sklejki z kadłuba, wprowadzenie listew węglowych - podłużnic które spowodowały niewiarygodną sztywność kadłuba. Przerobiłem pokrywę kadłuba której pokrycie składa się teraz z balsy a nie jak wcześniej z wivaku. Wytłoczka kabiny została skrócona co zaowocowało zmniejszeniem jej wagi w stopniu znacznym. Ze skrzydeł została usunięta balsosklejka i jedno żeberko. Rolę tego żeberka przejęło sklejkowe ( 0.8mm) wzmocnienie żeberka serwa. Skrzydła zostały przystosowane do mocowania wingletów które również wycięte zostały laserem. Generalnie rzecz biorąc z całości udało się zdjąć ogromną ilość zbędnych gramów. Miałem robić kiedyś KIT-y tego modelu ale tematem nie do przeskoczenia okazała się maska- bardzo głęboka w stosunku do wymiarów podstawy. Jednak podjąłem temat raz jeszcze i w sumie okazał sie dość prosty do rozwiązania.Teraz tłoczenie maski do Katany nie stanowi większego problemu. W sobotę będę odlewał kopyto z pewnymi udogodnieniami które podniosą jakość wytłoczki jeszcze bardziej. Brak na rynku odpowiedniego podwozia zmusił mnie do poszukiwania rozwiązania tego problemu. I postanowiłem wykonać je we własnym zakresie. Zastosowałem metodę laminowania w worku próżniowym. Efekt okazał się na tyle dobry że poszedłem w tą stronę i sam proces udoskonaliłem do tego stopnia że golenie są powtarzalne i odpowiedniej jakości. Można pójść oczywiście w kierunku goleni węglowych ale cena tkanin węglowych jest wysoka i raczej tego kierunku nie będę kontynuował. Katanka w nowej wersji, oklejona solarfilem litte waży do lotu 712 g z wingletami i pakietem 1300mAh 3S. Silnik to Dualsky 2216-890kv. Powinien on zapewnić ze śmigłem 12x6 ciąg około 1150g przy zasilaniu 3S. Model wyważa się właśnie wspomnianym pakietem bez problemu. Generalnie rzecz biorąc można powyrzucać różne graty (kołpak, osłonki kół) i dać większy pakiet ale dla mnie estetyka jest ważna. W modelu postanowiłem wypróbować Vortex Generatory. Pow nośna 21.6dm2 ( realna bez wliczania kadłuba) Model przekazałem Marcinowi "Viper" który ma wycisnąć z modelu co się tylko da. Poprosiłem Marcina o opis wszystkich złych i dobrych cech modelu po oblocie. Zaznaczyłem że jeżeli nawet model polegnie podczas tych prób to nic się szczególnego nie stanie. Teraz kilka zdjęć z nowego wcielenia starego modelu. Oklejenie nie jest jakiejś specjalnej jakości ( kadłub wyszedł fajnie, skrzydła już nie tak dobrze) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Viper Opublikowano 14 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2017 Dzięki uprzejmości Sławka przed kilku dniami dostałem Katankę do testów. Miałem napisać o modelu już po pierwszych lotach, ale pogoda na razie słaba, może w weekend będzie lepiej. Skoro Sławek już o modelu wspomniał, to i ja coś napiszę. Wykonanie, jak zawsze u Sławka na najwyższym poziomie. Co prawda usłyszałem, że oklejanie nie za bardzo, bo do testów i na szybko, ale ja bym chciał by moje modele przeze mnie obklejane były tak dobrze oklejone Model lekki jak piórko, wprost niesamowicie, a jednocześnie sprawia wrażenie dobrze zaprojektowanego i zrobionego. W zestawie ma już wklejone vortexy, a także możliwość dokręcenia wingletów (zrobione w zestawie, a w skrzydłach śrubki plastikowe do ich przykręcenia. Podwozie laminatowe w zestawie. Wyposażenie budżetowe, ale na podobnym zrobiona kiedyś przez Sławka podobnych rozmiarów Extra śmigała, aż miło. Więcej o wyposażeniu i przede wszystkim lotach napiszę, jak już polatam, ale pierwsze wrażenia bardziej niż dobre, śliczny model Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 14 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2017 Laminowanie w worku z przekładką z folii perforowanej i ręczników papierowych oraz gotowy prefabrykat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 19 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2017 Przetestowałem podwozie w kierunku zniszczenia. Do ułamania goleni potrzeba siły około 4-5kg. Najpierw następuje rozwarstwienie laminatu przy mocowaniu do kadłuba, potem ułamanie w tym miejscu ale nie oderwanie. Reszta obrażeń to już mój test na wytrzymałość spoiny laminat-Hips wykonanej CA. Jak widać połamana została osłonka a spoina nie puściła. Z testu na ułamanie goleni jestem zadowolony bo przy bardzo twardym lądowaniu do wymiany będzie podwozie a nie kadłub. Takie rozwiązanie sprawdziło się w małej Extrze 1030 i tak właśnie zadziałało. W tle komplet goleni do KIT-ów Katanki tuż po wygrzaniu a jeszcze przed szlifowaniem. Długość goleni pozwala na zamontowanie śmigła 13 cali z prześwitem do podłoża około 20-25mm Poszerzyłem domek silnika ponieważ niektóre pakiety się nie mieściły ( te które miały wypuszczone przewody z boku) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 24 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 24 Września 2017 Jestem w trakcie ostatnich poprawek modelu i jeżeli oblot będzie pomyślny przygotuję kilka KIT-ów w celu sprawdzenia popytu na takie modele. KIT będzie składał się elementów :- elementy balsowe i sklejkowe wycięte laserem w tym winglety i vortex generatory- wytłoczki maski i osłonek kół w kolorze białym- wytłoczka kabiny - bezbarwna- laminatowe golenie podwozia- podwozie ogonowe z drutu - płoza- nakrętki kłowe M3 10 szt.- śruby poliamidowe M3 6 szt.- śruby stalowe imbusowe, nakrętki, podkładki, dystanse poliamidowe (mocowanie podwozia i ośki kół) łącznie 16 szt.- laminatowe dźwignie sterów - 4 szt.- plastikowe snapy 8 szt.- lekkie koła piankowe 40x11 - 2 szt.- laminatowe kieszenie łącznika skrzydeł 3 szt.- węglowy łącznik skrzydeł 8x417 mm- listwy węglowe 0.5x3x1000mm 4 szt.- listwa węglowa 1x3x500mm 1 szt.- pręt węglowy 2x1000mm 1 szt.- pręt węglowy 3x100mm 1 szt.- zawias rozłączalny kavan 28x11mm 16 szt.- magnesy neodymowe 6x3mm 4 szt.- płyta CD z instrukcją budowy modelu i rysunkami niektórych elementów Niektóre z elementów widać na zdjeciach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 7 Listopada 2017 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2017 Niestety, Katanka z racji pogody nie została oblatana. Zobaczymy czy uda się to w tym sezonie. Żeby ukoić smutek zamówiłem sobie wycinankę innego modelu którego plany i pliki poczyniłem ( a właściwie dokończyłem) całkiem niedawno. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi