mankoot Opublikowano 8 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2016 Witam, zbudowałem żaglówkę rc , opierając się na planach jif-65, i bardzo opornie idą mi zwroty przez sztag. Ostrzy do wiatru, już prawie, prawie, i jednak nie .. Co należy poprawic ? Większa płetwa sterowa ? ( jest jak w planach ) Maszt do przodu? Bo do tyłu to chyba nie ... Bateria bardziej do przodu ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
king_kong Opublikowano 8 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2016 Ja bym przesuwał balast do przodu, dziwnie tonie u Ciebie rufa, a dziób wysoko nad wodą. Zbyt przesunięta płetwa balastowa do tyłu utrudnia ogólnie sterowanie - skrócona odległość środka cięzkości od steru. bardziej obrazowo wyobraż sobie dźwignię w której siłą nacisku jest płetwa steru, a os obrotu - srodek cięzkości jachtu, w dodatku z drugiej stronie dżwigni masz fok który musisz zrównoważyć, ba!!!! nawet przeważyć sterem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mjs Opublikowano 8 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2016 Maszt powinien być ok. 40% Lc (mierząc od dziobu), a przednia krawędź kila tuż za osią masztu. Czyli dokładnie tak, jak zrobiłeś tylko wszystko dobre 5 cm do przodu. Można spróbować to zniwelować dociążając dziób. (A jakbyś chciał zbudować większy, to mam skorupy kadłubów... ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mankoot Opublikowano 9 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2016 No własnie nie bardzo, nałożyłem plan na fotkę. Bateria powędruje przed maszt, zobaczymy jak będzie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mjs Opublikowano 9 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 9 Sierpnia 2016 Jest jeszcze stateczność dynamiczna. Środek ciężkości (bezwładności) kadłuba, środek bocznego oporu i środek pow. ożaglowania powinny być w równowadze. Wtedy łódka płynie dobrze, bez zbędnych oporów i szybko. Tutaj wygląda tak, jakby wiatr (bajdewind) uderzając w burtę, odpychał jej część dziobową bardziej niż rufową. Stąd pojawia się odpadanie i korekta na sterze, opory, turbulencje itp. Druga sprawa. Bywa, że maszt stawia się w połowie Lc, wtedy rozbudowany jest fok/genua, ale gorzej robi zwroty przez sztag. Na oceanie zwija się genuę do zwrotu i rozwija po zwrocie. Model wzorowany jest na tych oceanicznych z tym, że one są projektowane na trasy "z wiatrem" a nie "pod wiatr". Przy słabym wietrze może pływać dobrze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
king_kong Opublikowano 10 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 10 Sierpnia 2016 tak patrzę i patrzę i przyszedł mi pewien pomysł.... spróbój obrócić (jeśli to możliwe) balast lub całą płetwę balastową o 180 stopni - przodem do tyłu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mankoot Opublikowano 10 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Sierpnia 2016 Balast jest skręcany, to będzie sie dało zrobić . Pogoda nie sprzyja testom. Dzięki za odzew. Wysłane z mojego XT1032 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
king_kong Opublikowano 12 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 12 Sierpnia 2016 Balast jest skręcany, to będzie sie dało zrobić . Pogoda nie sprzyja testom. Dzięki za odzew. Wysłane z mojego XT1032 przy użyciu Tapatalka daj znać jak poszło z testami ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mankoot Opublikowano 13 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Sierpnia 2016 Jestem na Turawie, testu jutro Wysłane z mojego XT1032 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mankoot Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Obróciłem balast, - słaby efekt. Zdjąłem fok całkiem - znacznie lepiej ze skręcaniem , ale nie płynie szybko. Wciągnąłem pół foka, - to chyba jednak za dużo dla niej było, znowu nie chciała skręcać. Pójdzie na warsztat jeszcze raz, może maszt przesunę jednak do przodu. Druga którą mam, czyli ta http://pfmrc.eu/index.php?/topic/53687-seifert-boot-przer%C3%B3bka-na-rc/ pływała znakomicie - "jak prawdziwa" powiedział mój brat, który modelami nigdy nie pływał, natomiast prawdziwymi od lat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Tomku, to że powinna trafić na warszat to prawie pewne. Tyle, że to co chcesz zrobic przyniesie odwrotny skutek. Moim zdaniem masz do wyboru trzy opcje, w każdej z nich przesuwasz do tyłu środek ożaglowania w stosunku do środka oporu bocznego. - przesunięcie płetwy z bulbem do przodu ta opcja pozwoli nadać łódce właściwy trym (zlikwidować przegłębienie na rufę, przy wąskiej rufie jest to bardzo wyraźnie widoczne) i nie wymaga zmiany ożaglowania - cofnięcie masztu do tyłu, korekta trymu zmianą w rozmieszczeniu wyposażenia odnoszę wrażenie, że to byłby półśrodek, ale w jakimś stopniu poleszający właściwości jachtu - pochylenie masztu do tyłu i zmiana proporcji ożaglowania (większy grot, mniejszy fok) plus korekta trymu. Osobiście zrobiłbym wariant pierwszy, zostawiając lekkie korekty pochylenia masztu jako regulację. Tyle podpowiada mi moje doświadczenie z pływania dużymi łódkami, o małych mam raczej kiepskie pojęcie. Projektując MINI 650, trafiłem prawie idealnie w zrównoważenie jachtu, nie doceniłem tylko siły przegłębiającej dziób i pochodzącej od sporych żagli. Po pierwszym pływaniu w tym roku musiałem lekko pochylić maszt do przodu, żeby skompensować moim zdaniem zbyt dużą nawietrzność, dalej to już sama przyjemność. Łódeczka robi kółka o promieniu około 1m , jedno po drugim. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luko Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 16 Sierpnia 2016 Ciekaw jestem czy mój JIF65 będzie miał podobne problemy, choć raczej w tym tygodniu nie uda mi się go skończyć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mankoot Opublikowano 17 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2016 Wybieram bramkę nr 1 - przesunięcie płetwy, tylko o ile? Luko, na jakim etapie jestes? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
king_kong Opublikowano 17 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2016 A jakie masz możliwości? nie będę pisał że próbuj co centymetr, przesuń o 5 cm do przodu i zobacz czy jest różnica i jaka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 17 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2016 Tomku Znalazłem plany tej łódki, możesz zrobić zdjęcie Twojego JIF-a dokładnie z boku, tak żeby nie było przekłamań, jeżeli masz obiektyw z zoomem to z możliwie dużej odległości. To pozwoli mi okreslić aktualne położenia przyłożenia sił aero i hydro dynamicznych. Zanim zaczniesz przenosić skrzynkę spróbuj odchylić maszt do tyłu, może to wystarczy, kolejny element to dobrze by było okreslić jak musisz doważyć dziób żeby uzyskać trym z planów. To można zrobić w wannie. Waga modelu i waga bulba? Jak można dokładnie zrównoważyć jacht pokazuje to zdjęcie. Conrad potrafi płynąć po kilka - kilkanaście minut bez dotykania się do steru i szotów. Warunek w miarę stała siła wiatru. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
king_kong Opublikowano 17 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2016 Gdybyś chciał w przyszłości coś jeszcze budować polecam fajną stronę z planami :-)http://rg65.free.fr/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luko Opublikowano 17 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 17 Sierpnia 2016 Jestem na etapie takim że mam już wklejeną kieszeń pod kil z balastem, w miejscu w którym go przewidziano w planach. Ogólnie kadłub mam gotowy, ster, no i kil zrobiłem z balsy 4mm. Kopyto balastu mam też gotowe. Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mankoot Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Skipper - dziękuję serdecznie za rady, poki co przesunąłem bulbę razem z płetwą do przodu. Efekt - skręca pod wiatr, tylko trochę przeważona na dziób - za dużo przesunąłem, ale spokojnie da sie wrócić. W każdym razie płynie tam, gdzie chcę, a nie zwiewa jej gdzieś w krzaki. Przy okazji było wodowane Razor 3 klasy footy i tu jeszcze z pierwszą moją łódką i zmienionym żaglem 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Cieszę się że mogłem pomóc. Teraz możesz porawić trym położeniem np. akumulatorów, a zrównoważenie jachtu lekkimi korektami pochylenia masztu i wybraniem szotów foka i grota. Najważniejsze, że Jif zaczął pływać tak jak chcesz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi