Skocz do zawartości

MINI 65


Rekomendowane odpowiedzi

Dziękuję Wszystkim za życzenia. Z drugiej strony to tylko nadgarstek, dziś mam konsultację z lekarzem co i jak i co dalej. Najbliższy zaplanowany wyjazd na żagle na razie trafił do strefy niezrealizowanych pomysłów.

 

Dużo wolnego czasu spowodowało, ze oddałem się pracy "twórczej". Powstały linie następcy obu GRINGO, teraz sporo żmudnego liczenia i korygowania pomysłu.

Przy okazji wymieniłem elektronikę w MINI na nową. Wymusiło to zrobienie nowych pojemników na odbiornik i moduł telemetryczny, dopasowania do anten itd. Jeszcze planuję montaż kamerki sportowej w kokpicie i lekką modyfikację grota. Trochę irytuje mnie fałdka czasem pojawiająca się przy liku przednim grota w dolnej części. Bawiąc się naciaganiem żagla doszedłem do rozwiąznia polegającego na przycięciu o około 2 mm tej część, jest tam lekki nadmiar i to powinno wystarczyć.

 

Na zdjęciu zainstalowany nowy odbiornik z dodatkowym modułem i wspomniana "fałdka"

post-15007-0-24672300-1528954333_thumb.jpg

post-15007-0-69987100-1528954991_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W filmach z udziałem MINI 650.02 trochę brakowało mi ujęć z kamery zamontowanej na pokładzie jachtu. Pierwsze MINI miało możliwość montowania niskobudżetowej kamerki sportowej.  Postanowiłem to zmienić. Kamerka pozostała, odrobina lotniczej sklejki 2.0 i powstało nowe mocowanie rejestratora. Pozostało tylko polakierować i zamocować na pawęży jachtu. Nowe mocowanie jest zdecydowanie lżejsze, o około 24 g.

post-15007-0-47748400-1529340645_thumb.jpg

post-15007-0-65888800-1529340661_thumb.jpg

post-15007-0-54400800-1529340671_thumb.jpg

post-15007-0-21004400-1529340681_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie kamerki polakierowane i zamontowane w kokpicie MNI 650.02. Sprawdziłem jak wygladają kadry. Przy okazji sfotografowałem lekko poprawionego grota. Podcięice przedniego liku w dolnej części poprawiło układanie się zagielka na maszcie. Fok jest trochę za płaski, szczególnie w górnej części i ma profil zbliżony do łuku, wolałbym mieć maksymalne wygięcie bardziej z przodu. Tu już nic nie zrobię poza nowym żaglem. Jacht jest przygotowany do kolejnego pływania, to pewnie nastąpi w drugiej połowie lipca, kiedy będę miał już dwie ręce wolne.

Na zdjęciach zamocowana kamerka i dwa ujecia zpokładu. Na drugim widać profil poprawionego grota.

post-15007-0-36886200-1529861148_thumb.jpg

post-15007-0-82116200-1529861616_thumb.jpg

post-15007-0-58728700-1529861624_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dziękuję za garatulacje,

chociaż z tym ładnym profilem to bym nie przesadzał, pisałem zresztą o tym w #742. Teraz grot jest poprawiony i mam tylko nadzieję, że na wodzie będzie tak jak bym sobie życzył.

Na swój kanał na YT :  https://www.youtube.com/channel/UCwXwSrjECNxHOdYFv9_s0wA

wrzuciłem kilka filmów. Chyba wszystkie były już na forum, ale w wersji spakowanej. Ponadto komu teraz chce się szukać po tych ponad 700 postach. Chcę jeszcze przygotować dwa filmy złożone głównie ze zdjęć pokazujące najważniejsze etapy budowy, ale to w przyszłości.

Na razie to:

 

Zapraszam do oglądania, komentarze również mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Andrzeju,

to nie do końca tak jest. To co prawda bardzo popularna teza, ale można z nią śmiało polemizować.

 

Głęboki żagiel, pozwala uzyskać większą siłę napędzającą. Wystarczy porównać biegunowe profili np. 5% i 12%. Jeżeli jacht pozwala na niesienie żagli głębokich nawet przy silniejszym wiaterku, będzie po prostu szybszy. Przekonałem się do głębokich pływając moim Conradem 600. Pierwszy komplet - stoczniowy to były dosyć płaskie i niezbyt efektywne żagle. Miałem dodatkową genuę (10.5 m2) od Wawra. Żagiel też przeciętny ale w słabych wiaterkach pozwalał na troszkę szybsze żeglowanie. Następne dwa komplety to już trochę inna półka. W 2001 na pokład trafił nowy komplet żagli. Z właścicielem żaglowni ustaliłem, że żagle będą głębokie 10-12%. Ku mojemu zaskoczeniu jacht zaczął pływać zdecydowanie ostrzej i szybciej na każdym z kursów. Może ja się nauczyłem trochę lepiej żeglować ? Minusem był materiał. Walcowany dakron był gładki, ale wymuszał dosyć kłopotliwe składanie żagli, raczej nazwałbym to rolowaniem. Dakron przy tradycyjnym składaniu pękał. Kolejny trzeci komplet również pochodził z tej samej żaglowni. Również jest głęboki. Zmieniłem troszeczkę kształt dodając dosyć mocne wygarbienie w górnej części, na tyle jednak małe, że nie musiałem stosować wędki na sztagu lub baksztagów, chociaż and tymi ostatnimi cały czas się zastanawiam. Profil masztu jest dosyć elastyczny i można go lekko wyginać, zmieniając w ten sposób głębokość grota.

Warto przeliczyć dwa takie same żagle, ale różne głębokością  dla kursów ostrych i różnych kątów trymu i porównać składowe: pochylającą i ciągnącą . Tu znajdziemy odpowiedź. 

Na kursach pełniejszych przewaga żagli głębokich wzrasta. Zresztą w modelach bardzo często stosuje się swoisty automat zwiększający jeszcze głębokość profilu grota polegający na cofnięciu osi obrotu bomu w stosunku do osi obrotu liku przedniego. W miarę luzowania bomu skraca się odleglość pomiędzy rogiem halsowym a szotowym co pogłębia żagiel. Podobny mechanizm można zastosować na foku, ale w tak małych łódeczkach jak MINI czy RG-65 byłaby to armata na wróble.

 

 

Mirku,

który film miałeś na myśli pisząc drugi. Co do kamerzysty. Przydałby się, czasem wykorzystuję znajomych, czasem po prostu aparat/kamera jest na statywie. Przydałby się również lepszy sprzęt. Filmy pozwalają na wielokrotne obserwowanie zachowania się modelu, pozwalają również na pewne pomiary, choćby uzyskanej prędkości itd.

 

Na zdjęciach:

- obrys najnowszego grota,

- głębokość żagla

- głębokość żagla na drugim refie (wyraźne wypłaszczenie, wtedy jak najbardziej potrzebne), poprzedni komplet (drugi)

- dla kontrastu zdjęcie już mojego C-600 kilka minut po przekazaniu go przez poprzedniego właściciela

 

 

 

 

post-15007-0-25360900-1538421671_thumb.jpg

post-15007-0-61855800-1538421709_thumb.jpg

post-15007-0-41219600-1538422024_thumb.jpg

post-15007-0-80144800-1538422417_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.