Tomek Opublikowano 23 Marca 2009 Opublikowano 23 Marca 2009 No to masz co teraz szlifować. :devil: Po za tym o.k. Zaczyna fajnie to wychodzić ,
mirolek Opublikowano 24 Marca 2009 Opublikowano 24 Marca 2009 Szlifowanie balsy to jest to, co tygryski lubią najbardziej :-) Po obróbce i osadzeniu klapki z kabiną, kadłub nabiera coraz lepszego wyglądu. Dalszy etap to osadzenie gotowego już usterzenia, teraz gdy kałub jest dość sztywny nie będzie z tym problemu. ms Po dłuższym okresie przerwy w pracach model znów wrócił na "stół" i otrzymał przygotowany wcześniej ogon : oraz udało się zmontować centropłat:
Osa Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Znalazłem dzisiaj chwilkę i podłubałem przy mojej wersji Cataliny. Próbuję okleić kadłub depronem 3mm. Pewnie kiedys dojdę do wprawy kiedy to nie wiem ale jak mówią trening czyni....bez komentarza: Tu gdzie "S' będę próbował wcisnąć serwa, planuję HS-85??
mirolek Opublikowano 31 Sierpnia 2009 Opublikowano 31 Sierpnia 2009 Ładnie idzie ..... :-) Pokrywając swój kadłub zastanawiałem się nad takim pokryciem pierścieniowym ale stwierdziłem, że łatwiej uzyskam ostateczny kształt kładąc pasy. W przypadku pierścieni trudno o idealny styk na którym pojawia się zwykle charakterystyczne przełamanie. Na twoich zdjęciach kadłub jest idealnie gładki - gratuluję. Miałem dłuższą przerwę w budowie swojego modelu ale po wakacjach zakupiłem już całe wyposażenie elektryczne i jestem w trakcie montażu: 1. końcówki skrzydeł przygotowane do oklejania z osadzonym serwem: 2. ciasno upakowana elektryka w centropłacie modelu - kable sterujące do serw, regli i zasilanie oraz zamontowane silniki 3. klapki zamykające gondole silnika od dołu + pokrycie centropłata 4. Pokrycie centropłata od góry - gotowe też są klapki zamykające regle 30 wrzesień - osadzone zostały serwa sterów co wymagało specjalnej podkonstrukcji od wnętrza kadłuba. Dostęp przez otwór w kadłubie w miejscu docelowych kabin obserwatorów od wnętrza modelu konstrukcja wygląda tak:
Gość Anonymous Opublikowano 4 Października 2009 Opublikowano 4 Października 2009 Czołem! Adam, coś się ruszyło może w temacie DeproCataliny 1,76? Przejrzałem cały temat i uważam, że konstrukcja jest bardzo fajna i warta uwagi! Powodzenia w dalszej budowie i więcej czasu życzę !
mirolek Opublikowano 12 Października 2009 Opublikowano 12 Października 2009 Ruszyło ...... ale w temacie elektrycznej Cataliny balsowej :-) Po osadzeniu serw i popychaczy zamknięty został kadłub sklejką 0,4 mm w części ogonowej Zrobiłem też próbę ciągu śmigieł trójłopatowych - kupiłem 7X3,5 GWS Niestety nie mam obrotomierza ale "na ucho" silniki wkręciły się bez problemu na wysokie obroty .... myślę, że bez problemu mógłby być większy skok. Niestety nie mogę znaleźć takich smigieł trójłopatowych 7x5, 7x6. Większe się nie zmieszczą a zatem większy ciąg mogę uzyskać tylko większym skokiem - czy ktoś może pomóc w tym temacie? Zastosowałem śmigła prawe i lewe .... czy koniecznie muszą być stosowane w modelu dwusilnikowym przeciwbieżne obroty silnika? Nie wszystkie typy śmigieł występują w wersji prawe i lewe :-(
Tomek Opublikowano 12 Października 2009 Opublikowano 12 Października 2009 Nie muszą być , jednak ułatwiają start modelu , w wypadku Catainy może być to totalnie bez znaczenia. Jeśli masz sporo wody na to aby model nabrał prędkości , to możesz zastosować 2 identyczne śmigła (kręcące się w tą samą stronę)
mirolek Opublikowano 12 Października 2009 Opublikowano 12 Października 2009 Mam teraz prawe i lewe ale jak będzie brakować mocy to zastosuje śmigła trójłopatowe dla silników spalinowych 7X4 a te znalazłem tylko prawe. Gdzie można kupić śmigła trójłopatowe o większym skoku? Do silników które zainstalowałem tj. Ray 2830/09 myślę, że bardziej odpowiednie byłoby 7x6. ms
Zibi Opublikowano 12 Października 2009 Opublikowano 12 Października 2009 Gdzie można kupić śmigła trójłopatowe o większym skoku? Do silników które zainstalowałem tj. Ray 2830/09 myślę, że bardziej odpowiednie byłoby 7x6.ms Witam, Śmigiełka o zmiennym skoku kupisz tutaj: http://www.varioprop.de/home_d/varioprop_d/varioprop_d.html Niestety, dla rozmiaru ~7" nie ma przeciwbieżnych. Śmigło wychodzi drogo, ale jest naprawialne i mając np.WATTMETER (koszt ok.120zł) można naprawdę dobrze dobrać obciążenie silnika.
Tomek Opublikowano 12 Października 2009 Opublikowano 12 Października 2009 GWS-y 8x4 przycięte będą dawać 7x5(5,5) Ale musisz idealnie dociąć ,bo inaczej będzie bicie. Jeśli nadal będzie mało to 9x5 , wyjdzie jakieś 7x7 . Śmigła tanie można eksperymentować. 8)
mirolek Opublikowano 12 Października 2009 Opublikowano 12 Października 2009 Witam To przycinanie to już wcześniej wymyśliłem :-) Kupiłem też 8X4 i zamierzałem przyciąć gdyby 7x3,5 nie dawały dostatecznego ciągu. Obawiam sie tylko o wyważenie ale jak przytnę w zrobionym szablonie tj. kazdą łopate o dokładnie tyle samo to powinno być ok. ms
Tomek Opublikowano 12 Października 2009 Opublikowano 12 Października 2009 No i nie zapomnij później wyważyć. :wink:
mirolek Opublikowano 13 Października 2009 Opublikowano 13 Października 2009 Osadziłem osłony silników .... z małych lekarskich buteleczek po spirytusie salicylowym. Kształt osłon nie całkiem odpowiada oczekiwaniom. Jeżeli model "sprawdzi się w locie" to prawdopodobnie wymienię te osłony na lepiej uformowane - traktuję je jako wersję przejściową :-)
Osa Opublikowano 13 Października 2009 Autor Opublikowano 13 Października 2009 Ruszyło ...... ale w temacie elektrycznej Cataliny balsowej :-) No u mnie niestety ciągle czeka na kolejne podejście. Zrobiłem bardzo duży bałagan (to i tak delikatne określenie) w "modelarni" no masa innych zajęć zmusiła mnie na chwilowy postój z Cataliną depronową. Chociaż jednak udało mi się zrobić miejsce na postawienie dwóch nóg w modelarni więc może coś dalej drgnie o czym oczywiście poinformuję. Mirolek gratuluję postępów w budowie ciągnij to chłopie ciągnij, chociaż Ty. Askot też coś umilkł.
mirolek Opublikowano 14 Października 2009 Opublikowano 14 Października 2009 Ciągnę do przodu - zamykam juz kadłub od spodu :-) Mam pytanie, skrzydło i stery pokrywam folią ale czym pokryć kadłub? Pierwotnie myślałem o nałożeniu foli ale podwójne krzywizny spowodują pofalowanie większej powierzchni i musiłabym układać folię w pasach (podobnie jak balsę) i to nie będzie ani ładne ani gładkie. Lakier obnaży wszystkie małe niedoskonałości mojego wykonania i aby uzyskać odpowiednią głądkość konieczne będzie sporo szpachlówki .... czym pokryć kadłub aby było lekki, gładki i wodoodporny ? ms
Tomek Opublikowano 14 Października 2009 Opublikowano 14 Października 2009 Najcieńszą tkaniną (może 25-tką ) , zalaminować , zaszpachlować , przetrzeć papierem, pomalować , przetrzeć papierem, pomalować drugi raz , przetrzeć papierem i pomalować na połysk, będzie lekko, i wodoodpornie. Pod warunkiem , że dobrze odsączysz żywicę, a wcześniej kadłub zaimpregnujesz ,aby balsa nie wypiła całej żywicy. Dużo zabawy ale efekt powinien być zachwycający.
mirolek Opublikowano 14 Października 2009 Opublikowano 14 Października 2009 Najcieńszą tkaniną (może 25-tką ) - czy to coś w rodzaju flizeliny?
Tomek Opublikowano 14 Października 2009 Opublikowano 14 Października 2009 Nie. Tkaniną szklaną (nie samochodową ) o gramaturze 25-30g. Możesz położyć 1 lub 2 . Tkanina do dostania w Havlu : http://www.havel-composites.com/shop/36-Klasyczne/2946-Szklana-tkanina-25gmspan-stylefont-size-8pxsup2supspan-oferta-specjalna-P.html?pls=0 Żywica w/g uznania , ja używam jakieś totalnie bez zapachowej , za to potem w ustach jedzie metalem. Byle nie 5-minutówka- jakś normalnie schnąca ,ale tutaj może niech doradzą specjaliści od żywic , Utopia i może ktoś jeszcze ?
mirolek Opublikowano 14 Października 2009 Opublikowano 14 Października 2009 Czy zamiast kłaść tkaninę na żywicy można położyć ją na lakierze chemoutwardzalnym? Mam już dość gruby kadłub - dwie warstwy basly i może nie jest konieczne klasyczne laminowanie(?) ms Kolejny etap budowy to osadzone zastrzały - zdecydowałem się na rurki aluminiowe fi 5mm. Lekkie i łatwe w montażu po zagnieceniu końcówek można przykręcić do osadzonych wcześniej wsporników. Zastrzał jest bardziej ozdobnikiem niż ma znaczenie konstrukcyjne. Płat jest bardzo mocny a zastrzał utrzymuje jedynie końcówki skrzydeł przed rozsunięciem. Po drugiej cienkiej warstwie szpachlowki kadłub zrobił się gładki i nadaje się do lakierowania. Jest bardzo sztywny i nie jestem przekonany do konieczności laminowania tkaniną ...... poczytałem troszkę w dziale makiety i kadłub ostatecznie pokryję japonką i cellonem
mirolek Opublikowano 26 Października 2009 Opublikowano 26 Października 2009 Prace nad Catliną idą powoli ale systematycznie :-) Zamkniety został kadłub od spodu sklejką 0,6 mm która aby prawidło ukształtowac część dziobową wygięta była w goracej wodzie. Po oszlifowaniu cały kadłub pokryty został papieram japońskim na nitro-Cellonie a nastepnie nałożone trzy warstwy białego lakieru. Ten proces wykończenia jest dość żmudny ale efekt po każdym szlifowaniu i lakierowaniu coraz lepszy. Trzy warstwy lakieru nałozone zostały pędzłem, następne dwie zostaną natryśnięte spray-em Efekt już teraz zadawalający :-) 29.11.2009 Kadłub skończyłem oraz okleiłem usterzenie białą folią oracover. Mimo iż lakier jest matowy a folia ma charakterystyczny "plastikowy" połysk to z niewielkiej odległości różnice się zacierają i model nabiera coraz lepszego wyglądu. Wielkimi krokami zbliżam się do końca budowy :-)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.