idfx Opublikowano 19 Grudnia 2013 Opublikowano 19 Grudnia 2013 Witam ! Próbuję znaleźć optymalne śmigło do ostatnio zakupionego silnika. Niestety opisy .... "co kraj to obyczaj". Silnik Emax 2215/10. ABC: KV1020 280W http://www.abc-rc.pl/p/118/1585/silnik-emax-gt2215-10-kv1100-280w--silniki-bezszczotkowe-silniki-elektryczne.html Kolejne źródło: KV1100 200W http://www.bmkdesigns.net/emax-gt2215-10-1100kv-200-watt-brushless-motor.html Inne źródło : KV1100 276W http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=927 Widzę, że problem opisów pojawia się niemal zawsze przy próbie znalezienia silnika. Jak mam teraz rozgryźć jaki silnik posiadam ? To ten zakupiony w ABC, ale wciąż nic nie wiem o jego parametrach. Jeśli ktoś posiada wiarygodne dane proszę o podpowiedź. Dziękuję i pozdrawiam !
Emhyrion Opublikowano 19 Grudnia 2013 Opublikowano 19 Grudnia 2013 Ja się nie znam, ale z tego co widzę to w ABC i tym trzecim masz zalecane śmigło APC-E 10x5. lub APC SF 10x4.7 Z kolei w tym sklepie drugim opisy są z czapki, bo dotyczą silnika z dziewięcioma lub dwunastoma zwojami, podczas gdy Ty masz dziesięć (przynajmniej tak mi to wygląda z opisu).
idfx Opublikowano 19 Grudnia 2013 Autor Opublikowano 19 Grudnia 2013 tak, tak ... ale drugi opis wskazuje, że 2215/10 ma 200 W, pierwszy 280 a ostatni 276 co jeszcze mniej więcej się pokrywa. 200 a 280W to ogromna różnica .. Na początku dobrałem 10x4.7 i 10x8 teraz się okazuje, że 11x5.5E itd. Zabrnąłem w ślepą uliczkę
Emhyrion Opublikowano 19 Grudnia 2013 Opublikowano 19 Grudnia 2013 Ja bym się sugerował opisem z ABC i RC-Light, bo tam przynajmniej piszą o tym samym silniku - 2215/10. W trzecim (znaczy w drugim w kolejności) masz opis silników 9- i 12-zwojowych, czyli innych zupełnie. Emax na swojej stronie http://www.emaxmodel.com podaje kilka linii produktów, z których każdy może występować w kilku wersjach jeśli chodzi o ilość zwojów. Chyba nie pozostaje Ci nic innego tylko sięgnąć do źródła.
robertus Opublikowano 19 Grudnia 2013 Opublikowano 19 Grudnia 2013 To jest strona producenta i na niej nic nie ma. http://www.emaxmodel.com/views.asp?hw_id=16 Pozstaje załóżyć śmigło i zmierzyć prąd oraz zobacz czy się nie grzeje
bart07 Opublikowano 19 Grudnia 2013 Opublikowano 19 Grudnia 2013 Jakie rozmiary chciałbyś mieć pomierzone?
idfx Opublikowano 19 Grudnia 2013 Autor Opublikowano 19 Grudnia 2013 Zależy mi na maksymalnym ciągu, ale nie wiem z jakich źródeł mam przyjąć prąd maksymalny i moc za tą prawidłową. Mogę doświadczalnie dobrać śmigło, ale to już będzie zabawa na granicznych rozmiarach i smigła i dopuszczalnego prądu.
M.Ch. Opublikowano 19 Grudnia 2013 Opublikowano 19 Grudnia 2013 Zależy mi na maksymalnym ciągu, ale nie wiem z jakich źródeł mam przyjąć prąd maksymalny i moc za tą prawidłową. Mogę doświadczalnie dobrać śmigło, ale to już będzie zabawa na granicznych rozmiarach i smigła i dopuszczalnego prądu. Kacper, polecam APC 10x4,7 SF. Wysłałbym Ci kilka informacji na PW, ale forum się zawiesza.... Nie przechodzą nawet linki do zdjęć.
M.Ch. Opublikowano 20 Grudnia 2013 Opublikowano 20 Grudnia 2013 Witaj Kacper, miało być na PW, ale forum się zawiesza. Później mogę nie mieć czasu: polecam Ci zrobić sobie hamownię. Niezależnie od mylnych oznaczeń producenta możesz wtedy wszystko sam pomierzyć. U mnie zrobiłem ramiona 1:1 żeby odczyt z wagi był Ok bez przeliczania. Czyli punkt nacisku na wagę jest w takiej samej odległości od osi hamowni (łożyskowanej) jak oś silnika od osi hamowni. Najważniejszy jest Wattmeter - pokazuje sporo parametrów prądowych. Ja dodatkowo mogę odczytać je z regla, ale wattmeter jest wg. mnie dokładniejszy. W moich pomiarach nie używałem tachometru, ale prędkość większości moich modeli nie ma dla mnie aż takiego znaczenia. Mierze to później GPS-loggerem. Poniżej kilka fotek hamowni i wyniki pomiarów moich silników (podobne parametry i waga do Twojego E-maxa) Jeżeli zależy Ci na jak największym ciągu to polecam APC 10x4,7 SF, można to sprawdzić też na APC 10x5. Jeżeli chodzi o graniczne parametry, to mimo że ja lubię mieć zapas (na wszystkim) to silnik zniesie więcej A niż instrukcja i regiel zazwyczaj też. Może się to odbić na trwałości. Trzeba pamiętać o dobrym chłodzeniu. Z drugiej strony ile czasu mamy w modelach gaz max? Zakładam, że jak chodzi o max ciąg to model raczej do 3D a nie pylon. Poniżej parę fotek mojej hamowni. Pomierzyłem na niej sporo silników - wyniki mówią same z siebie. W kwestii wyjaśnienia - spadek pojemności akumulatora z 2250 na 1850 i 1500 to odpowiednio ok 3,85 V i 3,6 V/cela. Jakość zdjęć jest przeciętna, ale są kolejny raz zmniejszane i kompresowane... http://imageshack.us/a/img209/6783/ie4f.jpg http://imageshack.us/a/img841/4913/mx5o.jpg http://imageshack.us/a/img18/5388/rofr.jpg http://imageshack.us/a/img7/7548/tgdi.jpg http://imageshack.us/a/img849/1171/9vmy.jpg
mr.suchy Opublikowano 20 Grudnia 2013 Opublikowano 20 Grudnia 2013 Michał bardzo fajny pomysł. Czy nie wystarczy zrobić to w następujący sposób. Kupujesz wagę hakową/wiszącą i mocujesz do stałego elementu. Następnie jedna, dwie link trzymają kadłub samolotu. Sam samolot leży na krześle. Uruchamiasz silnik. Tak ustawiasz wagę - krzesło i samolot aby ruch był minimalny i samolot nie spadł z krzesła. Wynik z wagi to jedno dodajesz jeszcze wagę kadłuba i masz ciąg. Czy się mylę ? Pozdrawiam
robertus Opublikowano 20 Grudnia 2013 Opublikowano 20 Grudnia 2013 Myślę, że problem jest raczej z wagą. Te które znalazłem, tzw wędkarskie mają zakres do 10 a nawet 40kg. Dokładność w zastosowaniach modelarskich jest żadna.
M.Ch. Opublikowano 20 Grudnia 2013 Opublikowano 20 Grudnia 2013 Michał bardzo fajny pomysł. Czy nie wystarczy zrobić to w następujący sposób. Kupujesz wagę hakową/wiszącą i mocujesz do stałego elementu. Następnie jedna, dwie link trzymają kadłub samolotu. Sam samolot leży na krześle. Uruchamiasz silnik. Tak ustawiasz wagę - krzesło i samolot aby ruch był minimalny i samolot nie spadł z krzesła. Wynik z wagi to jedno dodajesz jeszcze wagę kadłuba i masz ciąg. Czy się mylę ? Pozdrawiam Dzięki. pomysł nie jest mój. Skopiowane z RC Przeglądu i jakiś zagranicznych forum. Jest też np. takie rozwiązanie: http://www.der-schwe...pruefstand_holz W kwestii modelu i krzesła - pomysł do mnie nie bardzo trafia (żaden mój model by się na krześle nie zmieścił ). Co do wagi modelu (kadłuba jak napisałeś) dodanej do wyniku z wagi nie zgadzam się. Gdyby samolot był w pionie to tak, ale oddziaływanie masy kadłuba w ruchu poziomym w modelu postawionym na kołach jest wg. mnie minimalne. W tym rozwiązaniu ciężko też uzyskać powtarzalność warunków. Polecam poświęcić parę wieczorów na dłubaninę. To co widać (lub nie) na moich zdjęciach (surowa hamownia) to: trochę drewna trochę wkrętów 2 łożyska oś silnika (pręt - nie pamiętam jakiej grubości 5-6 mm) wieszak do półki z marketu 2 małe laminatowe płytki kilka kątowników Największy (dla mnie) problem był z prostym wywierceniem otworów pod oś obrotu hamowni. Z lenistwa nie użyłem imadła żeby uchwyt dobrze umocować - zmarnowałem 2 szt i finalnie wwierciłem się w kciuk.... . RTG wykazało nieznaczne odszczepienie kości i brak odłamków metalowych... Już się dawno zagoiło. Teraz mogę sprawdzać różne silniki, śmigła i dobierać sobie optymalny napęd. Myślę, że problem jest raczej z wagą. Te które znalazłem, tzw wędkarskie mają zakres do 10 a nawet 40kg. Dokładność w zastosowaniach modelarskich jest żadna. Z moją elektroniczną kuchenną też był problem przy największym silniku. Ostatnie pomiary był Error.... na 100% gazu bo waga mierzy do 5kg... Muszę poszukać czegoś do 10 Kg
Andy. Opublikowano 20 Grudnia 2013 Opublikowano 20 Grudnia 2013 Myślę, że w żadnym z przypadków wagi nie ujmujemy i nie dodajemy jeśli test będzie w pionowo podwieszonym modelu, to kwestia "wytarowania" wagi do zera - i po tym wskazanie wagibędzie pokazywało faktyczny ciąg. Chyba, że waga nie będzie miała (np. sprężynowa) możliwości wytarowana ciężaru modelu, to od wskazania podczas pomiaru trzeba by potem odjąć wagę modelu...
M.Ch. Opublikowano 20 Grudnia 2013 Opublikowano 20 Grudnia 2013 Myślę, że w żadnym z przypadków wagi nie ujmujemy i nie dodajemy jeśli test będzie w pionowo podwieszonym modelu, to kwestia "wytarowania" wagi do zera - i po tym wskazanie wagibędzie pokazywało faktyczny ciąg. Chyba, że waga nie będzie miała (np. sprężynowa) możliwości wytarowana ciężaru modelu, to od wskazania podczas pomiaru trzeba by potem odjąć wagę modelu... Ten pion to taka teoria, bo raczej ciężko to w praktyce zrobić. Ale masz rację wyzerowanie wagi to zawsze podstawa. Jak wkładam silnik do hamowni, to też ją zeruje. Namawiam po prostu do pomiarów na hamowni a nie w modelu. Łatwiej zmienić silnik, śmigło, akumulatory itp. No nie ma ryzyka, że się model uszkodzi.
Rekomendowane odpowiedzi