Skocz do zawartości

Dusty - marzenie naszych dzieci i wnuków


JOKER 2

Rekomendowane odpowiedzi

Po obejrzeniu z wnukiem kilku bajek z przemiłym ‘’ Opylaczem ‘’ Dusty , na prośbę wnuka opracowałem przy nie ukrywam olbrzymiej pomocy kolegów z forum RcClub.eu modelik tego miłego samolocika .

 

http://www.rcclub.eu...&p=89930#p89930

 

post-12379-0-53383800-1393606781.jpeg

 

Postanowiłem wykonać od razu dwa modele . Jeden o rozpiętości 120 cm . który nazwałem Dusty . Oraz mniejszy o rozpiętości 70 cm . nazwany Dusty – junior .

 

Przypomnę jeszcze wymiary Dusty , według których rozpocząłem wypalanie elementów modelu ;

 

post-12379-0-24684900-1393606820_thumb.jpg

 

post-12379-0-80464200-1393606820_thumb.jpg

 

post-12379-0-22833100-1393606821.jpg

 

Natomiast w Dusty – junior zmieniłem trochę skrzydło , dodałem poziomy centropłat do którego są montowane skrzydła ze wzniosem .

 

post-12379-0-96045300-1393606819.jpg

 

post-12379-0-78370700-1393607045_thumb.jpg

 

Kończąc poprzedni post odgrażałem się ż będę wypalał elementy kadłuba . Tak też zrobiłem .

Kadłub jest w przekroju prostokątny i oklejony 4 mm . depronem co umożliwia latanie nawet nie oklejonym taśmą pakową modelem . Sprawdziłem . Lecz wymaga dość dużej obróbki papierem ściernym . Na fotce widać wyraźnie że jeden bok dzieli się na dwie części , jest to przykład niebywałego lenistwa z mojej strony . Ja depron otrzymuje w blokach 10 X 60 X120 cm . i następnie ten na żądany wymiar . Skończyły mi się arkusze 4 mm . i nie chciało mi się już zakładać na całego bloku całego bloku .

W modelu dostęp do wnętrza przez zdejmowaną kabinę .

Teraz kadłub po sklejeniu schnie a ja pisze .

 

Praca idzie do przodu . Wyciąłem elementy kadłuba modelu Dusty tak będę nazywał w poście wersje większą o rozpiętości 120 cm . W sumie jest ich 7 sztuk .

 

post-12379-0-90753300-1393607348_thumb.jpg

 

post-12379-0-87808100-1393607349_thumb.jpg

 

W części centralnej pod kabiną zostało zrobione wycięcie do mocowania skrzydła .

 

post-12379-0-73851200-1393607350_thumb.jpg

 

Tu widać elementy kadłuba przed wycięciem na centropłat .

 

post-12379-0-34672700-1393607352_thumb.jpg

 

post-12379-0-76859100-1393607353_thumb.jpg

 

post-12379-0-70542100-1393607354_thumb.jpg

 

Na zdjęciach widać wyraźnie sposób wykonania podcięcia do mocowania centropłata .

Można też zobaczyć zrobioną ‘’ podłogę ‘’ w kadłubie . Ma ona za zadanie wzmocnić kadłub i umożliwić wykonanie podcięcia pod centropłat , Ale jednocześnie tworzy idealną płaszczyznę do mocowania wszystkich elementów wewnątrz kadłuba , na przykład akumulatory .

Wyraźnie widać zgrubienie na górze kadłuba , które tworzy charakterystyczny nos Dusty’ego .

 

Natomiast Dusty – junior został sklejony i dostał skrzydełka ale jeszcze w elementach .

 

post-12379-0-26685700-1393607357_thumb.jpg

 

post-12379-0-44292100-1393607359_thumb.jpg

 

Kadłub jest jeszcze kwadratowy wymaga przeszlifowania i zaokrąglenia .

 

post-12379-0-05397800-1393607348_thumb.jpg

 

post-12379-0-77948200-1393607650_thumb.jpg

 

Natomiast tu widać jaki jest dostęp do kadłuba po wyjęciu kabiny .

Na zdjęciach model bez sterów wysokości i kierunku .

 

Kadłub sklejony , zaczyna być widoczna charakterystyczna sylwetka .

 

post-12379-0-51445800-1393607908_thumb.jpg

 

post-12379-0-15166500-1393607909_thumb.jpg

 

Kadłub oparty jest na nie sklejonym centropłacie . Jego budowa pokazana jest na rysunku ;

 

post-12379-0-63396100-1393607909.jpg

 

Składa się z trzech części i listew 8 X 3 mm . Posiada on w części centralnej kanał do przeprowadzenia kabli serw i świateł pozycyjnych .

Po ich sklejeniu otrzymujemy gotowy centropłat . Natomiast po wklejeni listew tworzy się kanał w który wkleję dźwigar wykonany z płytki szklanej która spełnia role dźwigara ma to wyglądać tak ;

 

post-12379-0-03941900-1393607910_thumb.jpg

 

I jeszcze elementy składowe centropłata ;

 

post-12379-0-74410400-1393607910_thumb.jpg

 

post-12379-0-96939800-1393607907_thumb.jpg

 

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabrałem się za skrzydła wycięte wszystkie elementy łącznie z dźwigarem zrobionym z płytki wzmocnionej włóknem szklanym o grubości 1 mm . Skrzydło składa się w sumie z 17 elementów + cztery wkładki do mocowania serwa dwa dźwigary oraz czterech listew 8 X 3 mm . Trochę dużo , ale tą technologią wykonałem już kilkanaście skrzydeł i wszyscy są zadowoleni .

 

post-12379-0-70550900-1393680142_thumb.jpg

 

post-12379-0-80313100-1393680143_thumb.jpg

 

Na zdjęciach wyraźnie widać konstrukcje skrzydła .

 

post-12379-0-95964200-1393680144.jpg

 

Konstrukcja skrzydła jest identyczna jak centropłatu .

Część na rysunku zaznaczona na czerwono przykrywa kanał na przewody . Otwór na przewód można wypalić za jednym przejściem razem ze skrzydłem . Tyko że zostanie wtedy szeroka szpara w skrzydle w miejscu przejścia drutu i po oklejeniu go folią następuje zwichrowanie powierzchni skrzydła . Dodatkowo mogę wypalić gorącym drutem miejsce pod gniazdo serwa co jest wykonane bardziej precyzyjnie . Na rysunku jak i na zdjęciach widać charakterystyczne trójkątne podcięcia , są to zamki ustalające położenie poszczególnych elementów z dużą dokładnością . Po starannym sklejeniu i delikatnym przeszlifowaniu drobnym papierem ściernym skrzydło jest gotowe .

 

post-12379-0-94979400-1393680145_thumb.jpg

 

Tutaj jeszcze raz pokazane serwo w gnieździe . Przy dokładnym wykonaniu serwo wystarczy tylko wcisnąć .

W dzisiejszym poście na zdjęciach widać tylko lewe skrzydło , prawe jest odbiciem lustrzanym .

 

No i znowu powoli do przodu . Skrzydła , ale tylko połówki , sklejone . Wyglądają tak ;

 

post-12379-0-74696600-1393680147_thumb.jpg

 

post-12379-0-74895500-1393680148_thumb.jpg

 

Parę słów na temat montażu skrzydeł ze wzniosem . Tak jest wykonany ‘’ dźwigar ‘’ skrzydła ;

 

post-12379-0-75952800-1393680149.jpg

 

Natomiast tu widać jak jest montowany w centropłacie ;

 

post-12379-0-57611600-1393680150.jpg

 

Widać wyraźnie że płytki z włókna szklanego zachodzą na siebie i razem z listwami tworzą dwuteownik . Po wklejeniu go w centropłat styropianowy , będzie on pracował jak dwuteownik stalowy zatopiony w betonie . Całość zostanie sklejona żywicą epoksydową ( klej polimerowy jest tu za słaby ) i całkowitą wytrzymałość uzyska po usztywnieniu kolorową taśmą pakową .

Jeżeli ktoś uważa że konstrukcja jest za słaba można dodatkowo zeszlifować końcówki listew żeby zachodziły na siebie .

 

post-12379-0-62131800-1393680151_thumb.jpg

 

post-12379-0-67705500-1393680141_thumb.jpg

 

Jeszcze tylko połowa skrzydła z lotkami i klapami , oraz z wkładkami na serwa . I raz bez , widać wtedy kanał na kable .

 

 

 

 

Wczoraj skleiłem całe skrzydło tak to teraz wygląda ;

 

post-12379-0-96751300-1393680438_thumb.jpg

 

post-12379-0-90885200-1393680439_thumb.jpg

 

post-12379-0-15341700-1393680442_thumb.jpg

 

Zaczyna być to podobne do samolotu . Następne zadanie to usterzenie i kabina , Z kabiną to wiem wszystko . Natomiast co do usterzenia to się zastanawiam czy nie zrobić zamiast płytowego ze styroduru normalnego o pełnym przekroju ze styropianu . Nie wiem tylko jaki zastosować profil .Może teraz mała dygresja co do wykonania modelu .Elementy widoczne na trzech górnych zdjęciach , zostały wycięte na wypalarce i sklejone . Te części nie były po wypaleniu poddane żadnej obróbce poza sklejeniem .

 

post-12379-0-32481500-1393680438_thumb.jpg

 

post-12379-0-88696700-1393680554_thumb.jpg

 

Na tych zdjęciach widać lotki i klapy nie oklejone i następnie oklejone białą taśmą pakową .

Styropian zaraz po wycięciu gorącym drutem jest w dotyku lekko chropowaty , ma takie zeszklenia . Nieraz przy wycinaniu dużych skosów te zeszklenia są znaczne . Należy je delikatnie zeszlifować drobnym papierem ściernym . Bez dokładnego oszlifowania taśma nie będzie się trzymała styropianu . Proszę zrobić próby . Powierzchnia przygotowana do oklejenia powinna być w dotyku delikatna jedwabista , bez wyczuwalnych twardych ( zeszklonych ) części . Następnie dokładnie usunąć kurz i przemyć spirytusem , tu denaturatem czyli ulubioną naszą okowitą . Tu mała uwaga denaturat niebieski barwi biały styropian i plamy mogą być widoczne pod taśmą białą lub żółtą .

Wtedy lepiej przemyć przegotowaną wodą . Ostatnio udało mi się kupić denaturat bezbarwny w Praktikerze , jest idealny a do tego nadaje się do rozcięczania klejów polimerowych .

Jeszcze tylko parę słów o niebieskim styropianie z którego robię ten model . Dostałem go za darmo od majstra z budowy gdzie ocieplali nim fundamenty . Był w paskach 20 X 10 X 110 cm . Ja go dostałem jako odpad czyli dużo i za friko .Ale niestety kończy się jak wszystko co dobre . Używam go do modeli próbnych i próbnych cięć .

Stateczniki jednak z płaskiego depronu przyciętego do grubości 4 mm . Wzmocnię to węglem i okleję taśmą . Powinno być dobrze . Postanowiłem dodatkowo wzmocnić tylną część kadłuba wklejając dwie listwy 3 X 5 mm . na których z jednej strony oprze się usterzenie a z drugiej półka pod serwa .

 

post-12379-0-99653400-1393680556_thumb.jpg

 

post-12379-0-73192200-1393680557_thumb.jpg

 

Wiem z doświadczenia że sama konstrukcja styropianu z taśmą jest dostatecznie mocna i wytrzymała , ale dodatkowe wzmocnienie nie zaszkodzi . W przyszłości tym modelem ma latać mój wnuk , tak że lepiej że jest tył mocniejszy .

 

 

post-12379-0-51203900-1393680558_thumb.jpg

 

post-12379-0-21631800-1393680554_thumb.jpg

 

Tak wygląd w tej chwili .

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kadłub i skrzydła oklejone . Tak jak pisałem taśmą pakową . W sumie ze skrzydeł jestem zadowolony , ale z kadłuba już mniej . W przyszłości kadłub i końcówki skrzydeł będę oklejał papierem i malował natomiast same skrzydła dalej tą metodą .

Oto parę zdjęć modelu w tej fazie budowy ;

 

post-12379-0-16940000-1394025791_thumb.jpg

 

post-12379-0-87950600-1394025791_thumb.jpg

 

post-12379-0-75806000-1394025793_thumb.jpg

 

post-12379-0-65646700-1394025796_thumb.jpg

 

Całość modelu przetarta papierem ściernym wpierw 240 a potem wygładzone 500 . Powierzchnia musi być jedwabista bo inaczej taśma nie będzie się trzymać . Można też użyć folii modelarskiej i ją przeprasować żelazkiem też trzyma . Kółka pod numer i jej obwódkę wykonałem z folii używanej przez dekoratorów wyciętą cyrklem .

Pod kabiną jest biały styropian i dopiero tam widać efekt przyklejonej taśmy .

Jeszcze mała dygresja co do oklejania . W czasie klejenia folii pakowej jak i reklamowej ( nie dotyczy to folii modelarskiej ) , miejsce klejenia folii do styropianu jak i folii do folii smarowałem obficie wodą . Daje to nam możliwość poprawienia naciągnięcia folii która nie od razu się przylepia . Trzeba tylko zwrócić uwagę żeby woda pokryła całą powierzchnie oklejaną .

Można do wody dodać parę kropli płynu do mycia naczyń , spowoduje on leprze rozprowadzenie wody . Trzeba to wypróbować , za dużo płynu i kiepsko trzyma .

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Prace trochę zwolniły , musiałem czekać na przesyłkę z częściami . Usterzenie wykonałem z płytek depronu o grubości 4.5 mm .

 

post-12379-0-52511300-1394979638_thumb.jpg

 

Stateczniki wzmocnione od strony sterów płytką węglową 4 X 1 mm . oraz ster wysokości dodatkowo 3 X 0.5 mm . od strony krawędzi natarcia . Następnie całość oklejona taśmą pakową .

Zawiasy wykonane metodą kolegi Motylasty co jest dokładnie opisane na jego stronie .

 

http://www.motylasty.pl/warszt_4.html

 

Nie musze dodawać że z tej strony dużo się nauczyłem i polecam ją każdemu kto poważnie chce zająć się modelami z depronu czy styropianu .

Jeszcze raz o oklejaniu . Przypominam o bardzo dokładnym przetarciu depronu papierem ściernym ( trzeba zetrzeć szklistą warstwę powstałą w czasie przepalania gorącym drutem ) . Należy też zwrócić uwagę na to żeby w miejscu klejenia stateczników do kadłuba nie było taśmy pakowej . Kleje polimerowe nie trzymają się taśmy .

Mały Dusty w tej chwili wygląda tak ;

 

post-12379-0-35850600-1394979639_thumb.jpg

 

Kadłub , skrzydła , podwozie i usterzenie gotowe . Pora brać się za napęd i elektronikę .

 

Sterowanie aparatura TURNIGY TGY 9X

 

Sterowane elementy to ;

Obroty silnika

Ster kierunku

Ster wysokości

Lotki

Klapy

 

Wszystkie mechanizmy to serwa TURNIGY – TG9e w ilości 6 sztuk .

Silnik ;

 

Dane techniczne:

- ilość celi zasilających - 2-3

- obroty/Volt - 1200

- maksymalny ciąg - 1200

- zalecana średnica śmigła - APC 10*4,7, 10*5

- zalecana masa modelu - 300-1100g

- masa silnika - 59g

- średnica silnika - 28,5mm

- średnica wału - 3mm

- maksymalny pobór prądu - 25A

 

Śmigło – 154 X 127

 

Akumulator TURNIGY 1300 mAh

 

Regulator RED BRICK 25 , oraz buzer ostrzeżenie niskiego napięcia .

 

Kompletując wyposażenie Dustego kierowałem się prostotą i ceną . Chciałem żeby model był jak najtańszy .

 

Jeszcze parę zdjęć stanu obecnego ;

 

post-12379-0-88630000-1394979640_thumb.jpg

 

post-12379-0-87852600-1394979643_thumb.jpg

 

post-12379-0-98412300-1394979637_thumb.jpg

 

Tyle na razie w następnym poście zmagania z serwami dźwigniami i popychaczami .

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

No , modelik nareszcie gotowy do oblotu  .

 

post-12379-0-80553000-1396874485_thumb.jpg

 

Dusty został wykonany dokładnie według proporcji zasugerowanych przez kolegów w pierwszej części opisu jeszcze w dziale plany modelarskie i rozrysowane na początku postu .

Odchyłki wymiarowe nigdzie nie przekraczają 1 mm . Całość po wycięciu ploterem zostało sklejone bez jakiejkolwiek obróbki , wyjątek to samo zakończenie kadłuba i tylnia część kabiny . Przed oklejeniem taśmą całość została delikatnie przetarta drobnym papierem ściernym .

Tak prezentuje się model do oblotu na lotnisku modelarskim w Nagladach koło Olsztyna .

 

post-12379-0-21292400-1396874488_thumb.jpg

 

post-12379-0-34780000-1396874491_thumb.jpg

 

post-12379-0-40876800-1396874494_thumb.jpg

 

post-12379-0-49485300-1396874497_thumb.jpg

 

Modelik prezentuje się doskonale i na trawce ( wprawdzie jeszcze zeszłorocznej ) , ale nie wszystko można mieć naraz .

 

Teraz pare słów o wadze modelu .

  1. Kadłub  158 gram
  2. Kabina  30 gram
  3. Skrzydła 243 gramy
  4. Podwozie 118
  5. Silnik 81 gram
  6. Akumulator 110 gram
  7. Reszta 65 gram

 

I teraz tak kadłub ważony wraz z statecznikiem poziomym i pionowym ich serwami ciębnamo i całym osprzętem .

Skrzydła wraz z lotkami , klapami serwami 4 sztuki + cięgna i wszystkie dodatki .

Podwozie to konstrukcja goleni wraz z kołami ale tez konstrukcja wzmacniająca i system mocowania skrzydła do kadłuba .

Reszta regulator obrotów odbiornik i całe okablowanie

Wszystko ważone na wadze z dokładnością do dwu miejsc po przecinku i zaokrąglone w gorę do pełnych gram .

Waga gotowego do startu modelu 805 gram .

Powierzchnia skrzydła 28,2 decymetra kwadrat co daje obciążenie 28.6 grama na decymetr .

 

 

Jeszcze parte słów o kabince . Jak pisałem jest to jedna z dwu rzeczy które wymagają obróbki papierem ściernym . Następnie okleiłem ją papierem na wikol i pomalowałem farbą akrylową do ścian tylko rozcięczoną wodą . Następnie okleiłem folią , z efektu nie jestem za bardzo zadowolony . Trochę źle dobrałem kolor kabiny ale to nie problem malowanie zrobi się jeszcze raz .

Trochę większy błąd zrobiłem z przodu . Do prawidłowego wywarzenia modelu akumulator musi być na samym dziobie ci trudno wcisnąć . Będę musiał pokombinować .

Mój Dusty na lotnisku w miłym towarzystwie wygląda tak ;

 

post-12379-0-26618600-1396874500_thumb.jpg

 

post-12379-0-18955500-1396874503_thumb.jpg

 

No i najmilsza chwila przygotowanie do pierwszego startu ;

 

post-12379-0-35945500-1396874506_thumb.jpg

 

post-12379-0-70039000-1396874509_thumb.jpg

 

Na zdjęciach piloci modelu , niższy kolega Filip ( I pilot oblatywacz ) i kolega Andrzej ( II drugi pilot pomocnik ) no i moja nędzna osoba z drugiej strony obiektywu .

Jeszcze na zdjęciu poniżej członkowie klubu Modlot z Olsztyna z prezesem na czele , którzy mogą potwierdzić że ilość startów i lądowań na lotnisku w Nagladach była sobie równa .

 

post-12379-0-89464100-1396874484_thumb.jpg

 

Wprawdzie członkowie wyżej wymienionego klubu są bardzo zajęci próbami smakowymi pewnego złocistego napoju , ale to nie przeszkadza na trzeźwe spojrzenie na pas startowy . Zresztą ja sam jestem też miłośnikiem tego napoju a więc wszystko gra .

 

Filmik z oblotu zamieszczę za dzień dwa , jest aktualnie montowany .

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładny model i super zrobione malowanie, kolor kabinki nawet tak w oczy nie kole, jak dla mnie bardzo realistyczne ale mam jedno małe "ale" ... czekam na wersję rozwojową czyli żeby silnik przestał szpecić konstrukcji i schował się za maska i pod kołpakiem śmigła jak w prawdziwym Dusty'm ;) skoro będzie przeróbka z racji kłopotów z wyważeniem to można by pomyśleć o schowaniu silnika i tym samym zbliżeniu się wyglądem jeszcze bardziej do pierwowzoru ;) jakiś film z oblotu może będzie ?

 

post-8897-0-00984500-1396894134_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filmik też już jest . Wprawdzie nie moja zasługa , ale trudno ja go tylko połączyłem w jedną całość .

Film nakręcił kolega Andrzej Bryska , na zdjęciach w poprzednim poście widać go jako drugiego pilota .

 

 

Model lata bardzo spokojnie powoli . Startuje praktycznie sam .Widać to zresztą na filmie .

 

Jeszcze parę słów o modeliku .Powstał on stosunkowo szybko bo w okresie trzech miesięcy .

Ja włączyłem się do dyskusji o Dustym 5 lutego roku , Natomiast własną relacje założyłem 16 lutego i od tego momentu ruszyły prace projektowe jak i montażowe . Ten okres mógłby zostać spokojnie skrócony do dwóch miesięcy ale miałem jeszcze inne sprawy na głowie .

A teraz o samym modelu . Chciałbym wszystkim którzy mi pomogli w projektowaniu serdecznie podziękować . Zresztą zawsze twierdze że jest to projekt zespołowy .

Sam model składa się z dużej ilości części , wyszło to stąd że chciałem uniknąć obróbkę ręczną do minimum ( jestem leniwy ) . A tak na poważnie to chciałem uniknąć sytuacji jak w tym poście ;

 

 

Gdzie klient dostał bryłę kadłuba o przekroju prostokątnym i ma się martwić sam . Dla mnie jest to nie do przyjęcia .

 

Oczywiście skrzydła mają już wycięcia pod klapy i lotki zrobione na gotowo .

Model składa się łącznie z 37 elementów ze styropianu i styroduru .

W tym ;

kadłub 9 elementów + 1 uchwyt na serwa usterzenia z styroduru

stateczniki 4 elementy z styroduru

skrzydła 15 elementów z styropianu + lotki + klapy + cztery uchwyty na serwa z styroduru .

 

Modelik można złożyć i skleić w pokoju na stole . Natomiast minimalną korektę kadłuba papierem ściernym zrobić na balkonie , zresztą ja tak go zrobiłem .

Opisuje to dokładnie ponieważ kilku kolegów było zainteresowanych tym modelem , jeśli dalej tak to służę . Naprawdę warto bo modelik przedni .

 

Ten post nie jest jeszcze ostatni . Będę jeszcze latał z klapami , czym na pewno się pochwale .

Powstanie też jeszcze taka wersja ;

 

post-12379-0-42274000-1397338783.jpg

 

post-12379-0-03095600-1397338784.jpg

 

Prace są poważnie zaawansowane . Pływaki będą przymocowane do istniejącego modelu w miejsce kół . Stąd tak ciężkie podwozie .

 

Pozdrowienia Joker

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ponieważ dopieszczam po oblocie Dustego , postanowiłem na poważnie zabrać się z powrotem za Juniora .

 

Jak pisałem na samym początku ma być to taka mała pokraka jak z filmu . Mam wycięty kadłub ;

 

post-12379-0-01276400-1398552144_thumb.jpg

 

Natomiast reszta to znaczy skrzydła stateczniki i jeszcze parę drobiazgów poszło do kosza .

Trochę

 pozmieniałem założenia i w sumie model ma wyglądać tak ;

 

post-12379-0-59505100-1398552144.jpg

 

Wobec powyższego musiałem wyciąć nowe skrzydło i stateczniki ;

 

post-12379-0-32192700-1398552145_thumb.jpg

 

Ponieważ na zdjęciu są wszystkie elementy modelu z wyjątkiem gniazda serw steru wysokości i kierunku , spróbuje je opisać .

 

Kadłub ;

Dwie części ze styropianu i dwie ze styroduru .

 

Stateczniki ;

Pięć części ze styrodyru .

 

Skrzydła ;

Trzynaście części ze styropianu i dwie ze styroduru .

 

Oraz brakujące gniazdo serw kierunku i wysokości ze styroduru .

 

Razem model będzie się składał z 23 części ze styropianu i styroduru .

Dodatkowo będzie potrzeba dwie listewki sosnowe , wzmocnienie z węgla 3 X  1 oraz dźwigar skrzydła z sklejki lub płytki włókna szklanego . Dzięki tak dużej ilości części model nie wymaga poza kadłubem ( zaokrąglenie  ) żadnej obróbki papierem ściernym .

 

post-12379-0-95262900-1398552231_thumb.jpg

 

Na tym zdjęciu widać część środkową skrzydła z wyciętą szczeliną na dźwigar i uciętym skosie krawędzi od strony centropłata . Oznaczenie flamastrem potrzebne jest ponieważ skos cięty był razem z wkładka osłaniającą kable .

 

post-12379-0-44048900-1398552232_thumb.jpg

 

Dla ciekawskich . Tak wygląda kompletne skrzydło wycięte z jednego bloku styropianu .

 

Montaż nowego skrzydła rozpoczęty od zrobienia z płytki włókna szklanego dźwigarów .

 

post-12379-0-42842500-1398552233_thumb.jpg

 

Następnie zostały one wklejone w skrzydła pomiędzy listewki ( dźwigary ) .

 

post-12379-0-95557100-1398552233_thumb.jpg

 

post-12379-0-53779800-1398552234_thumb.jpg

 

Następną czynnością jest wklejenie pokryw kanałów na kable oraz gniazd serw .

 

post-12379-0-60178500-1398552235_thumb.jpg

 

I efekt dotychczasowej pracy . Gotowe do oklejenia taśmą skrzydło .

 

post-12379-0-46297100-1398552231_thumb.jpg

 

Na zdjęciu widać jeszcze stateczniki tylne z przyklejonymi wzmocnieniami . Wzmocnienia wykonałem z taśmy węglowej 4 X 1 mm .

 

Ten post powstaje równolegle z budowanymi modelami . Dlatego trochę czasu mija pomiędzy poszczególnymi wpisami .

 

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
Witam

Jeszcze parę zdjęć z budowy modeliku . Model został z grubsza sklejony prze zemnie . Następnie przekazałem go koledze Filipowi Szymańskiemu z Miejskiego Domu Kultury w Pieniężnie gdzie model został wykończony i oblatany , o czym pisałem w poprzednim poście .

post-12379-0-39691400-1414325156.jpg

Model całkowicie sklejony i obrobiony papierem ściernym .

post-12379-0-11491700-1414325167.jpg

Wnętrze modelu . Widać wyraźnie wzmocnienia kadłuba i moduł mocowania serw steru wysokości i kierunku .

post-12379-0-39101900-1414325200.jpg

Widać wnętrze modelu . Sposób zamocowania cięgien sterów . Cięgna wykonane z drutu aluminiowego 2 mm . używanego do spawania . Jest dostępny w sklepach spawalniczych i super marketach w odcinkach metrowych . Są proste , lekkie i co najważniejsze stosunkowo tanie . W podłodze widać kawałki sklejki z przewierconymi otworami . Skrzydła są mocowane do kadłuba dwiema śrubami nylonowymi M 4 które wchodzą w te otwory i mocują całość . Otwory w sklejce są trochę mniejsze tak że nie trzeba nakrętek i wszystko jest mocno oraz łatwo skręcone . Otwór w podłodze służy do przełożenia kabli serw w skrzydłach od lotek .

post-12379-0-01982200-1414325238_thumb.jpg

Na tym zdjęci widać sposób mocowania silnika do kadłuba . Wręga silnikowa jest przyklejona bezpośrednio do kadłuba , następnie w czasie oklejania modelu kolorową taśmą , taśma będzie po oklejeniu kadłuba zagięta i przyklejona do wręgi co da bardzo mocne połączenie . W czasie eksploatacji kilku modeli wykonanych tą metodą nigdy nie nastąpiło oderwanie silnika , mimo drobnych kraks .

post-12379-0-18625000-1414325249_thumb.jpg

Teraz widać modelik do oblotu . Widać sposób montowania skrzydeł z kadłubem i wyprowadzenie cięgien stateczników . Jak tu widać modelik jest bardzo prosty i łatwy w budowie .
 

Prace przy Juniorze są na ukończeniu i w następnym poście pokaże film z oblotu .
Obecnie Dusty dorobił się nowych kumpli i filmu . Tak że szaleństwo multi-medjalne trwa dalej a że biznes jest to niezły to jeszcze potrwa .
Przedstawiam kolegom zwiastuny filmu ;





Fajne prawda ?

Na filmie widać że Dusty ma pływaki , co potwierdza moje podejrzenia i wcześniejsze fotografie .

 

post-12379-0-24228300-1414325562.jpeg

 

W tej chwili kończę wersje z pływakami i niebawem ją przedstawie , ale zaczynam myśleć poważnie nad " kumplem Dastego o dwu motorach " jak mawia mój małoletni kumpel .
Bazą do modelu będzie latająca łódź Canadair CL-215 . Rozpiętość tego modelu będzie około 150 -170 cm .

 

Co by mi ludzie nie mówili że nic nie robię icon_lol.gif to zabrałem się do pracy . icon_redface.gif
Efekt taki że dasty - junior gotowy do oblotu . Wprawdzie nie wykończony i nie pomalowany , ale chodziło nam o oblatanie go przed zimą .
 

post-12379-0-68167400-1414325800_thumb.jpg

Modelik gotowy do pierwszego startu .
 

post-12379-0-38091200-1414325821_thumb.jpg

Pilot oblatywacz kol . Filip przy pracy .
 

post-12379-0-15775800-1414325840_thumb.jpg

Przed startem miła pogawentka ze starszym kolegą , lecieć nie lecieć ... icon_rolleyes.gif
 

post-12379-0-37402800-1414325858_thumb.jpg

Chyba polecę czapka zdjęta icon_redface.gif
 

post-12379-0-69986000-1414325875_thumb.jpg

No nareszcie podłączono elektrownie , czyli w górę ... icon_mrgreen.gif

I jeszcze króciutki film z oblotu . Film kiepski bo kamerzystą jestem dużo gorszym niż modelarzem a i w tym nie jestem najlepszy .



Model oblatywał jako pierwszy pilot kolega Filip Szymański na lotnisku modelarskim w Nagladach koło Olsztyna . Model lata spokojnie , choć były kłopoty z wyważeniem , krótki dziob .
Samolocik fajny . Ja się śmieje i nazywam go " małym karakanem " icon_twisted.gif , ale według założeń właśnie taki miał być .

Pozdrawiam Joker

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.