kreis84 Opublikowano 9 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2008 A więc tak jak w temacie, po dłuższej lekturze tego forum, mam zamiar zbudować sobie Zefirka. Będzie to mój pierwszy model samolotu RC, wcześniej nie bardzo miałem styczność z modelarstwem, więc wszelkie pomysły i uwagi są mile widziane. Na samym początku sprzęt. Właśnie dobiłem targu dotyczącego apki, mianowicie idzie do mnie Graupner MX-12. Lista zakupów: Odbiornik Jeti - REX 7 MPD i kwarc do niego Jeti 35 MHz. Posiadam dwa serwa 9g E-sky'a (wyjmę z lamki) i mam zamiar dokupić dwa serwa Tower Pro SG-90. Zestawik silnik + regler RAY CD2830/12 + Jeti - RAY 18A. Pakiet 3E Model 1800 mAh 11,1V 10C Tak sobie policzyłem że to co należy włożyć do modelu będzie ważyło ok 270g. Teraz pytanie do Was: czy sprzęt który wymieniłem nadaje się do napędzania zefirka wg planów Pana Piotra Piotrowskiego? Tak patrzę na ten regulator i nie widzę czy ma on wbudowany układ BEC czy nie? Orientuje się ktoś? Chciałem jeszcze zaznaczyć że mam zamiar budować go od razu z lotkami (stąd 4 serwa), no i chciałbym również podwozie dorobić, ale to się zobaczy Z góry dzięki za pomoc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Opublikowano 9 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2008 Bardzo fajny zestaw, z tym pakietem polatasz długo , o ile nie będziesz go przeciążał prądowo. Ale 18A wydajności podczas gdy Ty do Zefira z 12A bedziesz potrzebował, w zupełności wystarczy. Regulator ma BEC, akurat dla 4 serw. Powodzenia! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 9 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2008 Wyposażenie: odbiornik OK, kwarc OK(pod warunkiem, że jest na ten sam kanał co kwarc nadawczy), serwa e-sky niewiem-nie miałem do czynienia, serwa TP sg-90-mam jedno, chodzi idealnie w porowaniu do opinii o nich(może miałem szczęście i trafiłem na sprawny egzemplarz), też planuje dorobienie lotek, tylko wybralem lżejsze serwa- TP sg-50(mój zefir ma troche nadwagi, więc nie moge szaleć ) Pakiet raczej nie, przynajmniej nie od tego silnika-trzeba zostawiać troche zapasu wydajności prądowej(chociaż nie wiadomo ile będze dokładnie brać), w dodatku dane producenta często dalekie są od realnych. Pozatym ten pakiet trochę waży. Ja też mam ciężki pakiet(180g Ni-Cd), nie wiem jak model będzie się zachowywać przy takiej masie, jutro oblot, więc się przekonam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kreis84 Opublikowano 9 Lutego 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Lutego 2008 Co do pakietu, to sprawa jeszcze do przemyślenia. Chyba będę musiał dorzucić parę złotych i zastanowić się nad tym pakietem: ARCS 1300mAh 11,1V 18C. W ostateczności mogę apkę zaprogramować tak że silnik będzie się kręcił na 90% mocy gdy ja będę wychylał drążek na maksa, da się chyba coś takiego zrobić w MX-12? A więc czekam Adam na wrażenia z oblotu, i jak się będzie Twój 'tłuściutki' zefirek zachowywał Edit: A co myślicie o takim pakiecie: ARCS 2200mAh 11,1V 12C? Jak widać można go teraz kupić tanio, ale waży aż 166g, czy nie będzie za ciężki do zefirka? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Doman Opublikowano 10 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2008 Ja dodam że E-Sky'e są b. dobrymi serwami, śmiało je dokupuj :-) W MX-12 da się tak oczywiście zrobić. Pakietu poszukaj o pojemności ok 1500mAh. O wydajności prądowej -najlepiej- 1.5..2x większej niż będziesz pobierał. Do tego obowiązkowo balanser. I jeśli pakiet nie będzie przegrzewany(chłodzenie) to Ci na dłuuugo wystarczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 10 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2008 W ostateczności mogę apkę zaprogramować tak że silnik będzie się kręcił na 90% mocy gdy ja będę wychylał drążek na maksa, da się chyba coś takiego zrobić w MX-12? W menu funkcja trevel adj. Malinn'owi udało się odbyć parosekundowy lot moim zefirem, potem przymusowe lądowanie (wywołane brakiem lotek lub odpowiednio dużego wzniosu) podczas którego model zachaczyl skrzydłem o trawe, skrzydło się złamało. Po założeniu innego płata model odbył parominutowy lot i wylądował w jednym kawałku :jupi: Wniosek-to model na bezwietrzną pogodę i raczej ze względu na słabą konstrukcje nie lubi dużo ważyć-polecałbym lżejsze wyposażenie Pakiety 7.4V są tańsze, lżejsze, a zefir nie potrzebuje aż tak dużego ciągu. Bez pakietu waży ok. 200g(przynajmniej ja tak miałem), wsadzisz dwucelowy pakiet o wadze np. 80g. W takiej konfiguracji ciąg powinien przekroczyć masę modelu Przykładowy pakiet Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motyl Opublikowano 10 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2008 kreis84 napisał/a:W ostateczności mogę apkę zaprogramować tak że silnik będzie się kręcił na 90% mocy gdy ja będę wychylał drążek na maksa, da się chyba coś takiego zrobić w MX-12? W menu funkcja trevel adj. Tak bardzo jestes tego pewien, co piszesz ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kreis84 Opublikowano 10 Lutego 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Lutego 2008 bez pakietu waży ok. 200g Poważnie aż tak mało :shock: Samo wyposażenie które mam zamiar w niego włożyć (bez pakietu) waży ok. 150g :? Kurcze, w takim razie naprawdę powinienem pomyśleć o jak najlżejszym pakiecie. Ale mimo wszystko chciałbym aby był to pakiet 3 celowy, ze względu na to że w przyszłości pewnie będę chciał na tych podzespołach zbudować coś większego... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 11 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2008 Tak bardzo jestes tego pewien, co piszesz ?? Tak, jestem pewien, że istnieje taka funkcja(no może poza literówką) :mrgreen: , tylko dopiero teraz zauważyłem, że odnosi się ona do wszystkiego, tylko nie do gazu :crazy: Cytat:bez pakietu waży ok. 200g Poważnie aż tak mało :shock: Właśnie zważyłem i wyszło jeszcze mniej-180g bez pakietu i 70g bez RC, czyli 110g wyposażenia(silnik 50g, regiel 30g.serwa 2x10g, odbiornik 10g) Znalazłem jeszcze taki pakiet, nie wiem jak podane osiągi mają się do realnych, ale nawet połowa tej wydajności wystarczy do Zefira(mój napęd brał poniżej 8A), a pojemność wystarczy na kilka, kilkanaście minut Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kreis84 Opublikowano 15 Lutego 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2008 Osprzęt już praktycznie skompletowany, mam jeszcze dwa serwa E-SKY 9g, których nie ma na zdjęciu (kliknij aby obejrzeć duże): W porównaniu do listy zmieniłem za Waszą namową pakiet, na trochę lżejszy o mniejszej pojemności, ale za to większej wydajności prądowej (ok. 23A). Zmierzyłem mu od razu napięcie, ogniwa mają następujące: 3.7V, 3.65V, 3.7V. Rozstrzał pomiędzy nimi jest chyba do przyjęcia? Na zdjęciu wygląda na troszkę spuchnięty, ale to dlatego że pomiędzy folią a ogniwami znajduje się miękka pianka. Posiadam standardowy balancer z ładowarką E-SKY'a (ten tani), czytałem że radzi on sobie nie najgorzej z takimi pakietami, ponoć nie doładowuje ich do końca, ale to chyba dobrze dla ich zdrowotności? Również regler zakupiłem inny niż planowałem, a to dla tego że za tą samą cenę co JETI RAY 18A kupiłem ten na zdjęciu Sunip BLC-30 który ma ponoć wydolność 30A prądu ciągłego i jest niewiele cięższy. Niestety nie znalazłem nigdzie o nim opinii, więc jeśli ktoś miał z nim styczność to proszę o wypowiedź na jego temat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotrp Opublikowano 15 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2008 Muszę zaprojektować i udostępnić plany jakiejś cegły dla początkujących. Zefira projektowałem jako bardzo powolny i lekki model do nauki latania, na halę i bezwietrzną pogodę. A ludzie wkładają tam 400-tki, wielkie pakiety, napędy bez przekładni.... To jakieś nieporozumienie. W założeniu Zefir nie powinien ważyć więcej niż 350g brutto. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kreis84 Opublikowano 15 Lutego 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2008 Heh, rozumiem że sprzęt który skompletowałem jest do niego za ciężki, razem z pakietem wyszło mi ok. 235g. Tak właśnie zaczynam się zastanawiać nad RWD zamiast zefirka. Ale nie śpieszy mi się ponieważ czas na składanie modelu będę miał dopiero za jakieś 3-4 tygodnie :roll: Ale tak się zastanawiałem jaki wpływ na właściwości lotne zefirka miałoby zwiększenie jego rozpiętości o jakieś 10cm 8) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 16 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2008 eh, rozumiem że sprzęt który skompletowałem jest do niego za ciężki, razem z pakietem wyszło mi ok. 235g. Nie jest tak źle(chociaż mogłoby być lepiej ), z tym wyposażeniem model powinien wyjść ok. 335g, czyli (jeśli dobrze pamiętam) 15g więcej niż ważył prototyp i 15g mniej niż max masa podawana przez konstruktora Ale tak się zastanawiałem jaki wpływ na właściwości lotne zefirka miałoby zwiększenie jego rozpiętości o jakieś 10cm 8) To się okaże-mam prawie gotowe skrzydła o rozpiętości 125cm. Próba odbędzie się zaraz po próbie płata 100cm z lotkami w jakiś łikend :mrgreen: piotrp, Czy nie bywa Pan w Bydgoszczy? Jakoś tak mnie olśniło, że chyba kilka razy widziałem tego człowieka z awatara. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michcio88 Opublikowano 16 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2008 Co ty masz takiego ciezkiego ze to wszystko tyle wazy ?? Ja licze ze wyposarzenie ktore uzyje do aeronci to ok 180 g silnik + regiel ( 39 + 19 g ) 2 serwa po 9 g odbiornik 8 g i pakiet 103 g Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotrp Opublikowano 16 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2008 piotrp, Czy nie bywa Pan w Bydgoszczy? Jakoś tak mnie olśniło, że chyba kilka razy widziałem tego człowieka z awatara. Bywam! Mogliśmy się widzieć w sklepie modelarskim na Wąskiej. A za tego "pana" to stawiasz piwo.... bezalkoholowe rzecz jasna. Musimy się zgadać na wiosenne loty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 16 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2008 Bywam! Mogliśmy się widzieć w sklepie modelarskim na Wąskiej. Dokładnie! Poza tym jeszcze na ostatnich mistrzostwach makiet w myślęcinku i pare lat temu na małych paroosobowych zawodach modeli balonów A za tego "pana" to stawiasz piwo.... Jakoś mi się wymsknęło :oops: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kreis84 Opublikowano 19 Lutego 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2008 Czekam Adam na wrażenia z oblotu Twej maszyny z dłuższymi skrzydłami, ciekawi mnie jak się będzie zachowywała. Michcio, co do wagi elektroniki to leci to tak: Odbiornik - 10g, serwa 4x mikro - niecałe 40g, silnik - 51g, regler 26g, no i to co najcięższe - pakiet - 114g. W sumie to wychodzi ~ 235g. Korzystając z wolnej chwili połączyłem wszystkie kabelki aby zobaczyć, czy będzie to wszystko działać. Niby prosta sprawa, ale że parę złotych to kosztowało to troszkę się stresowałem czy po podpięciu pakietu nie pójdzie gdzieś dymek :oops:. Ale na szczęście wszystko jest ok . Po ok 5 minutach pracy na ok 80% mocy silnik był bardzo ciepły. Nie ma się co dziwić - zupełny brak chłodzenia (bez śmigła chodził). Regulator był troszeczkę ciepły, a pakiet zimny. Niestety nie byłem w stanie sprawdzić ile amper bez obciążenia (brak śmigła) szło, ponieważ moim miernikiem można mierzyć prąd max 10A, a że nie mam pod ręką bezpiecznika na wymianę, więc bałem się go podłączać. Jako że nie dostałem odpowiedzi na temat regla to napiszę parę słów o nim od siebie. Automatycznie wykrywa sobie ilość cel, sprawdzałem z pakietem podanym wyżej (ARCS 1300mAh, 18C, 3s), jak i z pakietem fabrycznym od Lamy, nie ma problemów z wykryciem ilości ogniw. Programuje się jedynie hamulec, prosta sprawa. Przy uruchomieniu gaz w dole - brak hamulca, gaz w górze - jest hamulec, regler sygnalizuje to odpowiednio pojedynczym lub podwójnym piknięciem. Jego wydajności prądowej nie miałem możliwości sprawdzić. Może ktoś wie ile taki silniczek może wziąć prądu bez śmigła na pełnych obrotach? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Anonymous Opublikowano 19 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2008 obiążenie max: 20A/60s Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kreis84 Opublikowano 19 Lutego 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2008 obiążenie max: 20A/60s Tak wiem, ale to jest max obciążenie, więc bez śmigła będzie pobierał chyba dużo mniej, mam rację? Poprawcie mnie jeśli się mylę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 19 Lutego 2008 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2008 bez śmigła będzie pobierał chyba dużo mniej, mam rację? Masz rację Może ktoś wie ile taki silniczek może wziąć prądu bez śmigła na pełnych obrotach? Ok. 1-2A-coś koło tego, na pewno sporo mniej niż 10A. W razie czego możesz się asekurować dodając powoli gazu i obserwując wyświetlacz miernika Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.