Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Niejednokrotnie na forum wspominany był portal internetowy udostępniający online kalkulator napędów eCalc.

Rzecz ciekawa i przydatna pod warunkiem jak się ją rozgryzie i wie jak wykorzystywać

Ostatnio zakupiłem sobie dostęp do części propCalc (opłata roczna śmiesznie niska), i próbowałem wyliczyć napęd do moich modeli.

Wszystko było by fajnie do momentu gdy zacząłem szukać posiadany silnik w dostępnej bazie. Tego silnika tam nie ma.

Kolejnych dwóch jakie posiadam też nie znalazłem w bazie.

Gdy próbowałem dobrać parametry i ustawić w/g opisów producenta, kalkulator wyliczył, że model nie powinien latać. A jedna lata (sprawdzałem) :-)

 

A teraz na poważnie, pytanie do kolegów znających temat,

 

Jak ustawić parametry w eCalc żeby podawał "prawidłowe" wyniki dla takiego silnika jak podany poniżej?

Jak identyfikować silniki w bazie lub rozpoznać silniki o zbliżonych parametrach?

Na jakie parametry mam zwracać uwagę,?

co z prądem i napięciem bez obciążenia,?

rezystancją silnika,?

ilością magnesów,?

Które parametry są istotne dla przebiegu obliczeń a które mogę przyjąć w jakimś przybliżeniu,?

 

W przypadku pakietów: jak jest z rezystancją wewnętrzną pakietu.?

śmigła: co to jest stała P/Stała T?

 

Wspomniane wyżej silniki:

 

Turnigy Aerodrive 2209 26T 1130KV 15A Brushless Outrunner
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51882__Turnigy_Aerodrive_2209_26T_1130KV_15A_Brushless_Outrunner.html

 

Turnigy Aerodrive 2209 26T 1130kv

Kv: 1130 rpm/v
Operating Current: 4A ~ 13A
Peak Current: 15A
Max Power: 144W
Cell count: 2 ~ 3S LiPoly
Weight: 46g
Dimensions: 27.6 x 29mm
Shaft dia:  3.175mm
Shaft length: 14mm
Mounting hole dimensions: Front 12 x 12mm M2/Rear 16 x 19mm M3
Suggested Battery: 1300~1700mAh 3S1P
Suggested prop size: 9x4.7
for all kinds of sport aircraft up to around 1-1/2 lbs (700g)

 

lub

Turnigy 2730 Brushless Motor 1500kv

http://https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8618__Turnigy_2730_Brushless_Motor_1500kv.html

 

Dimension: 32mm x 27mm, 43mm(with shaft)
Weight: 26g  (kv1500) (not including connectors)
Diameter of shaft: 3mm
Length of front shaft: 10mm
Lamination thickness: .2mm
Magnet type: 45SH
Thrust: 290~410g
Prop: 7x3.5 or smaller
ESC: 10A
Max Current: 4.5~8A
Lipo Cells: 2-3S

 

 

Opublikowano

Porównywałbym średnicę i długość, kV oraz osiąganą moc. Przy danym napięciu. Piszę to jako wciąż laik w elektryce, ale też jakoś sobie muszę radzić z tym, że ecalc części silników nie uwzględnia i muszę kminić.

Porównaj ten silnik z Turnigy D2836 1100kV. Osiąga moc nieco ponad 130W (podany przez Ciebie 144). Pprądy wychodzą podobnie.

Opublikowano

Niedawno to przerabiałem ;)

 

Najlepiej jak Krzysiek pisze - własna hamownia :D

Ale to trzeba ją sobie zbudować, do tego jakiś wattmeter, obrotomierz - parę stówek by poleciało....

 

Więc można sprawdzić, czy ktoś już nie zrobił pomiarów silnika za nas.

Fajna strona- http://www.flybrushless.com/

Pomiary robione przez dr Kiwi są rzetelne, tu dla Twojego silnika 2730 1500 kv http://www.flybrushless.com/motor/view/588

 

Co do kalkulatorów, to wyniki z nich należy bardziej traktować jako wskazówkę, czy z doborem zestawu silnik/śmigło idzie się w dobrym kierunku, niż prawdę objawioną, która co do grama ciągu i miliampera prądu sprawdzi się w locie.

Nie mam co prawda dostępu do pełnej wersji eCalca, ale według mnie lepszy jest MotoCalc.

Można w nim stworzyć własne silniki i śmigła, no i w choćby niewielkim stopniu uwzględnia aerodynamikę modelu.

 

Jeśli chcesz wyszukiwać podobne silniki to podstawową wskazówką (przynajmniej u większości producentów - bo np.Dualsky do niedawna oznaczało inaczej) są cyfry na początku. Oznaczają one wielkość statora, w Twoim przypadku 2209 - średnica 22 mm, długość 9mm.  Podobny silnik to np. ten http://www.kedamodel.com/product/2209.html

 

Co do oporności wewnętrznej ogniw - no to też najlepiej by było samemu zmierzyć.

Dla celów obliczeniowych można przyjąć, że pakiet jest już nieco zmęczony życiem i wpisać 88 - 90 miliomów.

 

Pconst/Tconst stałe śmigła oznaczane doświadczalnie, z których wynika w jakim stopniu moc mechaniczna jest zamieniana na ciąg.

W kalkulatorach są już wpisane dla najpopularniejszych producentów (APC, GWS, MA), jeśli Twojego śmigła tam nie ma - trzeba by albo samemu je wyznaczyć (znowu hamownia ;)) albo podać zbliżone.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Jak widać, propCalc przypomina aferę trzmiela - nie ma prawa latać, a lata :D...

Prawda jest taka, że żeby w miarę dokładnie rozpoznać własności napędu (że nie powiem charakterystykę), trzeba znać własności tego, co napędza i tego co jest

napędzane. O ile śmigła są w miarę powtarzalnym wyrobem, o tyle silniki nieco mniej - plus minus nawet 15%, zależy od wielu czynników, nie badałem wszystkich.

Nawet godząc się na taką niepewność wyników obliczeń niewiele zyskujemy, gdyż tu potrzebna jest znajomość charakterystyki silnika (no niestety, znowu te okropne

wykresy; jednak po coś je wymyślono i skoro nie umarły w zapomnieniu, to coś jest na rzeczy), czyli przebieg krzywej sprawności w funkcji obciążenia przy różnych

lub chociażby przewidywanych napięciach zasilania, które jak wiemy stałe wcale nie są - spadają z ubytkiem ładunku akumulatora.

Dopiero nałożenie ch-tyk śmigła na silnika daje jednoznaczną odpowiedź, o ile ta pierwsza jest tą właściwą, czyli dynamiczną. Tu bez tunelu aero ani rusz.

 

W tej sytuacji rzeczywiście pozostaje coś na kształt hamowni, najlepiej z tunelem.

Jedyne, co mogę zrobić w obliczu tych Naszych rozterek, to właśnie tunel, bo to drugie już odnowiłem i działa - dział Aerodynamika, temat "śmigło wiatrakujące...",

post #69 i dalsze.

No to zbieram graty i jak tylko się troszkę ociepli, to je poskładam do kupy w coś tunelopodobnego.

Na teraz jest możliwość uzyskania ch-tyk statycznych przy użyciu w/wzm "przyrządu". Mimo prymitywnego wyglądu sprawdził się w praktyce - błędy wyznaczenia

sprawności silników były mniejsze niż 1% - można nawet przyjąć 0,5 %, co jest już dokładnością wcale nie amatorską... Wiem, wiem, przechwalam się okropnie,

jestem człowiekiem próżnym i łasym na achy i ochy ;):lol:.

Wywód dowodowy przeprowadzę na Wasze życzenie, jakby co B).

 

Nie przeskoczę jedynie ewent. trudności logistycznych: żeby zmierzyć, muszę mieć. Nie oczekuję zapłaty, dobre słowo wystarczy :).

Hobby może być czymś więcej, niż tylko zabawą ;).

Opublikowano

Marcin,

te oznaczenia średnicy i długości silnika, zapisane jakoby w nazwie - tylko część producentów tak robi. Piszesz, że Wieśka silnik ma 22mm i 9mm... Sprawdziłeś? Bo akurat jest to nieprawdą, przynajmniej wg opisu z linku, który Wiesiek zamieścił.

 

"tu dla Twojego silnika 2730 1500 kv"

Nie uważasz, że kV 1130 i 1500 to trochę nieporównywalne parametry?

 

Co do budowy własnej hamowni, to obaj z Krzyśkiem macie rację, tylko jakby to było takie proste, to by ludzie porzucili programy i budowali hamownie;)

Opublikowano

Zdaję sobie sprawę, że precyzyjnych wyników nie otrzymam, ale będę zadowolony z wyników przybliżonych.

Wasze odpowiedzi troszkę mi rozjaśniły sytuację i wiem już gdzie szukać rozwiązań.

Ale jak ktoś ma jeszcze jakąś radę to poproszę.

A jak na razie gdy próbowałem wyliczyć napęd do PWS 50 to wyszło mi, że nie powinien latać. A jak wiecie z moich relacji, lata.

eCalca traktuję jako odpowiedź na pytanie: czy dobrą drogą idę. Reszta i tak wyjdzie w praniu :-)

Opublikowano

Zaciekawiło mnie dlaczego Ci teoretycznie  "nie lata" ?

 

Zawsze używałem Motocalc, ale przy zmianach komputera straciłem dostęp ( 30-40$)

 

Ale Motocalc jest darmowy przez 30 dni.

Jak chcesz coś wyliczyć jest taka funkcja Motowizard - poda Ci propozycje na podstawie:

- rozpiętość

- powierzchnia

- ciężar 

- profil  (bardzo zgrubnie: np płaskowypukły i średniej grubości)

- jakieś preferencje rozmiaru śmigła i baterii

- preferencje jakie chcesz osiągi (rodzaj modelu, czas lotu)

 

Druga opcja jest bardzo dokładna analiza z dokładnym profilem i kątem zaklinowania etc. 

 

Podaj orientacyjne dane, to zbadamy to PWS50 na opcji Motowizard 

 

Edit:

Wycofuje się, zobaczyłem, że Twój PWS latał, a poszukujesz bardzo dokładnych informacji, których Wizard Ci nie da.

Opublikowano

Badałem PWS tylko z ciekawości. Wyniki podane przez eCalc prawdopodobnie zawierały błędy z powodu podania przeze mnie niewłaściwych danych wejściowych.

Mam na warsztacie dwa kolejne samoloty i do nich chciałbym dobrać napęd.

Opublikowano

Marcin,

te oznaczenia średnicy i długości silnika, zapisane jakoby w nazwie - tylko część producentów tak robi. Piszesz, że Wieśka silnik ma 22mm i 9mm... Sprawdziłeś? Bo akurat jest to nieprawdą, przynajmniej wg opisu z linku, który Wiesiek zamieścił.

 

"tu dla Twojego silnika 2730 1500 kv"

Nie uważasz, że kV 1130 i 1500 to trochę nieporównywalne parametry?

 

Co do budowy własnej hamowni, to obaj z Krzyśkiem macie rację, tylko jakby to było takie proste, to by ludzie porzucili programy i budowali hamownie;)

Wiesiek podał dwa silniki: Turnigy 2730 Brushless Motor 1500kv - i do tego odniosłem sie najpierw i ten - Turnigy Aerodrive 2209 26T 1130KV, tak, że raczej mi się nic nie pomyliło...

Podobnie - z wymiarami, te z linku to są wymiary obudowy. Stator, to to co we wnętrzu outrunnera se stoi i nie wiruje ;)

 

Ogólnie staram się nie pisać na forach niczego, czego nie byłbym absolutnie pewien.

Tak, że proszę, czytaj moje posty z uwagą...

Opublikowano

Ja mam pełną wersję eCalc - często używam prop i EDF dla swoich nowych modeli.

 

Na pewno nie ma wszystkich silników, ale zwykle są te same modele silników o innym KV - możesz sobie wpisać własne KV i ładnie Tobie przeliczy wartości.

 

To co mnie boli najbardziej to fakt że nie ma wszystkich turbin Wemotec (!), ChangeSun i Taiwan Tornado. Taki TT 90mm na 12S to już jest spora kasa i chciałbym wiedzieć PRZED startem czego się spodziewać - na razie leży na półce i czeka na odpowiedni model.

 

A że wyniki są przybliżone... no są. eCalc uwzględnia elektrykę, aerodynamikę łopaty ale nie aerodynamikę modelu bo niby skąd ma wiedzieć jak zorganizuję dolot powietrza do turbiny czy jaki będzie opór powietrza dla konkretnego modelu (np. warbird vs. dwupłat).

 

Na pewno jest sporo typów śmigieł i to mi się w dobrze sprawdza: różnice między nimi jeśli chodzi o prędkości zaśmigłowe, pobory prądu, ciąg statyczny itp

 

 

Jak chcesz poklikać w pełnego eCalca to możemy się kiedyś umówić na Skype i sobie posprawdzasz co będziesz chciał.

 

 

Edit:

Pierwszego silnika nie ma nawet jeśli chodzi o podobny model z innym KV, drugi masz poniżej z innym KV.

post-15352-0-81031600-1454943834_thumb.png

Opublikowano

Panowie, czy post #5 to w ogóle widać, czy nie poszedł?

 

Obliczenia przy pomocy dowolnych algorytmów (eCalc , propCalc) są może i fajnym zajęciem, ale niekoniecznie prowadzą do celu, którym - jak próbuję się domyślać -

- jest uzyskanie rozeznania w sprawie doboru napędu do modelu.

 

 Vesla , jeżeli chciałbyś uzyskać info o rzeczywistej mocy napędzającej Twoje śmigło, lub prędkości obrotowej jaką rozwinie zakładany silnik z tym śmigłem (parametry

równoważne) nawet przybliżone do ca. 5%, to musiałbyś uwzględnić szereg parametrów, których nie widziałem tam jako podstaw modelowania wyniku.

 

Niezłym i rzeczywiście przydatnym materiałem poznawczym jest stronka podlinkowana przez Marcina (+1; przestudiowałem z grubsza), nawet jeśli akurat nie znajdziesz

tam dokładnie takiego silnika, jakiego szukasz, albo z innym śmigłem.

 

Tylko teraz nie mam pewności co do tego celu: czy chcesz sprawdzić przydatność w/w algorytmów, czy dobrać realny napęd? :unsure:

Opublikowano

Panowie, czy post #5 to w ogóle widać, czy nie poszedł?

 

 

Czytałem i na stwierdzeniu o konieczności budowy tunelu aero poprzestałem.

Dla mnie taki tunel to ogromny przerost wysiłku nad efektem.

 

Podstawowa weryfikacja  układu napędowego (np w celu porównania śmigieł, zasilania - bo to one mają największy wpływ w całym układzie) wg mnie to:

- wkładamy x [W]

- uzyskujemy x [kg] ciągu statycznego

Żeby to zmierzyć potrzeba:

- waga

- watomierz lub coś podobnego 

Niezbędna jest też znajomość zależności ciąg/prędkość strumienia dla śmigła.

Opublikowano

 

To co mnie boli najbardziej to fakt że nie ma wszystkich turbin Wemotec (!), ChangeSun i Taiwan Tornado. Taki TT 90mm na 12S to już jest spora kasa i chciałbym wiedzieć PRZED startem czego się spodziewać - na razie leży na półce i czeka na odpowiedni model.

 

 

 

A jak są 2 Wemotec 90 i 2 Jetfany 90 w jednym modelu - to też spory wydatek http://pfmrc.eu/index.php?/topic/41255-projekt-4xedf90-arado-a234c-e381/page-3

Faktycznie, dobrze byłoby mieć sprawdzoną wiedzę PRZED ZAKUPEM :)

Hubert, przeczytaj cały ten post. Z ew. wycieczką do działu wskazanego...

 

Przed chwilą próbowałem przeczytać od #69 do końca.

Nie dałem rady zrozumieć, co i jak będziesz mierzył -  dla mnie to za trudne.

Jeżeli masz takie możliwości i wiedzę, to tylko pozazdrościć.

 

Ale podziwiam profesjonalne podejście i zapał.

Opublikowano

Dyskusja, jak to na forach, skręciła w kierunku wysokiego stopnia abstrakcji :D

 

Andrzej słuchaj, jeśli masz wiedzę, umiejętności i sprzęt - to nie ma się co zastanawiać, rób stanowisko pomiarowe.

Wyniku publikuj na forum, a jak się ich więcej zgromadzi - można pomyśleć o założeniu witryny, takiej jak flybrushless.

Jak opublikujesz wyniki pomiarów silników popularnych u nas (Emax, Dualsky, Redox), zwłaszcza tych nieco mocniejszych - od 400W w górę, to ochów i achów będziesz miał tyle, że zaspokoi największego łasucha ;)

 

Wiesiek -  a wrzuciłbyś ekran z eCalca z danymi, które wpisałeś.

Bo tak to trochę "w powietrzu" rozmawiamy....

Opublikowano

Musiałbym odtworzyć z pamięci. Postaram się.

Zdaję sobie sprawę, że eCalc da wyniki "orientacyjne" i o takie mi chodzi. Jak już wcześniej wspomniałem, chcę wiedzieć czy słuszną drogą podążam dobierając napęd, reszta wyjdzie w praniu.

Wiem już dzięki waszym podpowiedzią, że muszę parametry silnika wpisywać ręcznie lub dobierać z podobnych.

To mi gra, teraz tylko trzeba się pobawić eCalc-iem żeby nabrać wprawy.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.