Skocz do zawartości

Samochód (prawdziwy) zdalnie sterowany


Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Jak pisałem w Powitalni, dotarłem do Was ponieważ zainspirował mnie pewien filmik i chciałem Was prosić o opinie i porady =).

 

Filmik:

 

 

Jak wam się widzi taki samochód?

 

Czy jest to trudna konstrukcja?? Teoretycznie "model" jest gotowy, tylko trzeba zrobić sterowanie.

 

Jaki może być orientacyjny koszt takiej konstrukcji?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ślad za credo użyteczności na początku lat 2000-cznych robiliśmy z kolegą i miejscowymi plantatorami takiego rodzaju zabawy z ciągnikiem rolniczym

T-25A.

Docelowo miał on wykonywać standardowe prace polowe (te prostsze, nie wymagające dużej dokładności) z minimalnym udziałem człowieka, który zasia-

dając z dala od pola lub wręcz w domu nie byłby narażony na - delikatnie mówiąc - dyskomfort przebywania w tym czasie w kabinie ciągnika. Właśnie to

było głównym zadaniem do spełnienia, gdyż osoba nie przyzwyczajona do takich warunków pracy długo ich nie zniesie bez uszczerbku zdrowia.

 

Powolne rozpowszechnianie ciągników ze szczelną, klimatyzowaną kabiną i hydroaktywnym zawieszeniem fotela kierowcy rozwiązuje te problemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Efekty techniczne były obiecujące, a efekty socjologiczne mieszane : od pukania w czółko do niedowierzania własnym oczom u widzów/świadków/zainteresowanych.

Jednak przeważały te normalne.

Zapyziałe od długiego postoju w lesie resztki tego ciągnika stoją 30m ode mnie.

Myślę, że obecnie jest dobry czas na tego typu projekt (poziom techniki dostępnej, koszty), czego nie można powiedzieć o czasach 15 lat wstecz.

Subiektywnie, aby nadać sens wysiłkom, promowałbym aspekt użyteczności. Być może dawałoby to szansę na uzasadnienie ekonomiczne przedsięwzięcia.

 

Technicznie na dziś taka modyfikacja dobrze dobranego pojazdu nie nastręcza problemów. Ciężkie maszyny budowlane do pracy w trudnych i niebezpiecznych

warunkach zdalnie sterowane pojawiły się pod koniec lat 60-tych ub. wieku (Komatsu, był o tym program, jeszcze w cz/b tv) i dziś są powszechnie używane np. do

drążenia tuneli.

 

Jednym z najważniejszych zagadnień jest uczynienie takiej maszyny bezpieczną, co w zabawny sposób dali do zrozumienia autorzy powyższego filmu.

Przyjęta w owym czasie przeze mnie zasada trójdrożnego, niezależnego "szybkiego stopu" napotkała na trudności realizacyjne w archaicznym dieslu i pojeżdzie

z hamulcami taśmowymi jako jedynymi fabrycznie przewidzianymi w tym ciągniku.

 

Jako servo skrętu kół pracował zmodyfikowany zespół napędu drzwi tramwaju 13N -  także się zachował (nawrotność silnika), dostępne są pewnie do dziś.

Dużo pracy pochłonęło zaprojektowanie i wykonanie elektronicznego systemu zmiany biegów. Działa obecnie w innym pojeżdzie o napędzie elektrycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy mógłbym Was prosić o bardziej konkretne wskazówki jak zrobić taki pojazd w dzisiejszych czasach, taki żeby nie był bardzo skomplikowany?

 

Żeby uprościć schemat, pomyślałem właśnie o automatycznej skrzyni biegów.

 

A może ktoś chciałby się podjąć takiego wyzwania?? =) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prosta tablica sterowania przez przekaźniki, nawet styczniu uruchamiane serwami, odpowiedniej mocy silniki i powinno być Szit, czyli szybko i tanio, ale gorzej z bezpieczeństwem, chociaż faul sagę zaprogramować na hamulec w podłogę i obcięcie gazu, ewentualnie osobny kanał awaryjnego zatrzymania powinno trochę podnieść bezpieczeństwo.

 

 

Wysłane telepatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.