Jump to content

Wyświetlanie telemetrii Futaby.


mecenas
 Share

Recommended Posts

Witam.

Z Nowym Rokiem - nowe wyzwania  :) .

 

Otóż, wynalazłem w odmętach internetu taki oto sprytny wynalazek:

http://www.peckamodel.cz/en/produkt/rc-modely-a-prislusenstvi/telemerie/ar01001670-futaba-telemetrie-adapter-tma-1

I instrukcja

http://www.astramodel.cz/manualy/futaba/futaba-TMA-1-manual.pdf

 

Bardzo fajna rzecz, lecz nie do końca.

Wiadomym jest, że nasz mózg zdecydowanie lepiej radzi sobie z przyswajaniem informacji w postaci graficznej /analogowej/ niż cyfrowej. Wszelkie dane pokazywane za pomocą wskaźników analogowych np. zegarów są bardziej czytelne dla odbiorcy.

Futaba jako firma, fajnie że coś takiego wymyśliła, aczkolwiek szata graficzna wyświetlana na komórce lub palmtopie jest powiedzmy sobie raczej słaba.

Nurtuje mnie pewne pytanie.

Czy jest ktoś na forum, zapewne osoba dobrze znająca informatykę, która potrafiła by poprawić wyświetlaną grafikę? (podejrzewam że pewnie skończyło by się napisaniem nowej aplikacji na Androida).

Chodzi mi dokładnie o to, aby dane były wyświetlane za pomocą wirtualnych przyrządów lotniczych /zegarów/, które odpowiednio wyskalowane, pokazywały by przyjazną informację odbieraną z czujników w modelu.

Coś w tym stylu http://andyrc.pl/images/articles/xo-1_14_.jpg

Lub stworzenie w ogóle wirtualnej tablicy przyrządów zawierającej podstawowe lub dedykowane przyrządy, w zależności od rodzaju modelu, szybowiec, warbird, czy jet.

Może to jest nowy pomysł na biznes? Myślę że jest nisza i osoba rozgarnięta z odpowiednią ilością wiedzy może zarobić niezłe pieniądze.

Ja osobiście bardzo chętnie zakupiłbym taką aplikację, a chętnych na świecie też by się znalazło.

 

Co sądzicie?

 

Link to comment
Share on other sites

Tablet, smartfon i komputer jako opcja. Czasami trudno dźwigać laptopa na lotnisko.

Moje wyobrażenie n.t. takiego "ustrojstwa" jest następujące. 

Jako że latam również w zawodach, do szewskiej pasji doprowadzają mnie komentarze że latam za szybko lub wolno  /jednym z punktów oceny lotu jest ocena prędkości/.

W celu weryfikacji tego punktu wymyśliłem sobie, aby pokazać faktyczną prędkość modelu komisji sędziowskiej, montując w modelu czujnik prędkości /pitot/, a zobrazowanie w postaci wirtualnego przyrządu, odpowiednio przeskalowanego, najlepiej aby wyglądał jak w oryginalnym samolocie (marzenia), wyświetlane było np. na tablecie umiejscowionym na stoliku sędziów.

 

Przyjmijmy dla przykładu następujące założenia.

Warbird , powiedzmy P-51, skala 1:5.

Potrzebujemy aby wiodącym przyrządem był prędkościomierz (czyli największy na ekranie). Można by stworzyć np. bibliotekę takich przyrządów - wstawić grafiki takich prędkościomierzy używanych w tym okresie przez USA, Anglię, Polskę, Niemcy, Japonię czy Rosję. 

Kolejnym krokiem to wybór skali. Chodzi o to aby dane odbierane z modelu, były odpowiednio przeskalowane do wartości odpowiadającej oryginałowi, czyli jeśli lecimy modelem z prędkością 100 km/h, to na wskaźniku strzałka powinna pokazywać 500 km/h , a dla Mustanga 310 M.P.H..

W zależności od ilości czujników w modelu możemy dołożyć "na ekran"  wysokościomierz, obrotomierz, wskaźnik temp. silnika i wskaźniki napięć.

 

Dla szybowców będą to prędkościomierz, Variometr, wysokościomierz  itd.

 

Można stworzyć biblioteki takich przyrządów z podziałem na okresy, użytkowników, rodzaje samolotów.....   udostępniane odpłatnie przez internet.

Potencjał jest.

Link to comment
Share on other sites

Będzie to zatem większy projekt, bardziej złożony. Kluczowym będzie opracowanie frameworku dla którego będzie można zmieniać takie cechy jak źródło telemetrii, układ tablicy przyrządów, wybór przyrządów pomiarowych.

 

A swoją drogą zapytam, co jest nie tak z rozwiązaniami takimi jak TMA-1 ?

 

edit.

jaką rolę zastosowania widzisz dla Arduino ?

Link to comment
Share on other sites

Warto się przyjrzeć aplikacji Tower od APM, bardzo zaawansowana. Wszystko zależy od zastosowań, mi trochę szkoda by było zrezygnować z udogodnień typu mapa, tryby autopilota, kierunek do bazy itd. Poza tym analogowe wskaźniki bardziej niż cyfrowe wymagają szybkiego uaktualniania, a z tym w istniejących systemach telemetrii jest powiedzmy przeciętnie, i obawiam się że to by był problem.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.droidplanner.android&hl=pl

 

Od strony programistycznej Tower jest open source i można by było to przerabiać, dodając kolejne "widgety". Są też dostępne różne biblioteki z widgetami, np

 

https://atstechlab.wordpress.com/2010/07/30/gauge-and-dial-widget-for-android/

Link to comment
Share on other sites

 

 

A swoją drogą zapytam, co jest nie tak z rozwiązaniami takimi jak TMA-1 ?

 

Teraz dopiero zapoznałem się z tym wynalazkiem, i jedna rzecz jest mocno nie tak - cena! Ponad 100 euro. I jeszcze (chyba?) brak bluetooth, łączenie się z telefonem po USB nie jest najlepszym pomysłem bo wytrzymałość gniazda jest ograniczona, zwłaszcza w warunkach "polowych".

Link to comment
Share on other sites

 

 

A swoją drogą zapytam, co jest nie tak z rozwiązaniami takimi jak TMA-1 ?

Generalnie jest ok, tylko sposób wyświetlania informacji jest taki powiedzmy prymitywny. Weźmy np taki termometr, no kurcze jakbym patrzył przez okno  :huh:. A nie można by było zrobić np. takiej grafiki  http://www.rcmodelreviews.com/images/reviews/telemetry01.jpg ?Tu przykładowa baza wszelakich tarcz zegarów używanych w lotnictwie 

https://www.iflytailies.com/store/individual-instruments/

 

Używam telemetrii w Futabie i jest tam funkcja ustawienia czasu pokazywania parametru, jeśli ustawi się na min. czas, cyferki tak szybko się zmieniają że nie można odczytać wartości (mówię tu no o prędkości). We wskazówkowym przyrządzie jest to uśredniane.

 

 

 

mi trochę szkoda by było zrezygnować z udogodnień typu mapa, tryby autopilota, kierunek do bazy itd.

Z niczego nie trzeba rezygnować, to tylko kwestia wyboru jakich wskaźników chcemy użyć i jakie czujniki mamy dostępne w modelu.

 

Nie siedzę tak głęboko w elektronice, zwłaszcza w softwere'rze, i to tylko taki mój pomysł na zrobienie czegoś nowego. (lub poprawienie istniejącego).

Link to comment
Share on other sites

 

 

Używam telemetrii w Futabie i jest tam funkcja ustawienia czasu pokazywania parametru, jeśli ustawi się na min. czas, cyferki tak szybko się zmieniają że nie można odczytać wartości (mówię tu no o prędkości). We wskazówkowym przyrządzie jest to uśredniane.

 

A której wersji używasz? Bo ja tej "starej" i tam link telemetrii działa tak że dane o kursie, wysokości itd są aktualizowane co sekundę-trzy. I nie jest to kwestia wyświetlania ale dostępności danych.

 

Małe lotnictwo (General Aviation) ogólnie także odchodzi (a duże dawno odeszło) od zegarów analogowych. We współczesnym samolocie pasażerskim jest tylko tradycyjny prędkościomierz, wysokościomierz i busola "na wszelki wypadek". A pozostałe dane są wyświetlane w sposób ułatwiający ich odbiór, pozwalający zwrócić uwagę na sytuacje niestandardowe itd. I trochę podobnie dzieje się "u nas". Na przykład w APM Tower ten sztuczny horyzont to "widget" oprogramowany w androidzie (a dokładniej w języku Kotlin a nie Java - wygodniej się w tym programuje) i podłączony do modułu otrzymującego dane. 

 

Dla samochodów jest taka aparatura z analogowymi zegarami:

 

http://www.rccaraction.com/blog/2014/10/22/traxxas-link-now-available-for-android/

Link to comment
Share on other sites

(...)Tu przykładowa baza wszelakich tarcz zegarów używanych w lotnictwie 

https://www.iflytailies.com/store/individual-instruments/

(...)

 

Świetna baza. Zajmując się jednak tematami zbliżonymi, zapytam o prawa autorskie do grafik oraz układu-rozmieszczenia przyrządów na tablicach. Tworząc bazę "gotowców do pobrania" należało będzie się z tym liczyć. Czy może pominąć udostępnianie gotowych szablonów przyrządów pomiarowych, a w miejsce tego udostępnić sposób samodzielnego tworzenia i dodawania takich szablonów do aplikacji. Nawet jeśli zakup takowych miałby być płatny i z innych źródeł ?

Link to comment
Share on other sites

Mam FX-32 i jak ustawiłem czas "odświeżania" na min. to cyfry na wyświetlaczu tak szybko się zmieniały, że nie można było odczytać prawidłowej wartości.

 

 

 

Małe lotnictwo (General Aviation) ogólnie także odchodzi (a duże dawno odeszło) od zegarów analogowych.

Jasne, tylko w starszych samolotach nie było glass-cocpit'ów. Z resztą obecnie też nie są wyświetlane dane w postaci cyfr /przynajmniej nie wszystkie/, tylko w postaci różnych znaków graficznych typu skale, bargrafy itp. Jest to bardziej czytelne - rzut oka i już wiem o co chodzi.

Niestandardowe sytuacje typu alarmy np. za niskiego nap czy przegrzania silnika można by było zrobić za pomocą np pulsowania danego zegara albo  zmianą tła tarczy.

 

 

 

Dla samochodów jest taka aparatura z analogowymi zegarami:

Doskonały przykład że można! O coś podobnego mi chodzi.

 

 

 

Zajmując się jednak tematami zbliżonymi, zapytam o prawa autorskie do grafik oraz układu-rozmieszczenia przyrządów na tablicach. Tworząc bazę "gotowców do pobrania" należało będzie się z tym liczyć. 

Sądzisz że firma produkująca takie gadżety

https://www.iflytailies.com/store/instrument-panels-1/wwii/

posiada prawa autorskie do ich wykonywania? No nie wiem.

Przecież każdy zegar trzeba by narysować od nowa w jakimś programie graficznym (chyba, tak sądzę) i skoro np. Ty to narysowałeś, to chyba Ty posiadasz do nich prawo. Tak myślę, a może się mylę  :wacko: .

 

Na początek można by "poprawić" grafikę tą futabowską, zobaczyć jak to działa, a później dokładać opcje i funkcjonalności.

Link to comment
Share on other sites

Zatem pozostaje rozpocząć douczanie się w zakresie budowy i użytkowania przyrządów lotniczych.

Na początek podstawowe z ogólnie dostępnych czujników telemetrii - będzie łatwiej zacząć.

Czy było by dobrym pomysłem, gdyby w którymś z działów forum, zorganizować dział np. Lotnicze Przyrządy Pomiarowe ew. z podziałem również na inne ?

Link to comment
Share on other sites

:) Trzymam kciuki.

Czujniki jako takie prawie we wszystkich systemach są podobne. Problemem jest że każda firma opracowała własny system przesyłania i dekodowania danych. Futaba ma S.BUS2, Graupner -coś tam, a Hitec jeszcze coś innego. I tak- np fajny czujnik kontroli poziomu paliwa Hitec'a nie można podłączyć do Futaby bo nie działa, itd.  Wkurzające to jest.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Niezmiernie się cieszę że temat nie umarł  :) .

Wiadome że od czegoś trzeba zacząć, może być i obrotomierz  :). (chociaż wolałbym prędkościomierz :D , ale twoja wola.)

 

Znalazłem jeszcze  taki konwerter do zamiany sygnałów S.BUS, XBUS, PWM :

 

http://rc.zenmtech.com/multi-signal-converter-xbus-sbus-pwm.html

 

Można podłączać inne czujniki do szyny S.BUS.

Link to comment
Share on other sites

Temat nie umarł, ale i w ekspresowym terminie nie powstanie, choćby dlatego że powinienem przetestować aplikację z każdym z czujników jakie będą obsługiwane. A to oznacza, że muszę zapewnić sobie do nich dostęp.

Chwilę to potrwa zanim pojawi się działający prototyp :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

ekspresowym terminie nie powstanie

:)  Zdaję sobie z tego sprawę. Gdybyś potrzebował jakiejś pomocy, to jestem chętny.

 

Znalazłem trochę czujników do S.BUS2. 

 

http://shop.tje.dk/catalog/index.php?cPath=22

 

Edit.

A skoro obrotomierz, to trzeba by się może zastanowić nad czujnikiem, który można by wpinać bezpośrednio do układu zapłonowego /oczywiście z jakimś transoptorem, co by zakłócenia się nie przenosiły/.  Co prawda futaba posiada takie czujniki - http://www.futabarc.com/accessories/futm0850.html - i magnetyczny, i opto, ale są drogie i np. do gwiazdy benzynowej się nie nadają.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.