Guigo Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Mam taki mały problem. Lotnisko (a właściwie boisko) na którym do tej pory latałem znajduje się w strefie CTR EPWA. Każdy kto się orientuje w temacie wie, że strefa ta należy do Okęcia. Sam teren na którym latałem to niewielki obszar, jakieś 300x300 metrów znajdujący się 12 km od pasa startowego (w lini prostej wg Google maps). Latam tak jak już powiedziałem rekreacyjnie - do tej pory wydaje mi się, że nie zdarzyło mi się latać wyżej niż, tak na oko jakieś 50 do max 80 m. (Easy Star II). Poza obszar boiska w ogóle nie wylatuje. Latam też na jakiś 20-30 metrach quadro FPV 250. Moje pytanie brzmi czy jest to zgodne z prawem? Czy mogę nadal tam latać w ten sposób? Chodzi mi o to czy CTR dotyczy tylko UAV czy również lotów rekreacyjnych typu parkflyer? Na przykład lotnisko na Pałacowej, z którego większość modelarzy w Wawie korzysta też znajduje się w tym CTR.
robertus Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 A latawcem to jak wysoko byś polatał?
Kowal Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 To jest CTR. Nie możesz. Faktycznie raczej nie spotkasz Benka na wysokości 50m., co nie zmienia faktu że to CTR. http://dziennikustaw.gov.pl/du/2013/440/D2013000044001.pdf http://ulc.gov.pl/pl/uav 4.1. Loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS wykonuje się z zachowaniem następujących warunków: 1) zapewnieniem ciągłej i pełnej kontroli lotu, w szczególności przez zdalne sterowanie przy użyciu fal radiowych; 2) w sposób umożliwiający uniknięcie kolizji z innym użytkownikiem przestrzeni powietrznej; 3) poza strefami kontrolowanymi lotnisk (CTR); 4) poza strefami ruchu lotniskowego lotniska wojskowego (MATZ) oraz strefami kontrolowanymi lotniska wojskowego (MTCR), z zastrzeżeniem pkt 4.4; 5) poza strefami R, D oraz P, z zastrzeżeniem pkt 4.4; 6) poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy; 7) wstrefachATZlubwodległościmniejszejniż5kmodgranicylotniskalublądowiska – za zgodą zarządzającego lotniskiem lub lądowiskiem; 8) w strefach CTR na warunkach określonych i opublikowanych w AIP Polska przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej i za zgodą właściwego organu ATC.
Guigo Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Autor Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Kowal dzięki za konkretną odpowiedź. Szukam innego lotniska.
Y/F-22 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Nie wiem czy samo latanie quadro FPV bez pomocnika, który obserwuje model i powyżej iluś tam metrów od miejsca startu jest legalne bez licencji więc nie ma co przesadzać. Z Easy Starem to może być różnie bo to spory model więc po prostu dobrze byłoby jakbyś uważał kto na to patrzy wszystko A pierdółkami to nie ma co się przejmować, halówkę też jako bezzałogowy statek powietrzny trzeba traktować? To co z zabawkami typu PicoZ czy inne te dwusilnikowe, niektóre są nawet niemałe ... też bezzałogowiec choć dziecko od iluś tam lat (na pudełku napisane) może nim latać? Dziecko nieznające przepisów i nawet ich nierozumiejące? To jest Wawa, tam jest więcej modelarzy, więcej osób zwraca na to uwagę, więcej ludzi jest w tym temacie ... więcej "droniarzy" z licencjami, prawdopodobieństwo, że ktoś Ci zwróci uwagę i że będziesz miał nieprzyjemności jest raczej małe ale większe niż u mnie w miasteczku na lotnisku Gość lata modelem EasyStara nad centrum Częstochowy na różnych wysokościach, to też jest jakaś istotna strefa pobliskich pasażerskich lotnisk a pomijam już, że obok jest Aeroklub oraz lotnisko Rudniki .... to jest jawne łamanie prawa i chętnie bym mu to uzmysłowił bo wstawia zdjęcia i filmy na FB z tychże lotów a platforma jakaś zabójcza nie jest (polepiony taśmą ES z autopilotem i zwykłym fpv) więc za to kara powinna być surowa no ale jak widać wszyscy o tym wiedzą, każdy ogląda a nikt z tym nic nie zrobił póki co (gość beż żadnej licencji). Wiele przepisów jest mocno przesadzonych, na wyrost więc albo stosujemy się do wszystkich i jesteśmy "fajni" albo jesteśmy modelarzami i uruchamiamy rozsądek a nie tylko myślenie przepisami (bo to też nie oznacza, że bezpiecznie). Dobrze byłoby poszukać innej miejscówki do latania ale o latanie mniejszymi modelami bym się nie martwił. Miałbym opór aby latać tam dwumetrowym modelem ale czymkolwiek innym jak trenerkiem, parkflyerem czy czymkolwiek co nie lata wysoko i nie może wyrządzić szkód innych przy krecie niż samemu sobie ... po prostu bym latał. Z Easy Starem to może być różnie, nawet jakby uciekł to może narobić spoorego kłopotu a po drugie pójdzie gdzieś w termice (czasem się zdarza) i będzie niepotrzebny stres.
robertus Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Kowal dzięki za konkretną odpowiedź. Szukam innego lotniska. Dla lotów w strefach ruchu lotniskowego lub w odległości mniejszej niż 5 km od granicy lotniska lub lądowiska, wymagana jest zgoda zarządzającego danym lotniskiem więc nie musisz latasz w strefie ATZ, bo w niej byś nie mógł? http://www.lotnisko-babice.pl/pages/przestrzen-atz
Guigo Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Autor Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Robert nie jest to strefa ATZ. Jeśli chodzi o rozwiązanie problemu to albo zmiana miejsca latania albo ten link: http://www.pansa.pl/index.php?menu_lewe=ops&lang=_pl&opis=OPS/ops_formularze.
robertus Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Znam. Myślisz, że takie latanie w parku, koło nogi wymaga tego? Ja nie, ale niestety takie mamy przepisy, na razie nie dostosowane do realiów. Dlatego zadałem pytanie o latwiec.
Pietuh Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 A latawcem to jak wysoko byś polatał? Właśnie to mi chodzi po głowie, a jak to jest z latawcami, bo gdzieś przeczytałem, że te wszystkie przepisy nie dotyczą obiektów latających o wadze poniżej 500g tylko nie pamiętam gdzie i nie mogę znaleźć.
Guigo Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Autor Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Do latawca zawsze linką jest przymocowany jakiś operator więc zawsze będzie to powyżej 500g 1
idfx Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Przerabiałem to ze strefą Dęblina i reasumując okazuje się, że mogę mieć masz składany 30 metrów (który mam) bez zgłoszenia, ale nie mogę się wznieść byle pierdółką latającą na 15 cm nad poziom gruntu ... Przepisy absurdalne i śmierdzą PRL'em.
Bartek Piękoś Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 W rozporządzeniu MT z 26 marca 2013 w rozdziale "Zastosowanie" jest tylko wspomniana MTOM (maksymalna masa startowa BSP) wynosząca 25kg. O minimalnej nic nie znalazłem. A tak na marginesie , w CTR wolno latać po uzyskaniu zgody Prezesa ULC. Która oczywiście kosztuje.
idfx Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 to może sprostuję zanim na mnie napadną ja pisałem o MATZ. Także Bartku nadstawialiśmy karku tam na wale
idfx Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 a to na pewno, nie mogło być inaczej !! Bartku jak pogoda pozwoli (nie upał i nie susza jak do tej pory) to w przyszłą sobotę będę z chłopakami na lotnisku (10 km od działki). Jak masz kilka godzin w sobotę czy niedzielę to można pośmigać. Może Harmona oblatam .. Jak się uda to i prawdziwym polatamy tu mój debiut
Bartek Piękoś Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 :blink: Pilotowałeś? Czy tylko leciałeś jako instruktor? Ja też chcę, ja też! Przyjazd bardzo chętnie, dzięki, tylko jeszcze się zastanawiam nad wyjazdem do Kutna na zawody F4HP. Ale jak nie pojadę, to już wiem, gdzie pojadę .
idfx Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 wyslij mi aktualny numer na PW, w piątek około 12:00 ląduję i pomyślimy co dalej.
BartK Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Jeżeli chodzi o loty rekreacyjne w strefie CTR, mam pewne doświadczenie i opowiem jak to wygląda. Ja akurat latam w okolicach Wrocławia, ale nie ma to znaczenia. Procedura wygląda bardzo prosto. Należy zwrócić się do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o określenie warunków odbywania lotów w strefie. W tym celu wypełniamy formularz: http://www.pansa.pl/index.php?menu_lewe=ops&lang=_pl&opis=OPS/ops_formularze Potem kontaktuje się z nami poprzez podany mail pracownik Agencji i ewentualnie dogrywamy formalności, np lokalizację, gdyby okazała się niesatysfakcjonująca dla którejś ze stron, czy maks. orientacyjną wysokość lotów. W ciągu kilku dni jest się w stanie uzyskać pismo z warunkami wykonywania lotów (na min. 5 dni przed planowanymi lotami). Zgoda może być wydana na maks. 3 miesiące. Równolegle to samo pismo trafia na wieżę kontrolną lotniska. Następnie począwszy od daty wskazanej jako początek terminu możemy startować w wynegocjowanej lokalizacji, wystarczy tylko każdorazowo na 10 minut przed sesją lotów zgłosić lot telefonicznie na wieży. Latając jesteśmy zobowiązani być pod telefonem. Po zakończeniu każdej sesji lotów zgłaszamy koniec lotów. Jak widać procedura jest łatwa, nie nastręcza problemów, nie ogranicza nas nadmiernie, a z drugiej strony nie łamiemy prawa, bo bez tego formalnie popełniamy przestępstwo. 3
Rekomendowane odpowiedzi