Jump to content

Dobór pakietu do silnika o poborze 35A


robloz

Recommended Posts

Witam.

Mam problem z doborem odpowiedniego pakietu, a mianowicie : silnik pobiera około 35A-prąd ciągły, regulator jest 50A. Nie mogę dobrać pakietu do tych parametrów (w sklepach znalazłem do25A-może żle szukałem?)Czy wyjściem jest łączenie pakietów równolegle?

 

Czy pakiety połączone równolegle(oczywiście tej samej firmy ,pojemności )ładujemy tak jak każdy inny pakiet?

Link to comment
Share on other sites

Większość obecnie oferowanych pakietów ma wydajność rzędu 20-25C, czasami więcej. Teoretycznie powinien więc wystarczyć dobry pakiet 1750 mAh (20C), czy nawet 1400 mAh (25C). W praktyce, szczególnie te tańsze pakiety, mają niższą rzeczywistą wydajność, więc wielkość pakietu radzę przemnożyć przez 1,3 albo i 1,5.

Przciętny pakiet 2500 mAh powinien być w sam raz.

Link to comment
Share on other sites

Rober mylisz prawdopodobnie oznaczenie "C" z prądem oddawanym przez pakiet.

Prąd jaki pakiet może oddać w sposób ciągły bez uszczerbu na swoim zdrowiu jest obliczany na podstawie jego pojemności i mnożnika "C", dla przykładu dla lipola 1500mAh (tj 1,5Ah) i C=25, daje nam to prąd 37,5A (1,5Ax25). Z tym że jak pisał Paweł nie zawsze tak jest i lepiej przyjąć mniejsze "C" (szczególnie dla nie markowych-tanich pakietów)

Bo tak naprawdę to pakiet potrafi oddać duuuuużo większy prąd np przy zwarciu.

Link to comment
Share on other sites

Trzeba oszacować jakie "C" i jaka pojemność będą w praktyce potrzebne.

 

Współczynnik C

Najważniejszy tutaj jest czas lotu. Inny akumulator jest potrzebny do silnika który ma pracować na max przez 3 minuty a inny jeśli np 12 min.

Niezbędny współczynnik C obliczasz tak: C = 60min/czas (np. lot 6 min przy max mocy to obciążenie około 10C)

Przy czym tak jak koledzy już wspomnieli, akumulator musi cechować większe C niż to wyliczone.

Dla 6 min pewnie 15C byłoby rozsądne. Więcej też może być, tyle że zapłacisz za to oczywiście (lepsze=droższe) i masa będzie większa. W zamian otrzymujesz akumulator który będzie się mniej grzał, co jakby nie patrzeć jest zaletą.

 

Pojemność

Drugi parametr to potrzebna pojemność, czyli tak jakby energia. Wyliczasz tak: pojemność = prąd*czas

Np. 35A*6 min = 35000mA* 0,1 h = 3500 mAh

 

Czas lotu różnie się w praktyce ma do czasu pracy silnika. Przyjęte 6 min może oznaczać 10-15 min typowego lotu albo 6 min szaleństwa :-)

Link to comment
Share on other sites

Najważniejszy tutaj jest czas lotu. Inny akumulator jest potrzebny do silnika który ma pracować na max przez 3 minuty a inny jeśli np 12 min.

Niezbędny współczynnik C obliczasz tak: C = 60min/czas (np. lot 6 min przy max mocy to obciążenie około 10C)

 

Nie wpadł bym na taki sposób liczenia "C", ale to nie jest tak bo nie można mówić że najważniejszy jest czas lotu (chyba że to zawody lub taki ma być cel budowy modelu), ważny jest lot. Nie zawsze można tak liczyć bo może się nie dać. Bo jak sobie założe że będę latał 20min to mam C=3 i aku o poj. prawie 12Ah (około 1kg).

A takiej cegły raczej żaden normalny model nie wytrzyma nie mówiąc o locie (przy zakładanym silniku 35A).

Z doborem akumulatora to nie jest tak prosto, bo należy analizować masę, pojemność i prąd rozładowania ew. analizując mozliwy czas lotu (i ew. gotówka).

Wg mnie należy wychodzić od max masy akumulatora i dopiero wtedy analizować możliwości, bo może się okazać że zakładany czas lotu będzie niemozliwy do zrealizowania.

Link to comment
Share on other sites

Nieprecyzyjne wyrażenie z mojej strony... Nie czas lotu a czas pracy silnika oczywiście. To jest ważne i wbrew pozorom można dosyć dobrze w ten sposób dobrać akumulator. Zresztą praktyka to potwierdza :-)

 

Bo jak sobie założe że będę latał 20min to mam C=3 i aku o poj. prawie 12Ah (około 1kg).

A takiej cegły raczej żaden normalny model nie wytrzyma nie mówiąc o locie (przy zakładanym silniku 35A).

 

Na swoją obronę powiem tak- gdyby się uprzeć że czas pracy silnika ma być aż 20 min to dokładnie tak by musiał wyglądać akumulator- cegła. I dlatego się takich czasów w praktyce nie osiąga. Podkreślam, że mówimy nie o czasie latania tylko pracy silnika.

 

A dlaczego takie podejście nie jest złe? Bo można dobrać PRAKTYCZNY akumulator, na którym polatamy tak jak byśmy chcieli (o ile wyobrażenia konstruktora na ten temat są w ogóle realne, no ale to inna historia). Można by do kolegi napędu teoretycznie wziąć 1400 mAh 25C i niby będzie OK, tylko że rozczarowaniem będzie całkowite rozładowanie aku po 2 min lotu... Nie po to mamy fizykę żeby robić takie rzeczy i się potem dziwować :-)

Link to comment
Share on other sites

Witam.

Mam problem z doborem odpowiedniego pakietu, a mianowicie : silnik pobiera około 35A-prąd ciągły, regulator jest 50A. Nie mogę dobrać pakietu do tych parametrów (w sklepach znalazłem do25A-może żle szukałem?)Czy wyjściem jest łączenie pakietów równolegle?

 

Ja odpowiem Ci konkretnie - kup pakiet to tych parametrach:

 

http://rcsklep.pl/product_info.php?cPath=21_41&products_id=64

 

Ten daje 45A ciaglego teoretycznie, dla bezpieczenstwa przyjmijmy, ze 35-40 ciaglego. Ja mam ich kilka i latam juz 3/4 roku. Robie czesto zawisy + pelny gaz i przy moim silniku, ktory bierze 30A ciaglego pakiet jest minimalnie cieplawy. Oczywiscie im bardziej renomowana firma tym te "C" beda prawdziwe w 100%.

Link to comment
Share on other sites

Współczynnik C

Nie ma czegoś takiego.

C to pojemność akumulatora :D

Utarło się, że prądy ładowania i rozładowania akumulatorów wyraża się używając ich nominalnej pojemności np ładowanie prądem 0,1C czy max prąd rozładowania 20C

 

_

Jak więc dobrać pakiet :D

Po pierwsze akumulator musi być w stanie wytrzymać max pobierany prąd: w naszym przykładzie zrobi to akumulator 3500mAh 10C, jak i 1750mAh 20C (sprawę "zapasu" i wiarygodności danych producentów pomijam).

Druga kwestia, to czas pobierania tego prądu.

Tu sprawa jest bardziej skomplikowana, bo pojemność akumulatora mocno zależy od obciążenia.

Ale teoretycznie ten pierwszy (3500mAh) powinien nam oddawać 35A przez 0,1h (6 minut), ten drugi (1750mAh) ten sam prąd 35A jest w stanie dać tylko przez 0.05h (3 minuty).

Jeżeli potrzebujemy dłużej pobierać nasz przykładowy prąd - potrzeba akumulatorów o wiekszej pojemności - kupujemy akumulatory o większej pojemności, lub łączymy równolegle pakiety o mniejszej pojemności :D

Link to comment
Share on other sites

C to pojemność akumulatora
?????? :shock:

 

np ładowanie prądem 0,1C czy max prąd rozładowania 20C

od kiedy to pojemność (Ah)akumulatora podaje się jako prąd (A)

 

Żeby nie było nieporozumień to 1C oznacza ilość prądu jaki może oddać aku w czasie jednej godziny. I wtedy np dla aku 2500mAh wartość 1C=2,5A.

Link to comment
Share on other sites

Czy pakiety połączone równolegle(oczywiście tej samej firmy ,pojemności )ładujemy tak jak każdy inny pakiet?

Moim zdaniem tak.

Ja tak robię, z tym że właśnie stosuję zasadę łączenia tylko takich samych pakietów (ogniw), w takim samym stanie.

Do pewnego czasu głosiłem też zasadę, że w takim przypadku warto połączyć nie tylko całe pakiety równolegle, ale też połączyć równolegle poszczególne cele (przez odpowiednie połączenie wtyczek serwisowych).

Miałoby to mieć wpływ na lepsze ich wyrównywanie.

Dyskusja na ten temat nie przyniosła jednoznacznego roztrzygnięcia, a i tak z lenistwa nie chce mi się tego robić :D

 

PS

Ktoś z forum odkrył przy okazji rozbierania pakietu, że jakieś fabrycznie ofoliowane cele zbudowane są właśnie z dwóch mniejszych połaczonych równolegle.

Link to comment
Share on other sites

Ja tylko napiszę iż Gregor podał bardzo fajny sposób wyliczania potrzebnej wydajności prądowej i pojemności pakietu :) Nic dodać nic ująć tak to powinno wyglądać. Do całego równania należy dołożyć wagę pakietu oraz jego cenę aby już całkiem prawidłowo orientować się jaki pakiet wybrać i co po nim się spodziewać bez zbędnej zgaduj-zgaduli :D

 

Jak łączyć pakiety to jak już wcześniej wspomniano najpierw równolegle (uzyskując przykładowo trzy pakiety 1s2p) - później szeregowo (do żądanego 3s2p) celem takiego łączenia jest samoistne wyrównywanie napięć na celach łączonych równolegle. Trzeba zaznaczyć iż w innym przypadku połączenia (2x 3s1p) prawidłowo każdy z takich pakietów musiałby być ładowany osobno.

 

Po za tym bardzo często stosowaną praktyką podczas samodzielnego składania pakietów najpierw jest wyrównanie napięcia na poszczególnych celach. A robi się to właśnie łącząc ogniwa równolegle np 1s6p a po dokonanym ładowaniu cel połączonych w ten sposób dopiero przystępuje się do lutowania pakietów docelowych np. dwóch osobnych pakietów 3s1p.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skoro Ci silnik ciagnie az 32A to powinienes sie zaopatrzec w pakiet o pojemnosci 3200mAh minimum, do tych C niebotycznych napisow nalezy miec dystans papier wszystko przyjmuje, nalezy zalozyc ze w 80% pakiety maja po 10C a nie jak pisza producenci 25C itp. Ja mialem pakiet 20C 1700mAh fullymaxa silnik bral 15A max i pakiet sie pąpowal w sumie nie jeden a dwa pakiety.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.