Skocz do zawartości

Piper j 3 Cub ARF 40 Hangar


marcinlota1977

Rekomendowane odpowiedzi

Jestem szczęśliwym posiadaczem większego Pipera z H9, super-cuba. Jakkolwiek pierwszy dość szybko zakończył żywot z powodu rozłączenia serwa lotki to muszę powiedzieć, że gdyby to się stało kilka sekund później, to sytuację bym opanował, nawet przy moich bardzo średnich umiejętnościach. Dobry model, to ja nie dałem mu szansy!  Co się dzieje, dotarło do mnie tuż przed walnięciem w trawę, a wszystko wyszło na starcie, 2-3m nad ziemią. Powtórzyłem model i daje mi masę uciechy. Do benzyniaków, najpierw 26ccm a teraz 30 ccm bokser nie używałem żadnych elastycznych mocowań silników, drgania są akceptowalne a konstrukcja solidna. Wiele razy spotkasz zalecenia, żeby testować silnik koniecznie z założonymi skrzydłami. Próbowałem z nimi i bez, z oboma silnikami, faktycznie drgania są inne, ale żadne nie sprawiały wrażenia szkodliwych. H9 robi raczej solidne modele.

W temacie instalacji paliwowej, miałem niedobre doświadczenia z zaworami do tankowania, puszczały mi powietrze do układu tuż po starcie. OK, Piper bez silnika ląduje świetnie, jeśli tylko ma miejsce (pierwszy odruch - nos w dół i trzymać prędkość, jak jest wysokość, to można pokręcić na pas). Teraz zawór do tankowania nadal mam, jest ładny, sześć dziureczek wywierciłem, ale nie jest już naprawdę trójdrożny. Zasilanie silnika i tankowanie to teraz odrębna rzecz, po modyfikacji rureczek. W żarowym silniku musisz mieć ciśnienie z tłumika do zbiornika, to jedyna różnica, resztę zrób jak Ci pasuje, ale ze zrozumieniem co jest po co.

Myślę, że większy i mniejszy Piper zachowują się podobnie. Możesz więc bez obaw kręcić pętlę, nawroty, ale uważaj na ewolucje "przez skrzyło", beczki i podobne. Trwają wieki, czystość spodni jest zagrożona  ;) I nie wychodzą ładnie. Nie sprawdzałem, czy Twój model ma klapy (cub nie, super cub tak), jakby miał, to lądując pod bardziej zauważalny wiatr nie używaj ich. Prędkość nad ziemią może spaść do zera  :) .

I jeszcze jedno, ja swojego dużego wyposażyłem w duże i ciężkie 'tundra tires". Duże  - jest ślicznie. Ciężkie - on to czuje. Wręcz naturalnie, bo w realu lądowanie na tundra tires jest na główne, a nie trzypunktowe, w końcu to te pancerne mają wziąć wszystko na siebie. I tak on teraz chce lądować. Ostatnio pod oceną siostrzeńca - zawodowego pilota, że tak powinno być. Morał z tego - gdybyś chciał dołożyć ekstra wyposażenia, ciężkie koła, kamerę czy cokolwiek, te długie skrzydła uniosą. Tylko pilnuj CG!

Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę Ci odsprzedać 2 sztuki. Jeden złożony ze znakami SP-AWP, który brał udział z zawodach F4H/P oraz w zawodach makiet wodnosamolotów na silniku Saito FA56 oraz całkiem nowy taki sam. Rzecz jasna pływaki wchodzą w skład modelu. Pozdrawiam, Mietek. (countrymama@rcmodel.pl)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i mam problem...aby zastosować gumy amortyzujące nie mieszcze się w podanym wymiarze 114mm od wręgi do śmigła jakie podaje producent H9 , zakładając nawet najmniejszy silnik asp 61 wychodzi mi wymiar o 10 mm większy i tu mam pytanie....na moje myslenie mogę wystawić go bardziej do przodu co zwiększy jego ciężar na przód ale z racji tego ze to najlżejszy silnik i ze zachowam wążny punkt CG można tak zrobić i będzie poprawnie (jedynie wygląd wystającego śmigła będzie nie np.4mm przed owiewką tylko na 14 mm wystawał......co myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm...kiedyś założyłem do cessny cmpro 1650 silnik ten bez gum to pamiętam ze tak go trzepało ze aż mi się to nie podobało i ten dźwięk....potem zmieniłem i założyłem te gumy i owszem tez go trzepało ale jakoś lepiej ...i dźwięk był jakiś przyjemniejszy....i zawsze używałem te gumy nawet w piperkach 1840...sam już nie wiem co robić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze - mocowanie łoża silnika na wibroizolatorach to nie takie proste zagadnienie. Trzeba dobrze dobrać ich twardość i rozstaw. W przypadku zbyt małego rozstawu wibroizolatorów możesz mieć poważne klopoty na wolnych obrotach silnika - amplituda drgań silnika może być bardzo duża. Ponadto przy zbyt podatnym zawieszeniu zaczniesz tracić precyzję sterowania przepustnicą zwłaszcza w okolicach obrotów minimalnych (chyba że serwo gazu zamocujesz do łożą silnika :-)). Reasunując - w tego typu modelach szkoda bawić się w amortyzowanie łoża, zwłaszcza że efekt może być wątpliwy, a drewniana konstrukcja modelu bardzo skutecznie tłumi drgania.  Zadbaj tylko o dobre wyważenie śmigła i po sprawie.

Po drugie - jak teraz sam widzisz, nie ma co przesadzać z pojemnością silnika. Producent zestawu przewidział silnik dwusuwowy o pojemności 6,5ccm (jak sama nazwa wskazuje Piper j 3 Cub 40 ARF), a czterosuwy mają dodatkowo większe gabaryty niż silniki dwusuwowe. Spróbuj cofnąć silnik może kosztem modyfikacji łoża, podejrzewam, że do wręgi pozostało jeszcze trochę miejsca. Jeżeli sie to nie uda, to nie ma tragedii. Piperek praktycznie nie posiada kołpaka, więc wystające nieco do przodu śmigło nie będzie zbytnio razić.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli zastosuje silnik bez gum to miejsca jest wystarczająco jeśli mam założyć te gumy to dojdzie mi 15 mm ich długości i już wymiar jest o 10 mm większy do przodu.....dlatego zapytałem czy mogę spokojnie tak zrobić czy kategorycznie nie....bo zachowując os silnika w swoim miejscu uważam ze mogę spokojnie wystawić silnik do przodu i pilnując CG...co do łoża to nic więcej nie da się zrobić... jak  przekrece silnik na bok poziomo (z gumami wymiar też będzie )to wtedy zbyt mocno wystaje z jednej strony i ciężar silnika będzie przekręcał model w jedna strone ..... dając go w dół  tak jak mi się podoba  z gumami musze obrócić łoże odwrotnie to znowu otwory górne łoża wychodzą mi za wysoko i nie ma gdzie wiercić.... mogę go dać w dól też bez gum i wymiar będzie ale gum nie będzie...hmm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisał Darek - jak już koniecznie chcesz zastosować wibroizolatory, to je montuj i już. Wysunięta do przodu piasta śmigła to tylko sprawa estetyki. O wyważenie nie ma się co martwić. Cub ma tak krótki nos, że i tak prawdopodobnie będziesz musiał pchać wyposażenie maksymalnie do przodu...

Pozdro

I jeszcze jedno - w modelach często montuje się silnik cylindrem na bok i nie powoduje to jak to określiłeś "przekręcania modelu w jedną stronę". Taka asymetria masy konstrukcji jest całkowicie do pominięcia. Chyba, że jest to zawodniczy akrobat - tam zwraca się uwagę na wszystkie drobiazgi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

no i model prawie gotowy tylko mam problem z ustawieniem wychyleń lotek bo nie kumam co tam piszą w tej instrukcji....proszę o podpowiedz...podane jest w stopniach i calach wiec jesli ktos może mi przerobić to na mm to będę wdzięczny....RUDDER (ster kierunku) 1 1/2" (28 stopni) LEFT........1  1/2" (28 stopni) RIGHT             AILERON (przednie lotki) LOW RATE 3/8" (8 stopni) UP  -  1/2" (9stopni) DOWN     HIGH RATE 7/8" (21 stopni) UP  -  1 1/16" (22 stopnie) DOWN                ELEVATOR (ster wysokości) LOW RATE 11/16" (11,5 stopnia) UP   -   9/16" (10 stopni) DOWN      HIGH RATE 1 1/4" (19,5 stopnia) UP  -  1" (18 stopni) DOWN.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wlasnie nigdy się nad tym tak nie zastanawiałem i  ustawiałem na oko ..tyle samo w dół i w góre....a tu jeszcze małe i duże wychylenie to już nie rozumiem totalnie jak moge w radiu to ustawić...  dając drążek w np. dół (wysokość) do końca będzie ten wymiar co ustawiłem...hmmm...to jak mam ustawić małe czy duże wychylenia dając drążek do końca....do czego to???....zajmuje się tym ponad piec lat i jakos latałem..... napisz cos więcej proszę bo internet mi słabo chodzi i szukanie tego będzie meczące....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.