tomek.ekk Opublikowano 3 Sierpnia 2014 Opublikowano 3 Sierpnia 2014 Witajcie, chciałbym poradzić się Was w kwestii zalaminowania kadłuba wykonanego z balsy i mam kilka podstawowych pytań co do tego. Chcę użyć żywicy epidian 53 + mata 140-200g. Ile warstw maty powinienem nałożyć aby konstrukcja była sztywna? Ile tej żywicy powinienem mieć na kadłub około 100x50x10cm? Jakiej potem użyć szpachli, podkładu i lakieru aby nic nie odpadło? Czy można np na epidian położyć szpachlę poliestrową, na nią podkład akrylowy i lakier akrylowy? Pozdrawiam
Gość Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Poszukaj tkaniny 20-30g/m2. Położysz 2 warstwy to będzie ok, chociaż ja kładłem jedną. Żywicy dasz tyle ile wazy tkanina. Od epidianu lepsza L285, mniejszy skurcz i nie śmierdzi.
tomek.ekk Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Autor Opublikowano 4 Sierpnia 2014 A jakiej szpachli można by użyć na tę żywicę? Epoksydowej, poliestrowej...? Nastepnie jakiego podkładu pod lakier akrylowy - no chyba, że moża od razu malować szpachlę ale nie wiem czy wyjdzie to ładnie?
Gość Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Szpachlę zapewne epoksydową. Ja mieszam mikrobalon z żywicą i szpachluję. Określ najpierw co to za kadłub i do czego. Może nie musi być lekki (łódka?)
tomek.ekk Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Autor Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Będzie to kadłub airboata o wymiarach orientacyjnych takich jak podałem wcześniej - czyli około 100x50x10cm. Wykonam go z desek balsowych około 5mm i chcę pokryć laminatem aby usztywnić, bo jak wiadomo balsa bardzo delikatna jest :-)
rapier Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Robi się ciekawie... Może wklej zdjęcie tego co masz zrobione Wyslane z Note3 przy użyciu Tapatalk
tomek.ekk Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Autor Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Na razie jeszcze nic nie zmajstrowałem - czym możnaby się pochwalić i jestem na etapie kompletowania wszystkich niezbędnych rzeczy :-) Ale postaram się na bierząco informować o postępach jak tylko będzie już co pokazać :-) Czyli reasumując: - żywica L285 (około 1kg) - szpachla epoksydowa - podkłąd akrylowy - lakier akrylowy - mata szklana (tu jeszcze nie wiem jaka gramatura będzie najlepsza) Czy to wszystko będzie ze sobą współgrało? Czy wystarczy np. jedna warstwa laminatu - czy lepiej 2 lub nawet 3 :-)
Gość Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Mata szklana raczej odpada, Tobie jest potrzebna tkanina szklana. Mata to luźno, chaotycznie ułożone włókna szklane i to w przypadkowych kierunkach. Tkanina jest gęsto upleciona z pasm ułożonych w jednym kierunku włókien. Są różne sploty tkanin ale u Ciebie zapewne wystarczy standardowy splot dostępny w każdym sklepie modelarskim. Co do podkładów akrylowych się nie wypowiadam bo nie używałem.
rapier Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Tkanina max 50g Wyslane z Note3 przy użyciu Tapatalk
tomek.ekk Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Autor Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Co do podkładów akrylowych się nie wypowiadam bo nie używałem. A jeśli można wiedzieć jaką procedurę laminowania ma kolega? Tzn co nakłada i na co? :-) Bo wiem, że można by np od razu pomalować laminat ale czy to wyjdzie w miarę gładko i ładnie...?
milo Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Poczytaj tutaj, może się przyda. http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=36&t=232
tomek.ekk Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Autor Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Poczytaj tutaj, może się przyda. http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=36&t=232 Super dzięki :-) Wiele mi to wyjaśniło :-) Jeszcze tylko jedno :-) Gdybym jakieś miejsca chciał szczególnie wzmocnić (położyć kilka warstw tkaniny, to czy mogę to zrobić od razu? Tzn. przesączam jedną warstwę, kładę drugą, przesączam, itd - czy muszę poczekać aż pierwsza warstwa całkowicie wyschnie, zmatowić ją i dopiero kłaść kolejne warstwy?
milo Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Możesz kłaść "na mokro" to nawet lepiej, lepiej wiąże żywica....
WZ Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 A nie lepiej zrobić formę mogła by być z gipsu i wykonać kadłub z laminatu - odpada szpachlowanie
tomek.ekk Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Autor Opublikowano 4 Sierpnia 2014 A nie lepiej zrobić formę mogła by być z gipsu i wykonać kadłub z laminatu - odpada szpachlowanie Pewnie, że można ale więcej z tym roboty :-) A kadłub airboata w reguły ma same płaskie powierzchnie więc wystarczy w miarę równo rozłożyć szpachlówkę i nie będzie zbyt wiele szlifowania :-)
WZ Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Tym bardziej robiłbym kadłub z laminatu aby nie mieć problemu z pęczniejącą balsą nasiąkniętą wodą 1
milo Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 A nie lepiej zrobić formę mogła by być z gipsu i wykonać kadłub z laminatu - odpada szpachlowanie Czy oby na pewno? Można, wszystko można, jednak przy jednostkowej "produkcji" budowanie , jakby nie patrzył, trzech kadłubów No nie wiem. Metoda nie jest doskonała, ma wiele minusów, ale ma jedną zaletę....można dowolnie kształtować, wymyślać kształty kadłubów, puszczać wodze wyobraźni, a kadłuby są na prawdę mocne, a przy odpowiedniej staranności nie ma mowy o nasiąkaniu balsy. To nie jest żaglówka Oglądnij moje projekty....gra warta świeczki
tomek.ekk Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Autor Opublikowano 4 Sierpnia 2014 A powiedzcie mi jeszcze proszę czym różnią się żywice epoksydowe l285 czy epidian 53 od innych żywic epoksydowych (połowę tańszych - wykorzystywanych np w motoryzacji)?
wapniak Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 L 285 jest tak ze trzy razy droższa od E53, ale bardziej przezroczysta, no i ma atest lotniczy , co u nas jest bardzo znaczące...
milo Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Opublikowano 4 Sierpnia 2014 Nie śmierdzi, lepiej się aplikuje, szlifuje....raz użyjesz L285 i nie wrócisz do Epidianu
Rekomendowane odpowiedzi