Skocz do zawartości

Catalina elektryk


Rekomendowane odpowiedzi

"Ulotniłem" swoją Catalinę (zdjecia w temacie zimowe latanie w Krakowie) ale o sukcesie nie może być mowy.

 

Ze śmigłami 7x3,5 model ledwo odrywał się od śniegu i nie było mowy o lotach. Po zmianie śmigieł na nieco większe choć przycięte 8x4 "leciał na krawędzi". Bardzo brakowało mocy choć model powoli uzyskał wysokość i dał się położyć w łagodny zakręt. Kolejny nieco ciaśniejszy nawrót zakończył się niespodziewanym i dość energicznym korkiem :-(

Kolejny lot modelu też zakończył się korkiem oraz pękniętym pylonem, mimo ograniczonych wychyleń lotek i bardzo dużym Expo.

 

Czy ktoś może wyjaśnić, dlaczego model wpada w korek przy niewilekim położeniu do skrętu?

Brak mocy ewidentny ale czy to jedyna przyczyna?

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 209
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

To właśnie te śmigła które znam czyli "Master Airscrew" ale sa dedykowne do spaliny .... pewnie i tak je zamówię bo nic innego nie znalazłem.

 

Silnik RAY 2830 kręci bez problemu zwykłym śmigłem 10x5 - tak latałem Easy Cub-em. Może dadzą też radę z trójłopatowymi 8x6. Niestety te śmigła nie występują w odmianie prawej i lewej.

Zmierzone obroty ze śmigłem 8X4 to ok 10000-9800 obr/min

 

Zrobię wcześniej jeszcze jedną próbęz silnikikami TP 2408-21T3 Black które stosuję w kombatach. Są szybsze ok. 1400obr/V i może ze nieco przyciętymi śmigłami 8x4 lepiej sobie poradzą niż wolniejsze a mocniejsze silniki RAY-a.

 

Myślę, że zasadniczym problemem jest też waga modelu - 1340 gr do lotu..... choć rozłożona na dwa silniki nie przekracza dopuszczalnego obciążenia.

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

A może śmigła VarioProp? Ja takie mam w Albartosie. W moim przypadku mają zaledwie niecałe 6 cali i są przeciwbieżne. Masa mojego modelu to 1400 g i 2 małe silniczki Welgard 22-12-10 1400 obrotów na volt. Start z wody bez większych problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masa mojego modelu to 1400 g i 2 małe silniczki Welgard 22-12-10 1400 obrotów na volt.

 

Co to za silniki ... możesz podać link do sklepu który je sprzedaje?

 

Dzisiaj próbował ze śmigłami 8x4 i silnikami TP 2408-21T które dają 1400 obr/V .... niestety klapa. Model z trudem oderwał się od śniegu a przy próbie podciągnięcia zaliczył korek. Drobne uszkodzenia do naprawy :-)

 

Kolejna próba znów z silnikami Ray i śmigłami 8x6 które niestety będę musiał przyciąć około 8 mm

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TP z tym śmigłem daje 600gr ciągu i ma 1750 kv a nie 1400.Dlaczego śmigła 8x4 mieszczą Ci się a 8x6 chcesz przycinać?.A może pakiet nie wydala i nie osiągasz pełnej mocy?

Latam dużo na silnikach 2406-21 T (kv 1650 ale lżejszy35g)na śmigłach 8x4 i 8x6 i uwierz że model górnopłata o wadze 750g wyrywam w pionie

Dodatkowym problemem to wielkość śmigła którym możesz obrócić.A więc trzeba zastosować zapier............ np.to i do tego śmigła trójłopatowe które masz.

Ew.zasilanie 4s.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śmigła trójłopatowe 8x4 też są przycinane (pisałem o tym wcześniej) bo niestety się nie mieszczą. Model został przygotowany pod smigła 7".

 

Pakiet mam 2200mAh 25C i faktycznie mam wątpliwości czy wydala prądowo bo silniki TP i Ray-a miały bardzo podobne obroty tj. około 10'000-9500 Pakiet jednak jest lekko ciepły i pozwala na utrzymanie tych obrotów przez prawie 6 minut ... potem ciągnie do 6,5 minuty ale obroty spadały.

Liczyłem na więcej obrotów z silnikami TP :-( ale może te silniki nie radzą sobie ze śmigłami trójłopatowymi. Czy uważasz za słuszne próbować je ze zwykłymi śmigłami?

Mam takie silniki w kombatach i faktycznie modele wyrywają pionowo ... ale ważą 400g.

Niestety moja Catalina jest zbyt ciężka :-(

 

Nie mam "zaplecza elektrycznego" aby zmierzyć pobór prądu.

 

Te silniki HD znam ale w opisie jest zaznaczone że tylko z pakietem 2s - jeżeli można zastosować 3s to wtedy może śmigła trójłopatowe 7" byłyby w sam raz ?

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą chyba moja Catalinka zbyt długo czeka na dokończenie w kwietniu minie dwa lata od rozpoczęcia budowy :? . Czas się za nią wziąć tym bardziej, że sezon się zbliża wielkimi krokami. Do latania mam wszak spalinową Extrę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro sprawdziłeś pakiet 3s i silniki żyją to pewnie i ja spróbuję.

Kupiłem dziś śmigła trójłopatowe 8X6 i założę do Ray-a, sprawdzę ile zakręci bez przycięcia.

 

Spróbuję też zmienić skłon silników na odwrotny kierunek ..... czyli do góry :-)

Podobno to tez pomaga oderwać model od podłoża i może nie będę musiał tak dużo przycinać łopat.

 

odstąpiłem trochę od planów i rozsunąłem gondole

 

Ja raczej się trzymałem planów choć obawiałem się że śmigła 7" mogą się okazac zbyt małe .... teraz mam problem :crazy:

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem trochę wstecz i z wagą 2kg przy tych śmigłach i silnikach start ze śniegu i wody raczej wątpliwy.

 

W tym wątku już jest opisanych kilka modeli ..... mój waży 1340g (z pakietem gotowy do lotu) czyli po 670g na silnik. To nie jest zbyt dużo i wciąż mam nadzieję poderwć go na silnikach Ray 2830/09 tyle, że ze śmigłami o większym skoku tj. trójłopatowych 8x6

 

Nie sprawdziły się szybsze TP 2408-21T i wracam do pierwotnych założeń.... kolejna próba za kilka dni i wszystko będzie jasne :-)

 

Jak się nie uda to "cegłolot" będzie wisiał za karę pod sufitem w piwnicy :lol2:

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Coś moim zdanie jest nie halo. Jak już pisałem wcześniej mój Albatros (1400g) na silnikach Welgard przy maksymalnym obciążeniu 15A na silnik i pakiecie 3S lata jak złoto. Brakowało mi wagi na przodzie, więc mam 4000 mAh i można nim latać 20 min. Pełny gaz jedynie przy starcie, potem latam na niecałej połowie. Wiem, że są to nieco różne modele, ale o dosyć podobnych parametrach. Zanim założyłem 3 łopatowe śmigła, latałem na dwułopatowych APC 7x5 lub Master 7v5.5 i muszę przyznać, że dawały większego kopa niż te nowe. Za to nowe lepiej wyglądają ;D.

Do drugiego skrzydła, które teraz kończę zamówiłem w HC takie Towerpro

Po pierwszych testach na śmigłach 7x5x3 wygląda na to, że są jeszcze mocniejsze od poprzedników. Pobór prądu na maxa ok 20A przy pakiecie 3S. Z takim napędem powinien startować po zaledwie kilku metrach.

Nie wiem, jak się to ma do startów ze śniegu, ale z wody muszę cały czas zaciągać wysokość aż do wyjścia na redan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja Catalina jak było widoczne na filmie bez problemu oderwała się z wody ważc lekko ponad 1400g. kolejny start ze sniegu i lot był strasznie mułowaty, tzn. raczej sam lot. Użyte silniki to EMAX CF 2822, a śmigła - 8x6 ich fabryczne znaczy z zestawu GP Cataliny.

Teraz z braku innego silnik ten siedzi w SEA Wind też z GP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silniki TP 2409-12 wymagają regli 25A a ja mam 18A i nie można ich osadzić na krzyżaku.

 

DEPESZ - z tego co piszesz wynika że model lepiej radzi sobie ze śmigłami tradycyjnymi niż z trójłopatowymi. Mnie tez to zastanawia, że z trójkami silniki nie wkręcają się na wymagany poziom obrotów.

Dzwonki TP 2408-21T powinny dawać 12-13 tyś obrotów a nie daja tyle nawet z małymi śmigłami 6x3 .... podejrzewałem, że może przekłamuje obrotomierz ?

 

Zrobię próbę ze zwykłymi śmigłami i zobaczymy ile wykręcą....

ms

 

EDIT

Po analizie komentarzy zdecydowałem się przed kolejną próbą lotu na bardziej radyklane rozwiązanie .... poszerzenie gondol i przesunięcie na zewnątrz punktów mocowania silników.

 

album_pic.php?pic_id=4071

 

W takim układzie mieszczą się śmigła 8" przycięte o ok. 2 mm. Obojętnie czy pozostaną śmigła tradycyjne 8" czy będą trójłopatowe, ich skuteczność będzie większa niz przycinanych poprzednio do wymiaru 7".

 

EDIT

Catalina odleciała .... nie są to jeszcze zadawalające loty ale na śmigłach 8x8 na których robiłem próby, model wykręcił prawie 8 tyś obrotów i ostro się wznosił. Wykonał też krótki lot choć próba uspokojenia lotu i zdjęcia gazu, skończyła się korkiem.

 

album_pic.php?pic_id=4130

 

......model musi lecieć szybko i wtedy można go kontrolować.

Wychylenia lotek ograniczyłem do około 7 stopni i to w zupełności wystarcza. Konieczny jeszcze wykłon silników, gdyż moment od tych śmigieł był tak duży, że ostro musiałem korygować sterem kierunku.

Ostatecznie model zaliczył dwa twarde lądowania atakując dziobem krety ale nie uszkdzony wrócił do domu :rotfl:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.