Picasa127 Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Witam Mam taki mały dylemat dotyczący dwóch silników benzynowych. Posiadam model Frenzy 100 (podstawowe parametry od producenta:Długośc: 1618mm, Powierzchnia skrzydła: 69 dm2 , Waga do lotu: 3700-4300 g , Obciążenie powierzchni: 56 g/dm2{przy wadze 3900g} ). Bardzo niska waga, jaką uzyskałem oraz ogromna powierzchnia skrzydeł jak na model tej wielkości skłoniły mnie do małych przemyśleń. Latałem nim w wersji elektrycznej (silnik około 5400g ciągu; waga do lotu 3400g). Jesli chodzi o lot pionowo w góre, to naprawdę nie miałem żadnych zastrzeżeń, natomiast z zawisem było juz gorzej.Model co prawda utrzymywał się, ale potrzebował prawie całego gazu, ciężko było wyjśc do góry. Wiele rzeczy przyczyniło sie do tego, że przerabiam go na spaline, ale o tym nie będę się juz rozpisywał; do sedna sprawy. Przerabiając go w tej chwili na benzyne (silnik dle-20, taki na pierwszy rzut oko wydaje się najrozsądniejszy).Dorzucam mu przez to około 100g (dokładnie przeliczałem), czyli waga gotowy do lotu wychodzi 3500g. Do wagi oraz obciązenia jakie podaje producent jeszcze mi daleko. Wszystko wydaję sie ok z tą 20-tką, lecz jeśli chodzi o ciag to pojawia sie problem. Nie dośc, że dorzucam mu troche wagi, to jeszcze Dle-20 według producenta generuje max 5200g. Jest teoretycznie zapas mocy, ale przy jakimś zawisie, czy innych akrobacjach 3d, będzie brakować tej mocy. Przez ostatnie dni przeglądałem modele akrobacyjne pod Dle-30.Przykłady: http://www.ef3m.pl/1915,extra-300lp-30cc-3d-arf-biala-niebieska-czerwona.html http://www.ef3m.pl/1196,yak-54-3d-30cc-alu.html http://www.ef3m.pl/1894,yak-55m-3d-30cc-arf-xi-2012.html http://www.ef3m.pl/1061,sbach-342-30cc-tunderbolt-wersja-cf-v3-xi-2012.html Wszystkie te modele mają około 1,8m, lecz powierzchnie skrzydeł mniejszą od mojej, nie wspominając juz o wadze i co z tym idzie obciążeniu powierzchni nośnej. Zakładając do Frenzego silnik Dle-30, dorzucam mu 250g wagi (gotowy do lotu około 3750g), to i tak jeszcze brakuje mi do wagi (3900g), którą producent podaje przy optymalnym obciążeniu, czyli te 56g/dm2 Przy tej 30 obciążenie wyjdzie mi tylko 54g/dm2, a jeśli chodzi o ciąg to nie ma co porównywać; zyskuje dodatkowe około 2kg na czysto. Myśle, że lepiej bedzie dać tam ten Dle-30, ale chciałbym usłyszeć opinię kolegów modelarzy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej351 Opublikowano 26 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 26 Sierpnia 2013 witam! według mnie zdecydowanie wybrałbym DLE-30.większy silnik = łatwiejsza regulacja.poza tym nieporównywalnie lepsze osiągi i będziesz miał odpowiedni nadmiar mocy. tu na forum jest opisane kilka modeli rozpiętości 1,8m pod silnik 30cm.śmiało można sugerować się doborem osprzętu. poniżej masz kilka propozycji takich silników : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15382__RCG_30cc_Gas_engine_w_CD_Ignition_3_9HP_2_94kw.html http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23040__DM_33_Gas_engine_w_CD_Ignition_3_8HP_33cc.html http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25424__JC30_EVO_Gas_engine_w_CD_Ignition_30cc_4hp_9_000rpm.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Picasa127 Opublikowano 27 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2013 Musze dorzucić małą korekte jesli chodzi o wage. Przy dle20 jak i przy dle30 zapomniałem policzyć drugiego pakietu (trzeba dorzucić jakieś 100g min) Czyli tak, waga z: DLE 20 to 3600g DLE 30 to 3850g Można powiedzieć, że przy dle 30 będę miał tą taką optymalna wagę jaką podaje producent czli te 3900g i obciążenie powierzchni nośnej 56 g/dm2. Boję się tylko o mocowanie tego silnika, żeby go nie wyrwało. Kadłub nie jest za szeroki i te śruby będą tak na skraju, a silnik będzie generował około 7,5kg. Nastepna rzecz jaka mnie martwi to wyważenie modelu, bo wsumie na samym dziobie będę miał równy kilogram, a to dość sporo (w elektryku na przodzie było zaledwie 0,5 kg). Zachęcam wszystkich, do wypowiedzenia się w tej sprawie, każda opinia będzie dla mnie cenna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 27 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2013 Kolega miał Frenzego i napędzał go RCGF-m 20 cm. Model miał mocy aż nadto i przyjemnie się tym latało. Wg mnie 30 -ka będzie zbyt duża i ciężka. Będziesz musiał latać na 1/3 gazu ...w końcu model jest o rozp.1550 mm a nie 1800 z hakiem... Poza tym kadłub nie jest za szeroki i może być problem z zamocowaniem 30 -ki (rozstaw tulejek), RCGF wszedł na styk. Nie bierz tak do serca tych danych producenta..im model lżejszy tym lepiej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Picasa127 Opublikowano 27 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2013 A nie pamiętasz może jak wagowo wyszedł mu ten Frenzy? Co do tego dużego nadmiaru mocy to jakoś nie chce mi się wierzyć. Załóżmy, że uzyskam (na DLE-20) te 5200g na śmigle coś koło 17-18'' , waga: 3600g. Stosunek ciągu do masy wyjdzie coś 1,4 (za dużo to to nie jest). Tak jak już przedtem wspominałem, że na elektryku miałem dużo więcej nadmiaru mocy (ciąg: 5400g / waga: 3400g) a zawis zżerał prawie cały gaz. Nie rozważałbym tak nad tą 30-tką, gdyby Frenzy nie miał takich dużych skrzydeł. Przepatrzyłem mnóstwo akrobatów 1,8m pod silnik 30cc i wszystkie miały mniejszą powierzchnie nośną, a wagowo wychodziły koło 4,5kg. Jedynie co znalazłem zbliżonego to Funtane 125 1,7m. Wagowo wychodzi podobnie (niecałe 4kg), powierzchnia skrzydeł 71dm2. Zalecany silnik to Dle 20, ale z tego co widziałem to mnóstwo ludzi wkładało tam 30-tke. We frenzym powinien być trochę inny profil skrzydła, bo jest ono tak szerokie, że spokojnie można by odciąć 1/4 i dać to na długość (uzyskałem by wtedy to "warunkowe" 1,8m). Przy Dle 30 co prawda otrzymuje te 3.85kg, ale za to silnik generuje koło 7,5kg.Stosunek ciągu do masy wychodzi aż 1,9 ,czyli bardzo podobny jak w moim acro z pianki, gdzie mam dwu krotność wagi. Co do mocowania to Dle-20 ma nawet większy rozstaw śrub (7cm x 7cm), a Dle-30 (7cm x 5,5cm). Zdaję sobie sprawę z tego, że Dle-30 trzeba na prawdę dobrze przymocować, żeby go najnormalniej w świecie nie wyrwało. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 27 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2013 Niestety wagi modelu nie pamiętam . Co do profilu to Frenzy to typowy funfly więc jest jak powinno być. A właśnie ten kolega teraz upala Funtanę 125 z silnikiem 32 DLA i tu już jest ok ciąg ok 7,5 kg. Przedtem siedział w niej ten RCGF 20 cm i było tak sobie -model ważył do lotu coś ok 4,600 g a ciąg silnika to ok 5.400 . Latało to poprawnie ale zawis był prawie/ledwie niemozliwy..we Frenzym Ci to gwarantuje. Zresztą zerknij na filmik ,wsłuchaj się w mój komentarz... . No nie wiem jak Ty masz zamiar latać ale taki model to raczej nie acro z pianki.. Wg mnie 20 cm we Frenzym da radę chyba że chcesz naprawdę spory nadmiar ,za spory.. http://www.youtube.com/watch?v=35wnrhvMcDU&feature=player_embedded#t=27 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Picasa127 Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Ten ciąg 5400g na 17x6 był jakoś mierzony ? DLE 20 "ciąg statyczny: 5.25kg na wysokości 1800m npm, 6kg na wysokości 100m npm" Nie wiem czy raczej brać tą wartość zbliżoną do 6kg czy raczej do 5kg Jakoś dalej jestem przekonany do tej 30-tki. Weźmy tą Funtanę 125. Powierzchnia skrzydeł prawie taka sama. Z tego co podajesz to na tym RCGF 20cc model ważył 4600g, to obciążenie było coś około 64g/dm2. Jeśli teraz jest założony DLA 32 to dorzucił modelowi ok. 250g i obciążenie wynosi 68g/dm2, a w moim Frenzym wychodzi zaledwie 55g/dm2. Można powiedzieć, że przy tej samej powierzchni mam model lżejszy o 1kg. Myślę, że to dużo lepsza alternatywa.Przy DLE-30 zyskuje dodatkowe 2kg na czysto z porównaniem do 20-tki. Na DLE-20 latał by on pewnie poprawnie, zrobił by może i zawis na 4/5 gazu (tak jak to miałem w elektryku), a wiem, że szału z tym silnikiem na pewno nie będzie. Znam to lotnisko, dość fajnie tam jest, byłem kilka razy. Zachęcam więcej osób odwiedzających ten temat, do wypowiedzenia się w tej sprawie, każda opinia będzie dla mnie cenna. Pilnie sprzedam dwa regulatory z Dualsky 60A V2, 80A V2, bardzo tanio! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mellon-68 Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Witaj, model 155 rozpiętości / 161 długości na 30cc to chętnie bym zobaczył. Oglądałem relację z budowy na rc universe: http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=986 i wydaje mi się (wydaje na 99%), że: - 30 cc nie mieści się do owiewki - 30 cc spowoduje spory problem z wyważeniem modelu ( o wyważeniu do 3D to moim zdaniem możesz zapomnieć) - 30 cc - może skutecznie "skasować" zalety dużej powierzchni modelu. Ale jak napisałem na początku - chciałbym takie doświadczenie zobaczyć. POZDR.> Darek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Picasa127 Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2013 30cc ma mniejszy rozstaw śrub niż 20cc, więc łatwiej będzie go przymocować. Nie wiem czemu większość sądzi: 30cc - warunkowo 1,8m . Nie będę pisał znów tego samego, bo w poście powyżej wszystko jest ( Porównanie powierzchni skrzydeł i obciążenia do Funtany 125 !! ). Nie chce się jakoś upierać przy tym Dle 30, ale po prostu słabo widzę ciąg do masy jeśli chodzi o Dle 20. 5200g/3600g = 1,44 Co do wyważenia to jak i przy Dle 20 będę musiał dać pakiet zasilający gdzieś do tyłu to i na Dle 30 będzie musiał być gdzieś na ogonie( wiadomo, że trochę dalej). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Ale luzik kolego..Skoro wg Twoich obliczeń siądzie Ci ta 30 -ka to spoko,zakładaj.Będzie latać na pewno,jak ? to już inna sprawa. Zrobisz coś na zasadzie Gee-Bee . Nie wiem dlaczego upierasz się tak przy dwukrotnie większym ciągu do masy ? Mam Yaka 2,2 m o wadze 7,8 kg i przy ciągu DLE 55 -12,5 kg model robi zawis na połowie gazu i odlatuje na pełnym aż miło.. Akurat miałem okazję długo widzieć u nas i tego Frenzego i obecnie Funtanę i nie wyobrażam sobie 30 cm w Frenzym -w Funtanie tak- już jest to sporo a model ma 1760 rozp.i robi na 32 cm zawis i odchodzi ładnie więc frenzy chyba by wystrzeliwał na 30 cm.. Dam Ci dwa filmik z ostatnich lotów i zobacz jak startuje ta Extra z Dle 30 cm a ma ok 1860 mm. rozp oraz Funtana z Dla 32 cm. Nikt Ci nie zabrania,ale skoro pytałeś o radę to staramy Ci się jej udzielić-nie wróżąc z fusów tylko z doświadczenia. Nie licz iż zakładając 30 cm zrobisz z Frenzego halówkę-w sensie dynamiki,zwrotów.. Wolę organoleptyczne doświadczenia niż Twoje teoretyczne obliczenia bo czasem teoria a praktyka to dwie różne sprawy .. I żeby nie było-sam jestem fanem nadmiaru mocy . http://www.youtube.com/watch?v=lOpS6UxZGaU&feature=youtu.be http://www.youtube.com/watch?v=qntCHJ0ns7I&feature=youtu.be Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Picasa127 Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Nie chodzi mi tutaj o dwukrotność ciągu, w żadnym wypadku. Widzisz, że w twoim Yaku 2,2m jeśli chodzi o ciąg to jest 12,5kg / 7,8 wagi czyli 1,6 wychodzi. Chce żeby stosunek ciągu do wagi był min. te 1,5 z hakiem. Pisałeś w poprzednich postach, że Frenzy na tym RCGF 20cc przy 17x6 uzyskał 5,4kg ciągu, czy to było jakoś mierzone?? Jeśli chodzi o DLE 20 to pisze "ciąg statyczny: 5.25kg na wysokości 1800m npm, 6kg na wysokości 100m npm" czy możliwe, że ten Dle jest słabszy ?? Może jakoś warto pokombinować, żeby na 20cc mieć większe osiągi Gdyby dał większe śmigło do tej 20-tki powiedzmy choćby 18'' + paliwo 98 ?? to uzyskał bym może trochę większy ciąg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Nie miałem styczności z DLE 20 cm -musisz zagadać do użytkowników..To co opisuje to fakty oparte na RCGF 20 cm Ciąg raczej jest pewny gdyż mamy takie urządzonko którym mierzymy ciąg statyczny i raczej wskazuje to dokładnie -często mierzymy. Oczywiście że można pokombinować ze śmigłami bo rożnice są spore ale kwestia dobrego ustawienia, dotarcia to podstawa. Paliwo raczej /chyba nic wiele nie zmieni -ja latam na 98 od zawsze i nie wiem czy było by słabiej na 95. Gdybym ja miał mieć frenzego to bez wahania ładowałbym tam 20 cm -przede wszystkim tanie latanie a i mocy dość-efekt uboczny to "pierdzenie " na fabrycznej puszce. Bardziej skupiłbym się na "gazetowym" wykonaniu modelu. Nie wiem też czy jak byś wsadził tą twoją 30 -tkę to czy śmigło by zbytnio nie było blisko ziemi.. Tu masz filmik z odpału tego Rcgfa- (jest ponoć na sprzedaż i pewnie w dobrych pieniądzach..) http://www.youtube.com/watch?v=AGFmXGxuDmU Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Picasa127 Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Czyli który silnik proponujesz? Czy Dle-20, czy może RCGF 20cc ? Dle jest lżejszy bo waży 820g a RCGF 885g. Z tego co gdzieś obiło mi się o uszy RCGF jest podróbką DLE, dlatego jest tańszy. Przeglądając silniki benzynowe natknąłem się jeszcze na coś takiego: http://www.modelmotor.pl/silnik-23-cm3-jc-evo-23-ii.html Jest trochę cięższy bo 910g, lecz ma 1KM więcej mocy od tamtych Co o tym sądzisz?? Ten 1KM może przełożyć się na dość dużo więcej ciągu w porównaniu do tamtych. Czy ktoś tutaj z obecnych na forum użytkował silnik benzynowy DLE-20 ?? JEŚLI TAK, PROSIŁBYM O KONTAKT. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
amks22 Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Witam DLE20 lub RCGF20 z mocowaniem jak na silnik żarowy. Ten JC23 odpada mocowanie kolumnowe. Latałem Frenzym na silniku RCGF20 pasuje na styk , waga modelu do lotu ok 3800 śmigło Xoar 16x6 lub 17x6 z czego na 16x6 ma najlepsze efekty , tnie pionowo do góry aż miło . Inny silnik nie wejdzie bo nie zmieścisz się pod maską i nie uzyskasz wykłonu i skłonu silnika. Tak będziesz się musiał po gimnastykować z montażem silnika by idealnie siadł . Ale za to w powietrzu bajka , mocy wystarczająco , środek ciężkości do przodu podczas oblotu , a potem do tyłu z pakietem aż znajdziesz optymalne wyważenie do twojego stylu latania .Aktualnie upalam Funtanę na 32DLA i Frenzy z silnikiem leżą w pudełkach czekając na następnego właściciela Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 28 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2013 No i masz odpowiedż mojego dobrego kolegi Kazka, o którym tyle pisałem a w zasadzie o jego modelach.. Widzisz ,on zna bardziej szczegóły ,ja mogę tylko potwierdzić iż na tym RCGF-ie Frenzy lata bardzo przyzwoicie. Podejrzewam iż na Dle też będzie podobnie a na JC EVO jeszcze lepiej ale gabaryty za spore . Wybór należy do Ciebie . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Picasa127 Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 amks22 pisze: "Inny silnik nie wejdzie bo nie zmieścisz się pod maską" Czyli ten silnik się zmieścił pod maską? Zostało coś luzu( długość, wysokość) ?? Bo ja już i tak planowałem, że będę musiał latać bez maski. Z tego co mierzyłem maskę i sugerowałem sie wymiarami producenta to ani Dle, ani RCGF nie wejdzie. JC 23cc może i jest dość duży,ale wagowo nie wychodzi jakoś strasznie( cięższy od RCGF o około 30g) a 3,5KM brzmi obiecująco (nie wiele tyle co 30-tka). A ten RCGF przez cały okres użytkowania dobrze się sprawował ? Było coś takiego, że np. zgasnął w locie, jak był już wyregulowany? Jeśli robiłeś nim zawis to ile jeszcze miał dodatkowo mocy, żeby wyjść z tego zawisu? Skoro masz dalej Frenzego to była by możliwość zobaczenia go na żywo z tym silnikiem ?? Dużo by mi to dało, byłbym bardzo wdzięczny. Nie wiem dokładnie gdzie latasz, ale na lotnisko w Nowej Wsi mógłbym wpaść, jakieś 30 min drogi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 W imieniu Kazka bo w pracy.. Rcgf wchodzi na styk pod maskę -to pewne. Silnik sprawował się wyśmienicie,bezproblemowy zapłon,zero gaśnięć w powietrzu,minus -najgłośniejszy na lotnisku.... Zapraszamy do nas na loty na nasze lotnisko w Nowej Wsi ,dyskusję,obejrzenie 30-tek,50 -tek,32- ek .Niestety Frenzego nie zobaczysz do lotu bo jest rozebrany,bez serw,silnik luzem.. A latanie bez maski wygląda kijowo.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Picasa127 Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Najprawdopodobniej wezmę Dle 20, niby też chińczyk, ale RCGF to już w ogóle podróbka. Dle 20 jest coś tam większy, ale najwyżej gdy pojadę do sklepu to wezmę ze sobą maskę i przymierze. Zawsze można pokombinować żeby się zmieścił. Jeszcze na to pytanie mi nie odpowiedziałeś: ''Jeśli robiłeś nim zawis to ile jeszcze miał dodatkowo mocy, żeby wyjść z tego zawisu?'' A tak jeszcze z czystej ciekawości; ten RCGF 20 jest do sprzedania ? ew. w jakiej cenie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Najprawdopodobniej wezmę Dle 20, niby też chińczyk, ale RCGF to już w ogóle podróbka. A tak jeszcze z czystej ciekawości; ten RCGF 20 jest do sprzedania ? ew. w jakiej cenie? I co z tego że Rcgf jest podróbką -czego ? ,podaj 100% info na ten temat i że jest gorszy .. Po tym jak pracował ten silnik,jego obsłudze w ciemno mogę napisać że jest naprawdę ok-tzn niczym nie odbiega od "firmowych" niepodróbek Pisz na pW do amks 22 w sprawie tego Rcgfa Dle 20 też będzie fajny. Zwróć uwagę na mocowanie silnika ,na tulejkach może być problem ,lepiej ta wersja z mocowaniem na "żarkę" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Picasa127 Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2013 Amks22 ; ''Jeśli robiłeś nim zawis to ile jeszcze miał dodatkowo mocy, żeby wyjść z tego zawisu?'' Poszło PW w sprawie tego RCGF 20cc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi