Skocz do zawartości

Stabilizator lotu Orange R3XS


RobUK

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, 
Witam wszystkich, pomyślałem sobie, że podzielę się odrobiną wiadomości na ten temat. Niedawno kupiłem bo mnie zaciekawiło, jak samolot z GYRO lata, czy lepiej czy może nie ...

Okazuje się, że wszystko jest względne i zależy od wielu czynników ale ...

Podłączenie Stabilizatora nie nastręcza żadnych problemów.

Technicznie rzecz ujmując wygląda to tak:
Stabilizator posiada cztery wejścia do których podłączamy załączonymi w zestawie kabelkami wyjścia z odbiornika kanały odpowiadające poszczególnym funkcjom czyli:

Output/Wyjście       Input/Wejście
Odbiornik                   Stabilizator 
Aileron                             AIL-L
Rudder                           RUDD
Elevator                          ELEV
Sprawa oczywista i analogicznie kable od serw do odpowiednich wyjść na stabilizatorze.
Jeśli używacie do lotek (Ailerons) osobnych serw podłączacie je do osobnych wyjść na stabilizatorze oznaczonych AIL-L dla lewego i AIL-R dla prawego serwa lotki.
Na płytce stabilizatora znajduje się też kanał AUX. Przy użyciu tego kanału można włączać lub wyłączać stabilizator używając wolnego kanału np 5 lub któregokolwiek innego nie będącego w użyciu no i chyba nie najlepszym jest kanał obsługiwany przez potencjometry icon_e_smile.gif:) Zeby zadziałał wyłącznik, trzeba odpowiednio ustawić "mikro" switch.
Dodatkowo na stabilizatorze znajdują się przełączniki którymi możemy odwracać działanie wybranych kanałów(AIL-L, ELEV, RUDD). (NOR/REV) gdyby się okazało, że np elevator zamiast w górę odchyla się w dół icon_e_wink.gif
Dodatkowo urządzenie posiada wsparcie dla typu DELTA i samolotów z V-TAIL (chyba chodzi o rodzaj sterów ogonowych częściej stosowanych w szybowcach) icon_e_smile.gif

Ustawianie stabilizatora powinno odbywać się stopniowo zwiększając czułość do osiągnięcia zadowalającego stanu.
W przypadku gdy ustawienie czułości jest zbyt niskie prawdopodobnie nie zuważycie różnicy w czasie lotu. Można trzymając samolot w ręku poruszać go na prawo i lewo wzdłuż osi podłużnej obserwując w jakim stopniu stabilizator reaguje na lekkie a jak na mocne ruchy samolotu i jak poruszają się lotki (Ailerons/ROLL).
To samo można zaobserwować poruszając samolotem w osi poprzecznej czyli opuszczając i unosząc nos, powinniśmy zaobserwować ruchy steru wysokości (Elevator/PITCH). 
Przed przystąpieniem do testw wskazane jest przekręcenie potencjometrów do "zera" i stopniowo zwiększać czułość próbująć jak reaguje. Jak już nadmieniłem ustawienie zbyt wysokiej czułości skutkuje nieprzyjemnym "wachlowaniem" i trudno samolot kontrolować.

Mocowanie stabilizatora do kadłuba.

Ponieważ stabilizator ma ściśle określony kierunek mocowania, powinien znajdować się w punkcie wyznaczającym Środek Ciężkości (CoG) dlaczego ?
Otóż dlatego, że jeśli przymocujemy go w innym miejscu jego działanie, może być błędne lub nie proporconalne do ruchów samolotu.
Można doświadczalnie przetestować to na czymkolwiek, chociażby na linijce, przyczepić na środku i poruszać linijką w miejscu oddalonym od środka - miejsca umocowania stabilizatora, na przykład trzymając na koniec linijki a następnie w miejscu w którym się on znajduje, zobaczycie jaka będzie różnica.

Wracając do kierunku mocowania, powinien być umocowany stroną z potencjometrami w górę natomiast piny wejść i wyjść powinny być od strony tyłu samolotu czyli tak zwanego "OGONA" icon_e_smile.gif
Specjaliści powiadają, że nie powinien być mocowany bezpośrednio do kadłuba ale powinien być osadzony na jakiejś miękkiej podstawie, np gruba dwustronnie klejąca pianka (3mm/4mm). Nie należy mocować stabilizatora na "sztywno" .... dlaczego ? Nie wiem.
Tak twierdzą znawcy tematu:)
Z grubsza to tyle w temacie stabilizatora lotu Orange RX3S V2.

Po przeprowadzeniu testów "in flight" mogę powiedzieć "przydatne ustrojstwo, szczególnie dla FPV" i jeśli chcecie polatać w mniej sprzyjających warunkach - jak u Dawida - polecam.

Tym bardziej, że cena nie jest zbyt wygórowana. Na ebay'u można to kupić za kilkanaście funtów (około 19) lub w HK cena zbliżona do ebay'owej ;)

Osobiście uważam zakup za udany i z pewnością się przyda.

post-8100-0-93649300-1400193790.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stabilizator zaleca się odizolować od ewentualnych wibracji kadłuba, które mogą zakłócić prawidłową pracę urządzenia. Z tego co czytałem ww modelach elektrycznych nie ma to większego znaczenia, ale w spalinie podobno ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A klapolotki mozna na tym ustawic czy nie ma szans?

 

Wysłane z mojego LG-P700 przy użyciu Tapatalka

Jak najbardziej można. Po to są piny odbierające sygnał z odbiornika (Rx), by zamontowany w układzie akcelerometr "nie tłumił", na pinie wyjściowym,wymuszanego przez sygnał nadajnika (Tx) użytkownika przechyłu/pochyłu/wychyłu.

 

TeBe, wybacz, ale nie zgodzę się z Tobą. Akcelerometr zawsze musi być izolowany od drgań zespołu napędowego. W silniku spalinowym są to drgania o większej amplitudzie- stąd konieczność kombinowania z podkładkami. Z kolei niewielkie drgania silnika elektrycznego, mogą ogłupiać nasz stabilizator i rozładowywać pakiet w znacząco szybszym tempie. 

 

Edit: oczywiście ustawienie stopnia czułości naszego stabilizatora ma największy wpływ na konieczność stosowania wibroizolacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze, jakos do konca nie jestem pewien czy da sie ustawic klapolotki na tym ustrojstwie. Z tego co sie tam cos orietuje to ten stabilizator ma tylko jeden kanal wejsciowy dla lotek, a zeby zrobic klapolotki trzeba miec dwa kanaly osobne z aparatury.

 

Wysłane z mojego LG-P700 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przeczytał kolega Luko uważnie, są dwa wejścia dla lotek.

AIL-L i AIL-R plus przełącznik dla DELT więc coś się z tym da zrobić :)

albo użyć AUX'a jako drugiego kanału dla lotek :)

A propo's czasu ... w sumie nie sprawdzałem pod tym kątem :(

W najbliższym czasie sprawdzę (weekend) i postaram się opisać jak w moim przypadku wpłynęło to na czas lotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki robercie za recenzje.. stabilizator mam na swojej liscie i nawet dzis by mi sie przydal.. maly wiatr ale czasem silniejsze dmuchniecia..

 

fajnie sie latalo, jestem lepszym pilotem niz sadzilem, wszystko wina wiatru bo i  vertigo i yak chodzily mi jak poszmurku, zlamalem tylko jedno smiglo a wylatalem 3 pakiety na samolot..

 

brakowalo kilku rak do kamery wiec filmu nie ma.. niestety :(

 

to ustrojstwo mi sie bez wzglednie przyda.. sam bede je testowal za jakis czas..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy na pewno lotki zadziałały naprzemiennie ? bo w moim nie koniecznie. (chyba że mam uszkodzony)

Mariuszu, obejrzyj sobie ten test http://www.youtube.com/watch?v=4Cuu4z-YiD4#t=300, gdzie widać naprzemienną pracę lotek. Od 5:00 widać jak zachowują się podczas poruszania modelem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mariuszu, obejrzyj sobie ten test http://www.youtube.com/watch?v=4Cuu4z-YiD4#t=300, gdzie widać naprzemienną prace lotek. Od 5:00 widać jak zachowują się podczas poruszania modelem.

sprawdzę jeszcze raz w weekend dam znać....

 

a tu mój wątek:

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/43167-gyro-orange-3-axis-v2-co-jest-nie-tak/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w temacie klapolotek, info z "instrukcji" obsługi http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/121223690X1119515X20.pdf

 

 

Czyli nie da się ustawić klapolotek, spoilerów, lotek różnicowych itd.

Troszkę szkoda. Mimo wszystko i tak jestem fanem tego gadżetu. Do lotów z kamerą będzie idealny, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę cenę!  Nie mogę się doczekać, aż moja przesyłka do mnie dotrze!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie temat brzmi całkiem ciekawie, głownie ze względu na cenę i możliwości. No i w sumie na tym koniec. Jeszcze przy modelach jakichś małych do 1m klapolotki gdy nie ma klap są zbędne, ale przy motoszybowcu 1,8m rozpiętości jakoś sobie nie wyobrażam podejścia do lądowania gdy zapierdziela 50cm nad ziemią przez 20m i za chiny nie wykazuje chęci do lądowania dodatkowo ustabilizowany. Lotki różnicowe też się w takim modelu przydają, choć jakoś nie przypadły mi do gustu, klap nie mam więc, pomimo szczerych chęci chyba muszę się obejść smakiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radku, przyznam, że nigdy nie latałem tak dużym modelem moto szybowca. Na razie jestem na etapie nauki z wykorzystaniem Bixlera 2. Jednak, mimo to, wydaje mi się, że klapy, czy hamulce aerodynamiczne, możesz uruchamiać z osobnego kanału aparatury i pozwolić stabilizatorowi poprzez lotki pomagać sobie przy podchodzeniu do ziemi. W skrócie widzę to tak: stabilizator dalej robi swoje, a osobnym kanałem sterujesz klapami ili hamulcami.Nie wiem, czy takie rozwiązanie jest bezpieczne, to są tylko moje gdybania, które chciałbym, by ktoś bardziej doświadczony zweryfikował.

Edytowane przez Kry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nom fajnie że można wyłączyć jak nie mam klapolotek, bo są spięte przez RX3S. W moim EGPro nie ma osobnych klap, hamulców, czy spoilerów. Mam tylko lotki dwie na skrzydle które mogę sobie ustawić jako klapolotki/spoilery, które pozwalają mi zmniejszyć prędkość przy lądowaniu i gładko posadzić. Tak więc Krystianie i Dawidzie, ani jedna opcja ani druga nie ratuje.

 

Ja nie mówię, że taki stabilizator jest beee, tylko stwierdzam fakt że pomimo szczerych chęci posiadania takiego ustrojstwa u mnie nie bardzo się spisze.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

istnieje mozliwosc zdalnego wylaczenia...

Tak można go wyłączyć zdalnie, nie wiem jednak czy na 100% da się to zrobić na twoim radyjku chociaż na Saturnie testowałem i się dało ale Saturn w odróżnieniu od twojego ma jeden przełącznik (kanał 5 obok przycisku parowania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.