Skocz do zawartości

Model F3A - napęd elektryczny czy spalinowy?


piotr_swiderek

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Kierunek patrzenia masz dobry tylko ja na twoim miejscu kupiłbym coś równiez rtf, lecz a epp. Chodzi o sam materiał bo wiadomomże przy nauce kraksy sie zdażają, a epp napewno wytrzyma je znacznie lepiej niz ten modelik, a szkoda byłoby władowac tyle kasy, zeby popsuć;]

  • Odpowiedzi 97
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Extra w podanym przezemnie linku jest właśnie z EPP :wink: Tylko niewiem, czy będzie zdolna do zrobienia zawisu na śmigle... Ale mam nadzieję, że do pętli, beczki i lotu na plecach wystarczy :)

 

A znacie może jakieś inne elektryczne RTFy nadające się na naukę akrobacji??

  • 2 tygodnie później...
  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Prośba do zawodników F3A.

Czy możecie podsumować Wasze doświadczenia z napędem elektrycznym po sezonie 2009?

Jakie wnioski, jakie silniki, akumulatory, regulatory, ceny itp?

Jakie są tendencje? Na co zwrócić szczególna uwagę przy zakupie osprzętu do F3A?

Panowie Urbański, Dębowski i Świderek bardzo przybliżyli mi istotę napędu elektrycznego i to wiedza bezcenna :)

Zapewne śledzicie temat i tendencje jego rozwoju a kolejny sezon dał Wam kolejne doświadczenia- proszę podzielcie się nimi oraz Waszymi wnioskami w tym dziale.

Np. Lorenz oferuje silnik na 8S do F3A pozwalający zaoszczędzić parę cennych gramów na akumulatorach... czy to oznaka trendu czy tylko nowość- eksperyment?

h-c50-14xl.jpg (18425 Byte)

 

 

NEU-NEU

Der beliebteste F3A Wettbewerbsantrieb jetzt auch in der

8S LIPO Version

 

HACKER C50-11XL Acro 6.7:1 Competition

 

Es zeigte sich in der Praxis, dass auch 8S Lipozellen für den F3A-Bereich ausreichend sind. Daher gibt es den beliebtesten Wettbewerbsmotor jetzt auch in der 8S Version. Sie sparen ca. 200 - 300 g an Akkugewicht, bei der Akkuanschaffung spart man ca. 40 - 80.-€ je Antriebsbatterie.

200 - 300 g leichtere F3A-Modelle bedeuten in der Praxis, noch mehr Performance.

 

Empfohlene Luftschraube:

APC Elektro 21x14 bei ca. 5750 RPM mit TopFuel 2 x 4S-4500 mAh

 

 

Gewicht mit Getriebe ca. 504 g, 8 mm Propellerwelle

Opublikowano

Co prawda wywołujesz mnie do odpowiedzi ale chyba nie powinienem się odzywać, bo w sezonie 2009 nie zrobiłem nawet jednego lotu.

A jednak odezwę się bo mam swoje przemyślenia odnośnie 8s.

Uwierz mi albo zapytaj kolegów - zawsze jestem pierwszy żeby spróbować czegoś nowego.

I natychmiast zapragnąłem być pierwszym w Polsce z napędem 8s. Ale po przemyśleniu wszystkiego dochodzę do wniosku, że to bez sensu. Do wykonania lotu współczesnym modelem F3A potrzebujesz określonej energii i mocy. Ta pochodzić będzie z akumulatorów - z polimeru o określonej gęstości energii. Jest w pierwszym przybliżeniu obojętne czy będziesz ją czerpał z akumulatorów 8s 5300 czy 10s 4900 czy 4400.

A do tego się cały problem sprowadza.

W drugim przybliżeniu dostrzegasz że silnik i regulator maja większą sprawność przy wyższym napięciu, bo straty na oporze są mniejsze.

W tej chwili najczęściej stosowaną pojemnością jest chyba 5300. Ale tyle nie jest konieczne. Po prostu wszyscy tęsknią za możliwością wykonania dwu programów w jednym locie. I między innymi dlatego nie zmniejszają akumulatorów.

Jeden program to 3300 do 3600mAh - akumulatory 4400 pozwalają na zachowanie rezerwy.

Gdyby BARDZO nam zależało na małej masie latalibyśmy na takich akumulatorach.

 

i to tyle zza bocznej linii

Opublikowano

Przyjąłem że Lorenz pisząc o zaoszczędzeniu 200-300 gram wagi oraz 40-80 euro na pakiecie,

oferuje silnik dający taką samą moc i energię do wykorzystania jak analogiczny silnik napędzany pakietem 10S o mniejszej pojemnosci więc jest to kuszące tylko skąd się to bierze?

Gdyby tak było to te 200-300 gram można zamienić na wiekszą pojemność aku i byłby to jakiś duży plus w kierunku wykonania dwóch programów w jednym locie.

 

Druga sprawa przy pojemnosci 4600 A123 do tego silnika wystarczyloby 18 cel x 2300......... waga 1260+ waga montazu pakietu przy cenie18 x~58 PLN = 1044 PLN LiFe:)

(lorenz podaje lipo 2x4S 4500 przyjmuje ze wystarczajacy do wykonania programu)

Opublikowano

Moim zdaniem?

 

Bierze się z życzeniowego myślenia Lorentza. Ja mogę zrobić model lżejszy nawet więcej.

Oblecę program na pakiecie 3300mAh 10s!

Będzie lżej (nie chce mi się sprawdzać) a z pół kilo.

Tylko ile takich lotów wykonam?

Na 8s trzeba ciągnąć pewnie blisko 100A zamiast 80. (z AXI)

 

Cudów nie ma. W locie jest tylko jedno źródło energii -akumulator.

~1250g na 5300 10s to może (ale nie musi) być obecnie trochę na wyrost

Lorentz proponuje ~1000g 8s 5300

ja proponuję ~1000-1100g 4400-4900mAh 10s (ale tylko jak musisz oszczędzać na masie)

Przy wyższym napięciu masz wyższą sprawność.

 

 

A123....

latam... sorrry..... latałem na 12s2p dwa sezony

ZAPOMNIJ o obleceniu programu na pakiecie 9s2p - w połowie będziesz lądował

 

dla porządku muszę dodać, że widziałem model mieszczący się w 5kg latający na 10s2p LiFe. Ale nie powalał osiągami.

dla porządku muszę dodać, że pilotowi nie przeszkodziło to nalatać mnie ze sporym zapasem ;)

Opublikowano

w całej teorii 8s podobają mi się tylko operacje na dolarach.

Działania wykonywane na watach i gramach dowodzą, że to bez sensu.

Jak uda Ci się wyliczyć zysk w $ - idź w tą stronę i zastąp mnie w roli pierwszego co wydziwia i robi nowe rzeczy.

 

oczywiście żartuję sobie troszkę.

 

PS moje pakiety A123 są do wzięcia. W przyszłym sezonie latam na Lipo 10s

Opublikowano

Lorenz pisze o pakiecie 8S 4500. Zgadzam sie ze wszystkim co piszesz bo i mnie to dziwi co tam pisze ale nie chce mi sie wierzyc aby Lorenz podawał taką oszczednosc na wadze jaka mozna uzyskac przy stosowaniu np pakietu 10S 3300 wiadomo ze nie tedy droga a facet sie chyba zna na temacie F3A ;)

8S 4500 wg znanych opini tez sie rozleci i to szybko wiec o co tu chodzi?

Dlaczego ten silnik jest tak zachwalany?

 

A jakies inne wnioski po sezonie? technika itp?

Opublikowano

Nie wiem czy jest tak bardzo zachwalany.

Cytowałeś chyba notkę dotyczącą Hackera. Lorentz i chyba tylko Lorentz zachwala AXI 5325 w konfiguracji 8s.

Ten Hacker na 8s to motor zrobiony do Wind Pro 110

110!!!!

a nie 140 czy 160

Lorentz proponuje zmniejszenie marginesu. Moim zdaniem niepotrzebnie.

 

Naprawdę tylko radykalne oszczędności $ mogą uzasadniać takie kombinacje.

A z mojego liczenia wyszło, że i w $ to też żadna rewelacja.

 

Teraz pakiety są coraz tańsze. W moich rachubach wychodzi że zbliżamy się kosztami do latania silnikami 2T z 5% paliwem. Po co wydziwiać?

Opublikowano

Czyli niemiecka wunderwaffe jest jak zwykle nieporozumieniem ;)

A te wyliczenia też są interesujące napisz wiecej !!! Ostatnie wyliczenia i opisy odnosily sie do 4T, sezon mija zawodnicy wiedzą dużo więcej dlatego pytam... moje doswiadczenia są zerowe a zapowiada sie ze bede musial w to wejsc tzn elektryki F3A.

Opublikowano

Inne wnioski z sezonu?

nie latałem = zmarnowałem kawał czasu

 

;)

 

Jeżeli dopiero zaczynasz z elektrykami, to moje wyliczenia nic Ci nie dadzą, bo nie uwzględniają kosztów początkowych: zasilaczy, ładowarek i balanserów

 

koszty silników i części do nich oraz pakietów w przeliczeniu na lot pozwalają już na takie wnioski.

 

Wybacz ale z pewnych powodów jeszcze nie chcę przedstawiać wszystkiego czarno na białym.

Może kiedyś....

 

 

Czas na odzew kolegów

Opublikowano

Dzieki wielkie Adamie za odpowiedzi :)

Czy mozesz np podac zestaw jaki zaproponowalbys komus takiemu jak ja czyli osobie ktora musi kupic WSZYSTKO za minimalna cene aby w 2010 zaczac latac elektrykiem F3A na zawodach?

Opublikowano

Wiesz co? To nie bardzo się nawet da zrobić. Sprzętu jest zatrzęsienie do wyboru.

Można kupić silnik za 50$ z HC, można też i za 500$

Są tacy, którzy twierdzą że ten za 50 jest wystarczający. Co ja mam powiedzieć? Musiałbym sam sprawdzić.

Mogę polecić sprawdzone np. rzeczy: AXI , spin99, Pulsara itd wg. mnie jeszcze rozsądne cenowo i wyśmienite jakościowo. Sprzęt na długie lata. Górnej półki nie wymieniam, bo po co się denerwować.

 

A najtaniej? Wszystko znajdziesz w HC. Tyle, że żeby tak oszczędzać trzeba mieć w sobie żyłkę eksperymentatora i hazardzisty.

silnik:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idproduct=4188

 

regulator:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idproduct=4691

 

ładowarka a raczej dwie ładowarki (tu pewnie można wybrać inaczej):

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6792&Product_Name=iCharger_106B-plus_250W_6s_Balance/Charger

 

akumulatory (tu oczywiście najwięcej kontrowersji):

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7654&Product_Name=Rhino_4900mAh_5S1P_20C_Lipoly_Pack

 

Czy zdecydowałbym się na taki najtańszy zestaw? Każdy liczy inaczej. Silniki musiałbym kupić dwa, by nie stanąć w miejscu w razie awarii. Regulator ma trochę za skromne ustawienia hamulca...(Spin jest sporo droższy) Ładowarka trochę za mało mocy...(fajniejsza jest ta:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9005&Product_Name=iCharger_208B_350W_8s_Balance/Charger)

itd. Kwestia indywidualnego podejścia i wyważenia decyzji. Gdzieś tam, po środku jest optimum.

Nie można na zabawki wydać zbyt wiele, bo wtedy zabawa przestaje być relaksująca ;)

A to hobby nie polega na zbieraniu markowych elementów. Dlatego początkującym nigdy nie polecam górnej półki.

 

No dobra, jedną rzecz jednoznacznie polecę: nie oszczędzaj na regulatorze, kup Spina 99.

Odbij sobie na innych elementach.

Opublikowano

Niesamowite!!! to juz tak tanio można skompletować napęd do F3A szok :)

Do tej pory obserwowalem ceny sprzetu z gornej polki a to co zaproponowales daje do myslenia ;) Dzieki!!!

Chyba warto pytac bo jak widze to na stronach o F3A proponuja tylko sprzet wyczynowy:(

Wiem ze znasz sie na temacie wiec jaki sprzet Twoim zdaniem bylby optymalny tzn nie najtanszy (hazardzista nie jestem) i nie najdrozszy (Kossaków na scianach nie mam)?

 

A jakiś dobry średni model do P11? Zmienia sie program, modele obserwuje od dluzszego czasu i mam takie ktore baaaardzo mi sie podobaja ale nie wiem ktore z nich beda dobre do nowego programu a ktore nietrafione.

Passwort, Spark, Integral, Xigris2, Gaudius, Leviosa - to te baaardzo ;) Spark i Xigris2- piekne "letadla" ale spark drozszy i ciezszy.

Opublikowano

Tak, to jest niesamowite. Ciągle szukam informacji, kto te silniki wypróbował i co o nich myśli. I wcale nie jest źle... Na własne oczy widziałem tylko raz ten regulator (pracował bardzo poprawnie) i ze dwa razy silniki (też dobrze było).

Wybierając za Ciebie sprzęt zgaduję trochę w ciemno co może Ci pasować...

Może AXI 5325 + Spin99? Na pewno nie będziesz zawiedziony. Dokup do tego węglowe śmigło AXI, bo APC jest za ciężkie. Akumulatorów nie odważę się polecać. Poszperaj w sieci.

Zerknij na fora: http://www.rcuniverse.com/forum/forumid_385/tt.htm

 

Z polecaniem modeli jest jeszcze ciężej. Nie wierzę w jakieś szczególne dopasowywanie modeli do programów. Obecnie modne są figury z wpisanymi beczkami, co preferuje wysokie kadłuby i dwupłaty. Ale to już trwa kilka lat i model, który był dobry do P09 będzie dobry do P11. Wszystkie mają poprawne proporcje.

Każdy z nich da się dobrze wyregulować i dolatać.

Ja bym pomyślał o stronie użytkowej: czy chcesz skrzydła styropian-balsa czy kompozyt, jak dzielony kadłub,

jak będziesz wkładał do niego akumulatory, jak mocował,

czy będzie łatwo zdobyć zapasowe podwozie (tfu, tfu),

czy chcesz mieć zdejmowaną maskę silnika (po co? Nieeeee),

no i dzielone skrzydło czy w całości (wymieniłeś chyba modele wyłącznie z dzielonymi skrzydłami). No i termin dostawy, tu mogą czekać na Ciebie niespodzianki.

 

Wybierz najładniejszy.... ;)

W końcu to zabawa za nasze własne ciężko zarobione pieniądze.

 

pozdrawiam

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.