Skocz do zawartości

Zwrot przez sztag


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, zbudowałem żaglówkę rc , opierając się na planach jif-65, i bardzo opornie idą mi zwroty przez sztag. Ostrzy do wiatru, już prawie, prawie, i jednak nie .. :)

Co należy poprawic ? Większa płetwa sterowa ? ( jest jak w planach ) Maszt do przodu? Bo do tyłu to chyba nie ...  Bateria bardziej do przodu ? 

 

 

 

post-9416-0-41717800-1470658737_thumb.jpg

 

post-9416-0-79747200-1470658721_thumb.jpg

 

post-9416-0-49054300-1470658726_thumb.jpg

 

post-9416-0-48574200-1470658730_thumb.jpg

 

post-9416-0-23753900-1470658734_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym przesuwał balast do przodu, dziwnie tonie u Ciebie rufa, a dziób wysoko nad wodą. Zbyt przesunięta płetwa balastowa do tyłu utrudnia ogólnie sterowanie - skrócona odległość środka cięzkości od steru. bardziej obrazowo wyobraż sobie dźwignię w której siłą nacisku jest płetwa steru, a os obrotu - srodek cięzkości jachtu, w dodatku z drugiej stronie dżwigni masz fok który musisz zrównoważyć, ba!!!! nawet przeważyć sterem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maszt powinien być ok. 40% Lc (mierząc od dziobu), a przednia krawędź kila tuż za osią masztu. Czyli dokładnie tak, jak zrobiłeś tylko wszystko dobre 5 cm do przodu. Można spróbować to zniwelować dociążając dziób.

(A jakbyś chciał zbudować większy, to mam skorupy kadłubów... ;) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze stateczność dynamiczna. Środek ciężkości (bezwładności) kadłuba, środek bocznego oporu i środek pow. ożaglowania powinny być w równowadze. Wtedy łódka płynie dobrze, bez zbędnych oporów i szybko. Tutaj wygląda tak, jakby wiatr (bajdewind) uderzając w burtę, odpychał jej część dziobową bardziej niż rufową. Stąd pojawia się odpadanie i korekta na sterze, opory, turbulencje itp.

 

Druga sprawa. Bywa, że maszt stawia się w połowie Lc, wtedy rozbudowany jest fok/genua, ale gorzej robi zwroty przez sztag. Na oceanie zwija się genuę do zwrotu i rozwija po zwrocie. Model wzorowany jest na tych oceanicznych z tym, że one są projektowane na trasy "z wiatrem" a nie "pod wiatr". Przy słabym wietrze może pływać dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obróciłem balast,  - słaby efekt. Zdjąłem fok całkiem - znacznie lepiej ze skręcaniem , ale nie płynie szybko. Wciągnąłem pół foka, - to chyba jednak za dużo dla niej było, znowu nie chciała skręcać. Pójdzie na warsztat jeszcze raz, może maszt przesunę jednak do przodu.  Druga którą mam, czyli ta http://pfmrc.eu/index.php?/topic/53687-seifert-boot-przer%C3%B3bka-na-rc/ pływała znakomicie - "jak prawdziwa" powiedział mój brat, który modelami nigdy nie pływał, natomiast prawdziwymi od lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku,

to że powinna trafić na warszat to prawie pewne. Tyle, że to co chcesz zrobic przyniesie odwrotny skutek.

Moim zdaniem masz do wyboru trzy opcje, w każdej z nich przesuwasz do tyłu środek ożaglowania w stosunku do środka oporu bocznego.

- przesunięcie płetwy z bulbem do przodu

ta opcja pozwoli nadać łódce właściwy trym (zlikwidować przegłębienie na rufę, przy wąskiej rufie jest to bardzo wyraźnie widoczne) i nie wymaga zmiany ożaglowania

- cofnięcie masztu do tyłu, korekta trymu zmianą w rozmieszczeniu wyposażenia

odnoszę wrażenie, że to byłby półśrodek, ale w jakimś stopniu poleszający właściwości jachtu

- pochylenie masztu do tyłu i zmiana proporcji ożaglowania (większy grot, mniejszy fok) plus korekta trymu.

 

Osobiście zrobiłbym wariant pierwszy, zostawiając lekkie korekty pochylenia masztu jako regulację. Tyle podpowiada mi moje doświadczenie z pływania dużymi łódkami, o małych mam raczej kiepskie pojęcie. Projektując MINI 650, trafiłem prawie idealnie w zrównoważenie jachtu, nie doceniłem tylko siły przegłębiającej dziób i pochodzącej od sporych żagli. Po pierwszym pływaniu w tym roku musiałem lekko pochylić maszt do przodu, żeby skompensować moim zdaniem zbyt dużą nawietrzność, dalej to już sama przyjemność. Łódeczka robi kółka o promieniu około 1m , jedno po drugim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku

Znalazłem plany tej łódki, możesz zrobić zdjęcie Twojego JIF-a dokładnie z boku, tak żeby nie było przekłamań, jeżeli masz obiektyw z zoomem to z możliwie dużej odległości. To pozwoli mi okreslić aktualne położenia przyłożenia sił aero i hydro dynamicznych. Zanim zaczniesz przenosić skrzynkę spróbuj odchylić maszt do tyłu, może to wystarczy, kolejny element to dobrze by było okreslić jak musisz doważyć dziób żeby uzyskać trym z planów. To można zrobić w wannie. Waga modelu i waga bulba?

Jak można dokładnie zrównoważyć jacht pokazuje to zdjęcie. Conrad potrafi płynąć po kilka - kilkanaście minut bez dotykania się do steru i szotów. Warunek w miarę stała siła wiatru.

post-15007-0-34684300-1471417770_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem na etapie takim że mam już wklejeną kieszeń pod kil z balastem, w miejscu w którym go przewidziano w planach. Ogólnie kadłub mam gotowy, ster, no i kil zrobiłem z balsy 4mm. Kopyto balastu mam też gotowe. 4da42878c417da9f4683acd7c727669f.jpg

bfe205fcf40f320f87216f6b98440dbd.jpg

 

Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Skipper - dziękuję serdecznie za rady,  poki co przesunąłem bulbę razem z płetwą do przodu.  Efekt - skręca pod wiatr,  tylko trochę przeważona na dziób - za dużo przesunąłem, ale spokojnie da sie wrócić.  W każdym razie płynie tam, gdzie chcę, a nie zwiewa jej gdzieś w krzaki.

 

 

 

post-9416-0-87482600-1472456065_thumb.jpg

 

post-9416-0-27285200-1472456072_thumb.jpg

 

post-9416-0-10162800-1472456202_thumb.jpg

 

Przy okazji było wodowane Razor 3 klasy footy 

 

post-9416-0-35278200-1472456147_thumb.jpg

 

i tu jeszcze z pierwszą moją łódką i zmienionym żaglem

 

post-9416-0-33324600-1472456236_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.