Jump to content

Narty w modelu


MarekJ

Recommended Posts

Mamy zimę. Wprawdzie śniegu nie widać ale pewnie się pojawi. Czas zmienić kapcie w modelu. Zapraszam do wymiany doświaczeń z zimowych lotów i startów ze śniegu. Mnie udało się to zrealizować ubiegłej zimy. Dorobiłem narty do małego dwupłata o zacięciu akrobacyjnym i po raz pierwszy wystartowałem z białego puchu.

Narty wykonane są ze sklejki modelarskiej 2 mm i zalaminowane tkaniną szklaną. Oczywiście przed lotem trzeba je "nasmarować" aby nie kleił sie do nich śnieg. Ja użyłem starego sposobu, czyli nawoskowałem je zwykłą świeczką. Zdało to egzamin, model ładnie sie ślizgał i śnieg nie czepiał się do nart.

003.jpg

075.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zapraszam do wymiany doświaczeń z zimowych lotów i startów ze śniegu.

 

Dorobienie nart nie jest trudne.

Swoje płozy robiłem ze sklejki lub blaszki duralowej.

Do utrzymania odpowiedniej pozycji: gumki i sznurek, sam drut utrzymujący narty we właściwej pozycji się nie sprawdził.

 

Pierwsze próby unarcenia poczyniłem jeszcze w 2004 roku, czyli kilka miesięcy po tym, jak udało mi się wogóle polecieć:

3.jpg

zblizenie.jpg

narty.jpg

jakprobastart.jpg

jaklot17.jpg

lot1.jpg

wlocie.jpg

caronarty1.JPG

caronarty2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nikt nic nie dopisał, więc wyodrębniłem i uzupełniłem wiadomości o lataniu zimą.

Niestety bez nart, więc trochę OT.

 

Bez nart, ale start ze śniegu przy minus 23 (taka była temperatura równo rok temu, a teraz plus 5 ):

mig15el15.JPG

http://www.szabatowski.livenet.pl/hubert/hubert/mig15-23.wmv

 

 

I jeszcze tradycyjne skrzydełko, ale start ze śniegu:

vader3.JPG

http://www.szabatowski.livenet.pl/hubert/hubert/skrzydlo.wmv

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nie wiem, jak z oporem w locie - w ten sposób chyba nie dasz rady :(

Nie widać tylnego (sztywnego) ograniczenia podniesienia przodu nart.

Czasami opór źle ustawionych nart wręcz uniemozliwiał mi lot (skrajny przypadek, to gdy nartki w locie opierają się o krawędź natarcia skrzydła).

Link to comment
Share on other sites

Hubert - Twoje wątpliwości skierowane są do mnie? Jeśli tak to bezpodstawnie :wink: Tylne ograniczenie nart jest ale zupełnie nie widoczne na fotce. Za długo mam ksiazkę Schiera by o tym nie wiedzieć :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Chcialem odkurzyc troche temat.

Mam zamiar zamontowac narty do acromastera opisanego w elektrykach. Model wazy ok. 900g, nartki kupilem plastykowe w skorpionie. I teraz jest pytanie jak powinny byc zamocowane? Na sztywno czy elastycznie? Widze ze w tutaj zaprezentowanych modelach narty sie poruszaja. Czy musi byc jakis okreslony kąt zawarty pomiedzy plaszczyzna narty a osia modelu ?

W necie jednak natrafilem na taka fotke:

31.jpg

Model to velox 2,2m pod benzyne, fotka ze strony producenta.

 

Tutaj dokladnie widac ze narty zamocowane sa na sztywno a kolko ogonowe unosi sie w powietrzu. Czy probowal juz ktos z was takiego ustawienia? Szczerze powiedziawszy bardziej sklanialbym sie do tej opcji z kolkiem w gorze.

 

Co o tym sadzicie?

Link to comment
Share on other sites

Tutaj dokladnie widac ze narty zamocowane sa na sztywno a kolko ogonowe unosi sie w powietrzu.

Tak to wygląda.

Na jednym z moich zdjęć zamieszczonych powyżej też to tak wygląda, a narty są ruchome i moim zdaniem na 99% takie powinny być.

Ten 1% zostawiam na narty wykonane sztywno jak pływaki - pewnie też tak można latać (różne łodzie latające czesto są oblatywane na śniegu):

pt17zima.JPG

 

Edit

Moim zdaniem kąt ustawienia nart w locie powinien być jak najbardziej zbliżony do osi modelu - minimalny opór.

Jednak wszystko zależy od modelu i jak potrafisz lądować, na początek dla bezpieczeństwa warto zadrzeć nartki go góry (na zdjęciu z lotu Formosy jest to za duży kąt).

Natomiast Marek ma narty ustawione w locie odwrotnie - przód niżej.

Najprawdopodobniej zawsze ląduje elegancko na 3 punkty.

A może jest to jakoś inaczej uzasadnione :? , moją wiedzę czerpałem z książki Schiera i własnych doświadczeń :oops:

Link to comment
Share on other sites

Faktycznie moje ustawienie jest odwrotne do zalecanego. Po prostu, taka pozycja wydała mi się bardziej naturalna do startu i lądowania modelu. I nie było żadnych problemów. Ladowanie rzeczywiście starałem się zawsze robić na 3 punkty. Teraz majstruję narty do mojego benzynowego Pipera (tego z avatara). Tam ustawię narty minimalnie podniesione do góry. Zobaczymy jak to się sprawdzi w tym modelu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

temat na czasie, więc postanowiłem skorzystać ze wskazówek kolegów latających zimą i dorobiłem sobie narty do swojego dyżurnego trenerka. Z racji wielu doświadczeń, które na nim prowadzę nazywa się Remont. Jak pokazuje praktyka - jest to bardzo trafiona nazwa.

Do rzeczy... Na początek kilka parametrów:

Remont ma rozpiętość 140; długość 110 i waży ok. 2kg. Narta przednia ma szerokość 6cm, długość 20cm. Narty wykonałem ze sklejki 2mm. Wycięte elementy najpierw spajałem punktowo CA, następnie po całości szybką żywicą. W miejscu gdzie przychodzi ośka podwozia, pomiędzy podłużnicami sklejkowymi wkleiłem klocek z balsy. Całość barwiona i 3-krotnie malowana lakierem bezbarwnym wodoodpornym do parkietów.

DSCN0768.jpg

DSCN0766.jpg

DSCN0770.jpg

Narty zamontowałem do ramy podwozia "letniego" - zamiast kół piankowych

DSCN0775.jpg

DSCN0776.jpg

Po zdjęciu kół, do ramy podwozia przykręciłem specjalne "stopki" z formatki tekstolitowej.

Stopki mają za zadanie ograniczać ruch narty w górę przy działaniu sprężynki podczas lotu. Wykombinowałem sobie, że podczas przyziemienia dziób narty powinien być uniesiony o ok. 10stopni w górę przez sprężynkę, a po przyziemieniu narta naciągając sprężynkę ma się ustawiać się wzdłuż linii łączącej osie przedniego i tylnego podwozia.

DSCN0778.jpg

DSCN0779.jpg

Po założeniu narty na ośkę...

DSCN0781.jpg

i założeniu sprężynki możliwie równolegle do osi długiej narty...

DSCN0782.jpg

osiągnąłem zamierzony cel. Narta "na postoju" dotyka podłoża na całej długości

DSCN0785.jpg

natomiast po uniesieniu modelu "zadziera" nos o ok. 10 stopni. Dzięki temu przy lądowaniu w kopnym lub nierównym śniegu ryzyko zarycia dziobem narty będzie zminimalizowane

DSCN0787.jpg

Narta tylna wykonana jest w taki sam sposób, jak przednie. Z tą różnicą, że wzdłuż bocznych krawędzi nakleiłem zaostrzone paski sklejki wystające w dół. Mają one na celu nieznaczne wżynanie się w śnieg i "trzymanie" podczas skręcania. Tylne podwozie w Remoncie jest bowiem sprzężone ze sterem kierunku. Brak tych listewek mógłby powodować poślizgi i opóźnioną reakcję na ruch sterem.

Narta tylna zamontowana jest zamiast "letniego" koła piankowego.

DSCN0771.jpg

DSCN0774.jpg

 

Zapewne jest to jedno tylko z możliwych setek rozwiązań. W moim modelu jednak sprawuje się znakomicie. Remont przyziemia (a właściwie przyśnieża) bez niespodzianek i kołuje bez problemów w kopnym śniegu bez tendencji do zapadania się. Nawet jeśli dociąży się go po chamsku półkilową kamerą video :)

DSCN0754.jpg

DSCN0758.jpg

 

Film z dzisiejszych startów i lądowań wkrótce na u-tube, o czym powiadomię "odrębnym pismem".

 

Pozdro

Brtz

Link to comment
Share on other sites

Dopiero przeczytałem temat . Hubert ma rację . Narty powinny być ruchome .

miąłem ruchome w wicherku , potem był rwd , czeski "spurt " i kilka garupnerów .....

raz naszło mnie że warto zmiejszyć opór i ustawić narty sztywno - prawie zawsze gdy trafiałem w przeszkodę przy lądowaniu wszystko ulegało uszkodzeniu .

 

Plusem ruchomej narty jest to że jak siądzie się trawersem na jedną to ładnie ustawia ona model do osi śmigła i pomaga usiąśc na drugą . Na sztywnych bywa że kończy się to cyrklem

Link to comment
Share on other sites

Kolego Brtz.

 

Zastanawia mnie konstrukcja tych nart :)

Dwa rzędy sklejki niczym nie obudowane tworzą w środku niezły grajdołek, który będzie miejscem na balast w postaci śniegu po starcie jeśli trafisz na głębszy śnieg.

Jeżeli już się zdecydowałeś na takie rozwiązanie to chociaż zaklej to bezbarwną taśmą klejącą.

 

Druga sprawa to laminatowy ogranicznik. Po co takie rozmiary? Nie można tego uciąć w 1/4 długości? Spełniało by taką samą rolę a ważyło mniej :wink:

 

A ogółem to fajnie :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[quote (...) grajdołek, który będzie miejscem na balast w postaci śniegu po starcie jeśli trafisz na głębszy śnieg.

Jeżeli już się zdecydowałeś na takie rozwiązanie to chociaż zaklej to bezbarwną taśmą klejącą.

 

Druga sprawa to laminatowy ogranicznik. Po co takie rozmiary? Nie można tego uciąć w 1/4 długości? Spełniało by taką samą rolę a ważyło mniej :wink:

 

A ogółem to fajnie :mrgreen:

 

Dziękuję za wnikliwe uwagi :). Niemniej praktyka nie potwierdza Twoich obaw. Z podłużnych rowków śnieg bardzo łatwo wypada sam (jest wywiewany przez strugi zaśmigłowe natychmiast po starcie). Brodziłem dziś Remontem w śniegu, w którym zapadałem się po kolana - w przeciwieństwie do modelu. Obawiam się, że po zaklejeniu "taśmą klejącą" to dopiero stworzyłby się grajdołek... Wówczas śnieg nie mógłby się wydostać... Nie wspomnę już o działaniu wilgoci na taśmę klejącą.

 

Co do długości wsporników - być może są za długie. Wycinałem je na wyczucie. Chodziło mi jednak o to, by stopka stykała się z wierzchem narty na możliwie dużej powierzchni i możliwie daleko od osi podwozia. Miałem w tym cel - przy małej odległości bardzo trudno ustawić właściwy kąt uniesienia narty (kłania się bezlitosna geometria :)).

Ciężar kilku centymetrów kwadratowych tekstolitu przy 2kg wagi modelu nie wydawał mi się istotny.

 

Pzdr. Brtz.

Link to comment
Share on other sites

Chodzi mi o zaklejenie całej powierzchni tego grajdołka to śnieg się do niego nie dostanie. Więc rzecz jasna nie będzie się miał po co wydostawać :mrgreen:

 

Ja w Mentorze mam nartki zrobione bardzo prosto i śnieg mimo tego się lubi trzymać na powierzchni...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.